Jump to content
Sunday 21 July 2024
Hubbles

Gummidel på propelleraxeln

Recommended Posts

Vad heter gummidelen på bilden? Jag behöver en ny och vet inte vad jag ska googla på...Screenshot_20201229-141442.thumb.jpg.678c43d2ffd46bcff493626185783964.jpg

Screenshot_20201229-141402.jpg

Cutlesslager. 

Finns i vart fall två typer. 

En som sitter, så som på din båt och en som sitter i en separat lagerbock. 

Den senare typen inuti en hylsa av mässing. 

Finns beskriver hur "löst" du ska dra skruvarna, som är låsta med rostfri ståltråd. 

Och vissa båtar har ett eller flera hål, rakt in genom sidan, framför gummilagret, för att få vattengenomströmning. 

Edited by Hybro

2 timmar sedan skrev Hybro:

Cutlesslager. 

Finns i vart fall två typer. 

En som sitter, så som på din båt och en som sitter i en separat lagerbock. 

Den senare typen inuti en hylsa av mässing. 

Finns beskriver hur "löst" du ska dra skruvarna, som är låsta med rostfri ståltråd. 

Och vissa båtar har ett eller flera hål, rakt in genom sidan, framför gummilagret, för att få vattengenomströmning. 

Och om vi ska prata svenska så blir det stävlager. 

Va? Svenska? 

Vhat ar de? 

Jo, jo... Visst stävlager, vattensmort Cutlesslager. 

Nja,

Det TS satt pilen på ser ut att vara någon form av gummiring som genom att klämmas åt kanske expanderar inåt och är tänkt att klämma fast lagret cutless/stävlagret. Och som med åren har spruckit upp.

Man kan också se att gummiringen som pilen pekar på har större ytterdiameter än lagret (och sannolikt samma innerdiameter som lagrets ytterhylsa), så den är nog ingen del av lagret.

Edited by IngemarE
  • Like 2

1 timme sedan skrev Eld-:

Och om vi ska prata svenska så blir det stävlager. 

Nja, stävlager är enheten som skruvas eller plastas fast i skrovet, och i denna sitter (oftast) ett lager av gummityp.

16 minuter sedan skrev IngemarE:

Nja,

Det TS satt pilen på ser ut att vara någon form av gummiring som genom att klämmas åt kanske expanderar inåt och är tänkt att klämma fast lagret cutless/stävlagret. Och som med åren har spruckit upp.

Man kan också se att gummiringen som pilen pekar på har större ytterdiameter än lagret (och sannolikt samma innerdiameter som lagrets ytterhylsa), så den är nog ingen del av lagret.

Ja, så är det. TS har ett gummilager enl. bilden nedan som kläms fast i stävlagret.

002FA7C2-78D0-42AD-9148-D52397CB6774.png

• Like 2

.

När TS plockar isär, hittar han förmodligen gummilagret till vänster. 

I lagerbocken på min båt, sitter det som oftast bara kallas Cutlesslager. 

Båda vattensmorda. 

Och givetvis kan jag ha fel. 

Screenshot_20201229_190622.jpg

Edited by Hybro

Det händer att stävlagret är en fiberbussning när man har en dylik "gummikona" på stävlagret.

Lagret är et så kallat Vegalager. Kan köpas från Capella Marin.

On 12/29/2020 at 6:22 PM, IngemarE said:

Nja,

Jag skulle ha varit lite tydligare kanske. Jag har redan plockat isär det och som @IngemarE skriver är det en gummiring som sitter runt cutlesslagret men med betydligt större diameter. Se bild nedan hur det ser ut bortmonterat. Cutlesslagret (alltså mässingstuben med gummispår inuti) har jag redan beställt nytt då det inte var svårt att hitta. Men gummiringen (ringarna) vet jag fortfarande inte vad jag ska ha. 

IMG_20210101_163102.jpg

IMG_20210101_163119.jpg

On 12/31/2020 at 11:39 AM, Rollen said:

Lagret är et så kallat Vegalager. Kan köpas från Capella Marin.

@Rollen jag hittar inte Vegalager när jag googlar och inte heller på Capella Marins hemsida. Har du en länk? 🙂

Det gamla ser lite hembyggt ut. Verkar inte passa så bra.

Vegalager_20210101_0001_NEW.jpg

• Like 1