Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej, jag har plockat ner alla utvändiga trädetaljer på båten så som lister namnskylt m.m. och undrar om någon har tips på någon som slipar och lacerear trädetaljer i stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev isabella9107:

Hej, jag har plockat ner alla utvändiga trädetaljer på båten så som lister namnskylt m.m. och undrar om någon har tips på någon som slipar och lacerear trädetaljer i stockholm.

Kör helst inte samma fråga under flera rubriker, det blir förvirrat med svaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Rascal:

Kör helst inte samma fråga under flera rubriker, det blir förvirrat med svaren.

Och är emot forumreglerna 😉
”- Posta inte INTE samma inlägg gång på gång.”

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sätt att ta död på nya forumdeltagare

🙁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev pseudonym:

Och vad betyder lacerear? Ett för mig nytt okänt ord.

Googla på ordet lacerar så får du se😁

Annars ska det väl i våra sammanhang stavas lasera och borde heta betsning.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev isabella9107:

Hej, jag har plockat ner alla utvändiga trädetaljer på båten så som lister namnskylt m.m. och undrar om någon har tips på någon som slipar och lacerear trädetaljer i stockholm.

Om det är att ”betsa” du menar så har det nyligen diskuterats här på forumet. Man kan använda sökfunktionen för att se vad som diskuterades den gången, det finns olika skolor, olika tekniker och olika slags bets, att betsa olika träslag kan även ge olika resultat så frågan är inte helt självklar att besvara på ett enkelt sätt.

 

Slipa kan man också göra på olika sätt, man kan ju välja att göra ytan helt trädren och göra allt från början, eller bara matta ned ytan för att lägga på ett nytt lager lack (eller färg). Om man skall ändra träets färg betsar man, och det gör man vanligtvis på en trären yta. Det är även bra att prova på en likadan träbit först, innan man går in i skarpt läge, risken finns nämligen att resultatet inte blir det man föreställt sig.

 

Ja slipa... jag föreställer mig att din namnskylt är snidad, med fler fördjupningar, här får man ju slipa för hand med små bitar av sandpapper ner i alla skrymslen och vrår.

Klart du kan ju gå på med varmluftspistol och olika typer av skrapor eller sicklar också.

Men det är lätt att värma för mycket med varmluftspistolen så att man får brännmärken. Även här är det ju bra att öva sig på en annan lackad träbit först.

 

Större och släta ytor kan man ju slipa med maskin, det skall vara antingen en oscillerande maskin, eller en som både oscillerar och roterar. Man börjat med ett grövre slippapper och fortsätter med finare. Sådana som bara roterar kan ge sliprosor, det kan förvisso den ocillerande/roterande också göra om man har otur.

 

Att lacka trädetaljer är en konst i sig. Även här kan man öva sig på någon värdelös träbit. 
Vanligtvis räcker det inte med endast två eller tre lager lack, experterna lägger på sju till åtta lager, med 12 timmars torktid och nedmattning med finkornigt papper där emellan.
Sedan skall helst rummet du lackar i vara renare en operationssalen på ortopeden... iallafall inget damm. Ytorna som skall lackas görs dammfria med klibbduk, eller med bara litet thinner på en trasa.

 

Det finns flera olika sorters båtlack eller fernissa. Att föreslå någon blir ofta mest personligt och subjektivt tyckande. Men jag gillar Internationals Guldspar, sidenmatt. Eller Tonkinois japanska båtlack (som egentligen är en ädelträolja som stelnar som en lack). Men som sagts, högst subjektivt. Goldspar är iallafall lättjobbad, inte jättedyr och rätt dryg.

Innan lack kan ju trät oljas för att mätta fibrerna, och då väljer man en olja som är kompatibel med den lacken man senare skall välja.

 

Liksom konstnären, har lackaren högt ställda krav på lackpenslar. Det duger inte med billiga penslar man köper i flerpack, utan det skall vara speciella penslar ofta med mjuka borst, dom kan vara runda eller platta... Jag använder mest platta penslar, med mjuka syntetiska borst, men det är en annan känsla att lacka med mårdhårspenslar, men sådana är ju rätt dyra, om dom ens finns att uppbringa. Mycket av resultatet avgörs av penseln, en del avgörs av lackens kvalitet, temperatur, luftfuktighet, lackarens handlag och naturligtvis även på underarbetet.

 

Vad är det för träslag du skall lacka, fur? teak? mahogny? Även här kan arbetsmetoder och lacktekniker väsentlig skilja sig åt.

 

Sedan kan man ju liksom bara slipa lätt och stryka på några lager så där i en hast, och ja, klart det funkar ju det med, men om man vill ha en snygg yta med lyster så duger inte det.

 

Och jag blir förvånad om denna diskussionen slutar här, troligtvis fylls den på med tips från övriga forumdeltagare. 
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...