Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Marerik69

båttrailer

Rekommendera Poster

Hej. Har en Ryds 535 fc med 60 hk. Ska frakta den till sommaren till Dalslands kanal. Vilken båttrailer borde jag ha till det?....tacksam för hjälp 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fogelsta 1100 eller 1300 , ta någon som du kan växa i.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hittar ett släp med egenvikt på 100 kg.

Men säkrast ett bromsat 1000 kg (totalvikt) så har du lite marginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Marerik69:

Båten väger 650 kg med motor....kan jag ha 750 kg Eu släp?

Nej, inte lagligt, såvida du inte kan hitta en trailer som väger 100Kg i egenvikt.

Men tekniskt går det förmodligen jättebra, jag har kört så i flera år nu, men trailar bara 2 ggr. om året 15 mil åt varje håll.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Marerik69:

Båten väger 650 kg med motor....kan jag ha 750 kg Eu släp?

Förmodligen skulle det gå bra under förutsättning att inte axel, lager etc är väldigt sniket dimensionerade då Farbror Polisen är ett relativt sällsynt djur på våra vägar idag...

 

Skämt å sido så bör man ju kontrollera vad den tilltänkta trailern har för lastvikt. Den behöver alltså vara minst samma som vad din båt+motor+ilastat grejsimojs väger.

För säkerhets skull kan det även vara bra att kolla att du får dra trailerns totalvikt med din bil och ditt körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Zwen:

För säkerhets skull kan det även vara bra att kolla att du får dra trailerns totalvikt med din bil och ditt körkort.

Jag tror att ett obromsat släp med last max får väga så mycket som dragbilens halva tjänstevikt.

 

Om TS kan fixa släp + båt + motor + ev. utrustning, bränsle mm. till 750 kg så måste dragbilens tjänstevikt vara minst 1500 kg.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en trailer som får lasta båten fullastad. Då är det en bromsad trailer som gäller. Jag har en med vagga som jag tycker är ett måste eftersom man inte behöver backa ut så mycket i vattnet. Själv backar jag aldrig ut längre  än till fälgens nederkant. Ännu enklare blir det med el-vinsch. Själv hade jag en sådan här på min förra trailer vinsch offroad - 2000 lbs - 907 kg kopplad till en batterilåda på trailern. En vinsch på trailern är rena drömmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-04 vid 07:58 skrev Mackey:

Jag tror att ett obromsat släp med last max får väga så mycket som dragbilens halva tjänstevikt.

 

Om TS kan fixa släp + båt + motor + ev. utrustning, bränsle mm. till 750 kg så måste dragbilens tjänstevikt vara minst 1500 kg.

 

 

Man måste ta hänsyn till totalvikten bil+släp också. Med B-behörighet 3500kg. Med en stor SUV kan det bli under 750kg för släpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj ut en tänkbar trailer där du kan få ett reda på regnummer gå in på transportstyrelsens släpvagnkalkylator skriv in reg nummer på din bil och släp välj rätt körkortsbehörighet så får du all information som gäller.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju skaffa sig ett utökat B-körkort. B utökad - Personbil - Transportstyrelsen

Eller,  BE-körkort BE - Bil med tungt släp - Transportstyrelsen

Med båda dessa körkort är det bilens begränsning i registreringsbeviset som sätter gränsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...