Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
perrran83

Båt i 6-7m klassen ex. Finnmaster, Yamarin, HR

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Är på jakt efter en båt i 6-7m klassen. Har försökt läsa på mig om Finnmaster 6600WA, Yamarin 6230 och nyligen fick jag nys om HR610CB. 

Någon som kan ge input på dessa båtar eller komma med alternativa förslag? 

"Krav": Utombordare, möjlighet till enklare övernattning, möjlighet till fiske på västkusten(läs makrill :))  men kommer dock främst användas främst till dagsturer. 

Pris: max ~250-300kkr

 

Har läst lite gamla konversationer men kanske någon mer som kan ge input eller tom har en båt att sälja. 

 

MVH

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen att sälja men har en 6600 Wa. Trevlig, trygg och stabil båt som tar sjön bra tycker jag. Finns med 115 hk men det borde vara för klent. 150-225 är vettigare. Bra stuv, ruffen är helt ok. Går sitta två i ruffen, två vuxna sover skapligt bra. Finns med och utan targabåge, välj med targan för den är oslagbar som handtag när man rör sig ombord. Skarndäck är lite tå/häl att gå, men funkar bra. Finns med två olika kapell, ett som bara täcker främre sittplatserna och ett som täcker hela sittbrunnen. Brukar ha15 liter tryckvatten med handfat i ruffen där det även går montera en wallas-spis med en platta, till den kan man ha fläktvärmelock. Då får man varmt i ruffen och någon grad varmare under kapellet än ute. Se till att den har trimplan då jag kan uppleva den känslig för sidvind när man kör planande.

Inte lika bekväm sittbrunn som en dc men betydligt mera användarvänlig tycker jag, ruffen tycker jag är bättre än motsvarande dc då det är högre i tak och bättre nedgång trots smalare ruff. Ja du får fråga på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt, finnmaster 6600 wa eller rättare sagt faceliften som bara heter 66 WA testades i båtnytt nr 10 2011 och vi båtägare nr 4 2011.

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bella 620

Yamarin 6420

HR 610 cb

Har ägt dessa båtar. 
Samtliga är bra men HR 610 har en fördel av att man kan

sitta på fördäck under transport och även under tiden man fiskar.

Fiskslabbet går då lätt att spola bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmaster 6600 har jag provkört en del medan 610CB har jag bara sett på bild än så länge. Men som du skrev så gillar jag att man kan utnyttja fördäck till skillnad från DC båtar. Var det 140-150hk du hade på din 610CB båt? Hur upplever du kvaliteten gentemot ex yamarin samt körning i lite vågor(som det alltid är på västkusten)

Hur är ruffen, går den utnyttja i praktiken eller blir det mest till förvaring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade Suzuki 150 hk. 40 knop ingen planingströskel.

Det skulle funka med övernattning men jag har aldrig övernattat i mina dcbåtar.

För förvaring alldeles utmärkt. Kapellet är något krångligt att paketera.

 

Det finns nog ingen sexmeters dc som är bekväm att övernatta i.

Yamarinen är ju lite tyngre så den går något bättre i motsjö.

Men den kostar lite mer och låt det avgöra vad du tycker det är värt.

Hade Yamarinen haft samma fördäck som HR båten, hade det varit det optimala

tillsammans med kapellgaraget  och om priset hade varit lika.

 

Har man äldre kompisar som skall sitta på fördäck och spana efter sten och grynnor så sitter de säkrare i baljan på fördäck. Även barnbarn gillar att sitta där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för svar/input. 
Om ni känner någon som funderar på att sälja inför kommande säsong så är det bara att höra av er. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...