Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
EricT

Ny Ryds 628 DC eller äldre Ryds 23 DC?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi är fem i familjen, barn på 5, 3 och 0 år. Vi ska köpa vår första båt, vi har bestämt oss för en DC. Budget omkring 350k men det kan flexas lite både uppåt och nedåt. Vi kikar lite på Ryds 628 DC som verkar vara en ny modell (2016+) med utombordare och bra ytor i båten och jämför den med Ryds 23 DC som är en längre båt, inombordare och betydligt tyngre/större på pappret i alla fall. U-soffa, stor sittbrunn, relativt stor ruff i fören och bra kapell är viktigt då vi tänkt spendera en del tid i båten och inte bara använda den som färdmedel. Att båten går tryggt i sjön är också viktigt (vi kommer ha båten i Göteborg).

 

Det verkar som att jag kan få en Ryds 628DC med utombordare för ca 350-400k från årsmodell 2018 ungefär. Det verkar som att jag kan få Ryds 23 DC med inombordare för ungefär 300-350k, alltså 50-100k billigare men då årsmodell 2005-2008 ungefär. Det är såklart viktigt att båtar som är 15 år gamla är välskötta så det får jag kontrollera noga. Jag utgår från att motorn mår bra och övriga slitagedelar är utbytta eller åtminstone väl underhållna.

 

23 DC är i princip dubbelt så tung, 1,4m längre och 0,2m bredare. Det är en betydligt större båt som jag gissar är mer förlåtande avseende viktfördelning och kanske går lite tryggare i sjön?

 

Hur ska jag resonera avseende en 15 år gammal båt jämfört med en 2 år gammal båt? Det är klart att allt är fräschare och nyare men givet att den äldre båten är välskött, servad varje år och motorn går bra - vad vinner jag då på den nyare båten? Jag funderar t ex på:

* Är stuvutrymmen är markant bättre på den nyare båten än den äldre?

* Är själva "innanmätet"/väggarna mycket tunnare på den nya så att sittbrunnen nästan är lika stor på 628 som 23:an trots att 23:an är 1,4m längre?

* Är styrpulpeten, displayen, plotter och annat mycket sämre på 23:an och detta måste bytas ut för dyra pengar?

* Kommer jag åka på nån form av dyrare underhåll av skrov, golv, eller annat kommande åren med en årsmodell 2005 som jag undviker med en årsmodell 2018?

* Är 628 DC (som är mindre) betydligt billigare i drift än den större 23 DC?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många frågor är det...

En av de största skillnaderna mellan de båtar du nämner är, om jag förstått det rätt, att den ena har utombordare och den andra har inombordare. Vilken man ”bör” välja beror på olika saker. 
Generellt, utan att veta något om båtarna i sig:
En inombordare gör att båten går tryggare i sjön, allt annat lika, då vikten från motorn ligger lågt och mer mitt i båten än en utombordare som hänger längst bak.

En utombordare är lättare att byta om den inte funkar längre men den är också lättare att stjäla. 
Många säger att en utombordare är lättare att meka med. Å andra sidan är oftast grejerna små och sitter ofta lite krångligt till.
En inombordare kan också ha grejer som sitter svårt till men oftast är det lite rejälare grejer då jakten på viktbesparande  delar inte behöver vara så stor. 
En inombordare på den typen av båtar har oftast ett drev som är dyrare att serva än drevet/växelhuset på en utombordare. 
En inombordare låter annorlunda än en utombordare och risken för vibrationer i skrovet är större. 
Sen är det ju ganska stor skillnad på en 2 år gammal motor och en som är 15.

Så det är en del du behöver fundera på runt principerna för de två motortyperna. 

 

De övriga frågorna tar du reda på själv genom att titta på de olika båtarna. Ett bra allmänt tips är att titta på MÅNGA båtar innan man bestämmer sig. Man lär sig alltid något på varje titt och provtur. 
Lycka till!

PS. Nu kommer flera säkert att skriva att en utombordare visst är si eller så och en inombordare absolut inte är så men sånt är livet. 
 

PS 2. Kostnaden för de olika motorernas skötsel kanske inte är den stora skillnaden utan försäkringskostnaden då en inombordare oftast har rejält lägre premie. 

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 23 dc och två barn på 9 och 5. Skulle aldrig skaffa något mindre än 23 dc om tanken är att vara ute över natten. Vi sover en vuxen uppe, resten nere. Båten går tryggt och inga problem att hålla 20 knop även i hård vind och vågor, den är så tung att det går bra. Tänk dock på att den båten är lite undermotoriserad då den är fullpackad med vatten, ankarspel, etc. Siffrorna om att den gör 39 knop är starkt överdrivna,  kanske med tom båt! Med ren botten så går det ca 35 knop med full packning. Det går bra att åka två familjer, men är segt upp i plan då. Den drar ca 1.8 liter per distans, kanske något mindre. Det är lätt mekat, motorrummet är stort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, ChristerN said:

De övriga frågorna tar du reda på själv genom att titta på de olika båtarna. Ett bra allmänt tips är att titta på MÅNGA båtar innan man bestämmer sig. Man lär sig alltid något på varje titt och provtur. 
Lycka till!

Tack för bra tips gällande motor. Det är väl just den här delen av ditt svar som jag är mest osäker på, hur mycket har hänt på 15 år med Ryds-modellerna?

 

Jag kör en Volvo V90 idag och jag har ägt Volvo-kombis tidigare. Om jag köper en Volvo-kombi från 2005 och jämför den med en Volvo-kombi från 2018 så har det hänt massor och priset återspeglas i bilarnas andrahandsvärde som skiljer sig rejält. Men i båtvärlden upplever jag att prisminskningen är mindre vilket borde betyda att skillnaderna är mindre men det kan likväl vara att tillgång och efterfrågan gör att man inte behöver sänka priset på gamla båtar.

 

I bilarna har det uppdaterats saker som inte går att byta ut, inte minst saker under ytan som säkerhetssystem. Jag gissar att skillnaden i båtvärlden är mindre men är den betydligt mindre? Hur mycket har hänt på 15 år? Att jämföra bilar känns enkelt i jämförelse, åtminstone i min värld. Jag som inte har båt idag vet inte riktigt vad jag värderar ännu, jag går på vad vi tror vi vill ha, recensioner, kompisar och andra forumtrådar.

 

Båtmässorna är ju inställda men jag får försöka ta mig till nån båthandlare och klämma och känna lite på olika modellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minutes ago, gusvo085 said:

Har en 23 dc och två barn på 9 och 5. Skulle aldrig skaffa något mindre än 23 dc om tanken är att vara ute över natten. Vi sover en vuxen uppe, resten nere. Båten går tryggt och inga problem att hålla 20 knop även i hård vind och vågor, den är så tung att det går bra. Tänk dock på att den båten är lite undermotoriserad då den är fullpackad med vatten, ankarspel, etc. Siffrorna om att den gör 39 knop är starkt överdrivna,  kanske med tom båt! Med ren botten så går det ca 35 knop med full packning. Det går bra att åka två familjer, men är segt upp i plan då. Den drar ca 1.8 liter per distans, kanske något mindre. Det är lätt mekat, motorrummet är stort. 

Tack, bra tips! Jag håller med. När jag kollat på bilder så ser 23 DC ganska mycket större ut och tyngden är som sagt dubbelt upp. Jag vill inte behöva tänka så mycket på var i båten olika personer är för att jämna ut vikten. Att det är segt att plana med två familjer och att den kanske taktar snarare 20-25 än 30-35 känns helt OK. Vi har nog inte tänkt sova så ofta/mycket på båten men enstaka gånger ska vara möjligt. Däremot har vi tänkt att vara en del på båten, kanske spela kort, en ligger med en ipad i ruffen, en annan badar. Att ha ordentlig sittbrunn och den större båten av de två jag kikar på känns allt mer som rätt val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev EricT:

hur mycket har hänt på 15 år med Ryds-modellerna?

Själva båtskroven har det inte hänt så mycket med på de senaste 15 åren. Ganska många, tex Ryds, har börjat med vacuminjicering men det tror jag var för något år sedan som Ryds införde det. Detta ska göra båten lättare och starkare pga mer homogent material. 
Inte heller på motorsidan har det hänt så väldigt mycket. Insprutning är väl standard nu och var väl, iaf nästan, det för 15 år sedan. De flesta är nog sötvattenkylda också vilket absolut är att föredra om man köper en med inombordare. 
Det som då spelar roll, i ditt perspektiv såväl som i de flesta som ska köpa båt, är hur underhållet är skött. (Finns massor av trådar om det här på MG!)

Båtmotorer är inte som bilmotorer riktigt. Man brukar säga att en båtmotor kör i kraftig uppförsbacke på ettan hela tiden.
Sen har vi ju ganska olika salthalt i våra olika vatten allt från sötvattens-sjöar till det salta vattnet på västkusten. Salt sliter hårt på motorerna. 
Kolla efter ett exemplar som är välservat och välvårdat. Skit i om plottern är ny. Det är småpengar jämfört med vad ett motorras kostar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en sak till. 
Stirra dig inte blind på just dessa båtar. Kolla runt på många olika. 
Det farligaste som finns vad gäller båtköp är att bli förälskad i en båt. (Fråga mig, jag har gått på den ”missen” väldigt många gånger trots att jag ser mig som en noggrann köpare! Visst, alla båtar jag köpt utom en har väl varit bra men det tar ett bra tag, för mig fyra olika båtar, innan jag kom fram till vad jag ville ha. )

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du väljer ju mellan en lätt begagnad båt och en lite äldre men ändå inte jättegammal. Jag skulle lätt titta på 23DC som huvudalternativ av dessa. Större båt, inombordare (badbrygga,  obefintlig stöldrisk, säkert billigare försäkring). Generellt sett och det gäller även Ryds så är det som har hänt på 15 år relaterat till elektronik såsom plottrar, instrument, LED-belysning mm. Sådant som är ganska lätt ordnat i efterhand för att få en modern båt. Väljer du 23DC så ta med en liten budget för sådana uppdateringar så kommer båten kännas modern. Min uppfattning är att Ryds inte blivit bättre gällande kvalitet/finish sedan 23DC, snarare tvärtom (finish/kvalitetskänsla).om något. Vakuminjecering har de som sagt hålla på med länge och båtar byggda med den tekniken har bra kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minutes ago, thundergod said:

Du väljer ju mellan en lätt begagnad båt och en lite äldre men ändå inte jättegammal. Jag skulle lätt titta på 23DC som huvudalternativ av dessa. Större båt, inombordare (badbrygga,  obefintlig stöldrisk, säkert billigare försäkring). Generellt sett och det gäller även Ryds så är det som har hänt på 15 år relaterat till elektronik såsom plottrar, instrument, LED-belysning mm. Sådant som är ganska lätt ordnat i efterhand för att få en modern båt. Väljer du 23DC så ta med en liten budget för sådana uppdateringar så kommer båten kännas modern. Min uppfattning är att Ryds inte blivit bättre gällande kvalitet/finish sedan 23DC, snarare tvärtom (finish/kvalitetskänsla).om något. Vakuminjecering har de som sagt hålla på med länge och båtar byggda med den tekniken har bra kvalitet.

Bra tankar, tack.

Gällande detta med Vakuminjecering. Kan det vara så att en 23 DC från 2005 inte använder Vakuminjecering medan en 23 DC från 2008 är byggd med den tekniken? Jag funderar alltså på om det är någon viss årsmodell jag ska kika på när jag kollar på just Ryds-båtar från 2005-2008 ungefär. Jag förstår om inte du eller någon här sitter på svaret direkt men kan jag kontakta Ryds och fråga om det, läsa i manualen på nätet eller hur går jag tillväga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev EricT:

Gällande detta med Vakuminjecering. Kan det vara så att en 23 DC från 2005 inte använder Vakuminjecering medan en 23 DC från 2008 är byggd med den tekniken? Jag funderar alltså på om det är någon viss årsmodell jag ska kika på när jag kollar på just Ryds-båtar från 2005-2008 ungefär.

Snabb sökning ger att Ryds började med vakuuminjicering ca 1997 och började med någon modell för att successivt införa det på fler. Mer info hittar jag inte just nu.

Men jag tycker inte du ska stirra dig blind på varken Ryds eller vakuuminjicering. Gå ombord och kolla på många båtar. Testa de fyra-fem bästa i sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-01 vid 11:59 skrev EricT:

Hur ska jag resonera avseende en 15 år gammal båt jämfört med en 2 år gammal båt? Det är klart att allt är fräschare och nyare men givet att den äldre båten är välskött, servad varje år och motorn går bra - vad vinner jag då på den nyare båten? Jag funderar t ex på:

* Är stuvutrymmen är markant bättre på den nyare båten än den äldre?

* Är själva "innanmätet"/väggarna mycket tunnare på den nya så att sittbrunnen nästan är lika stor på 628 som 23:an trots att 23:an är 1,4m längre?

* Är styrpulpeten, displayen, plotter och annat mycket sämre på 23:an och detta måste bytas ut för dyra pengar?

* Kommer jag åka på nån form av dyrare underhåll av skrov, golv, eller annat kommande åren med en årsmodell 2005 som jag undviker med en årsmodell 2018?

* Är 628 DC (som är mindre) betydligt billigare i drift än den större 23 DC?

Två helt olika båtar skulle jag säga, svårt att jämföra rätt av. Kör själv Ryds 23:an. Ni har tre barn som blir äldre och längre vilket innebär att en 6 metersbåt snabbt kommer kännas liten. En tyngre 7 metersbåt går mycket stabilare i sjön och ger mer utrymmen. Finns många båtar i den storleksklassen att välja mellan (tex Finnmaster, Yamarin) men Ryds 23:an ger mycket båt för pengarna och väljer du en årsmodell från 2010 och framåt får du en uppdaterad förarmiljö med integrerad plotter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att veta är att 23:an har två stora nackdelar som jag ser det:

Väldigt få stuvutrymmen, inga alls under dynorna i ruffen.

Den är känslig för att bli baktung, man får tänka på var man lägger vikt. Detta märks dock mest i hamn.

 

Sen är vattentanken i minsta laget (50 liter säck som man inte får i 50 liter i) samt att kokplattan är värdelös -> ersätts lämpligen med 2 lågor gasol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 620 DC som är min första båt, och har flera gånger sneglat över om inte en 23 DC skulle kunna vara ett bra byte så småningom. 620 känns i minsta laget, och då är vi normalt bara 2 som är ute över natt eller 4 som åker på dagstur.

 

Däremot förstår jag inte argumentet som många för fram att försäkringen skulle bli så mycket billigare med en inombordare att det är värt att lägga in i kalkylen. Vi betalar bara typ 1100 om året för vår försäkrings i Svenska Sjö (och givetvis då typ 300 om året för medlemskap i en båtklubb som är ansluten..). Kan det bli mycket billigare än så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Svutt:

Däremot förstår jag inte argumentet som många för fram att försäkringen skulle bli så mycket billigare med en inombordare att det är värt att lägga in i kalkylen. Vi betalar bara typ 1100 om året för vår försäkrings i Svenska Sjö (och givetvis då typ 300 om året för medlemskap i en båtklubb som är ansluten..). Kan det bli mycket billigare än så?

Låter billigt, normalt är inombordare mindre stöldbegärliga vilket ger en lägre premie.

 

Ska man jämföra försäkringspremien korrekt bör värdet på båten och storleken på motorn vara jämförbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väll läst om han som har problem med kvaliten på sin Rydsbåt här på Maringuiden..tyvärr är det något som jag känner till efter 2 st Ryds 510 GTI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande utombordare eller inombordare så var bränsleförbrukning avgörande för min del. Någon nämner 1.8 l per distans i tråden för 23 dc, 628:an lite beroende på motor kan nog komma under 1 liter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu jämför du helt olika båtar. 1 meter mer båt väger mycket mer och är mycket större. 

jag tankar ca 600 liter per år i 23:an och att då gå ner till att tanka 400 liter ger ju en besparing på 3500 kr. Pengarna ligger inte där när det gäller båt, allt annat kostar mer :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev gusvo085:

Fast nu jämför du helt olika båtar. 1 meter mer båt väger mycket mer och är mycket större. 

jag tankar ca 600 liter per år i 23:an och att då gå ner till att tanka 400 liter ger ju en besparing på 3500 kr. Pengarna ligger inte där när det gäller båt, allt annat kostar mer :)

Jämförde mest de båtar ts hade med, men ja, sett i siffror så är det väl eg ingen deal breaker, nog mer känsla från min gröna sida, om man nu kan anses vara grön alls som motorbåtdägare 😉. Har själv en 620 dc, och båtplats är det klart dyraste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju den stora ångesten. förbruka 1 liter per km.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-02 vid 10:25 skrev thundergod:

Du väljer ju mellan en lätt begagnad båt och en lite äldre men ändå inte jättegammal. Jag skulle lätt titta på 23DC som huvudalternativ av dessa. Större båt, inombordare (badbrygga,  obefintlig stöldrisk, säkert billigare försäkring). Generellt sett och det gäller även Ryds så är det som har hänt på 15 år relaterat till elektronik såsom plottrar, instrument, LED-belysning mm. Sådant som är ganska lätt ordnat i efterhand för att få en modern båt. Väljer du 23DC så ta med en liten budget för sådana uppdateringar så kommer båten kännas modern. Min uppfattning är att Ryds inte blivit bättre gällande kvalitet/finish sedan 23DC, snarare tvärtom (finish/kvalitetskänsla).om något. Vakuminjecering har de som sagt hålla på med länge och båtar byggda med den tekniken har bra kvalitet.

Jag har en vakuuminjecerad Ryds 488 från 2015, som har fått osmos eller liknande blåsor 30-50cm över vattenlinjen. Spelar egentligen ingen roll att det är över vattenlinjen då jag har båten på land hela året och läggs bara i för dagsturer. Båten är också bottenmålat. Helt klart fabrikationsfel. 

 

Ryds har vänt mig ryggen och säger att de har bara skrovgaranti i 4 år. Så jag antar att det är så länge de tänker att deras båtar håller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att det är problem med så nya båtar. 
 

Köper du en äldre 23:a så vet du ju vad du får, eventuell brister i kvalitet borde ha visat sig. 
 

Sen skulle jag räkna med att 23:an kommer kosta dig lika mkt som en nyare 628 om de skall ha jämförbart skick / driftsäkerhet. Dvs räkna med kostnader för att rusta upp saker som drev,motor,sköld eller elektronik, elsystem , batterier.

 

i den bästa av världar hittar du en båt där föregående ägare just kostat på dessa renoveringar. Det blir nog den bästa affären.

 

sen, om du sneglar på en 23 fots dc med inombordare finns det ju en del att välja på. Kolla in Searay, Askeladden, Uttern, Cobalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske för sent för detta tips.

Jag köpte en ny 628 Dc 2018. Har aldrig ägt något med så mycket problem. När jag efter 2 säsonger hävde köpet tror jag fellistan låg på runt 40 punkter. Det är det jag vet själv.  

 

Lite mer osäker information är att jag blev nyfiken o skrev till alla som hade en 628 dc på blocket. De som slutligen svarade, 2 tror jag, bekräftade samma problem. En hamngranne var själv i tagen att försöka häva köpet.

 

Modellen finns inte lägre hos Ryds. En modell som bara finns i 3 eller 4? år borde väl säga något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...