Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Läck runt axeltrumman

Rekommendera Poster

Polarns Bison 31, med motor i förpiken. 

Vanligt Cutlesslager på lagerbock, bakom kölen. 

 

Tätning med oljesmort stödlager i framänden av axeltrumman tät, med tre nya packboxar. 

 

 

Fråga.

 

Har läst, troligen på detta forum om någon som tätat flera gånger på båtar, med läck mellan trumma och skrov. 

Gick ut på, om jag minns rätt, att det borrades ett hål på lämpligt ställe mot, men ej igenom trumman och sen trycktes typ Sikafex in. 

 

Någon som känner igen, kanske t o m gjort detta? 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också läckage mellan skrov och axeltrumma på min Saga 27. Upptäcktes en morgon på semestern när oljenivån skulle kollas före start. Vatten upp till halva motorns höjd.

Båten togs upp på varv i Västervik och det visade sig att hela röret hade släppt så det gick att dra ut ur sitt hål efter att det inre lagret gängats loss. Återmonterades efter en natts torkning av hålet med hårtork. Två tuber Sica gjorde att det blev tätt och är så fortfarande ca 30 år senare.

Så om jag vore du skulle jag försöka kolla hur stor skada du har. Går det in vatten i springan som sen fryser under vintern så är antagligen bekymret större nästa sommar.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ja, jag har rapporterat om detta. Just som du säger borras hål med jämna mellanrum (ca 30 cm) fram till stävröret (axeltrumman) därpå gängas hålen och in skruvas smörjnipplar. Medelst en smörjspruta av tillräckligt god kvalitet trycks Sikaflex in mellan stävröret och laminatet börjande från mitten. Det knakar och brakar så gör det inte för häftigt, ge Sikan lite tid att söka sin framfart.

Gjort detta på två Omegor, ett självbygge och egen båt. Lyckats i samtliga fall...

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...