Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bejja92

Körteknik/vågor

Rekommendera Poster

Hej! Blev ägare av min första motorbåt i höstas och det har blivit några turer men det har aldrig riktigt varit särskilt grisigt väder.

Båten är en Höga Rodd 460fishing 2020 med V-format skrov som drivs med en 50hk Mercury 4-taktsmotor.

 

Så här står det på HR's sida om båten:

Båt lämpad för kustfarvatten och inomskärs  med vindstyrkor upp till 13.8 m/sek

Är det snittet av vindstyrkorna eller är det byarna dom pratar om med siffrorna 13.8m/s?

I Söndags var jag och brorsan ute på en fisketur på en mindre sjö och vinden låg runt 8-9m/s och byarna mellan 17-19, det var i alla fall det värsta jag kört i även om det kanske inte verkar jättefarligt i andras ögon, vad vet jag.

Då jag är väldigt ovan vid detta så blev det fort ganska otäckt, men efter en stunds samlande av mod så la vi oss i runt 15knop och planade och plötsligt så kändes det inte alls lika äckligt längre, men på vägen hem sen när det började skymma så skulle vi in i en vik, då åkte vi med vågorna och skulle vända, vi saktade ner och då fick vi alla vågor i sidan av båten och det kändes som att vi tappade kontrollen helt, den gungade åt alla jäkla håll och kanter och då fick vi ett rejält pulspåslag. Fisketuren gick kanon, både det pelagiska och resan ut från båtramp när vi väl vågade gasa lite mer.

Förstår att det inte går att jämföra med vad som kan ske på större sjöar och hav men detta kändes utmanande både för mig som körde samt att se lite vad båten klarar av, sen om det var idiotiskt att ge sig ut är väl en annan fråga.

Men hur bör man tänka? Jag gillar inte att begränsas av dåliga väder, är jag fiskesugen så vill jag ut men samtidigt vill man ju komma hem säkert till familjen på kvällen. Och man blir väl bara en säkrare och bättre förare av att träna och testa sig fram antar jag?

Men just när vi skulle vända om där, skulle vi gjort på något annat sätt? tagit ut svängen mer, med mer fart? eller hade det blivit ännu obehagligare då? för just att köra i vågorna kändes helt okej efter ett tag när vi fått upp fören och fått lite fart på båten så antar att det bara är att vänja sig, men eftersom jag är och kommer bli självlärd båtägare så undrar jag lite hur ni andra tänker och gör? För ni har väl också varit helgröna någon gång, tyvärr har jag ingen i släkten som är båtintresserad så jag är inte uppväxt med båt, så har inte kunnat "hänga med och se hur farsan gör".

Hoppas jag varit någorlunda tydlig, fråga annars. Det sägs att det inte finns några dumma frågor 😃

Hoppas julen har varit bra, god fortsättning!
 

Redigerad av Bejja92

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Bejja92:

Så här står det på HR's sida om båten:

Båt lämpad för kustfarvatten och inomskärs  med vindstyrkor upp till 13.8 m/sek

Är det snittet av vindstyrkorna eller är det byarna dom pratar om med siffrorna 13.8m/s?

"Båten är planerad att användas i förhållanden där vindens hastighet inte överskrider 6 beaufort (ung. 14 m/s) och våghöjden motsvarar detta (signifikativ våghöjd högst 2 m)."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är smart att fråga om råd 😀

Kolla om det finns någon förarkurs i närheten av där du bor.

Många studieförbund och båtklubbar anordnar sådana.

Då ingår en praktikdel och det blir mycket snack kursdeltagarna mellan.

Vi får väl förutsätta att pandemin ger med sig framåt sommaren.

 

Båtar är ju väldigt olika beträffande sitt uppförande i stökigt vatten.

Ofta ger det bättre känsla om man svänger / vänder med lite mer pådrag på motorn, båten går bättre så som man tänkt sig det.

Att bli liggande tvärs vågor i en relativt liten båt är inte kul.

Ut och öva i lite mindre jobbigt väder och lär dig hur båten uppför sig.

Ha med någon som hjälp och säkerhet om något går galet.

Flytvästar och dödarsladd till motorn fastsatt i västen är absolut nödvändigt.

 

Jag går inte ut i vindar upp mot 14-15 m/s i byarna om jag inte absolut måste då det oftast är mer pyssel än nöje. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika vatten kan ha ganska olika vågförhållanden vid samma vindstyrka, om jag inte missförstått. Jag hade själv inte velat gå ut med en så liten båt om det blåste 17-19 i byarna, men då är jag å andra sidan ute i Stockholms skärgård och inte på en sjö.

 

I somras när jag gick till Svenska högarna kom jag iväg därifrån lite för sent på morgonen och det började blåsa upp till ca 10 m/s i östlig riktning när jag skulle gå sydväst och det stänkte riktigt bra med vågor som ibland sköljde in över fören. Då är min båt ändå strax över 7 meter lång. Helst skulle jag vilja ha ett skrov på 9-10 meter för att ta sjön bättre.

 

Samma sak när jag gick ner till Utö, det blåste upp på Mysigen med sydvästlig vind som då kom rakt föröver. Ingen höjdare, jag fick ligga och guppa fram i 5 knop för att familjen inte skulle få för många flygturer. Kommer vinden/vågorna från en ogynnsamt håll i förhållande till tänkt färdriktning så kan det bli både skumpigt och blött.

 

Tricket är väl att lära sig sina farvatten och lära sig sin båt. Ibland kan det vara bättre att gasa på, men det kan också ge flygturer mellan vågtoppar som övrig besättning känner sig mer eller mindre bekväm med. En annan sak är att jag ogärna chansar med är vädret. Ser jag att det blir för dåligt/blåsigt väljer jag heller en annan dag. Kolla vädret precis innan du ger dig ut så att du får en uppdaterad prognos! Jag är också självlärd förresten och lär mig fortfarande, efter 10 år med två båtar.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft många båtar genom åren. Jag tror tyvärr båten är i minsta laget för dagar då det blåser. En båt på 5,5m med större motor ger mer tyngd och gör den mindre känslig för vågor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket det blåser är inte direkt avgörande, däremot är våghöjd och våglängd det som sätter begränsningen vad båten klarar av. Ställer mig tveksam till att båten skulle klara 2 meter signifikant våghöjd, om nu HR har angett det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är 8,2x3 meter och väger strax över 3 ton och jag tycker inte inte det är roligt och gå ut i sånt väder 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att åka med mindre båtar i grov sjö, MEN man behöver ha respekt för havet och ha utrustning man litar på. Ett motorstopp på fel ställe är farligt på riktigt. Det är också viktigt att kunna sin båt så att man känner sig trygg i vad den kan och inte kan göra.

 

Med det sagt så har jag åkt i Stockholms skärgård i vindar på 17-18 m/s ett antal gånger bla med en Crescent 465 och en Buster M. Vindriktning och våghöjd är de begränsande faktorerna. Att exvis korsa jungfrufjärden med vinden snett från sidan är inte så roligt i en liten båt.

 

Körtekniken är avgörande, man får ibland åka snett över öppna områden och följa land på läsidan osv. I vissa fall följa sjön och surfa eller snedda och ligga i ”diket” mm. Det finns många knep om man testar och leker lite med båtens egenskaper.

 

edit: Ser att flera skriver att det inte är roligt att åka ut i dåligt väder. Jag kan tycka att det är kul att köra under lite stökiga förhållanden. Men då själv i båten och med rätt utrustning:) 

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl främst vågor snarare än vind som är problemet. Nära land med frånlandsvind kan det blåsa på duktigt utan att vågorna blir besvärande. Samtidigt kan det vara brutala vågor även i måttlig vind när det blåser länge från havet.

 

Två meter signifikant våghöjd är oerhört mycket (för ögat ser det ut som 3-4 m våghöjd när man är nere i vågdalen), och skulle en sån våg bryta så välter båten i stort sett garanterat om man får den helt eller delvis i sidan.

Värt att tänka på också är att den högsta vågen i ett vågområde kan antas vara dubbelt så hög som den signifikanta våghöjden. De är sällsynta, men det är den våghöjd man ska räkna med.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gripen72:

Hur mycket det blåser är inte direkt avgörande, däremot är våghöjd och våglängd det som sätter begränsningen vad båten klarar av. Ställer mig tveksam till att båten skulle klara 2 meter signifikant våghöjd, om nu HR har angett det?

Ja, HR anger faktiskt klass C. Men det känns sådär att ge sig ut vid 14 m/s och 2 meter vågor när man ser båten.....

image.png.dce8ba10366f9a1bb0832039d03e18f6.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kane:

Ja, HR anger faktiskt klass C. Men det känns sådär att ge sig ut vid 14 m/s och 2 meter vågor när man ser båten.....

image.png.dce8ba10366f9a1bb0832039d03e18f6.png

Haha, ja båten är inget större fartyg men just på den bilden med dessa fullvuxna karlar så såg den jäkligt pluttig ut :D Men att se den båten guppa fram över 2 metersvågor känns ju helt galet, kan den ens klara av det? skulle vara kul och höra med HR hur dom räknat ut/testat den för detta men det kanske går med rätt man bakom rodret, jag är alldeles för oerfaren för att kunna avgöra en sådan sak.

134498468_1128283327592601_6304956074003097929_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev raol:

Det är väl främst vågor snarare än vind som är problemet. Nära land med frånlandsvind kan det blåsa på duktigt utan att vågorna blir besvärande. Samtidigt kan det vara brutala vågor även i måttlig vind när det blåser länge från havet.

 

Två meter signifikant våghöjd är oerhört mycket (för ögat ser det ut som 3-4 m våghöjd när man är nere i vågdalen), och skulle en sån våg bryta så välter båten i stort sett garanterat om man får den helt eller delvis i sidan.

Värt att tänka på också är att den högsta vågen i ett vågområde kan antas vara dubbelt så hög som den signifikanta våghöjden. De är sällsynta, men det är den våghöjd man ska räkna med.

 

Tycker också 2m låter helgalet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovlängd och vikt samt skrovets form är avgörande i vad båten klarar av. Ofta klarar båten mer än besättningen.

 

Generellt skall man väl flytta sina gränser/ lära sig sin båts och sina begränsningar lite i taget. 

 

Stockholms skärgård, hela östersjön är ju känd för sin korta krabba sjö, det märks ju mest inomskärs. 

 

När det går sjö skall man försöka ha sjön mot sig eller med sig. Att ha den rakt i sidan är alltid det sämsta. Man kan ju precis som vi seglare kryssa även med en motorbåt. 

Behöver ni stå still så är tipset att alltid ha fören mot sjön/vinden, så blir det betydligt lugnare & säkrare.

När jag kört med mindre, lättare, snabba båtar i ordentlig sjö har jag surfat på vågorna, följt sjön i den mån det gått - ofta går det riktigt bra, sålänge det inte är för stark motsjö/vind - då kan man ha otur så båten följer med vinden bakåt - det kan vara lite läskigt... Hände mig i en 5 meters rib för 17 år sedan.  Fart är nyckeln så länge man inte går mot sjön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med EUs klassning kan man nog strunta i.

 

För klass B krävs bla dubbla motorer om jag minns rätt, säkert en andra små detaljer också.

 

skulle jag stå och välja mellan en c och b klassad båt för färd över öppet hav är det inte säkert att jag skulle välja den B klassade. Dubbla motorer är ju en säkerhet men det är inte allt.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Skrovlängd och vikt samt skrovets form är avgörande i vad båten klarar av. Ofta klarar båten mer än besättningen.

 

Generellt skall man väl flytta sina gränser/ lära sig sin båts och sina begränsningar lite i taget. 

 

Stockholms skärgård, hela östersjön är ju känd för sin korta krabba sjö, det märks ju mest inomskärs. 

 

När det går sjö skall man försöka ha sjön mot sig eller med sig. Att ha den rakt i sidan är alltid det sämsta. Man kan ju precis som vi seglare kryssa även med en motorbåt. 

Behöver ni stå still så är tipset att alltid ha fören mot sjön/vinden, så blir det betydligt lugnare & säkrare.

När jag kört med mindre, lättare, snabba båtar i ordentlig sjö har jag surfat på vågorna, följt sjön i den mån det gått - ofta går det riktigt bra, sålänge det inte är för stark motsjö/vind - då kan man ha otur så båten följer med vinden bakåt - det kan vara lite läskigt... Hände mig i en 5 meters rib för 17 år sedan.  Fart är nyckeln så länge man inte går mot sjön. 

Mot sjö, då menar du mot vågorna eller? 😅 

 

Nyckel är fart, så kryssa med lite fart och se hur båten jobbar och reglera fart efter hur det går? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis med sjön = i sjöns riktning. Mot sjön är mot sjöns riktning. 

Motsjö och motvind + lätt båt kan resultera i en herrans massa otrevligheter.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid tyckt att medsjö är mer tekniskt utmanande än motsjö. När du åker mot vågorna är det mycket lättare att med motorstyrka få fören att peka dit man vill. I medsjö är risken överhängande att båten styr med stäven när båten är på väg ner för vågen, man ska ha inte så lite nerver och motorstyrka för att reda upp det.

Inte meningen att skrämma upp dig på något sätt, testa en solig dag under kontrollerade former i vågor skapade av skärgårdsbåtarna. Övning ger färdighet🤙

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det där med EUs klassning kan man nog strunta i.

 

För klass B krävs bla dubbla motorer om jag minns rätt, säkert en andra små detaljer också.

 

skulle jag stå och välja mellan en c och b klassad båt för färd över öppet hav är det inte säkert att jag skulle välja den B klassade. Dubbla motorer är ju en säkerhet men det är inte allt.

Nej, klass B kräver inte dubbla motorer. Det är helt andra saker som styr. Min båt i avataren är en klass B, certifierad av Det Norske Veritas så det är nog inget fusk. Inte heller den vi nu beställt, också klass B med singelmotor. Men det är saker som t ex krav på självlänsens storlek för snabb evakuering av vatten vid överbrytande vågor på akterdäck, hållfasthetskrav på luckor, fönster m.m. för att tåla brutal vågkraft som styr.

 

Så att gå med en klass C över öppet hav kan t.o.m. vara dumt, om inte vädret är idealiskt, förstås.

 

Men det är egentligen besättningen som sätter gränsen tror jag. Vår hemmasjö (Vättern) kan ju vara rätt brutal på branta vågor. I somras gick vi tvärsöver från Vadstena ner till Hjo, mestadels i motsjö. Prognosen sade 5 m/s, men en bit ut såg vi vita kammar långt bort och 20 min senare är vinden 15 m/s. Typiskt Vättern.

Det är första gången jag lättat från toastolen när båten ramlade ner i vågdalarna. Och när man landade på stolen igen var det med ett himla tryck, kan jag säga 🥴. Efter att ha stånkat i detta och "plöjningsfart" (12-13 knop) i ett par timmar är man ganska mör....

En annan gång vid ungefär samma vågsituation förstörde en översköljande våg en av torkararmarna. Och nu talar vi ändå om en båt på knappt 10m och 4,5 ton.

 

Jag brukar länka till nedanstående video när det talas om krabba vågor och oberäknelig sjö. Detta är färjan mellan Gränna och Visingsö, en novemberdag. Den mellanstora färjan:

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm

43 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, klass B kräver inte dubbla motorer. Det är helt andra saker som styr. Min båt i avataren är en klass B, certifierad av Det Norske Veritas så det är nog inget fusk. Inte heller den vi nu beställt, också klass B med singelmotor. Men det är saker som t ex krav på självlänsens storlek för snabb evakuering av vatten vid överbrytande vågor på akterdäck, hållfasthetskrav på luckor, fönster m.m. för att tåla brutal vågkraft som styr.

 

Så att gå med en klass C över öppet hav kan t.o.m. vara dumt, om inte vädret är idealiskt, förstås.

 

Men det är egentligen besättningen som sätter gränsen tror jag. Vår hemmasjö (Vättern) kan ju vara rätt brutal på branta vågor. I somras gick vi tvärsöver från Vadstena ner till Hjo, mestadels i motsjö. Prognosen sade 5 m/s, men en bit ut såg vi vita kammar långt bort och 20 min senare är vinden 15 m/s. Typiskt Vättern.

Det är första gången jag lättat från toastolen när båten ramlade ner i vågdalarna. Och när man landade på stolen igen var det med ett himla tryck, kan jag säga 🥴. Efter att ha stånkat i detta och "plöjningsfart" (12-13 knop) i ett par timmar är man ganska mör....

En annan gång vid ungefär samma vågsituation förstörde en översköljande våg en av torkararmarna. Och nu talar vi ändå om en båt på knappt 10m och 4,5 ton.

 

Jag brukar länka till nedanstående video när det talas om krabba vågor och oberäknelig sjö. Detta är färjan mellan Gränna och Visingsö, en novemberdag. Den mellanstora färjan:

 

Hmm, det låter som det borde vara.

 

tex krav på däckad båt med ordentliga spygatrer m.m

 

jag har bara noterar att exakt samma båt saluförts som både C och B klassad med enda skillnad att den B klassade hade dubbelmontage. 
 

Därför har jag tänkt att US coastguard stämpel säger mer än CE märkningen vi har i EU

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant film.

Hade inte gärna varit på den färjan.

Är svårt att sätta en gräns hyr mycket det får blåsa då det beror på så många parametrar.

Kan jag  välja så åker jag helst när det blåser under 7m/s när jag är på vänern men med rätt vindriktning kan det blåsa mer.

Mindre sjöar bygger kanske mindre vågor men avståndet mellan topp och dal spelar stor roll också.

Tycker jag blir så trött då jag rullats runt av ett bråkigt vatten några timmar. Gött att komma i lö bakom någon ö och vila lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev FIATX19:

Intressant film.

Hade inte gärna varit på den färjan.

Är svårt att sätta en gräns hyr mycket det får blåsa då det beror på så många parametrar.

Kan jag  välja så åker jag helst när det blåser under 7m/s när jag är på vänern men med rätt vindriktning kan det blåsa mer.

Mindre sjöar bygger kanske mindre vågor men avståndet mellan topp och dal spelar stor roll också.

Tycker jag blir så trött då jag rullats runt av ett bråkigt vatten några timmar. Gött att komma i lö bakom någon ö och vila lite.

Hörde från en som var med på en av denna dags turer att han behövde i alla fall inte köra till biltvätten efteråt.... Och det finns nog en anledning till att de har fyrpunktsbälten på bryggan. Det svåraste i sådana här förhållanden lär vara att komma in mellan pirarmarna i Visingsö hamn. Beroende på vind är det sikta uträknat men till synes helt fel och fullgas som gäller...

 

Håller i övrigt med. Många faktorer förutom vinden som styr.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag brukar länka till nedanstående video när det talas om krabba vågor och oberäknelig sjö. Detta är färjan mellan Gränna och Visingsö, en novemberdag. Den mellanstora färjan:

Det var fan!

Inte kul att vara högst uppe på bryggan en sån dag. Ner vid bildäck går väl an men där uppe, nej fy...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far har alltid sagt att Östersjön är mest lämpad för 9 + meters båt, tar krabbsjön bättre osv. rätta mig om jag har fel.

Att ge sig ut med en "eka" med 2 metersvågor är vågat, skulle aldrig göra det.

Jag har en tung båt (ca 4 ton) med extrem v-format skrov som tar vågor grymt med lite fart, men det hoppar ändå. Om min motor/drev lägger av så är det kört. Söker alltid naturhamn i lä vid byar över 15 m/s, men har kört i 25 m/s. Inget roligt...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var barn älskade vi att ge oss ut med våra små snurrbåtar (3 - 4 m långa med 4 - 10 hk snurra) eller segeljollar när det blåste mycket och gick riktigt hög sjö.

Fritt hav hela vägen från Baltikum och Polen.

 

Det var nog inget våra föräldrar älskade, men de fick inget veta...

och jag tror vi alla som vuxna har haft nytta och glädje av vår lek.

 

Motorbåt i höga vågor är nog trots all något jag bara uppskattat som barn, men hamnar man i skiften så finns det något i bakhuvudet som vet hur man gör.

 

Segelbåt är en helt annan sak. Då har vågorna inte så stor betydelse tycker jag, förutom att man blir blötare när vågorna är högre. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 6,5 meters motorbåt på västkusten. Vid västlig vind så vågorna hinner bygga upp från Danmark (ytterskärgården) så ger jag mig inte gärna ut med medelvindar över 10 m/s och byvindar över 14-15. Då får det vänta. Är det östlig vind går det åka I högre vindar då sjön inte hinner byggas upp. Men det kan ju bli problem ändå vid haveri och förtöjning. Tullar lite på det när det är hummerfiske på hösten men får inte bli på bekostnad av säkerheten. Båten klarar mera men det är ju just om maskin stannar eller en grundstötning som allt blir så mycket besvärligare om det är höga vågor och blåst. Och kan bli farligt. Och hem vill man ju varje gång. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att varje vatten har sin speciella båttyp är en gammal sanning, det är ju ingen slump att de gamla traditionella allmogebåtarna såg ut som de gjorde, och var då väldigt olika varandra på väst- respektive ostkusten och i de olika sjöarna.

 

Jag har grundat på en teori om att båtar byggdes för att passa in i den mest rådande våglängden i respektive vatten. Många snipor och jullar i Bohuslän är på 21 fot, 6,2 meter, om nu det kanske är halva våglängden av det som byggs upp öster om ”mellanskärgården” alltså halvön Jylland med tillhörande sandiga arkipelag. Våghöjden och rådande vindar liksom vad det är man vill använda båten till har ju naturligtvis också haft betydelse. Jag har ägt och framfört mindre båtar med utombordare som varit kortare än fem meter en bit utanför bohuskustens angöringsfyrar, det har ju gått väl, men det har varit omskakande upplevelser. Jag hade i många år tillgång till en 26 fots styrpulpetbåt som tog vågorna bättre, det var ju visserligen mer tyngd i den och litet mer motorstyrka.

Om vi nu pratar bohuskust, så skall man nog inte välja en båt som är kortare än fem meter, i vattenlinjen. Men som sagt, det beror ju på diverse parametrar, inte minst vad den skall användas till och under vilka omständigheter.

 

Till hummerfiske 🦞 bör man ju ha en båt som ligger någorlunda stilla under tiden man sätter eller tar upp tinorna, och utombordare kan ju vara bra då man skall rensa propellern från intrasslad vakarlina. Det var nu längesedan jag var delaktig i hummerfisket, men erfarenhetsmässigt är en öppen snipa eller julle bättre än en planande båt, på att ligga stilla alltså, sedan är det ju det där med risken att få trassel i propellern.

Det klassiska haveriet med hummerbåtar är ju då lina i propellern och att få aktern mot vågorna med en brytande sjö över båten som kan sänka den, fiskaren hamnar i det kalla vattnet och blir väl sedan en kund hos Fonus om han (för det är mest män) över huvud taget hittas.
 

Men om man skall ta sig till den yttre skärgården, där dom dricker ljummet öl och framför sina fordon på vägens vänstra sida, så krävs det stabilare båtar, ja jag tänker inte på Skott-land som har bro och tunnelförbindelse med fastlandet, utan förskjuter tankarna till Skottland. Sedan där utanför finns det väl vara Hebriderna och en massa innehållslöst vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har grundat på en teori om att båtar byggdes för att passa in i den mest rådande våglängden i respektive vatten.

Det var intressant, har någon här liknande uppfattning om bästa skrovlängd/form för Stockholms skärgård?

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Det var intressant, har någon här liknande uppfattning om bästa skrovlängd/form för Stockholms skärgård?

En sådan här kanske...

image.png.a2918cf08a209c67816970cea2c73e96.png

Fast, funkar dåligt i ytterskärgårdens högre vågor.

 

Jag har aldrig hört något sådant och det är nog som jag antyder ovan att det beror på var man ska använda båten och till vad man ska använda den.

 

Det är nog svårt att hitta ett skrov och en skrovlängd som funkar generellt bra i Stockholms mycket varierade skärgård.

 

Det är nog lättare att hitta sådana regler/uppfattningar i andra delar längs Sveriges kust.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ubåt är det bästa för att undkomma vågor. Bara att dyka ner under våglängden i djup räknat, så är det i princip stilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev raol:

Ubåt är det bästa för att undkomma vågor. Bara att dyka ner under våglängden i djup räknat, så är det i princip stilla.

Stämmer verkligen det?

Jag har pratat med personer som gjort värnplikten på u-båt och de har berättat att de blivit sjösjuka även i u-läge.

 

Tillägg: Samtidigt vet ju inte de värnpliktiga på u-båt var i världen de är eller på vilket djup.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...