Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bejja92

Körteknik/vågor

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Det var intressant, har någon här liknande uppfattning om bästa skrovlängd/form för Stockholms skärgård?

SMHI Har säkerligen statistik för våra fostervatten, när det gäller våglängd och våghöjder.

Du kan ju kolla exempelvis hos Föreningen Allmoge Båtar vad den vanligaste skrovlängden var/är på traditonella småbåtar/bruksbåtar så kanske då får en hint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

SMHI Har säkerligen statistik för våra fostervatten, när det gäller våglängd och våghöjder.

Hmm, SMHI ?  Det tror jag inte. Kanske det finns något i barnmorskornas undervisningsmaterial....

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Stämmer verkligen det?

Jag har pratat med personer som gjort värnplikten på u-båt och de har berättat att de blivit sjösjuka även i u-läge.

Ja det stämmer. Det märks tydligt när man dyker. (Utan ubåt). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Hmm, SMHI ?  Det tror jag inte. Kanske det finns något i barnmorskornas undervisningsmaterial....

SMHI betyder väl Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska institut? Dom om några borde väl känna till vad man statiskt kan möta för vågor på haven utanför våra olika kuster? Jag har visserligen inte kollat. Men helt klart så föder det ju uppenbarligen olika funderingar.

Men tråden tycks ju redan presentera den ena sätesbjudningen efter den andra, inte lätt att vara seriös då. 😉

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Stämmer verkligen det?

Jag har pratat med personer som gjort värnplikten på u-båt och de har berättat att de blivit sjösjuka även i u-läge.

 

Tillägg: Samtidigt vet ju inte de värnpliktiga på u-båt var i världen de är eller på vilket djup.

Undervattensläge kan man vara i utan att för den skull vara så djupt ner att man är under vågpåverkansområdet. På periskopdjup, t ex, är man verkligen mitt i det. Men dyker man ner till runt en våglängds djup (vilket för typiska vågor i storm på västkusten kan vara 50-100 m) så blir det stilla. Men sen mäts ubåtars djupläge normalt från kölen, och de svenska är väl runt 12-15 m höga upp till tornets topp, och hela ubåten måste vara under vågpåverkansdjupet, så i praktiken är det nog ändå minst 40-50 m indikerat djup även vid bra väder med små vågor. Med tanke på hur grunda våra kustnära vatten är så tillbringar förmodligen inte de svenska ubåtarna så mycket av tiden på djup som är stora nog för att helt undkomma vågornas påverkan.

Sen finns det förstås även interna vågor mellan skikt i vattnet, och såna vågor kan i de stora oceanerna bli väldigt dramatiska. Ett antal ubåtsförlisningar misstänks ha orsakats av kraftiga undervattensvågor, antingen genom att ubåtarna stjälpts över av vågorna och förlorat kontrollen, eller att de i en vågdal helt enkelt hamnat så djupt att tryckskrovet gav upp.

Ubåtens rorsman (eller vad det nu kan heta på svenska ubåtar) är kanske inte en värnpliktig, men om, så vet ju den i så fall vilket djup ubåten är på. Vore jobbigt att styra ubåten annars... :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev raol:
Ubåtens rorsman (eller vad det nu kan heta på svenska ubåtar) är kanske inte en värnpliktig, men om, så vet ju den i så fall vilket djup ubåten är på. Vore jobbigt att styra ubåten annars... :)
 

Förnamn används ju sällan i det militära, synd det, för vi vet väl alla vad killen heter som sitter inlåst i det där skåpet ombord på ubåtar.😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Förnamn används ju sällan i det militära, synd det, för vi vet väl alla vad killen heter som sitter inlåst i det där skåpet ombord på ubåtar.😂

Lite kul, men fostervattnet var roligare...

Lova att aldrig ta bort felstavningsfunktionen...

 

2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

SMHI Har säkerligen statistik för våra fostervatten, när det gäller våglängd och våghöjder.

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Hmm, SMHI ?  Det tror jag inte. Kanske det finns något i barnmorskornas undervisningsmaterial....

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Förnamn används ju sällan i det militära, synd det, för vi vet väl alla vad killen heter som sitter inlåst i det där skåpet ombord på ubåtar.😂

Tor-Peder finns också ombord på nästan alla u-båtar, i alla fall de där man inte använder förnamn.

 

Tor-Peder är instängd i en tub, men det gäller väl egentligen hela besättningen.

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Ja det stämmer. Det märks tydligt när man dyker. (Utan ubåt). 

Jo vist, men det verkar förekomma vattenrörelser även på större djup.

Raoul verkar ha koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Mackey:

Jo vist, men det verkar förekomma vattenrörelser även på större djup.

Raoul verkar ha koll

Så är det säkert.  Det låter rimligt. Mina dykerfarenheter inskränker sig till dyk utan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Ubåtens rorsman (eller vad det nu kan heta på svenska ubåtar) är kanske inte en värnpliktig, men om, så vet ju den i så fall vilket djup ubåten är på. Vore jobbigt att styra ubåten annars...

Men.... tappar man inte lite av skärgårdsupplevelsen om man åker ubåt? Känns som om man går miste om något men kan inte riktigt komma på vad just nu....   🤔😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev ABC:

Men.... tappar man inte lite av skärgårdsupplevelsen om man åker ubåt? Känns som om man går miste om något men kan inte riktigt komma på vad just nu....   🤔😇

Det är väl ungefär som att turista i en främmande stad och bara förflytta sig mellan sevärdheterna med tunnelbana. I mitt tycke totalt värdelöst för sightseeing. Kapten Nemo hade väl iofs stora perspektivfönster i sin ”Nautilus”. Jag tror inte att det är möjligt med dagens teknik att ha sådana stora fönster om det blir litet tryck utifrån.

Det är väl svårt i denna redan sjunkna diskussion att inte låta bli att fördjupa sig i en morbid dansk ubåt, här fanns det tekniskt kunnande och stora ambitioner men det blev väldigt fel under ytan... synd att Kim inte anade onåd redan innan avfärd, och tog sin Mads ur skolan.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev ABC:

Men.... tappar man inte lite av skärgårdsupplevelsen om man åker ubåt? Känns som om man går miste om något men kan inte riktigt komma på vad just nu....   🤔😇

Inte alls!

Det beror bara på vilken körteknik man använder.

 

875937886_Screenshot_20201231-193651_SamsungInternet.thumb.jpg.35694c97ba37853695bf67e4e5b4eaf3.jpg

 

Jag har seglat in samma väg en mörk kväll påväg hem från Bornholm. Inte helt lättnavigerad i övervattensläge så ungefär 0,00000 % chans att komma dit med u-båt av misstag.

20201231_195155.thumb.jpg.25336a8020fd6862eb690f0831d36ef9.jpg

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Så är det säkert.  Det låter rimligt. Mina dykerfarenheter inskränker sig till dyk utan båt.

Har varit med om att det gick bra med sjö men när man kom ner på 4-5m så lugnade det ner sig betydligt. Så ja det stämmer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Åter till Beatles, så spekuleras det även om låten och låttiteln Lucy in the Sky with Diamonds, vad blir  initialerna där..? LSD!

Det lär vara en helt felaktig myt, egentligen skall den vara från en teckning John Lennon fick av sin då lilla son, som ritat av sin kompis Lucy mot en himmelsbakgrund med stjärnor som glimmade som diamanter (fritt från minnet), och refrängen är frasen som Julian svarade när pappa frågade vad den föreställde. 
Att det skulle vara LSD är säkert påhittat av ungefär samma personer som spelade rockskivor baklänges för att få fram dolda budskap. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Att det skulle vara LSD är säkert påhittat av ungefär samma personer som spelade rockskivor baklänges för att få fram dolda budskap. 

Men att det var dolda riktiga budskap inspelade baklänges är ingen myt, och det gjordes av flera band med mörkare anknytning under en period.

 

MInns ELO när de kom med skivan "Secret Messages", där de även parodierade lite på dessa band genom att ha lagt in ganska tydliga baklängesmeddelanden. Byggde om en "bergsprängare" genom att flytta tonhuvudet så att vi kunde få uppspelning av fel kassettsidas spår, och då baklänges (vågade inte köra skivspelaren baklänges då både jag och min kompis hade tämligen dyra nålar på dem).

 

Men vi blev rätt besvikna. Det var inget annat baklänges än de talade fraserna "Secret Messages", "And again..." och "Welcome to the show..." om jag minns rätt. Men oj, vad de pratades och skrevs innan någon verkligen kollat vad det sade i meddelandena. "ELO är satansdyrkare" och annat :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev IngemarE:

Men att det var dolda riktiga budskap inspelade baklänges är ingen myt, och det gjordes av flera band med mörkare anknytning under en period.

 

MInns ELO när de kom med skivan "Secret Messages", där de även parodierade lite på dessa band genom att ha lagt in ganska tydliga baklängesmeddelanden. Byggde om en "bergsprängare" genom att flytta tonhuvudet så att vi kunde få uppspelning av fel kassettsidas spår, och då baklänges (vågade inte köra skivspelaren baklänges då både jag och min kompis hade tämligen dyra nålar på dem).

 

Men vi blev rätt besvikna. Det var inget annat baklänges än de talade fraserna "Secret Messages", "And again..." och "Welcome to the show..." om jag minns rätt. Men oj, vad de pratades och skrevs innan någon verkligen kollat vad det sade i meddelandena. "ELO är satansdyrkare" och annat :unsure:

Fast ELO gjorde ju en ”grej” av det, och de försökte ju inte direkt dölja att de körde saker baklänges.  
Det var däremot t ex Judas Priest man försökte sätta dit för två tonåringar som tog livet av sig pga ”dolda baklänges-budskap”. Låten hette iofs ”Suicide Solution”, men ändå... och de blev frikända. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Peter_K:

Det var däremot t ex Judas Priest man försökte sätta dit för två tonåringar som tog livet av sig pga ”dolda baklänges-budskap”. Låten hette iofs ”Suicide Solution”, men ändå... och de blev frikända. 

Judas Priest har aldrig spelat in nån låt som heter "Suicide Solution". Låten rättegången gällde var "Better by you, better than me", som dessutom är en cover av en låt från gruppen Spooky Tooth.

Som en kommentar angående det där med dolda budskap sa en av medlemmarna (med tanke på att Rob är den som oftast snackar så var det säkert han) att det vore dålig business att ha budskap om att fansen ska ta livet av sig - det vore ju bättre att ha budskap om att köpa fler skivor...


För övrigt en bra låt från JP:s tidiga period när de fortfarande var ganska bluesrockiga.

 

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan Ohm nu får du slå på radarn och alla de andra navigationshjälpmedel du har inklusive död räkning, för nu har du gått in i dimman.😀😀😀🚣‍♀️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Inte ens signaturmelodin till en amerikansk TV-serie från 1970 och framåt, lär ha påverkat någon till ett suicidium. ”Suicide is Painless” hette låten, den gick upp på listorna och sägs ha spelat in mer pengar än själva TV-serien. Vilken var då serien? Ja den utspelade sig under det ännu ej avslutade koreakriget på ett amerikanskt fältsjukhus, en av de ledande rollfigurerna hade samma smeknamn som ett navigationshjälpmedel, Översten och tillika chefsläkaren hette inte Plotter, men väl Potter i efternamn. Sergeant Klinger var kompaniassistent, inom svenska försvaret förkortas det ”kompass”.Jag tror att man fortfarande kan se serien repriseras på TV4 Guld.

 

Med en katastrof till människa som heter "Major Burns" (svåra brännskador)... :)

Den här tråden får nog anses trippelurspårad! :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Jorgen01:

Fan Ohm nu får du slå på radarn och alla de andra navigationshjälpmedel du har inklusive död räkning, för nu har du gått in i dimman.😀😀😀🚣‍♀️

 Jag har aldrig varit mer klarsynt! 🧭

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man återgår till trådskaparens fråga, så bör han ta med sig en erfaren båtförare ifrån motsvarande båtstorlek som frågan gäller. Inte bara bör, han måste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Jorgen01:

Om man återgår till trådskaparens fråga, så bör han ta med sig en erfaren båtförare ifrån motsvarande båtstorlek som frågan gäller. Inte bara bör, han måste.

Ska försöka hitta någon kurs eller kolla om jag kan få med någon. Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utfärdas inte kulingvarning vid prognos över 13,9 m/s? Kanske ingen slump att HR satt gränsen där? Få båtägare jag vet ger sig ut i kuling om varning föreligger. Sen bör man nog tänka att en prognos både kan bli sämre och bättre. Att ha lite marginal till sin gräns är klokt. Som tillfället IngemarE skrev om, förväntat var typ 5 m/s. Det blev 12 eller vad hur det var. Hursomhelst, vad som är gränsen när man ska stanna i hamn beror ju en hel del på hur skyddade vattnen man åker på är.

Kuling på öppet hav bygger stora vågor.

Korsa en skyddad liten fjärd i kuling är en annan sak. Kan man stryka nära land i lä är det ju inget problem. Lokalkännedom och ruttval påverkar ju i högsta grad. 

 

Skickar med en bild på en tabell från en bok om väder på havet. Tabellen återger våghöjd när vågorna byggts upp fullt, dvs det har blåst konstant länge och vågorna kan färdas längre sträckor.

På havet ger 15 m/s ihållande vind regäl sjögång...

20191227_203807.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Bejja92:

Ska försöka hitta någon kurs eller kolla om jag kan få med någon. Tack! 

Håller inte med om att TS måste ha med någon som ”kan” båtstorleken. Visst är det bra med någon erfaren i början. 
Men...

Du skriver i din initiala fråga att du inte vill begränsas av väder (eller något liknande). Det är helt fel inställning till att vara på sjön!!!

Man åker ut på sjön, sjöar/hav/innanhav, på sjöns villkor och måste vara beredd på detta och planera efter vädret. Man måste kort sagt begränsas av vädret!
Det var nära att jag och två kompisar gick åt för snart 50 år sedan för att jag inte hade begripit detta då.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utgår ifrån att trådskaparen begriper att katastrofväder är uteslutet

att ge sig ut i. Och om det blåser upp har vett att ge sig hem.

 

Och att han ville ha lite tips och råd om vart han skall vända sig.

Att hantera en båt är inget man lär sig genom att läsa en bok.

Det är praktik som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ChristerN:

Håller inte med om att TS måste ha med någon som ”kan” båtstorleken. Visst är det bra med någon erfaren i början. 
Men...

Du skriver i din initiala fråga att du inte vill begränsas av väder (eller något liknande). Det är helt fel inställning till att vara på sjön!!!

Jag tycker nog ändå TA var hyfsat ödmjuk i sin fråga när han skrev ”Men hur bör man tänka? Jag gillar inte att begränsas av dåliga väder, är jag fiskesugen så vill jag ut men samtidigt vill man ju komma hem säkert till familjen på kvällen”.

 

7 timmar sedan skrev ChristerN:

Man åker ut på sjön, sjöar/hav/innanhav, på sjöns villkor och måste vara beredd på detta och planera efter vädret. Man måste kort sagt begränsas av vädret!
Det var nära att jag och två kompisar gick åt för snart 50 år sedan för att jag inte hade begripit detta då.

Jag är inte lika erfaren som du, men är det inte en kombination av att ha en båt som klarar av merparten av väderförhållandena man tänker vistas i, och i övrigt (och oavsett) låta sig begränsas av vädret? TS skulle ju kunna skaffa ett riktigt sjövärdigt skepp men att ta ut en sån på sjön har väl sina egna begränsningar - inget man tuffar ut med på en liten insjö. 

I sak håller jag annars med. Att ta risker med vädret när man ger sig ut på sjön kan sluta illa.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Jag tycker nog ändå TA var hyfsat ödmjuk i sin fråga när han skrev ”Men hur bör man tänka? Jag gillar inte att begränsas av dåliga väder, är jag fiskesugen så vill jag ut men samtidigt vill man ju komma hem säkert till familjen på kvällen”.

Ja, du har rätt! Jag bockar och ber TS om ursäkt om jag var stursk/otrevlig. 👍🏻

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jörgen: jag la med boktabellen mest för allmän information. Och jag tror visst att en del saker behöver man läsa på om. Visst är båtkörning en praktik fråga. Men att t ex lära sig bedöma väder och vilka molntyper som betyder vad kan vara bra att läsa i en bok. Men det var ju inte det TS frågade om förstås.

 

Jag tror de flesta på forumet försöker hjälpa till med den kunskap man har. Men alltför ofta dyker en tråkig attityd upp. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med rätt inställning (som ju TS verkar ha) kommer man långt. Det är som att köra bil eller motorcykel på det sättet att man är en bra förare först när man blivit erfaren. Vägen dit går genom träning och man får börja med enkelt väder och växla upp när man blir mer erfaren. Jag skulle exvis inte råda en nybörjare att gå ut i samma väder som jag själv kan acceptera med samma båt.

 

Alla båtar är olika på det sätt de tar sjön och hur de behöver hanteras för att bete sig på önskat sätt.

Man får testa sig fram och leka lite när det är bra väder. Pröva olika farter och riktningar mot vågorna för att se och känna vad som är rätt. Då har man lite planer och tankar i bakhuvudet sen när vädret är dåligt. Det är ju samma sak när det blåser, bara det att alla reaktioner hos båten blir förstärkta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...