Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IngemarE

Moms och ev. tull numera vid köp från UK

Rekommendera Poster

Från nyårsdagen gäller nu i princip samma regler när man köper från brittiska ebay (och företaget finns i UK) som att handla från Kina - moms och ev. tull tillkommer, samt PostNords avgifter. Och troligen också kemikalieskatt.

 

Det enda man kan hoppas på är att seriösa brittiska företag inte debiterar brittiska momsen vid export, och då går i alla fall denna post nästan på ett ut med det svenska momspålägget. Men sedan har man ju PN:s avgifter och inte minst - att de nu verkar ha börjat ta lika lång tid på sig att tullhantera för UK-paket som om de kom från Kina (2-6 veckor)....

 

------------------

Från PostNords hemsida:

 

Vad betyder Brexit för dig som privatperson?

Från och med den 1 januari 2021 lämnar Storbritannien EU. Det innebär att när du tar emot eller handlar på nätet från Storbritannien måste du betala moms och eventuellt tull innan varan kan levereras.  Läs mer om tull och moms från land utanför EU.

 

------------------

 

Blir nog till att fräscha upp tyskan och handla från ebay.de hädanefter....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det. Tyskan är hyffsad så jag har kollat där en del tidigare men har en bild av att det varit lättare och billigare att hitta prylar i UK än DE.

Nu får man väl lägga lite tid på att leta i DE och resten av EU. Alternativt kontakta Mr. Wangs butik i Kinna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Info från tullverket:

 

Citat

Om du handlar på nätet

All distanshandel med länder utanför EU beskattas med svensk moms oavsett värdet på varorna. Köper du en vara före årsskiftet och den skickas från Storbritannien senast den 31 december 2020 betalar du ingen importmoms även om varorna kommer hit efter årsskiftet. Däremot får du betala importmoms om en vara du beställer från Storbritannien skickas först efter den 31 december, även om du beställt och betalat för varan före årsskiftet.
 

Om du handlar varor som kostar mer än 1 600 kronor kan du, förutom momsen, behöva betala tullavgifter. Om du har en ursprungsförsäkran där säljaren intygar att varorna har ursprung i Storbritannien kan du slippa betala tull även om varan kostar mer än 1 600 kronor.
 

Läkemedel, vissa livsmedel och vissa växter får du inte föra in till Sverige via post eller paket från ett land utanför EU.

 

https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4.2894757916870c7915c2.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storbritannien läggs nu till den långa lista av länder jag aldrig mer kommer att handla från, eftersom försändelser därifrån nu kommer att tvångshanteras av katastrofföretaget Postnord, med straffavgiften 75/125 kr, veckors väntan och allmänt bedrövlig hantering.

 

Jag har flera saker jag skulle behöva skaffa från Kina (saker som helt saknas på den europeiska marknaden), men jag står inte ut med PN:s idiotier, så jag tvingas avstå.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev raol:

Storbritannien läggs nu till den långa lista av länder jag aldrig mer kommer att handla från, eftersom försändelser därifrån nu kommer att tvångshanteras av katastrofföretaget Postnord, med straffavgiften 75/125 kr, veckors väntan och allmänt bedrövlig hantering.

 

Jag har flera saker jag skulle behöva skaffa från Kina (saker som helt saknas på den europeiska marknaden), men jag står inte ut med PN:s idiotier, så jag tvingas avstå.

 

 

Vi får helt enkelt segla dit och smuggla in det som man gör (gjorde) från USA när det var billigare där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen använder PostNord den förmodade brittiska okunnigheten för att mörka sina egna problem:

 

Beställde två antennfötter till båtens VHF-antenner från UK i början av mars. Företaget verkade ha full koll på Brexit och sålde dem helt riktigt också exkl. moms (eftersom jag kommer betala moms till PostNord). Skickades med Royal Mail och var i Sverige på ett par dagar.

 

Men sedan mitten av mars (!) har de legat stoppade hos PostNord för tullhantering. Nu när jag äntligen fått svar, påstår PostNord att avsändaren i UK inte gjort någon tulldeklaration på paketet, så det skickades tillbaks. De tycker jag skall be företaget skicka igen, men med rätt "etikett" denna gång.

 

Nu hör det till saken att paketet enligt spårningshistoriken inte alls är tillbakaskickat, utan fortfarande ligger hos PostNord. När saker skickas tillbaka vet jag att det syns (har gjort det förr i alla fall), och hur skulle det INTE göra det ? 

Royal Mail har mycket riktigt heller inte registrerat kollinumret i någon retur, och företaget i UK har inte fått tillbaka något. De tror dessutom inte på mig, spårningen säger ju att svenska posten ligger på paketet.....

 

Ingen på PostNord svarar på vare sig varför det inte syns i spårningen eller kan tala om NÄR det skickades tillbaka. Och jag vet nog varför. De har slarvat bort det. Ingen koll på var det är, så de drar en rövare. Men vart skall man klaga ?

 

💣💣💣💣

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

- - -

Ingen på PostNord svarar på vare sig varför det inte syns i spårningen eller kan tala om NÄR det skickades tillbaka. Och jag vet nog varför. De har slarvat bort det. Ingen koll på var det är, så de drar en rövare. Men vart skall man klaga ?

 

💣💣💣💣

 

Det är inget unikt för paket från utlandet att det inte kommer fram till adressaten.

 

För ett par-tre år sedan beställde jag en reservdel från ett företag i Malmö. Jag kunde följa paketet till Rosersberg (stor PostNord-terminal i Stockholm) o sen tog det stopp. Det var lite brådis att få tag på det så dagen efter att det fastnat ringde jag dit. Den jag fick tag på (efter en lång tid i telefonkön) var väldigt hjälpsam och försökte hitta mitt paket. När han inte lyckades så blev han efter ett tag lite grinig och hänvisade till att jag som mottagare inte hade rätt att klaga för att mitt paket försvunnit. Det var bara avsändaren som hade klagorätt så jag ombads att kontakta denne.

 

Dagen efter kontaktade jag leverantören (de hade hunnit stänga dagen innan efter mitt långa samtal med PostNord). Leverantören verkade inte överraskad och lovade att göra en ny leverans samma dag så skulle paketet vara framme dagen efter. De kollade särskilt min adress så den skulle vara korrekt.

 

Lite senare samma dag ringde leverantören om att de fått paketet i retur men kommentaren "adressaten okänd". Spårningen hade så klart upphört efter ankomsten till Rosersberg och hur/när det skickats tillbaka till avsändaren i Malmö framgick inte.

 

Dagen efter kom paket nr två fram till denne okände adressat....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt:

Tydligen har e-handelsajter som ebay och enligt uppgift även Aliexpress nu infört att ta ut momsen direkt vid köp: https://www.sweclockers.com/nyhet/32351-nya-eu-regler-kan-gora-det-billigare-att-importera-fran-utlandet

Bakgrunden är ett EU-beslut att alla som idkar e-handel själva måste ha funktioner på sajten för hantering av momsningen om de är utanför EU och säljer till länder inom EU.

 

Mycket riktigt, när jag beställde en sak på ebay igår från en kinesisk säljare så finns nu, förutom vanliga kvittot, även ett tulldeklarationskvitto att ladda ner, med tyska ebay som administratör (med deras VAT-nr och allt). 25% moms redan uttaget vid betalning.

 

På Ali kan man numera även läsa en liten not under priset:

bild.png.d80127ed77c21d1937ae48268938f7b3.png

Dock ingen VAT-redovisning att ladda ner, i alla fall inte på senaste beställningen (som f.ö. fastnat hos PostNords "utlandshantering" i nu tre veckor utan att det händer något).

 

Får se hur PostNord hanterar detta. Skulle inte förvåna mig om jag får krav på moms och inte minst 75:- i avgift på ebay-paketet.....

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Att handla från Aliexpress/Kina verkar numera generellt fungera med att erlagd moms godkänns av PostNord och paketet kommer igenom.

 

Men Ebay verkar vara ett enda kaos. I synnerhet vid köp från UK och sändning via Royal Mail.

3 av 4 paket har jag nu fått betala dubbel moms på (först till Ebay och sedan PostNord) samt PN:s 75:-. Felet är att adresslappen som säljaren använder är den vanliga "CN22" utan någon information om IOSS-nummer, och på platsen för VAT-nummer som man kan skriva dit, så skriver firman sitt eget - som de alltid gjort. Eftersom PostNord inte kan identifiera försändelsen som en under IOSS med redan betald moms, så hjälper det enligt dem inte att jag skickar kvittot till dem. Kan faktiskt ge PostNord rätt här.

 

En säljare jag haft bra dialog med säger sig inte fått direktiv från Ebay/UK hur man skall göra, och på frågor denne ställer så svarar inte Ebay. Flera andra UK-säljare har nu slutat sälja till EU, då kunderna bara blir arga och de får dålig feedback. Och på Ebay:s länk där man som köpare kan reklamera om man ändå fått betala dubbel moms och skicka in bevis/redovisning på det för återbetalning, så får jag ingen respons på det jag skickar in.

 

Således bör man just nu nog undvika Ebay med leveranser från UK. I alla fall det närmaste halvåret eller så, tills saker fallit på plats. Däremot har det som sagt fungerat imponerande bra från Aliexpress/Kina. I alla fall när det gäller momsen och PostNord, för sedan har vi ju det vanliga med språkförbistring, uteblivna leveranser och extremt långa leveranstider....

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...