Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
timmyhellberg

Hjälp en nybörjare med glasfiber!

Rekommendera Poster

Tjena gänget!

 

Båtrenoveringen håller på för fullt men nu har jag verkligen gått på grund psykiskt.

Tanken var att byta tre skivor som sitter runt motorn, konstigt nog har dom plastat invändigt i batterifacken men inte emot motorn?

golv3.thumb.jpg.0fd766d7eef255e1fe3b754469aff718.jpg

 

Efter ett litet ingrepp med multisågen så fick jag bort dom.

 

golv.thumb.jpg.76420bf255c44a62a0f667f9e0f0968d.jpg

 

Hur som havre, fick bort skivorna och sen av misstag råkade jag greppa tag runt en av bottenstockarna (?), och handen försvann in i den.

 

golv2.thumb.jpg.62b4029eedbd1365737e2cdf392aa4f2.jpg

golv1.thumb.jpg.24a014d851a3f98617f70100db8e38d2.jpg

 

Det visade sig såklart vara genomruttet, jag ska ta ett stickprov i nästa fack som blir framför och se hur det ser ut där.

 

Nu till min fråga, vaf*n gör man åt det här?

Är helt nollad på allt vad gäller plastning osv, går det att fimpa träbalken där den blir frisk, sen lägga dit en ny och skruva fast med spikband i golvet och sen plastar in den eller hur går jag till väga?

 

Likadant skivorna bak runt motorn, tanken är att montera dit nya formplyfor och sen plasta in dom på båda sidor.

Måste man fästa dom på något vis eller plastar man fast dom?

Finns det någon bra guide för en nybörjare hur man plastar?

Har kollat lite på youtube och det ser ju fruktansvärt enkelt ut, men antar att det inte är det.

 

Sitter i skrivande stund och tänkte lägga en beställning på glasfiber och resin(?)

Vad behöver jag? Finns ju en uppsjö av mattor, epoxy, gelcoat, topcoat osv. 

 

Tacksam för svar!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer säker att få bra råd, här på forumet. 

Jag tror att du gott kan vänta med beställning tills metoden för att renovera klarnat. 

 

För egen del kan jag inte förstå vitsen med att plasta in mer eller mindre fuktigt trä.. 

Kan ju bara resultera i nåt liknande. 

Gissningsvis har träbalkarna bara varit typ en form för att bygga upp glasfiberarmerad konstruktioner runt om. 

 

Trä som från början är fuktigt, och kanske senare mättas med vatten, är väl värre än inget alls. 

 

Så gissningsvis kommer råden att handla om att plasta in typ u-balk av t ex aluminium. 

Öppna i en eller båda ändar, så att du kommer åt att bulta fast t ex motorkuddar. 

 

Oavsett så är det väl lämpligt att fixa några mallar e t c som 

har rätt färdighöjd, bredd

o s v. 

 

Nu ser jag inte av bilderna om du bara kapade bort taket på

ursprungliga balkar för att kunna plocka ur det uppruttna träet. Om det är så, så har du ju kvar sidorna som är plastade i skrovet. Nåt att bygga vidare på. 

 

Väntar med spänning på vad andra skriver. 

 

Men gör inget förhastat. 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev timmyhellberg:

- - -

Hur som havre, fick bort skivorna och sen av misstag råkade jag greppa tag runt en av bottenstockarna (?), och handen försvann in i den.

 

golv2.thumb.jpg.62b4029eedbd1365737e2cdf392aa4f2.jpg

golv1.thumb.jpg.24a014d851a3f98617f70100db8e38d2.jpg

 

Det visade sig såklart vara genomruttet, jag ska ta ett stickprov i nästa fack som blir framför och se hur det ser ut där.

 

Nu till min fråga, vaf*n gör man åt det här?

- - -

Det beror på vilken funktion bottenstockarna har och hur de sitter monterade.

 

Om motorn sitter bultad i dem så kan det vara kritiskt beroende på konstruktionen.

 

I bästa fall så fungerar träbalkarna bara som formgivning att plasta bottenstockslaminatet mot. Om laminatet då är tillräckligt kraftigt och sitter ordentligt fastplastat mot botten så kan det räcka med styrkan i plastlaminatet. Då kan du bortse från det ruttna trät. Det ser ju förfärligt ut med det ruttna trät men det måste betraktas med "konstruktionsögon" för att avgöra vad du behöver göra åt det.

 

Minimum är att plasta igen de uppsågade hålen för att återställa styrkan i det du sågat sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni tänker att skivan och balken till vänster på bild 1 är balken till vänster/bakom min fot på bild 2 fast fotat från två olika vinklar. Där kniven ligger på foto 2 är det jag sågat upp på foto 4.

 

Motorn hänger enbart i struten och inga motorfästen i golvet/balkar.

 

Jag har kapat av "taket" och ungefär ner på halva regeln, så lite av konstruktionen finns ju kvar.

 

Redigerad av timmyhellberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev timmyhellberg:

Jag har kapat av "taket" och ungefär ner på halva regeln, så lite av konstruktionen finns ju kvar.

.

Bra, då har du nåt att fästa mot. 

Jag skulle aldrig bygga upp kring trä. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Hybro:

.

Bra, då har du nåt att fästa mot. 

Jag skulle aldrig bygga upp kring trä. 

 

 

Nä det känns ju dumt att plasta in organiskt material som kan dra åt sig fukt. nu är ju hela "fyrkanten" runt motorn förmodligen också plastat runt trä, men det får väl vara som det är. Men du tror alltså att en alu balk i golvet är att föredra att plasta runt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Balken i fråga är alltså den i nederkant på bild, på andra sidan väggen emot motorn.

Där limpan ligger.

golv4.thumb.jpg.94a3e71c4eedf7ef281feec6e43f936f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev timmyhellberg:

Om ni tänker att skivan och balken till vänster på bild 1 är balken till vänster/bakom min fot på bild 2 fast fotat från två olika vinklar. Där kniven ligger på foto 2 är det jag sågat upp på foto 4.

 

Motorn hänger enbart i struten och inga motorfästen i golvet/balkar.

 

Jag har kapat av "taket" och ungefär ner på halva regeln, så lite av konstruktionen finns ju kvar.

 

Det verkar som att balkarna endast är ditsatta för att styva upp botten. Höjden verkar vara tillräckligt tilltagen för det ändamålet. Trävirket har inte tillfört någon extra styrka för styvheten.

 

Jag ser ingen anledning att stoppa i någon ny balkkonstruktion för att försöka göra en stark konstruktion starkare (om den skulle bli det...). Jag hade "lagt på locket" och ägnat tiden på andra förbättringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas plywood i akterspegeln också. Kan vara bra att kolla om den också är rutten, det är ganska vanligt på gamla drevbåtar. Kollas enkelt med att borra ett eller ett par små hål inifrån, lågt nära skölden. Inte borra genom hela akterspegeln.

Redigerad av Zwen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterspegeln ska vara frisk utav det jag har sett. Det är öppen yta runt skölden på insidan och där är inget murket. 

1 timme sedan skrev Zwen:

Det kan finnas plywood i akterspegeln också. Kan vara bra att kolla om den också är rutten, det är ganska vanligt på gamla drevbåtar. Kollas enkelt med att borra ett eller ett par små hål inifrån, lågt nära skölden. Inte borra genom hela akterspegeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Det verkar som att balkarna endast är ditsatta för att styva upp botten. Höjden verkar vara tillräckligt tilltagen för det ändamålet. Trävirket har inte tillfört någon extra styrka för styvheten.

 

Jag ser ingen anledning att stoppa i någon ny balkkonstruktion för att försöka göra en stark konstruktion starkare (om den skulle bli det...). Jag hade "lagt på locket" och ägnat tiden på andra förbättringar.

Så du menar att jag behöver alltså inte byta ut balken? Utan det räcker enbart med att slipa ner "U plastbalken" och kanske lägga i lite plast för att jämna ut det kosmetiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev timmyhellberg:

Så du menar att jag behöver alltså inte byta ut balken? Utan det räcker enbart med att slipa ner "U plastbalken" och kanske lägga i lite plast för att jämna ut det kosmetiskt?

 

Nja, det som menas är att plastbalken är noggrant uträknad för att styva upp botten och du bör plasta på toppen igen så att ubalken blir intakt. Träbiten som ruttnat bort var mer en form för att göra det lätt att plasta.

 

I min båt är hela botten full med likande ubalkar blev förvånad när jag upptäckte att de var ihåliga..

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan med fördel använda vanliga el (vp) rör som förstärkning som då plastas in och utgör då en balk då det är glasfibern som blir balken. Ska man förankra något så plastar man in rostfritt stål där man antingen gängar direkt i materialet eller svetsar dit en mutter eller bult innan man plastar fast detta.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är jag med, jag trodde att regeln var balken och att man plastade in den för att det inte ska komma in någon fukt. 

Då är det alltså bara att få bort allt murket trä och sen försöka bygga upp balken till dess ursprungliga form.

 

Vad ska man köra för grejer, funkar Biltemas produkter eller ska man köpa "märkesgrejer"?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema:s polyesterplast fungerar utmärkt. Se till att använda rätt redskap (mått, ml graderat för exakta förhållande) för att blanda med.
 

Vid all plastning där man inte lägger vått i vått utan gör det mot tidigare härdat material gäller det att både rugga upp ytan och även att tvätta rent med aceton så det fäster ordentligt.

 

Temperatur vid härdning är oxå viktigt. Man försöker om man måste stå utomhus göra detta tidigt på dagen så det hinner härda innan kvällsdaggen lägger sig annars kan man få problem.

 

Epoxiplast anser jag inte är något för amatören att börja med då det kräver mer erfarenhet både vid förarbete och utförandet.

 

Vid användning av polyester använder man glasfibermatta där trådarna går kors och tvärs åt alla håll, alltså ej väv där fibrerna endast går i 90 grader mot varandra som man istället använder vid arbeten med epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev pseudonym:

Vid användning av polyester använder man glasfibermatta där trådarna går kors och tvärs åt alla håll, alltså ej väv där fibrerna endast går i 90 grader mot varandra som man istället använder vid arbeten med epoxi.

När använder man väven vid större ytor? Såg en instruktionsfilm där de använde matta på den synliga sidan och väv på baksidan av en sandwichkonstruktion.. ingen förklaring dock..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Dava:

När använder man väven vid större ytor? Såg en instruktionsfilm där de använde matta på den synliga sidan och väv på baksidan av en sandwichkonstruktion.. ingen förklaring dock..

Kan nog vara vid användning av isopolyester där man bakar ihop med vacuum. Isopolyester har egenskaper från både epoxi och den vanliga polyestern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat mycket på klippen ifrån denna kille

 

 

 

Tanken är väl att lägga en sån glasfibermatta som han använder, men då är det alltså polyester jag ska använda mig utav och inte epoxi? 

Jag vill ha en sån slät yta som möjligt som ändå ska vara slitstark.

 

Behandlar man plyfan med något innan man lägger på polyester? 

Jag kommer använda mig utav formplywood så den kanske är behandlad så det räcker från början?

 

Om jag fattat det rätt så är tillvägagångssättet:

1. slipa med typ 40-60 papper runt om och rugga upp ytan, tvätta med aceton.

2. pensla på polyester

3. lägga på matta

4. upprepa 2 och 3 tills önskad tjocklek är uppnådd.

5. avsluta med topcoat/gelcoat med vit färg i.

 

Är jag någorlunda på rätt spår eller helt ute och cyklar? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev pseudonym:

Kan nog vara vid användning av isopolyester där man bakar ihop med vacuum. Isopolyester har egenskaper från både epoxi och den vanliga polyestern.

De flesta guider förespråkar matta men nämner väv som alternativ. 

Här skriver de att man bör börja och avsluta med matta men kan använda väv i mellanlagren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev timmyhellberg:

Jag har kollat mycket på klippen ifrån denna kille

 

 

 

Tanken är väl att lägga en sån glasfibermatta som han använder, men då är det alltså polyester jag ska använda mig utav och inte epoxi? 

Jag vill ha en sån slät yta som möjligt som ändå ska vara slitstark.

 

Behandlar man plyfan med något innan man lägger på polyester? 

Jag kommer använda mig utav formplywood så den kanske är behandlad så det räcker från början?

 

Om jag fattat det rätt så är tillvägagångssättet:

1. slipa med typ 40-60 papper runt om och rugga upp ytan, tvätta med aceton.

2. pensla på polyester

3. lägga på matta

4. upprepa 2 och 3 tills önskad tjocklek är uppnådd.

5. avsluta med topcoat/gelcoat med vit färg i.

 

Är jag någorlunda på rätt spår eller helt ute och cyklar? 🤔

Vad gäller vilket du skall använda av epoxi eller polyester beror på underlaget. Du kan lägga epoxi på polyester men inte tvärtom polyester på epoxi för det fäster inte omvänt. Viktigt att tänka på vid framtida arbeten alltså. Oxå viktigt är att du efter du har lagt på glasfibermatta är att du får ut luften ur mattan, alltså att mattan blir mättad av polyester. Sedan vilken vikt på matta du använder spelar mindre roll, den vanligaste är 600 gr/m2, den något finare 450 eller 300 använder man när det blir små radier vid böjar eller veck där en 600 blir svårare att forma vid många lager. Jag brukar oftast använda 450 och 300 vid mina jobb jag har gjort. Om man har en yta som ligger öppen där man vill ha så fin yta som det bara går använder man en avrivningsduk man kallar för peel ply som man lägger över det sista lagret polyesterplast. Det blir nästan som om man hade en yttre form som man med lite övning kan få superslät.

Att jobba med polyesterplast ger ofta huvudvärk då det är så starka kemikalier så måste man ha bra ventilation inne eller stå utomhus med en temperatur som helst är över +15˚c.

Epoxi är luktfri men desto giftigare att få på huden då den vid långvarig kontakt kan ge cancer.

Och formplyfa vill jag inte rekommendera då den är skapad för att släppa från gjutningen, bättre att använda vanlig björkplywood, gärna vattenfast då den är limmad med bättre lim.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...