Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
  • 0
stromsborg

Reservdelar Yamaha 225hk??

Fråga

Hej alla båtgudar och god fortsättning

 

Blev ägare till en Flipper 640 med Yamaha 225hk monterad i aktern under sensommaren i år (2020)

Känns nöjd med båt och motor trots gamla grejer men till min förvåning ser du att att vara lättare sagt än gjort att hitta delar till denna anekdot i aktern.

 

Så, till min fråga

Har ni tips på site alt fysisk butik där jag kan hitta reservdelar till vettig peng, passande Yamaha 225hk AETO Serialnr. 6K7L302044 av 1989-års modell?

Jag är främst intresserad av servicedelar som ex impellerkit etc 

 

Vart i kontakt med ex skruvat.se, simyamaha.com (US) mfl utan större framgång. Dessa handlare har enstaka delar till aktuell motor men tyvärr inte "servicedelar" som ex impellerkit. Marinshopen.se har ett impellerkit som ev kan passa men priset för detta är hutlöst.....ca 2300sek.

 

Är mycket tacksam om ni kan hjälpa mig med tips och idéer på ställen där jag kan hitta servicedelar till vettiga priser (vilket innebär att det behöver inte vara Yamaha original, funkar lika bra med annan tillverkare)

 

Stort tack för er hjälp

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Några exempel är Marineparts, drev.se och såklart Yamahacenter...

 

Yamahadelar är ofta dyra, men håller bra och när det gäller vissa orgdelar är de billigast på Yamahacenter. När det gäller reglage köpte jag exvis ett nytt på YC billigare än vad begade såldes för på tradera.

 

Anoder, impellerkit och termostater är det som brukar behövas. Maskinerna tuffar annars på orimligt bra. En favoritmaskin som bör putta 640n i 50knop om du har rätt propp och montering:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tack Mange249 för svar.

 

Jag har tidigare kikat på Mp, drev.se, YC mfl men inte hittat ex någon impellersats till vettigt pris som passar min gamla snurra.

 

Tror det är Marineparts som har någon typ av sats för renovering av vattenpump, inklusive impeller men priset för denna sats är närmare 3000sek. Känns inte rimligt att köpa hel renoveringssats för 3000 för att komma åt servicedelar eller hur, vad och var har ni med liknande motor och behov löst service på er motor?

 

Mkt tacksam för fler tips och svar på hur ni löst det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Vad är det som är dåligt utöver impellern? Visst ingår koppen och botten i slitagedelar, men jag har inte behövt byta någon på mina Yammor under 30år. Då är termostater viktigare att testa och ev byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 timmar sedan skrev stromsborg:

Tack Mange249 för svar.

 

Jag har tidigare kikat på Mp, drev.se, YC mfl men inte hittat ex någon impellersats till vettigt pris som passar min gamla snurra.

 

Tror det är Marineparts som har någon typ av sats för renovering av vattenpump, inklusive impeller men priset för denna sats är närmare 3000sek. Känns inte rimligt att köpa hel renoveringssats för 3000 för att komma åt servicedelar eller hur, vad och var har ni med liknande motor och behov löst service på er motor?

 

Mkt tacksam för fler tips och svar på hur ni löst det

De tar 2300 kr för vattenpumpskitet eller 695 kr för impellern. Övriga delar ser väl ut att ha ganska normala priser eller?

Billigare i USA men så skall man betala frakt/tull/moms/etc. så blir det en del där också. Har du kollat ebay.co.uk?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Har kikat på eBay men ska kika ett varv till lite mer noga.

 

Det kanske är hyfsat normala priser, jag reagerade mest på just vattenpumpskitet. Å andra sidan har jag nog omedvetet jämfört med tidigare båt som hade innombordare (VP250). 

 

Förutom själva impellern tänker jag på behovet av packningar etc som troligtvis behöver bytas samtidigt. För flera år sedan hade jag en Yamaha 60hk som jag bytte impeller på, då krävdes nya packningar, "gegga" för att få impellern på plats mm, det var det jag hoppades på hitta i någon form av "kit", till ett vettigt pris.  

 

Har kikat på eBay men ska kika ett varv till lite mer noga, förhoppningsvis går det hitta.

Tack iaf 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2021-01-08 vid 13:39 skrev Mange249:

Vad är det som är dåligt utöver impellern? Visst ingår koppen och botten i slitagedelar, men jag har inte behövt byta någon på mina Yammor under 30år. Då är termostater viktigare att testa och ev byta.

Botten och koppen behövs troligtvis inte, men packningar och "gegget" för att få impellern på plats. Dom flesta bilder och tillhörande text (som jag sett) visar inte att ex packningar och monteringsmateriel ingår, därav att jag letar mer efter ett "kit" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kladd kan du använda glidmedel eller nåt glycerinbaserat (ej petroliumbaserat). Ofta byter jag impeller utan kladd. Då är det dock viktigt att man är försiktig, så man inte skadar gummit.

 

Packningar/oringar byter jag bara om det är något problem med dem. Upplever denna problematik som vanligare på andra maskiner än just Yamaha.

 

Vad för packningar vad det du hade problem med på din 60hk?

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tack Mange249 🙏.  Vad bra, då känns det inte som något stort problem. Köper bara impeller och nåt bra "kladd" och testar.

 

Har för mig att det satt en packning mellan koppen och godset på växelhuset som jag bytte samtidigt som impellern på 60hk-motorn. Hur som helst så testar jag som du säger, bara impeller och hoppas på att eventuella packningar och annat är ok  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...