Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
2715e

Fick båten någon julklapp i år

Rekommendera Poster

16 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

låt säga att jag kommer ha nytta av detta ca 20-30 ggr per säsong.

Jag trodde jag skulle använda min AP ungefär lika mycket (lite) men använder vid varje resa. Skulle nog säga att jag har den aktiverad i 90% av tiden jag är kör.

Som sagt, använder den mycket mer än jag trodde jag skulle göra.

Radar har jag på min "vill-ha-lista" men har inte kommit till skott än. Det finns många saker som ligger högre upp på den listan... 🤨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag trodde jag skulle använda min AP ungefär lika mycket (lite) men använder vid varje resa. Skulle nog säga att jag har den aktiverad i 90% av tiden jag är kör.

Som sagt, använder den mycket mer än jag trodde jag skulle göra.

Radar har jag på min "vill-ha-lista" men har inte kommit till skott än. Det finns många saker som ligger högre upp på den listan... 🤨

Satsar nog på AP, verkar finnas en konsensus runt att det är ett omtyckt tillbehör.
 

det enda kruxet är pumpen. Jag har hoppats komma undan med en ”standard” som ingår i paketen. Går inte det drar priser iväg rejält och då blir det svårare.

 

De alternativ jag tittat på är antingen garmin eller raymarine. All annan elektronik är garmin och den har dessutom shadow drive vilket jag tycker verkar som en smart funktion. 
 

Raymarine verkar dock mer lättinstallerad / enklare att kalibrera.

 

några erfarenheter / tips kring detta ?

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag tycker att det är lite märkligt att det inte ingår en rodergivare i skölden, du kan ju få trimvinkel, oljetemp, oljenivå i drevet men rodrets läge verkar de hoppat över. 
 

det är ju annars en av nackdelarna med drev vs. aktersnurra, att man inte kan se hur rodret står. 
 

 

Men kan ju tycka att det inte skulle göra drevet många kronor dyrare med sådana givare, men det skall väl utvecklas och testas ordentligt, sedan måste ekonomiavdelningen räkna på hur mycket mer  pengar man kan skinna kunderna på med sådana ”nyuppfunna” funktioner, sedan måste man ju utveckla en nytt produktnamn och framförallt en ny logotyp och det är nog det dyraste....

 

-Men visst, det hade ju varit bra om det ingick. Iofs så finns det ju en trimvinkelgivare i allafall i 290-dreven, kanske även i senare årgångar av 280?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Satsar nog på AP, verkar finnas en konsensus runt att det är ett omtyckt tillbehör.
 

det enda kruxet är pumpen. Jag har hoppats komma undan med en ”standard” som ingår i paketen. Går inte det drar priser iväg rejält och då blir det svårare.

 

De alternativ jag tittat på är antingen garmin eller raymarine. All annan elektronik är garmin och den har dessutom shadow drive vilket jag tycker verkar som en smart funktion. 
 

Raymarine verkar dock mer lättinstallerad / enklare att kalibrera.

 

några erfarenheter / tips kring detta ?

När ni förkortar och skriver ”AP” så far mina tankar iväg till den marinelektroniska medeltiden. Ja under den eran som elektronikrören var okända, transistorer användes fortfarande men sparsamt och den integrerade kretsarna i stort sett var allenarådande. Philips hade då tagit på sig flytvästen och gett sig ut på elektronikens hav med flytande kristaller. Och lancerade då den helt fantastiska AP- navigatorn, en mottagare som tog emot signaler från landbaserade sändare i olika kedjor. Under gynnsamma förhållanden kunde man få en positionsangivelse som bara diffade på något hektar när.

Det var inte bättre förr.

 

Autopilotpumpar diskuterades i höstas i någon tråd här på forumet, någon upplyste oss om att det sannolikt var samma tillverkare till de flesta fabrikatens pumpar, och då deras elektronik kan kommunicera med något vanligt NMEA-protokoll så kanske det inte har så stor betydelse vilken man väljer?

 

Nu blir det nog inte aktuellt att jag springer åstad och köper en sådan, eller beställer en på nätet, ävensom jag idag sparade 15.000kr genom att själv spola hundens öron, istället för att veterinären skulle gjort det under narkos, ja att söva hunden då alltså, för att undvika hänsyftningsfel. Det finns andra hål att stoppa in överblivna pengar i, i madrassen exempelvis.


I mitt fall blir det väl svårt att finna ett bra utrymme för den pumpen, motorrummet är väl där det finns minst ont om plats.

 

Jag skulle vilja ha en proportionell ”glädjepinne”, en joystick, på förarstolens ena armstöd där jag kunde styra båten manuellt och någon bra kontrollenhet bredvid.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en roderslägesvisare av en bränslemätare från en Saab 95a 1955.

Målade instrumenttavlan röd och grön, visaren fick "peka" neråt och simulera rodret.

Funkade bra, ersattes senare av autopiloten som hade den funktionen inbyggd.

autopilot.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

När ni förkortar och skriver ”AP” så far mina tankar iväg till den marinelektroniska medeltiden. Ja under den eran som elektronikrören var okända, transistorer användes fortfarande men sparsamt och den integrerade kretsarna i stort sett var allenarådande. Philips hade då tagit på sig flytvästen och gett sig ut på elektronikens hav med flytande kristaller. Och lancerade då den helt fantastiska AP- navigatorn, en mottagare som tog emot signaler från landbaserade sändare i olika kedjor. Under gynnsamma förhållanden kunde man få en positionsangivelse som bara diffade på något hektar när.

Det var inte bättre förr.

 

Citat

APen gick på DECCA signalerna och var då det bästa som fanns för överkomliga penningar.

Noggranheten var i bästa fall (utanför Vinga) 20 / 6 meter.

http://lasselundell.se/decca.html

 

 

"Autopilotpumpar diskuterades i höstas i någon tråd här på forumet, någon upplyste oss om att det sannolikt var samma tillverkare till de flesta fabrikatens pumpar, och då deras elektronik kan kommunicera med något vanligt NMEA-protokoll så kanske det inte har så stor betydelse vilken man väljer?

Jag skulle vilja ha en proportionell ”glädjepinne”, en joystick, på förarstolens ena armstöd där jag kunde styra båten manuellt och någon bra kontrollenhet bredvid."

 

Pumparna brukar vara utan elektronik och körs direkt på båtens spänning eller via autopiloten.

Att köra direkt med knappar/joystick är enkelt.

 

 

 

bogpropp forregling.jpg

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Lasse-L:

Pumparna brukar vara utan elektronik och körs direkt på båtens spänning eller via autopiloten.

Att köra direkt med knappar/joystick är enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:
59 minuter sedan skrev Lasse-L:

Pumparna brukar vara utan elektronik och körs direkt på båtens spänning eller via autopiloten.

Att köra direkt med knappar/joystick är enkelt.

Ursäkta men det blir väldigt konstigt nu, redigeringsfunktionen har låst sig.

 

Så du menar att man kan köpa bara pumpen och koppla den över en polvändare, två relän som polvänder manöverspänningen via återfjädrande knappar eller joystick? Det låter ju iallafall högt rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

De alternativ jag tittat på är antingen garmin eller raymarine. All annan elektronik är garmin och den har dessutom shadow drive vilket jag tycker verkar som en smart funktion. 

Jag satt i samma sits. Allt annat var (är) Garmin. Jag valde då Garmin på autopiloten också för att undvika strul och att leverantörerna inte skulle skylla på varandra. I efterhand tycker jag det var ett bra beslut då det har kommit ganska många uppdateringar av programvaran i APn sedan jag fick den installerad. Och det är ju enkelt att uppdatera via plottern för alla enheter i systemet om de är av samma märke. 
Shadow drive var egentligen ingen deal-breaker i mitt val men när den finns där känns det självklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ursäkta men det blir väldigt konstigt nu, redigeringsfunktionen har låst sig.

 

Så du menar att man kan köpa bara pumpen och koppla den över en polvändare, två relän som polvänder manöverspänningen via återfjädrande knappar eller joystick? Det låter ju iallafall högt rimligt.

Ja så funkar pumpen i min båt.

När jag bytte från Rayteon till Nordstar var det "bara" att flytta om de tvenne tamparna från pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort slag i saken. 
 

Det blev en raymarine ev 150 som gick att köpa med rejält rabatt nu på mellandagsrean.

 

tittade på installationsinstuktionerna och där rekommenderad att komplettera med en roder vinkel givare.

 

någon som har erfarenheter kring detta ? Vet ni någon modell som kan passa på en bravo sköld utan att jag måste hålla på och konstruera fästen etc?

 

för jag tror inte att rodervinkel är en del / standard i smartcraft systemet..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Nu har jag gjort slag i saken. 
 

Det blev en raymarine ev 150 som gick att köpa med rejält rabatt nu på mellandagsrean.

 

tittade på installationsinstuktionerna och där rekommenderad att komplettera med en roder vinkel givare.

 

någon som har erfarenheter kring detta ? Vet ni någon modell som kan passa på en bravo sköld utan att jag måste hålla på och konstruera fästen etc?

 

för jag tror inte att rodervinkel är en del / standard i smartcraft systemet..

Jag sänder dig ett meddelande ang en billig roderlägesgivare med instrument.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B11AD26D-5BF6-4E7B-BCA3-514A00A79A75.thumb.jpeg.fe0619a24a116b6ab2f5202208a45644.jpeg

 

Jag fick några frågor om detta instrument med givare, det finns olika givare, en som man vrider och då denna linjära som på bilden.

Det finns även olika instrument, Ø52mm eller 85 mm, olika färger på skalorna, svart, vitt och/eller rött och grönt för sb och sb. Det finns även instrument med stående eller hängande visare, liksom svarta eller kromade frontringar på instrumenten. Valmöjligheter är kaskelottartad, alltså ofantlig.

Herr Wang och Mr Chang i Kinna har det mesta, i butiken intill glasögonaffären. Den som söker, den finner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev johan_sjobjorn:

- - -

tittade på installationsinstuktionerna och där rekommenderad att komplettera med en roder vinkel givare.

 

någon som har erfarenheter kring detta ? Vet ni någon modell som kan passa på en bravo sköld utan att jag måste hålla på och konstruera fästen etc?

 

för jag tror inte att rodervinkel är en del / standard i smartcraft systemet..

 

Just nu skrev Georg_Ohm:

B11AD26D-5BF6-4E7B-BCA3-514A00A79A75.thumb.jpeg.fe0619a24a116b6ab2f5202208a45644.jpeg

 

Jag fick några frågor om detta instrument med givare, det finns olika givare, en som man vrider och då denna linjära som på bilden.

Det finns även olika instrument, Ø52mm eller 85 mm, olika färger på skalorna, svart, vitt och/eller rött och grönt för sb och sb. Det finns även instrument med stående eller hängande visare, liksom svarta eller kromade frontringar på instrumenten. Valmöjligheter är kaskelottartad, alltså ofantlig.

Herr Wang och Mr Chang i Kinna har det mesta, i butiken intill glasögonaffären. Den som söker, den finner!

Jag misstänker att johan_sjobjorn behöver en roderlägesgivare som ger återkoppling till autopilotens styrdator. Finns det någon sådan utgång på den du köpt från Mr Chang?

 

Ingången för roderlägesgivare brukar förvisso vara rätt enkel med tre anslutningar. En från vardera ytteläge på reostaten i givaren och en från pickupen som anger var på reostaten givararmen står. Vilken anslutning som är vilken går lätt att mäta upp med en ohm-mätare. Skulle ändlägesanslutningarna bli växlade så går det enkelt att bara byta plats på dem om det inte är så enkelt att det går att konfigurera i autopilotinstrumentet.

 

Sen behövs det så klart även rätt kontakt för anlutningen till styrdatorn.

 

@johan_sjobjorn Du måste kolla i manualen till din AP vilka värden på motståndet du ska hålla dig inom för din roderlägesgivare. Har du tur så kan hr Ohms givare fungera med rätt kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

 

Jag misstänker att johan_sjobjorn behöver en roderlägesgivare som ger återkoppling till autopilotens styrdator. Finns det någon sådan utgång på den du köpt från Mr Chang?

 

Ingången för roderlägesgivare brukar förvisso vara rätt enkel med tre anslutningar. En från vardera ytteläge på reostaten i givaren och en från pickupen som anger var på reostaten givararmen står. Vilken anslutning som är vilken går lätt att mäta upp med en ohm-mätare. Skulle ändlägesanslutningarna bli växlade så går det enkelt att bara byta plats på dem om det inte är så enkelt att det går att konfigurera i autopilotinstrumentet.

 

Sen behövs det så klart även rätt kontakt för anlutningen till styrdatorn.

 

@johan_sjobjorn Du måste kolla i manualen till din AP vilka värden på motståndet du ska hålla dig inom för din roderlägesgivare. Har du tur så kan hr Ohms givare fungera med rätt kontakt.

Det stämmer bra, det är APUn , styrenheten som behöver roder givar signalen. Förhoppningsvis kan autopilotens display även visa roderläget.

 

I manualen är det en 4 polig ingång för roderlägesgivaren . Se sid 33 för referens : https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/B1OUjAc4I8S.pdf

 

Det står inget om vilket standard detta är eller om det skall vara någon särskild typ av givare. 
 

de flesta givare jag har hittat verkar ha en 2 polig ”analog” signal. 
 

Gissar därför att detta är en digital nema 2000 givare som är tänkt att användas.

 

garmin och raymarine har sådana men de kostar sisådär 2-3 tusen så vill gärna hitta ett billigare alternativ om det går.

 

viket I lands problem man har 😊

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

734F477F-1240-44F1-831D-59D77BD86ECE.jpeg.e02ab67a7831a03974f41ecef51b6402.jpeg

 

Det finns en annan slags givare också.

Den är på 0-190 ohm. Men den tycks bara ha två anslutningar. Man ser en av dem på bilden, muttern.

0B1A9730-8E42-4295-BE9D-BC389DE86E97.jpeg.fce227fa65ce617ef667e5fe41333c12.jpeg

Som jag skrev innan kan instrumenttavlorna, eller skalorna se olika ut, jag tycker det känns mest logiskt med en hängande visare.

 

49296EC2-89A6-499B-8BE7-763AB91D1382.thumb.jpeg.463c0340052f891a2bf151b465fc7534.jpeg

Denna typen av givare känner vi igen från olika tankgivare. Dom är tillförlitliga, men ger en stegvis ökande eller minskande resistans. Denna är avsedd att skruvas fast på styrcylindern med de medföljande slangklämmorna.

 

Jag upprepar gärna att jag inte skall ansluta min till någon autopilot, bara till instrumentet. Jag har nämligen svårt att tänka på vilken vinkel drevet befinner sig i, och det har ibland blivit litet fel då jag rattar fram och tillbaka några gånger.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det stämmer bra, det är APUn , styrenheten som behöver roder givar signalen. Förhoppningsvis kan autopilotens display även visa roderläget.

 

I manualen är det en 4 polig ingång för roderlägesgivaren . Se sid 33 för referens : https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/B1OUjAc4I8S.pdf

 

Det står inget om vilket standard detta är eller om det skall vara någon särskild typ av givare. 
 

de flesta givare jag har hittat verkar ha en 2 polig ”analog” signal. 
 

Gissar därför att detta är en digital nema 2000 givare som är tänkt att användas.

 

garmin och raymarine har sådana men de kostar sisådär 2-3 tusen så vill gärna hitta ett billigare alternativ om det går.

 

viket I lands problem man har 😊

Jag tror inte att det är en NMEA-signal från roderlägesgivaren. Misstänker snarare att det är som jag skrev ovan att det är ändpunkterna på en reostat samt pickupen som visar läget på reostaten. Den fjärde kabeln kan vara en jordkabel, men där gissar jag.

Problemet är att veta vilken anslutning i kursdatorn som vill ha vilken signal om du inte får tag på en Raymarinegivare och kan mäta på den.

 

Jag har Garminprylar så jag kan inte mäta åt dig.

 

Min roderlägesgivare satt inledningsvis inbyggd i min linjära JEFA-drivmotor (jag har segelbåt med rorkult där drivmotorn sitter kopplad på en kvadrant på hjärtstocken). Den inbyggda givaren slets ut i mittläget. Efter tre byten av drivmotor pga trassel med roderlägesgivaren (lyckligtvis garantiåtagande, annars hade det nog blivit dyrt...) så fick jag en extern givare som fungerat prickfritt sedan dess. Men det är som sagt Garmins givare med en annan kontakt. både den inbyggda JEFA-givaren och Garmingivaren har samma kontakt som i mitt fall nog endast passar till Garmins AP-dator. I grunden är nog givarna väldigt lika invändigt med en enkel reostat som mäter roderläget.

 

När mina roderlägesgivare gett upp så lärde jag mig att en enkel felsökning var att hitta vilken anslutning som var respektive ändläge och pickupen. När rorkulten vreds så ändrade sig motståndet (ökade) mellan ena ändläget och pickupen tills det blev avbrott (där reostaten blivit utsliten). Sedan kunde signalen mätas mellan pickup och andra ändläget där motståndet minskade tills det var noll i rorkultens ändläge. En hel givare hade signal från pickupen hela vägen från ändläge till ändläge. Mellan kablarna för ändläget var det ett konstant motstånd som inte påverkades av roderläget. Motståndet mellan ytterlägena var 10Kohm på den givare som satt i JEFA-enheten (jag bytte själv reostaten vid ett av feltillfällena och kollade då på värdena). Värdena på Garmingivaren har jag inte mätt men misstänker att de är samma.

 

Det fanns ingen annan elektronik än denna enkla motståndsskala i givaren. Att Ray skulle ha annan teknisk lösning skulle förvåna mig. Det finns inga skäl att göra det mer komplext.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Lintott:

Jag tror inte att det är en NMEA-signal från roderlägesgivaren. Misstänker snarare att det är som jag skrev ovan att det är ändpunkterna på en reostat samt pickupen som visar läget på reostaten. Den fjärde kabeln kan vara en jordkabel, men där gissar jag.

Problemet är att veta vilken anslutning i kursdatorn som vill ha vilken signal om du inte får tag på en Raymarinegivare och kan mäta på den.

 

Jag har Garminprylar så jag kan inte mäta åt dig.

 

Min roderlägesgivare satt inledningsvis inbyggd i min linjära JEFA-drivmotor (jag har segelbåt med rorkult där drivmotorn sitter kopplad på en kvadrant på hjärtstocken). Den inbyggda givaren slets ut i mittläget. Efter tre byten av drivmotor pga trassel med roderlägesgivaren (lyckligtvis garantiåtagande, annars hade det nog blivit dyrt...) så fick jag en extern givare som fungerat prickfritt sedan dess. Men det är som sagt Garmins givare med en annan kontakt. både den inbyggda JEFA-givaren och Garmingivaren har samma kontakt som i mitt fall nog endast passar till Garmins AP-dator. I grunden är nog givarna väldigt lika invändigt med en enkel reostat som mäter roderläget.

 

När mina roderlägesgivare gett upp så lärde jag mig att en enkel felsökning var att hitta vilken anslutning som var respektive ändläge och pickupen. När rorkulten vreds så ändrade sig motståndet (ökade) mellan ena ändläget och pickupen tills det blev avbrott (där reostaten blivit utsliten). Sedan kunde signalen mätas mellan pickup och andra ändläget där motståndet minskade tills det var noll i rorkultens ändläge. En hel givare hade signal från pickupen hela vägen från ändläge till ändläge. Mellan kablarna för ändläget var det ett konstant motstånd som inte påverkades av roderläget. Motståndet mellan ytterlägena var 10Kohm på den givare som satt i JEFA-enheten (jag bytte själv reostaten vid ett av feltillfällena och kollade då på värdena). Värdena på Garmingivaren har jag inte mätt men misstänker att de är samma.

 

Det fanns ingen annan elektronik än denna enkla motståndsskala i givaren. Att Ray skulle ha annan teknisk lösning skulle förvåna mig. Det finns inga skäl att göra det mer komplext.

Tack , får forska vidare på detta. Hade varit bättre om Ray om de specade vilken ”standard” de avser man skall använda.

 

Garmin har roder givare med nema utgång. Det kommer funka eftersom APUn är kopplad till nätverket och därmed kan hämta signalen därifrån. Kostar dryga 2k så det är inte mitt första alternativ. 

 

Det är heller inte ett måste att ha givaren för APn skall fungera, men en rekommendation. 
 

Däremot kan jag som övriga se fördelen men att kunna se drevets vinkel vid styrplatsen. Denna enkla insikt är något jag saknar från tiden med aktersnurra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev johan_sjobjorn:

- - -

Garmin har roder givare med nema utgång. Det kommer funka eftersom APUn är kopplad till nätverket och därmed kan hämta signalen därifrån. Kostar dryga 2k så det är inte mitt första alternativ. 

- - -

Däremot kan jag som övriga se fördelen men att kunna se drevets vinkel vid styrplatsen. Denna enkla insikt är något jag saknar från tiden med aktersnurra. 

Jag tror inte det är NMEA-givare på Garmin-apn. Signalerna i kontakten från roderlägesgivaren var desamma sin från givaren som satt inbyggd i JEFA-drivenheten. De två ändlägena samt en pickup som ändrar värden i förhållande till ändlägena när roderlägesgivaren vrids.

 

På AP med linjär drivenhet /rorkult på hjärtstock och drivenhet samt roderlägesgivare kopplade på roderkvadrant/ så är det ett måste med roderlägesgivare. AP-datorn vet annars inte var ändlägena för rodret och drivenheten är. När roderlägesgivaren pajade så slutade APn fungera... Med hydraulstyrning fungerar det kanske annorlunda.

 

Jag får rodervinkeln presenterad på AP-instrumentet, men jag har ju roderlägesgivare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag styr helt manuellt tillbaka kursen mot det där med gåvor till båten, hoppas att ingen misstycker.

 

Det kan bli en nyårsgåva till båten, en liten facelift. Jag har lagt in offert på en ett par nya dekaler till båten, se bild, dom är 580cm långa och 24cm på det bredaste stället.

Jag har kontaktat Tryckopia som har folierat lok, vagnar, bilar, entreprenadmaskiner och en och annan båt, så det finns nog resurser. Men det kanske är högtryck i produktionen nu med ”Håll avstånds dekaler” ....5DCD9C6E-75A3-46DF-BAD1-F889BC4EB6FD.jpeg.f6e8e85f1b8ddaf6b3ddd023c6637749.jpeg

Det är dekalen, det grå fältet ovanför avbärarlisten som jag funderar på att byta ut då den är skadad. De övriga grå fälten är grå gelcoat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozonbehandling 😀

 

Typ en dag. 

 

Död åt mögelsporer o dålig lukt. 

😋

 

Generatorn köpt på verktygsboden. 

Inget hajppris där inte. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Hybro:

Ozonbehandling 😀

 

Typ en dag. 

 

Död åt mögelsporer o dålig lukt. 

😋

 

Generatorn köpt på verktygsboden. 

Inget hajppris där inte. 

Hjälper det att köra en ozongenerator bara en dag?

 

Verktygsboden har bra grejer, bra kvalitet, men det koster ju ”typ” mer än hos Mr Wang i Kinna.

Jag har köpt polermaskiner av verktygsboden. Trots omild behandling och långa arbetspass med polermaskinerna märks det inte, blir inte ens varm, bara behagligt ljummen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang autopilot. 

 

Hunden är inte mycket att lita på, när jag seglar ensam kors o tvärs över Vänern. 

 

Perfekt avlastning, för det är rätt mycket att pyssla med, förutom navigation. Bara en sån sak som att laga mat eller gå på dass. 

 

Nu har jag även monterat gamla plottern strategiskt inne i skutan, vilket underlättar. 

 

Ligger väl ute 80 - 90 nätter kommande säsong. Aldrig mer än 1 dag i följd på samma ställe. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozongenerator. 

 

Vet faktiskt inte. 

 

Är inte direkt snål av mig, så jag kan väl efter denna uppmjukning, låta den gå en vecka eller två. 

Lite väl lång tid att låta den gå stött te sjösättningen?

 

Nån som har erfarenhet av detta, förutom det som hajpas i reklam? 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Hybro:

Ozongenerator. 

 

Vet faktiskt inte. 

 

Är inte direkt snål av mig, så jag kan väl efter denna uppmjukning, låta den gå en vecka eller två. 

Lite väl lång tid att låta den gå stött te sjösättningen?

 

Nån som har erfarenhet av detta, förutom det som hajpas i reklam? 

 

 

 

Jag köpte för några år sedan en "Jonisator" från Kjells kompani, den minsta modellen

 

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/kropp-halsa/luftrenare/rubicson-jonisator-for-rum-upp-till-12-m-p40440

 

Jag glömde helt bort att jag hade molijoxen igång i den tillstängda salongen på den högre effekten när jag lämnade båten. Efter ungefär en vecka klättrade jag upp i båten, såg skarvsladden och kom då ihåg vad jag hade glömt. Jag drog ur skarvsladden och klättrade ner från båten och började fundera på skyddsmask, hermetisk overall m.m.. Jag hade via bl.a. detta ärade forum hört talas om att molijoxen skulle kunna förstöra det mesta i sin väg, tyg, klädsel, madrasser, bleka träinredningen till oigenkännlighet m.m. och såg framför mig en total katastrof!  En halvtimme senare kunde jag inte hålla mig längre, utan klättrade med darrande knän uppför stegen till badbryggan. När jag gläntade på salongsdörren fick jag en redig käftsmäll, f-n vad det luktade "åskväder" och i munnen smakade det omedelbart "järnpiller". I övrigt var båten precis som förut.

 

Sedan denna käftsmäll för några år sedan använder jag denna lilla molijox efter torrsättning på lågeffekt och låter den gå i en vecka på det viset. Avfuktaren får gå någon vecka ytterligare.

 

Efter behandling av båt nummer 1 flyttas makapärerna över till båt nummer 2, 3, 4 osv. Utrymmena som får denna behandling är tillslutna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi firat både jul (29/12) och nyår (31/12), men båten fick inte så mycket. 😥

 

Nya vantskruvsskydd och en ny Vindex hittills, men det blir nog flera påskpresenter istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Nya vantskruvsskydd 

Jag kör med budgetvarianten 45mm avlopsrör😎

vantskydd.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Lasse-L:

Jag kör med budgetvarianten 45mm avlopsrör😎

vantskydd.jpg

Har du en sådan här "Vindex" också? 😉

 

672091416_Screenshot_20210101-145133_SamsungInternet.thumb.jpg.3a85cb4a3bea52f97346efedfd87554e.jpg

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...