Hybro 1,129 Posted December 28, 2020 Polarns Bison 31, med motor i förpiken. Vanligt Cutlesslager på lagerbock, bakom kölen. Tätning med oljesmort stödlager i framänden av axeltrumman tät, med tre nya packboxar. Fråga. Har läst, troligen på detta forum om någon som tätat flera gånger på båtar, med läck mellan trumma och skrov. Gick ut på, om jag minns rätt, att det borrades ett hål på lämpligt ställe mot, men ej igenom trumman och sen trycktes typ Sikafex in. Någon som känner igen, kanske t o m gjort detta? . Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 960 Posted December 29, 2020 (edited) Jag hade också läckage mellan skrov och axeltrumma på min Saga 27. Upptäcktes en morgon på semestern när oljenivån skulle kollas före start. Vatten upp till halva motorns höjd. Båten togs upp på varv i Västervik och det visade sig att hela röret hade släppt så det gick att dra ut ur sitt hål efter att det inre lagret gängats loss. Återmonterades efter en natts torkning av hålet med hårtork. Två tuber Sica gjorde att det blev tätt och är så fortfarande ca 30 år senare. Så om jag vore du skulle jag försöka kolla hur stor skada du har. Går det in vatten i springan som sen fryser under vintern så är antagligen bekymret större nästa sommar. Edited December 29, 2020 by Rascal Share this post Link to post Share on other sites
LonelyBird 153 Posted December 29, 2020 Ja, jag har rapporterat om detta. Just som du säger borras hål med jämna mellanrum (ca 30 cm) fram till stävröret (axeltrumman) därpå gängas hålen och in skruvas smörjnipplar. Medelst en smörjspruta av tillräckligt god kvalitet trycks Sikaflex in mellan stävröret och laminatet börjande från mitten. Det knakar och brakar så gör det inte för häftigt, ge Sikan lite tid att söka sin framfart. Gjort detta på två Omegor, ett självbygge och egen båt. Lyckats i samtliga fall... 1 Share this post Link to post Share on other sites