Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kapten123

12v uttag

Rekommendera Poster

Tänkte jag skulle ha nått 12v uttag i fören på båten, kan man ”sno” strömmen från kabeln till kylen eller ska man dra från batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på några olika saker.

Hur långt är det från batteriet till "kylen" i fören?

Hur grov är kabeln?

Vad är det för sorts 12V-uttag du ska montera?

Vad är det för kylskåp?

Sitter det en för 12V-uttaget lämplig säkring på kabeln?

Osv

Osv

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj...det är en 5.30m Bowrider, så 2-3m mellan batteri o kyl.hade tänkt ett USB uttag för lite telefon laddning i fören. Är en kyllåda Dometic tror jag dom heter. Vet inte kabelarea men är dragit av Marina i efterhand. Kan ju sätta en hängsäkring till uttaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det betyder att du skall ta ut ungefär en ampere. Jag skulle bli förvånad om inte befintlig kabel till kylen skulle klara denna extralast så det går nog bra att "sno" från kylen. 

En sak du bör undvika dock är att sno med s.k "kabeltjuvar" som kläms mitt på kabeln. De tenderar att ge dålig kontakt ganska fort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Kapten123:

Oj...det är en 5.30m Bowrider, så 2-3m mellan batteri o kyl.hade tänkt ett USB uttag för lite telefon laddning i fören. Är en kyllåda Dometic tror jag dom heter. Vet inte kabelarea men är dragit av Marina i efterhand. Kan ju sätta en hängsäkring till uttaget.

OK, man bör iofs räkna dubbla avståndet för kablarna (det går ju både en plus och en minus-kabel från batteriet) och man vill  inte ha för stort spänningsfall fram till kylen för då vill den inte starta.

Men om den startar och går snällt är nog kablarna och kontakterna helt OK.

Att ladda en telefon/platta drar som sagt ca 1-3 A (upp till 5 A) och att sätta en hängsäkring på pluskabeln fram till USB-uttaget är en bra idé. Säkringen ska då dimensioneras efter hur grov kabeln är. Det räcker med en 1,5mm2 och en säkring på 10A (fast jag hade nog gått upp till 2,5mm2).

När du ändå är igång med att koppla tycker jag du ska kolla 1) vad kyllådan har för ström-märkning, 2) hur grov kabeln är fram till lådan och 3) att det sitter en anpassad säkring på kabeln till kylen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått bra förslag angående inkoppling och avsäkring, följ dem!

 

Men det nämndes i förbifarten något om en typ av eluttag, cigarettändaruttaget, med tillhörande kontaktdon.

 

 

9240978D-4B3F-4A0E-A214-A53F474C492A.jpeg.42d7dc9b99e6527a4bbdf147371ba45b.jpegB5857F96-BF93-436F-B771-F157D563D857.jpeg.95b78d0a78cb370b3b3bc2cfe8682de0.jpeg

 

En varning för denna typ, det är inte alltid dom är dåliga, men det är vanligt att dom är mindre bra. (Sug på den formuleringen!)

Det är vanligt att det blir glappkontakt då passformen mellan hona och hane inte är bra. Titta på hankontakten, på kontraktstiften, dom är rätt klena, ger en liten kontaktyta till motsvarande inuti honkontakten. Dessutom kan plusstiftet i mitten av hanen vara spetsigt, det blir en flaskhals för strömmen att ta sig igenom denna spets, det blir ett elektriskt motstånd med förlustvärme som följd. Nu kanske du skall plocka ut en liten ström den vägen, men jag har fått en sådan förstörd då plasten smälte, då tog jag ut omkring 3-4 ampere under minst en timma, det var till en gammal 12 volts tjock-tv och någon timmas tv-tittande.

 

Det finns förvisso andra kontaktdon att använda sig av, men det tycks  ju vara någon standard att tillverkarna förser diverse apparater med dessa cigarettändarkontakter, och det kan bli omständigt att byta.

Jag använder själv dessa mindre bra kontakterna, men är medveten om dess tillkortakommanden.

Jag har nu en kylbox med denna typ av kontakt, och det har hänt att denna inte startat ordentligt då det uppstår en förlust med spänningsfall i kontaktytorna, detta skall åtgärdas, men de andra kontakterna av detta slag för vara kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min syn på en installation som denna är att om du sätter ett USB-uttag så kan du ta ström från kylen med 1.5 mm2 kabel. Men om du sätter ett klassiskt cigarettändar -uttag så skulle jag rekommendera kraftigare kabel från batteriet och lämplig säkring för att man vet aldrig vad uttaget kommer att användas till.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Att ladda en telefon/platta drar som sagt ca 1-3 A (upp till 5 A)

5A på 12v är 60W. Det ger, (minus förluster), 12A på 5V som väl är det som alla telefoner och plattor laddas med. (USB). Finns det så kraftiga USB laddare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

5A på 12v är 60W. Det ger, (minus förluster), 12A på 5V som väl är det som alla telefoner och plattor laddas med. (USB). Finns det så kraftiga USB laddare?

Kjell.com 

”För att USB skulle kunna fungera för laddning introducerades USB-BC (Battery Charging) som idag är standardtekniken för USB-laddare. USB-BC tillåter strömmar upp till 5 A utan att kräva en USB 3.0-kompatibel kabel. För mobil- och surfplatteladdning brukar laddarna dock vara begränsade till 1, 2 eller 2,4 A. Även 3 A-laddare ­förekommer.”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

USB-BC tillåter strömmar upp till 5 A utan att kräva en USB 3.0-kompatibel kabel. För mobil- och surfplatteladdning brukar laddarna dock vara begränsade till 1, 2 eller 2,4 A. Även 3 A-laddare ­förekommer.”

Vid 5V då. Eller...?

Vilket borde bli runt 2A, plus förluster.

Redigerad av StyrmanKarlsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

USB-snabbladdare finns som använder olika protokoll, som t.ex. "Quickcharge", QC. En USB-laddare är alltså inte bara ett uttag, utan har man ett snabbladdande sådant så pratar det med den anslutna utrustningen och kommer överens om hur mycket man ska ladda.

 

Gemensamt för snabbladdarna är att dom använder justerbara spänningar på mellan 3V och 20V (Quickcharge har intervaller på 0,2V) och många klarar 100W och nya QC5 ska klara mer än det. Så man kanske ska ta sig en funderare på vilken sorts USB-uttag man ska installera? Ett gammalt långsamt eller ett mellansnabbt (som stödjer QC2 eller QC3) eller ett superladdande? Själv har jag ett Quickcharge 3.0 som snabbladdar min Samsung-mobil. Dom flesta mobiler och plattor stödjer någon form av snabbladdning, se manualen!

 

Här är en översikt över olika snabbladdningstekniker (för nörden som vill veta mer):

https://www.zdnet.com/article/usb-power-delivery-the-fastest-way-to-charge-iphone-and-android-devices/

 

image.png.aa8c0afa555b3c1f322aa4943d06dc5e.png

 

 

Min poäng är alltså att förbered genom att dra ledningar som klarar 100+ watt (10A+) så är det bara en fråga om att byta uttaget den dag då du tröttnar på att vänta en timme eller mer på att det ska ladda klart!

😀

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...