Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
GTI

Barton Boomstrut vs Rodkick

Rekommendera Poster

Har en Monsun 31 och seglar singelhanded. Köpt lazybag i vinter och har under hösten funderat på rodkick alt boomstrut (fallen ej dragna t sittbrunn).

 

Rodkick går på dryga 5´ til. 5,5´och en boomstrut lika mycket ungefär om man handlar den i Sverige.

 

Är det ngn som har erfarenhet av boomstrut? Kollat på nätet  och man kan få en fr UK för ca 3,8´ inkl transport. Har velat fram o tillbaka och står i steget att beställa innan Brexit m ev tull (eller ej) .

 

 

 

Länk t bommstrut. 

https://www.benns.se/mast-rigg/rodkickar/barton/boomstrut-9-105-m.       (SE)

 

https://www.whitstablemarine.co.uk/products/barton-boomstrut?_pos=1&_sid=d8bf5051b&_ss=r&variant=9373259461.       (UK)

 

Sökt på Blocket efter beg rod kick men de går på ett kick 🙂

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En boomstrut och en rodkick fyller samma funktion - du kan reglera twisten på storseglet lättare i lätta vindar än om du har en dirk. Fördelen med rodkicken jämfört med boomstruten är att den ofta har integrerad kick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte en rodkick billigare? Blev sugen på att köpa en till min Soling nu.

 

Såg att det inte blev billigare. Slits en rodkick med sin gasdämpare mer kanske? Lurigt att kicktaljan på bilderna inte följer med. Men man kan så klart använda sin gamla.

 

Inser att man måste köpa nya fäste till sin rodkick framför allt till bommen där min kicktalja bara sitter i ett litet hål. Då blev det genast 2000 kr dyrare.

Redigerad av Dava
Nej, läste slarvigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-28 vid 20:13 skrev GTI:

Har velat fram o tillbaka och står i steget att beställa innan Brexit m ev tull (eller ej) .

 

Det var ju ett bra pris, hann du beställa? 

 

Hjertmans har ok priser https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/rigg/rodkicks/rodkick-boomstrut-118cm

De saknar dock den största storleken på sin sida... Men kan säkert fixa om man ber snällt.

Redigerad av Dava
Hjertmans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-28 vid 20:13 skrev GTI:

Har en Monsun 31 och seglar singelhanded. Köpt lazybag i vinter och har under hösten funderat på rodkick alt boomstrut (fallen ej dragna t sittbrunn).

 

Rodkick går på dryga 5´ til. 5,5´och en boomstrut lika mycket ungefär om man handlar den i Sverige.

 

Är det ngn som har erfarenhet av boomstrut? Kollat på nätet  och man kan få en fr UK för ca 3,8´ inkl transport. Har velat fram o tillbaka och står i steget att beställa innan Brexit m ev tull (eller ej) .

- - -

När man går runt i en båthamn så ser man kickstång på var o varannan segelbåt. Boomstrut ser man väldigt sällan. Det är nog inte bara traditionalism som gör att det ser ut på det viset....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror det inte bara på att boomstruten är ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Dava:

Beror det inte bara på att boomstruten är ny?

Den har ju funnits i massor med år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Dava:

 

Det var ju ett bra pris, hann du beställa? 

 

Hjertmans har ok priser https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/rigg/rodkicks/rodkick-boomstrut-118cm

De saknar dock den största storleken på sin sida... Men kan säkert fixa om man ber snällt.

 

Inte beställt (ännu) 

 

Kan det vara så att vi har Seldéns hos oss o därför mer poppis eller är "folk" konservativa  o vill ha mekanik som man kan dra i (taljan) som iofs nästan aldrig används ( av mig som singelhand)

 

Det är hutlösa priser för mast o bomfäste i rostfritt o sedan gasfjädern därtill.

Snygg ändå men fjädern är väl förbrukning i långa loppet, antar jag. 

 

Eftersom jag är singelhand vill jag gärna ha ett moment mindre uppe på däck och slippa dirkhantering vid segelsättning/nedtagning. 

 

Inhandlade en ny Lazybag fr Boding t bra höstpris (6,9´) och slipper hasande med duk på däck i alla fall. 

 

 

 

 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för sent att beställa nu oavsett... De stora speditörerna hade sista upphämtning i Sverige den 18e för att undvika tull/moms (i GB något liknande). Detta för att man för allt i världen inte vill sitta med gods som blir försenat och sakna alla papper som krävs för tull. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GTI:

 o vill ha mekanik som man kan dra i (taljan) som iofs nästan aldrig används ( av mig som singelhand)

Fast kicken har du ju kvar, den enda skillnaden är att den nu verkar i uppåtgående riktning när du släpper den. 

 

Jag har alltid kicken lite lagom spänd så att jag inte behöver röra den när jag seglar ensam.

 

1 timme sedan skrev GTI:

Det är hutlösa priser för mast o bomfäste i rostfritt o sedan gasfjädern därtill.

Snygg ändå men fjädern är väl förbrukning i långa loppet, antar jag. 

 

Ja, blev hemskt besviken när jag insåg att inte ens gasfjädern ingick i priset och sen de galna priserna för fästena. Jag får nog vänta till nästa säsong på min...

 

 

16 timmar sedan skrev Lintott:

När man går runt i en båthamn så ser man kickstång på var o varannan segelbåt. Boomstrut ser man väldigt sällan. Det är nog inte bara traditionalism som gör att det ser ut på det viset....

 

Fast visst är en rodkick väldigt mycket snyggare än boomstruten?

På Bartons egen reklamfilm böjs glasfiberstängerna nedåt vilket inte var så snyggt, i min värld skulle de böjas uppåt och ge lite bättre plats under bommen i min redan lilla sittbrunn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev GTI:

Snygg ändå men fjädern är väl förbrukning i långa loppet, antar jag. 

Gasfjädern är förbrukningsvara på sikt, men det tror jag även att kraftigt böjda glasfiberstänger är.

 

Gasfjädern kostar väl runt tusenlappen, vet inte vad nya glasfiberstavar kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev GTI:

Kan det vara så att vi har Seldéns hos oss o därför mer poppis eller är "folk" konservativa  o vill ha mekanik som man kan dra i (taljan) som iofs nästan aldrig används ( av mig som singelhand)

Jag tror inte du riktigt förstår hur en boomstrut eller rodkick fungerar; den är inte till för att hålla upp bommen när du saknar segel; den lyfter bommen för att du skall kunna twista seglet (låta toppen falla ut) när du seglar i lättvind. För att motverka detta kommer du behöva använda kicken mer än man gör i vanliga fall för att reglera bomhöjden när du seglar på öppnare vindar, dvs även i lättvind. Om du inte gör det ökar risken för slänggippar och du får ett segel som står illa. 
 

Kicken används vanligtvis för att hålla ner bommen på hårdare, öppna vindar. Den minskar därmed risken för slänggippar på slör och läns, och är därför bra att ha även för oss som seglar solo. 
 

Jag hade i din sits hellre lagt mina pengar på att dra ner fallen till sittbrunnen för att kunna sköta allt utan att behöva springa på däck. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om jag kapar tråden. Jag behöver maximera farten på alla boga, men eftersom jag seglar mest med småbarn så skulle funktionen att bommen inte faller ner när jag revar vara bra.

 

Just boomstruten verkar vara inritad på många av bilderna när man googlar på Soling även om man inte ser dem på så många bilderna av riktiga båtar sen..

 

unnamed.png.062811020210f119287e704467b58078.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seasea har bra priser på både rodkick och boomstrut just nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har iofs aldrig använt boomstrut men en skillnad är väl att den bara fungerar i sitt raka läge, när den väl kröks tappar den all kraft och orkar inte hålla uppe bommen. Så om om du vill ha lyfthjälp när du revar står nog bommen rätt högt upp. Antar att man måste justera in boomstruten i högt läge redan vid installationen medan man med rodkicken kan välja läge lite som man vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ABC:

Jag har iofs aldrig använt boomstrut men en skillnad är väl att den bara fungerar i sitt raka läge, när den väl kröks tappar den all kraft och orkar inte hålla uppe bommen. Så om om du vill ha lyfthjälp när du revar står nog bommen rätt högt upp. Antar att man måste justera in boomstruten i högt läge redan vid installationen medan man med rodkicken kan välja läge lite som man vill.

Man kan justera in glasfiberstängerna även efter montering om det visar sig att bommen står för högt.

 

Men det är en intressant tanke. Får kolla upp det. Det borde dock ge en del kraft även när de är något böjda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Dava:

Men det är en intressant tanke. Får kolla upp det. Det borde dock ge en del kraft även när de är något böjda

Undrar det. Tänk på ett fiskespö eller kanske på ett sugrör. Tryck på det i båda ändarna och du får lägga en hel del kraft innan det böjs. Men har det väl börjat böja sig så kollapsar det genast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Undrar det. Tänk på ett fiskespö eller kanske på ett sugrör. Tryck på det i båda ändarna och du får lägga en hel del kraft innan det böjs. Men har det väl börjat böja sig så kollapsar det genast.

 

Nja, det beror ju på att sugröret är ett rör. Ta en -pinne och den ger bra med motstånd ända tills den knäcks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Dava:

 

Nja, det beror ju på att sugröret är ett rör. Ta en -pinne och den ger bra med motstånd ända tills den knäcks.

Har inte med håligheten att göra. Försök att knäcka en helt rak pinne genom att trycka på ändarna. Det är inte förrän den börjar böja sig som något händer. Eller ta en blompinne, skulle förvåna mig om du kunde få den att gå sönder med bara handkraft. När den börjar böja sig krävs inte mycket kraft - och det är just det som är min poäng, så länge boomstruten är rak håller den upp bommen bra, börjar den böja sig så får man nog inte mycket hjälp av den.

 

Men som sagt, jag har aldrig haft en boomstrut så mitt tips var egentligen bara att du verkligen kollar om den beter sig som du förväntar dig. En rodkicks beteende är ju självklar - samma kraft oavsett bommens höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev ABC:

Har inte med håligheten att göra. Försök att knäcka en helt rak pinne genom att trycka på ändarna. Det är inte förrän den börjar böja sig som något händer. Eller ta en blompinne, skulle förvåna mig om du kunde få den att gå sönder med bara handkraft. När den börjar böja sig krävs inte mycket kraft - och det är just det som är min poäng, så länge boomstruten är rak håller den upp bommen bra, börjar den böja sig så får man nog inte mycket hjälp av den.

 

Jag håller inte med :) Testade med en blompinne, den ger bra kraft även när den är böjd. Alla fibrer verkar för att få den rak igen. Men det är klart man vill inte böja sin boomstrut så att den bryts, det känns dock inte som att det finns någon risk för det. Med tiden lär den bli slappare dock så frågan är om man ska ta höjd för det vid monteringen...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Dava:

Jag håller inte med :) Testade med en blompinne, den ger bra kraft även när den är böjd. Alla fibrer verkar för att få den rak igen. Men det är klart man vill inte böja sin boomstrut så att den bryts, det känns dock inte som att det finns någon risk för det. Med tiden lär den bli slappare dock så frågan är om man ska ta höjd för det vid monteringen...?

Jag tror det är bäst att följa monteringsanvisningarna även om det är fegt och tråkigt.

 

Bättre att kolla vad nya stänger kostar så att man vet. Borde vara billigare än en gasfjäder kan jag tycka.

 

Tillägg: Trampoliner och pilbågar vill räta ut sig så det vill säkert även dessa stänger. 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beställt ett set med Barton Boomstruts från Seasea. Får hoppas att de hinner komma till butiken före mig.

 

Får väl se till att skriva en liten recension i sommar när jag hunnit testa dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-31 vid 19:03 skrev ABC:

Jag har iofs aldrig använt boomstrut men en skillnad är väl att den bara fungerar i sitt raka läge, när den väl kröks tappar den all kraft och orkar inte hålla uppe bommen. Så om om du vill ha lyfthjälp när du revar står nog bommen rätt högt upp. Antar att man måste justera in boomstruten i högt läge redan vid installationen medan man med rodkicken kan välja läge lite som man vill.

 

Jag tror ju fortafarande inte riktigt på det där, men det finns ju faktiskt en fördel med att kraften minskar med böjningen. Man vill ju inte behöva spänna kicken för kung och fosterland. Är det så att kraften minskar betydligt med böjningen kommer det ju skona fästena för kicktaljan!

 

Kanske är det någon som tänkt längre än jag.

 

Min bom väger i princip ingenting, så att den inte skulle orka hålla uppe bommen ser jag som en omöjlighet.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Dava:

Nu har jag beställt ett set med Barton Boomstruts från Seasea. Får hoppas att de hinner komma till butiken före mig.

 

Får väl se till att skriva en liten recension i sommar när jag hunnit testa dem.

På x-tra pris? vilken modell?  Står i steget att köpa en för max 9 m (trots min är 9,3 m). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev GTI:

På x-tra pris? vilken modell?  Står i steget att köpa en för max 9 m (trots min är 9,3 m). 

 

Jag köpte den för upp till 7.5 meter efter diskussion med andra solingägare. Ganska poppis i tyskland tydligen.

 

Länk här. 2655 kr är min smärtgräns :)

Seasea: https://www.seasea.se/barton-boomstrut-7-5-9m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...