Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Comfort4

Montage akterstags Sträckare

Rekommendera Poster

Hej på er

behöver lite smarta tips på hur man bäst justerar in en akterstags Sträckare från Lewmar

kommer att sätta ett block  i mast toppen

vajern går från ena sidan aktern genom blocket o ner på andra sidan. Där  sitter sträckaren,

den har en rörelse på 400 mm .Safe working load på 3200 kg  , hur mycket bör man belasta en masttopp hur slapp skall vajern vara Max utfälld, 400 mm känns ju ganska mycket att spänna åt med. utväxling 1 till 2 pga av blocket blir det ca 6000 kg man drar med känns mycket, någon som har erfarenhet av dessa Sträckare 

 

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mastheadrigg eller partialrigg?

Och vad har du för block som tål sex ton..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ 9/10 del blockets kvalite är gott nog

finns block för just detta ändamål

lägger in en bild men på ett mindre block, som tar 2209 kg men är bara 45 mm mitt är några storlekar uppbryt 90 mm, men själva frågan är hur man går kontroll på kraften o hur mycket man bör belasta med

61135C6A-53DD-43A0-B118-641AEC81DFCA.jpeg

6A1C372E-2398-4CE2-AFB3-02B01F8D26C0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Comfort4:

Typ 9/10 del blockets kvalite är gott nog

finns block för just detta ändamål

lägger in en bild men på ett mindre block, som tar 2209 kg men är bara 45 mm mitt är några storlekar uppbryt 90 mm, men själva frågan är hur man går kontroll på kraften o hur mycket man bör belasta med

61135C6A-53DD-43A0-B118-641AEC81DFCA.jpeg

6A1C372E-2398-4CE2-AFB3-02B01F8D26C0.jpeg

Tja... inte mer än vad blocket tål... jag funderar om du ens behöver dubbla kraften med den där akterstagsträcksren, den är rätt rejäl och du får veva som tusan för att ändra spänningen. Jag har också 9/10-delsrigg med svepta spridare, och har en kaskad med talja som utväxlar 1:16, men båten är bara 8,3 meter. Det är inga problem att krumma masten med detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstruktionen är sådan att man behöver blocket däruppe, vill inte ändra på det o få vajern just där man går ut på badbryggan

sen är ju grejorna dimensionerade för den storlek på båt vi har, men är nyfiken på hur man får kontroll på kraften vid användning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liten erfarenhet av den typen av aktersträckare, finns det en mätare? När man har en talja som jag har får man ju en känsla för hur hårt man tar hem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en vevbar akterstagssträckare där en stång går ut och in.

På stången har vi markerat med märkpenna för "normal" spänning och med röd tejp för maximal spänning.

 

Nu är ju det en mastheadrigg så det är inte så långt mellan normal och maximal, men det borde ju gå att markera på något vis även om det är längre slaglängd på akterstagssträckaren.

 

Ett alternativ kan ju vara en liten liten - men ändå synlig - vimpel på vajern uppe vid blocket på den sida akterstagssträckaren inte sitter.

Vimpeln får aldrig gå in i blocket.

 

Samma på vajern med sträckare.

När vimpeln når blocket ska man inte släcka mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite inne på just den lösningen, att markera på vajern, men hur vet man vart Max är, 6 ton känns att  va över max

man kan ju med reglage medaxattcde första 10 cm är slack, spänningen börjar sen efter de , då har man ju 30 cm som arbetar, vore kul att veta vad som är vettig spänning 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...