Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Eapea

Hjälp med force båtmotor tilt/trim

Rekommendera Poster

Hej jag har en bayliner trophy med en 120 hk force motor tror motorn är från 1995.

Jag har problem med min tilt. 

Jag har bytt ut elmotorn till en ny men när jag fyllde på olja och provkörde den så får jag den bara att åka uppåt neråt åker den bara om jag trycker lite lätt samtidigt som jag kör motorn men när den kommer neråt helt plötsligt vänder den och går uppåt igen.

 

Nån som vet problemet känns som det är nån packning/ventil som är vajsing i pumpen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvade du ut luftningsskruven lite lätt när du tiltade upp och ner så systemet luftas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har luftar flera ggr Men det är inte problemet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa releaseventilen (14) några varv.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/force-outboard/1995/h120412rd-elpt/power-trim-components

 

Motorn kommer att falla ned till nedfällt läge. Ta tag i skäddan och lyft till fullt uppfälld sedan ned till fullt nedfälld. Gör så några gånger, fäll sedan upp motorn fullt och lås motorn med spärren (14)

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/force-outboard/1995/h120412rd-elpt/transom-bracket

 

Full på olja och upprepa ovan tills det inte går i mer olja. Stäng releasen och kör därefter trimmet fullt upp och ner några gånger tills det inte går att få i mer olja. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att lufta men den funkar inte. Kan det vara här problemet ligger? 

 

20210101_134126.jpg

20210101_124622.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...