Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ossy

Batteriladdning

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag tänkte köra en laddning på min batteribank för underhåll. Det är 4st Victron AGM på 110ah  styck. Nu har jag kopplat bort alla från varandra, och laddar dom ett i taget. Batteriladdaren är en sk smartladdare från Tudor Exide för batterier på max 150ah. Och då tolkar jag det som att jag bara kan ladda ett 110ah-batteri åt gången. För inte kan jag väl ladda alla 4 på en gång, och slippa koppla loss batterierna från varandra? Eller...?
/Oscar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det säkraste är att följa instruktionerna. Jag vet av egen erfarenhet att laddare avsedda för en mindre batteribank lätt håller på och laddar för länge med för hög spänning. Inte bra för batterierna!

Själv bryter jag dock mot detta alltför ofta 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad säger din manual (smartladdare från Tudor Exide)? 

Min Waecoladdare känner när dom är fulla och går in i float. Kör 550ah på en 25ah laddare, kollade idag, laddar 0.3 amp med den.

Har aldrig tagit isär batterierna under vinterförvar. Ska tillägga att jag har tempkontroll samt batteribankmätare med övervakning och RÄTT inställd laddare för AGM.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det denna?

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Batteriladdare/BATTERILADDARE_EXIDE_5-STEG_7A_12V?id=13132

Den har ett underhållsläge som jag skulle använda i ditt fall om jag skulle ha dem på laddning en längre stund. Batterierna blir inte proppfulla men det spelar inte så stor roll om de är i god kondition i övrigt och om du inte lämnar dem till i juni...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev patrikflink:

Min Waecoladdare känner när dom är fulla och går in i float. Kör 550ah på en 25ah laddare, kollade idag, laddar 0.3 amp med den.

Ja, det är säkert bra men vad har de laddats med för spänning innan laddaren gått ner i ”float”?

Och hur lång tid?

Som jag skrev tidigare så är det alltför vanligt att små laddare ligger och trycker på med för hög spänning för länge. Speciellt AGM mår dåligt av detta vanligtvis. 
Funderar på att skaffa ett spänningsaggregat som ger runt 18-20 V och koppla det till regulatorn för solpanelerna. Där kan jag ställa in laddningen precis som jag vill ha den och undvika överladdning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, det är säkert bra men vad har de laddats med för spänning innan laddaren gått ner i ”float”?

Och hur lång tid?

Som jag skrev tidigare så är det alltför vanligt att små laddare ligger och trycker på med för hög spänning för länge. Speciellt AGM mår dåligt av detta vanligtvis. 
Funderar på att skaffa ett spänningsaggregat som ger runt 18-20 V och koppla det till regulatorn för solpanelerna. Där kan jag ställa in laddningen precis som jag vill ha den och undvika överladdning. 

Kör i 6 faser (6-stegs IU0U-laddning) med 14,7V enligt tillverkarna på batterierna med tempstyrning, sen går den ner till 13,8V.

Oftast är mina nästan 100% då jag också använder solceller, har en stor bank för lite förbrukning, under vintern på torra land får kabeln sitta i. Under tiden då hon är i vattnet så har jag aldrig kommit under 80% på banken (solceller ger bra med pulver om man har ett gäng watt), så landström används aldrig.

 

Fas 1 (bulk) tills batteri är 100%

Fas 2, 3 & 4 (absorption) UO-fas, tiden beror på batteriets storlek och typ. Spänningen förblir konstant (U0). De första 2 minuterna bestäms batteriets laddning. Sedan börjar huvudladdningsfasen, under denna laddas batteriet fullt. När batteriet är fulladdat, eller när laddströmmen ligger under 6 % av nominell laddningsström i 15 minuter är U0-fasen avslutad.

Fas 5 U-fas (float) Efter U0-fasen kopplas batteriladdaren om till underhållsladdning (U-fas). Om DC-apparater ansluts får de sin ström från denna apparat. Om den effekt som krävs överstiger apparatens kapacitet, tas ytterligare effekt från batteriet. Samtidigt laddas batteriet ur tills I-fasen inträffar och batteriet laddas upp på nytt.

Fas 6 12-dagars konditionering Var 12 dag kopplas batteriladdaren tillbaka till fas 1 i 85 minuter, för att aktivera batteriet. På så sätt undviks tröghetsfenomen, som t.ex. sulfatering (går att koppla ur beroende på vilken batterityp man har).

 

Jag har 3 utgångar på laddaren, en på 2amp som går till startbatteriet samt bogbatteriet via skiljerelä, dom andra 2 går till förbrukarbanken.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många verkar ladda sönder sina batterier på 3, 4, 5 år när de borde hålla i 10 år.

Jag tror man ska vara lite proaktiv och kontrollera hur den laddare man har fungerar tillsammans med de batterier eller den batteribank man laddar.

 

Inte så lätt att göra noga, men...

  • Vad står det i instruktionsboken till laddaren och hur ska batterierna laddas enligt tillverkaren.
  • Laddar den rimligt länge i bulkläge?
  • Är laddspänningen i de olika laddfaserna rätt för de batterier jag har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev patrikflink:

Kör i 6 faser (6-stegs IU0U-laddning) med 14,7V enligt tillverkarna på batterierna med tempstyrning, sen går den ner till 13,8V.

Ja, men frågan är hur länge laddaren ligger på (tempkompenserade) 14,7! Det är det som spelar roll!!!

Har en liknande laddare som också har tempsensor och liknande faser. Om jag kommer till båten en vinter och batteristatus är ca 90% SOC och sätter i sladden till laddaren går den direkt upp på tempkompenserade 14,7 och ligger där och nöter i 5-6 timmar innan den går ner på float (13,8). 
Dessa 5-6 timmar när den inte alls behövde ladda med så hög spänning orsakar kraftigt försämrad livslängd på batterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Det känns säkrast att fortsätta koppla loss dom, och ladda dom separat. Det blir väl en gång om åtet, kring årsskiftet, som det är aktuellt. Det får man stå ut med. Annars sköter solcellerna laddningen, men den här mörka årstiden orkar dom inte riktigt under presenningen.  /Oscar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en relativt billig laddare som jag köpte på Biltema för att ha här hemma till lite olika batterier i fordon vid behov. Nu i vinter har jag använt den i båten ett par ggr eftersom solcellen är under presenning och jag ofta är ute och grejar i båten samt har några småförbrukare som alltid är igång.

Den har 3 inställningar, "slow", "fast" och "vinter". Dessutom ett "recon-läge".

Slow ger max 14,4 V, 2 A, använder detta till MC´n.

Fast ger max 14,4 V, 8 A, använder till andra batterier.

Vinter ger max 14,7 V, 8 A, har jag aldrig använt.

Recon-läget verkar gå in automatiskt en kort stund vid start. Att den snabbt går över till valt läge beror förmodligen på att batterierna inte behövt rekonditioneras.

Det högsta Ah jag har är förbrukarbanken i båten, 225 Ah. Batteriladdaren ska enl manualen vara avsedd för 20-160 Ah. Därför har jag haft lite koll på hur hög spänning den ger men den verkar aldrig gå över 14,4 V i fast-läge. När den legat där ett tag går den ner till omkring 13,5-13,7 V. Enl manualen ska den ladda i 9 steg men jag har inte forskat i vad alla olika steg innebär. Den har en display som visar spänningen som jag kollat mot min trogna Fluke 77 och den stämmer bra.

För sitt pris 549,- tycker jag den funkar bra, än så länge, och den verkar som sagt inte kunna gå över 14,4 V om man inte väljer vinter-läge manuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den klarar max 150 Ah beror på att den mäter strömmen och övergår till underhållsladdning när den gått ner till en bestämd nivå. Om banken är för stor kommer den aldrig att gå ner tillräckligt, och då överladdas batterierna. Lösningen är att manuellt ställa om laddaren till 13,7 V när den stått på 14,4 V ett tag. Ställer man om för tidigt så tar det lång tid innan de blir helt fulla, men det är ju långt till våren, så tiden är ju inget problem. Enda nackdelen med att behålla dem ihopkopplade är att om ett batteri ger upp så kan det även förstöra de övriga det är sammankopplat med.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, men frågan är hur länge laddaren ligger på (tempkompenserade) 14,7! Det är det som spelar roll!!!

Har en liknande laddare som också har tempsensor och liknande faser. Om jag kommer till båten en vinter och batteristatus är ca 90% SOC och sätter i sladden till laddaren går den direkt upp på tempkompenserade 14,7 och ligger där och nöter i 5-6 timmar innan den går ner på float (13,8). 
Dessa 5-6 timmar när den inte alls behövde ladda med så hög spänning orsakar kraftigt försämrad livslängd på batterierna. 

Men klarar inte AGM det?

Enligt mina batterier så ska dom palla det, pratade mycket med återförsäljaren av mina batterier (Ritar) samt hade kontakt med Waeco ang inställningar på laddaren. Bägge två ansåg att min laddare räcker oavsett låg nivå. Förra året (på vintern typ 10 minusgrader) vart jag lite nojig då jag såg att den ökade till 15 volt ett tag, men helt i sin ordning enligt Waeco då tempsensor kände av detta och kan mosa på med högre volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Men klarar inte AGM det?

Se vad @peterseglare skriver ovan. Väldigt bra förklaring!

AGM är känsligare än vanliga bly-syra batterier för laddning med hög spänning eftersom det är slutna batterier och att det inte finns någon lös syra i batteriet som kan koka ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Se vad @peterseglare skriver ovan. Väldigt bra förklaring!

AGM är känsligare än vanliga bly-syra batterier för laddning med hög spänning eftersom det är slutna batterier och att det inte finns någon lös syra i batteriet som kan koka ut.

Det finns batterisyraindränkt distansmaterial mellan plattorna som kan koka och kokar det för mycket för länge så försvinner vatten ut genom säkerhetsventiler och då funkar batteriet inte bra.

 

Teoretiskt kan man fylla på vatten, men vad jag förstått funkar inte det så bra i verkligheten. Man kan ofta ta sig in på något vis, men det är svårt att veta exakt när vatten kokat bort och när det märks för att kapaciteten är märkbart låg så är det ofta för sent att fylla på.

 

Jämför med ett vått batteri som inte får någon kärlek av sin ägare och står med halvfyllda battericeller allt för länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Se vad @peterseglare skriver ovan. Väldigt bra förklaring!

AGM är känsligare än vanliga bly-syra batterier för laddning med hög spänning eftersom det är slutna batterier och att det inte finns någon lös syra i batteriet som kan koka ut.

Laddar inte idag med 14,4volt, alltså allt i din ordning (har batterbanksmätare från Victron).

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...