Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hallonBoat

Sprickor och uppbuckning runt kölbultarna

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hade behövt hjälp att bedöma sprickorna runt min maxi 77as kölbultar, de längst bak mot aktern. 

 

Jag har läst på forumet att vissa maxi ägare haft liknande problem som de löst genom att ersätta brickorna mot rejäla fyrkantsbrickor. Funderar själv på att sätta en lång rostfri platta där med två hål för bultarna, för att  hålla kölen på plats. 

 

Tror ni det räcker eller måste båten avkölas? Finns det nått mer jag kan göra för att förhindra läckage? 

 

Jag känner inte till någon historik om grundstötningar men har inte upptäckt några skador eller märken på kölen. 

 

13AB23AC-0088-4489-A880-2FD84966CFE0.jpeg

3AC7F59A-8DD6-4D6F-B8D0-5C333916A392.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan röra sig om alvarligare problem.

 

Börja med att ta en liten hammare, knacka försiktigt på plasten och lyssna. Du bör ganska lätt höra om laminatet är friskt eller delaminerat och ev. vattensjukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så såg det ut på min Maxi 77 också. Någon tidigare ägare hade dock satt dit rejäla fyrkantsbrickor.

 

Det som hänt är att den inte så rostfria balken som är inplastad där rostat och expanderat. Visst är där lite sämre hållfasthet, men inte tillräckligt för att få panik. Din plan med en rejäl rostfri platta tycker jag låter som en bra plan.

 

Har du oändligt med tid och/eller pengar kan du förstås skrapa rent och byta ut köl balken.. men då hade du nog inte köpt en Maxi 77 från början.

 

Plasten bör vara ok, men passa på att kolla så att den inte buktar på samma sätt underifrån..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det kan röra sig om alvarligare problem.

 

Börja med att ta en liten hammare, knacka försiktigt på plasten och lyssna. Du bör ganska lätt höra om laminatet är friskt eller delaminerat och ev. vattensjukt.

Tack för ett bra tips, jag skall prova detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Dava:

Så såg det ut på min Maxi 77 också. Någon tidigare ägare hade dock satt dit rejäla fyrkantsbrickor.

 

Det som hänt är att den inte så rostfria balken som är inplastad där rostat och expanderat. Visst är där lite sämre hållfasthet, men inte tillräckligt för att få panik. Din plan med en rejäl rostfri platta tycker jag låter som en bra plan.

 

Har du oändligt med tid och/eller pengar kan du förstås skrapa rent och byta ut köl balken.. men då hade du nog inte köpt en Maxi 77 från början.

 

Plasten bör vara ok, men passa på att kolla så att den inte buktar på samma sätt underifrån..

Intressant, då vet jag vad som är fel. Tack för ditt svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...