Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Helleman

Kolla stödlager Flipper 717?

Rekommendera Poster

Hej
 

När vi kör vår Flipper 717C i marschfart, ca 25 knop, uppkommer ett något hamrande ljud som man hör när man sitter i soffan bak. Jag tycker man kan känna hamrandet i soffan/skrovet också.

Det är inget jättehögt ljud, vi hade aldrig hört det om vi nyss fått båten, utan vi har lärt oss hur saker låter och därför kan vi svagt höra detta.

Ljudet finns inte kvar när vi åker i låg fart, ca 5 knop eller så.

 

Det är inget vinande eller tjutande ljud, inte heller direkt mullrande eller skrapande, utan lite hamrande.

Jag tänker ett lager som glappar, alternativt att något vibrerar något vid högre vibrationer på motorn.

 

Kan det vara ett stödlager? Isf, hur kollar man det? Hur många stödlager, eller liknande lager, finns det?

 

Båten är som sagt en Flipper 717C årsmodell 1989.

Motorn är en Volvo Penta Aq205 från 2007. Detta är alltså V6:an på 205hk.

Drevet är ett Volvo Penta AQ 290 DP-E (uppgraderat till DP-E vid totalrenovering av förre ägaren).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att tänka på knutkorsen på den beskrivningen. Inte från mitt DPE min min bil.

Mitt stödlager (primäraxellager) glappar typ 0,1mm - antingen i lagret eller mellan lagret och skölden. Detta ljud märks bäst när båten är ur vattnet och motorn går. Det är inget hamrande.

Jag antar att du har båten uppe. Hur känns  det när du snurrar propellrarna i friläge - troligen inget.

Kan du starta båten på land? Jag brukar sätta en hink i maskinrummet och ta av bakre delen av slangen vid sköldens insida till sjövattenpumpen. Sätter i den på andra hållet så jag kan vrida slangens 90graderssväng ner i hinken. Sen låter jag en trädgårdsslang hålla hinken lagom full medans jag kör motorn. Alternativt tar du ut impellern och kör utan sjövatten. Tiltar du upp drevet, så borde det låta illa när motorn snurrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Jorgen01:

Möjligen gummidämpningen i svänghjulet.

Hmm , och det misstänker jag att jag endast kan undersöka med motorn ur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Jag kommer att tänka på knutkorsen på den beskrivningen. Inte från mitt DPE min min bil.

Mitt stödlager (primäraxellager) glappar typ 0,1mm - antingen i lagret eller mellan lagret och skölden. Detta ljud märks bäst när båten är ur vattnet och motorn går. Det är inget hamrande.

Jag antar att du har båten uppe. Hur känns  det när du snurrar propellrarna i friläge - troligen inget.

Kan du starta båten på land? Jag brukar sätta en hink i maskinrummet och ta av bakre delen av slangen vid sköldens insida till sjövattenpumpen. Sätter i den på andra hållet så jag kan vrida slangens 90graderssväng ner i hinken. Sen låter jag en trädgårdsslang hålla hinken lagom full medans jag kör motorn. Alternativt tar du ut impellern och kör utan sjövatten. Tiltar du upp drevet, så borde det låta illa när motorn snurrar.

Jag ska montera bort drevet har jag tänkt. Kan jag undersöka knutkorset efter glapp för hand då? Jag hade tänk prova det.

Jag har också funderat över knutkorset, så när båten var i så gjorde jag ett ”knut-kors-test”. Jag svängde maximalt åt vardera håll när jag körde i typ 2knop och gav lite gas och lyssnade efter knackljud, ungefär som när man testar drivknutarna på en bil. Jag hörde inget konstigt ljud. Är detta ett tillvägagångssätt som funkar?

 

Jag kan starta motorn på land. Jag kör med drevsäck. Dock, måste jag tilta för att lyssna efter ljud? För det funkar kanske inte jättebra med drevsäck...

 

Jag har inte testat att snurra propellrarna i friläge. Om jag testar, vad ska jag känna/lyssna efter?

 

När jag kör motorn på land på tomgång, eller något höjd tomgång, så tycker jag mig inte höra något konstigt ljud. Vad ska jag lyssna efter här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Helleman:

Hmm , och det misstänker jag att jag endast kan undersöka med motorn ur?

Det kan räcka med en sakkunnig som ligger med huvudet i motorrummet när du kör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör inte motorn utan sjövatten. Då bränns gummislangarna ganska snabbt. Med dieselmotorer kan man göra så, men inte med bensinmotorer. Någon gummidämpning i svänghjulet finns inte om du har DPE-drev. Det finns en servicebulletin angående hamrande ljud från drevet. Det skulle bero på för stort spel mellan styrgaffel och mellanhus. Det finns en sats med shims för att få bort spelet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Rollen:

Kör inte motorn utan sjövatten. Då bränns gummislangarna ganska snabbt. Med dieselmotorer kan man göra så, men inte med bensinmotorer. Någon gummidämpning i svänghjulet finns inte om du har DPE-drev. Det finns en servicebulletin angående hamrande ljud från drevet. Det skulle bero på för stort spel mellan styrgaffel och mellanhus. Det finns en sats med shims för att få bort spelet. 

Nej, jag ska inte köra utan sjövatten då jag ändå har drevsäcken, så det är lugnt. 🙂

Kan det finnas en gummidämpning kvar eftersom mitt drev är uppdaterat till DPE? Om dom endast åtgärdade drevet men inte svänghjulet tänker jag.

 

Intressant med spelet. Jag har faktiskt alltid tyckt att det varit ett ganska stort spel när jag vickat drevet fram och tillbaka när båten är på land. Jag har dock inget att relatera till så jag har inte vetat hur stort spel det ska vara. Hur kan jag kontrollera detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du DPE- drev har du en drivskiva med fjädrar. De kan orsaka oljud om de är slitna, men det brukar vara skrammel i friläge. Spelet jag nämnde är axialspelet mellan upphängningsgaffel och mellanhuset, alltså att drevet rör sig upp och ner och orsakar ett hamrande ljud.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Rollen:

Har du DPE- drev har du en drivskiva med fjädrar. De kan orsaka oljud om de är slitna, men det brukar vara skrammel i friläge. Spelet jag nämnde är axialspelet mellan upphängningsgaffel och mellanhuset, alltså att drevet rör sig upp och ner och orsakar ett hamrande ljud.

Aha, ok. Går det att känna det spelet? Dvs hjälper det att gå ut och rucka på drevet upp och ner? Ska det inte vara något spel alls?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rollen:

Spelet ska vara så litet som möjligt.

Ok, får åka ner till båten imorgon och känna och titta lite.

Återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit nere och känt på drevet. Visst glappar det i trim-riktningen så att säga, men det glappet är ju liksom i anslutningen till haken som man kan släppa på för att lyfta drevet helt. Misstänker att det inte är detta spel som avses?

Se bifogad film.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller är det spelet mellan den ”blanka” metalldelen (se bild) som trimkolvarna skjuter mot som glappar lite gentemot skölden? Det glappar väldigt lite, rör sig ett par mm typ. Tyvärr blev filmerna på detta för långa och kan inte laddas upp...

96C0D0DA-66E4-47E5-A85E-743555B6980F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-29 vid 12:10 skrev Helleman:

Aha, ok. Går det att känna det spelet? Dvs hjälper det att gå ut och rucka på drevet upp och ner? Ska det inte vara något spel alls?

Jag tror att det är nr 8 i denna bild som Rollen menar. På de DP-E drev som vår familj har sitter shimsbrickorna (3860808) från fabrik. Det kan dock hända att tidigare versioner inte hade dessa brickor. Om Ditt drev inte har dessa shims kan drevet röra sig i vertikalled på styrspindeln nr 7 och då skulle ett metalliskt klonkande kunna uppstå när drevets mellanhus nr 1 slår i gaffeln nr 6 uppe och nere.

 

Vi har ett dunkande ljud i ett av våra DP-E drev i mellanregistret när man svänger lite lagom. Axiallagret är ok och shimsbrickorna sitter på plats. Jag kommer nog att byta knutkorsen i min jakt på oljudet.

image.png.2b1969eec3f97e6a58a4d1f5080fb401.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Jag tror att det är nr 8 i denna bild som Rollen menar. På de DP-E drev som vår familj har sitter shimsbrickorna (3860808) från fabrik. Det kan dock hända att tidigare versioner inte hade dessa brickor. Om Ditt drev inte har dessa shims kan drevet röra sig i vertikalled på styrspindeln nr 7 och då skulle ett metalliskt klonkande kunna uppstå när drevets mellanhus nr 1 slår i gaffeln nr 6 uppe och nere.

 

Vi har ett dunkande ljud i ett av våra DP-E drev i mellanregistret när man svänger lite lagom. Axiallagret är ok och shimsbrickorna sitter på plats. Jag kommer nog att byta knutkorsen i min jakt på oljudet.

image.png.2b1969eec3f97e6a58a4d1f5080fb401.png

Aha, ok. Tack!

Då skulle jag kanske kunna känna ett spel om jag ruckar drevet rakt upp och ner då kanske? Alternativt att det går att känna när jag plockat bort drevet?

Är det lurigt att lägga till shims om det skulle vara problemet? Ser inte riktigt hur det sitter ihop.

 

Du skriver att ditt axiallager är ok, hur kontrollerade du det?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändras ljudet om du trimmar upp drevet något under färd?
En bekant hade som han beskrev, ett durrande ljud.

Det var läckande hydraulik som gjorde att drevet gnagde mot sitt bottenläge.

Trimkolvarna orkade inte hålla emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Ändras ljudet om du trimmar upp drevet något under färd?
En bekant hade som han beskrev, ett durrande ljud.

Det var läckande hydraulik som gjorde att drevet gnagde mot sitt bottenläge.

Trimkolvarna orkade inte hålla emot.

Har inte testat att trimma och lyssna faktiskt. Dock verkar trimningen fungera som den ska, givaren visar konstant nivå och jag kan trimma som jag vill, även om jag inte laborerar så mycket med det faktiskt. Mina kolvar samt pump byttes precis när jag köpte båten för 5 år sedan, så de är ganska fräscha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Helleman:

Aha, ok. Tack!

Då skulle jag kanske kunna känna ett spel om jag ruckar drevet rakt upp och ner då kanske? Alternativt att det går att känna när jag plockat bort drevet?

Är det lurigt att lägga till shims om det skulle vara problemet? Ser inte riktigt hur det sitter ihop.

 

Du skriver att ditt axiallager är ok, hur kontrollerade du det?

 

 

 

Nr 8  på bilden är en mellanläggssats. Den innehåller ett antal brickor. Man monterar så många som får plats. För att få dit dem måste man demontera övre och undre växel från mellanhuset, och trycka ut styraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2020-12-28 vid 21:21 skrev Rollen:

Det skulle bero på för stort spel mellan styrgaffel och mellanhus. Det finns en sats med shims för att få bort spelet.

 

5 timmar sedan skrev Rollen:

Nr 8  på bilden är en mellanläggssats.

Ok, vad är det då för shims Du nämner, artikelnummer och var ska de sitta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Helleman:

Du skriver att ditt axiallager är ok, hur kontrollerade du det?

Jag kollade om lagret var glappt, men det var det inte.

 

Svänghjulsåpan var ren och fin, som ny, vilket torde innebära att tätningarna fungerar som de ska. Därmed har nog smörjfettet lyckats hålla sig på rätt sida om tätningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jag kollade om lagret var glappt, men det var det inte.

 

Svänghjulsåpan var ren och fin, som ny, vilket torde innebära att tätningarna fungerar som de ska. Därmed har nog smörjfettet lyckats hålla sig på rätt sida om tätningarna.

Jag menar hur du kom åt det? Var du tvungen att demontera svänghjulskåpan då alltså? Om jag ska göra det på min båt så har jag förstått att jag måste lyfta ur motorn, eller iaf lossa den och vinkla den, vilket ju är ett jäkla jobb. Tänkte om du lyckades kontrollera lagret på annat vis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rollen:

Nr 8  på bilden är en mellanläggssats. Den innehåller ett antal brickor. Man monterar så många som får plats. För att få dit dem måste man demontera övre och undre växel från mellanhuset, och trycka ut styraxeln.

Vet inte hur detta ser ut, men det låter som att man bryter tätningen och att man efteråt behöver provtrycka och eventuellt packa om drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-11 vid 19:47 skrev Helleman:

Eller är det spelet mellan den ”blanka” metalldelen (se bild) som trimkolvarna skjuter mot som glappar lite gentemot skölden? Det glappar väldigt lite, rör sig ett par mm typ. Tyvärr blev filmerna på detta för långa och kan inte laddas upp...

96C0D0DA-66E4-47E5-A85E-743555B6980F.jpeg

Det är inget DPE-drev du har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Rollen:

Det är inget DPE-drev du har. 

Ok, hur ser du det?

Men det var lite det jag var inne på längre upp i tråden, tidigare ägaren sa att innanmätet uppgraderats till DPE vid en renovering av drevet. Har för mig att han sa att allt var uppgraderat till rostfritt, kan det stämma?

Det var pga av det väldigt viktigt att jag använde samma olja som man har till DPE-drev och inte det man använder till det andra drevet.

Den skulle iom uppgaderingen klara av en V8:a. 
 

EDIT: Inser nu att jag inte varit så tydlig med uppgraderingen av innanmätet. Vet att jag skrivit det vid ett par tillfällen, men tagit bort det för att mitt inlägg blev rörigt... :)

Redigerad av Helleman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Helleman:

Ok, hur ser du det?

Men det var lite det jag var inne på längre upp i tråden, tidigare ägaren sa att innanmätet uppgraderats till DPE vid en renovering av drevet. Har för mig att han sa att allt var uppgraderat till rostfritt, kan det stämma?

Det var pga av det väldigt viktigt att jag använde samma olja som man har till DPE-drev och inte det man använder till det andra drevet.

Den skulle iom uppgaderingen klara av en V8:a. 
 

EDIT: Inser nu att jag inte varit så tydlig med uppgraderingen av innanmätet. Vet att jag skrivit det vid ett par tillfällen, men tagit bort det för att mitt inlägg blev rörigt... :)

Jag vet inte vad han menar med "Uppgraderat till rostfritt"  Alla drev från 270 och uppåt har funnits med V8-motorer. Kanske har han bytt konan till det nya utförandet. Justerbrickorna  passar inte till ditt drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

Jag vet inte vad han menar med "Uppgraderat till rostfritt"  Alla drev från 270 och uppåt har funnits med V8-motorer. Kanske har han bytt konan till det nya utförandet. Justerbrickorna  passar inte till ditt drev.

Ok, så kan det kanske vara...

 

Ok, då ska jag inte plocka isär för att kolla det då.

Då är jag tillbaka på ruta ett för att förstå varifrån ljudet skulle kunna komma...

Önskar jag kunde kolla stödlagret utan att behöva montera bort motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...