Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
isabella9107

lackera trädetaljer

Rekommendera Poster

Hej, jag har plockat ner alla utvändiga trädetaljer på båten så som namnskylt lister m.m. och undrar om någon har tips på någon som slipar och lackerar i stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dum fråga men varför gör du det inte själv?

Nu är jag ju en lite konstig typ men jag tycker det är kul att lacka (fernissa) trädetaljer.

Utvändiga trädetaljer behöver dessutom en lätt slipning och ett nytt lager lack varje år, sägs det. Där har jag dock ingen egen erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev isabella9107:

Hej, jag har plockat ner alla utvändiga trädetaljer på båten så som namnskylt lister m.m. och undrar om någon har tips på någon som slipar och lackerar i stockholm.

Om inte hindret utgörs av att du inte har någonstans att vara så försök gärna själv.

Det är ganska kul och inte särskilt komplicerat. Om du vill prova kommer du få massor av råd här😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ligger båten? Ute eller inne, åtkomligt eller inlåst? Ett par extra bockar under båten att lägga ut listerna på kan ju funka om du inte har något garage eller lämpligt förråd att arbeta i. Utomhustemperatur funkar fint att lacka i, dock bör man undvika fukt. Hela min träbåt ligger utomhus under tak/press och har så gjort sen 1970-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 890 inlägg

Anmäl inlägg

 

Postad 1 timme sedan

   8 timmar sedan skrev  isabella9107: 

Hej, jag har plockat ner alla utvändiga trädetaljer på båten så som lister namnskylt m.m. och undrar om någon har tips på någon som slipar och lacerear trädetaljer i stockholm.

 

 

 

Om det är att ”betsa” du menar så har det nyligen diskuterats här på forumet. Man kan använda sökfunktionen för att se vad som diskuterades den gången, det finns olika skolor, olika tekniker och olika slags bets, att betsa olika träslag kan även ge olika resultat så frågan är inte helt självklar att besvara på ett enkelt sätt.

 

Slipa kan man också göra på olika sätt, man kan ju välja att göra ytan helt trädren och göra allt från början, eller bara matta ned ytan för att lägga på ett nytt lager lack (eller färg). Om man skall ändra träets färg betsar man, och det gör man vanligtvis på en trären yta. Det är även bra att prova på en likadan träbit först, innan man går in i skarpt läge, risken finns nämligen att resultatet inte blir det man föreställt sig.

 

Ja slipa... jag föreställer mig att din namnskylt är snidad, med fler fördjupningar, här får man ju slipa för hand med små bitar av sandpapper ner i alla skrymslen och vrår.

Klart du kan ju gå på med varmluftspistol och olika typer av skrapor eller sicklar också.

Men det är lätt att värma för mycket med varmluftspistolen så att man fårbrännmärken. Även här är det ju bra att öva sig på en annan lackad träbit först.

 

Större och släta ytor kan man ju slipa med maskin, det skall vara antingen en oscillerande maskin, eller en som både oscillerar och roterar. Man börjat med ett grövre slippapper och fortsätter med finare. Sådana som bara roterar kan ge sliprosor, det kan förvisso den ocillerande/roterande också göra om man har otur.

 

Att lacka trädetaljer är en konst i sig. Även här kan man öva sig på någon värdelös träbit. 
Vanligtvis räcker det inte med endast två eller tre lager lack, experterna lägger på sju till åtta lager, med 12 timmars torktid och nedmattning med finkornigt papper där emellan.
Sedan skall helst rummet du lackar i vara renare en operationssalen på ortopeden... iallafall inget damm. Ytorna som skall lackas görs dammfria med klibbduk, eller med bara litet thinner på en trasa.

 

Det finns flera olika sorters båtlack eller fernissa. Att föreslå någon blir ofta mest personligt och subjektivt tyckande. Men jag gillar Internationals Guldspar, sidenmatt. Eller Tonkinois japanska båtlack (som egentligen är en ädelträolja som stelnar som en lack). Men som sagts, högst subjektivt. Goldspar är iallafall lättjobbad, inte jättedyr och rätt dryg.

Innan lack kan ju trät oljas för att mätta fibrerna, och då väljer man en olja som är kompatibel med den lacken man senare skall välja.

 

Liksom konstnären, har lackaren högt ställda krav på lackpenslar. Det duger inte med billiga penslar man köper i flerpack, utan det skall vara speciella penslar ofta med mjuka borst, dom kan vara runda eller platta... Jag använder mest platta penslar, med mjuka syntetiska borst, men det är en annan känsla att lacka med mårdhårspenslar, men sådana är ju rätt dyra, om dom ens finns att uppbringa. Mycket av resultatet avgörs av penseln, en del avgörs av lackens kvalitet, temperatur, luftfuktighet, lackarens handlag och naturligtvis även på underarbetet.

 

Vad är det för träslag du skall lacka, fur? teak? mahogny? Även här kan arbetsmetoder och lacktekniker väsentlig skilja sig åt.

 

Sedan kan man ju liksom bara slipa lätt och stryka på några lager så där i en hast, och ja, klart det funkar ju det med, men om man vill ha en snygg yta med lyster så duger inte det.

 

Och jag blir förvånad om denna diskussionen slutar här, troligtvis fylls den på med tips från övriga forumdeltagare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Men jag gillar Internationals Guldspar, sidenmatt.

Inte som grundlack, anser jag. Funkar dock bra som de sista två lackningarna. Men först föredrar jag Internationals Schooner som har ett bra UV-skydd i en 7-10 lager. 
 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det duger inte med billiga penslar man köper i flerpack

Jodå, det tycker jag. Fast ska man vara riktigt noga, och speciellt med de sista lagren, ska man väl använda en finare pensel. 

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Och jag blir förvånad om denna diskussionen slutar här, troligtvis fylls den på med tips från övriga forumdeltagare. 

Och hur kunde du gissa det?! 😇
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev ChristerN:


 

Jodå, det tycker jag. Fast ska man vara riktigt noga, och speciellt med de sista lagren, ska man väl använda en finare pensel. 

 

Och hur kunde du gissa det?! 😇
 

 

Jag köper billiga penslar i flerpack, men jag använder dem inte till lackjobb.

Häromdagen målade jag några snickerier, och som vanligt släpper dessa billiga penslar hår, eller borst, himla irriterande.

 

Ja jag vet att det finns en väldigt massa åsikter om hur man behandlar trä ombord, så det är väl bara att börja poppa pop-cornen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag köper billiga penslar i flerpack, men jag använder dem inte till lackjobb.

Ju finare lackjobb, desto finare/dyrare pensel. Kan fungera med en fin svamp och långsamma drag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer trådskaparen läser här ju säkrare blir hon på att lämna bort jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ju mer trådskaparen läser här ju säkrare blir hon på att lämna bort jobbet.

Nej, det tror jag inte. Bara att prova och ta vara på andras erfarenheter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Ju mer trådskaparen läser här ju säkrare blir hon på att lämna bort jobbet.

Vore ju då toppen om du kunde skriva ihop en enkel och tydlig steg-för-steg-beskrivning om hur man går till väga när man gör det själv. 

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig skrivit att jag är duktig på att lacka.

Betala någon möbelsnickare så kan han nog hjälpa till.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför käkar ni taggtråd när det utlovades pop-corne.

 

Som någon nämnt är det ju rätt kul att fixa med saker själv, men vill man inte det så återstår ju bara att låta någon annan göra jobbet.

 

Kanske dags att börja lämna tips på företag/personer som kan slipa ock lacka åt TS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mackey:

Varför käkar ni taggtråd när det utlovades pop-corne.

 

Som någon nämnt är det ju rätt kul att fixa med saker själv, men vill man inte det så återstår ju bara att låta någon annan göra jobbet.

 

Kanske dags att börja lämna tips på företag/personer som kan slipa ock lacka åt TS?

Tja.

 

Det finns väl inget som är så tillfredställande som att studera en yta som man målat eller lacka helt själv, när det blir bra och man är nöjd med resultatet. 
Det må vara köksluckor, ett staket, en fasad, eller vad som helst, samt då ev lackad detalj eller hel yta på båten. Dessutom sparar man massvis med pengar. Ja kanske inte första gången, för detta är en typisk grej som ordspråket ”övning ger färdighet” kan relateras till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...