Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
2715e

Fick båten någon julklapp i år

Rekommendera Poster

Nej inte ännu, vi har pga. möjlig coronasmitta inte kommit till julafton ännu. 😞

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå båten fick en ny fullattestor i år för den gamla har fått pension efter femton år...😛

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart! Fyra nya solpaneler, nya mantågsfötter runt om samt ett AGM-batteri till ankarspelet. Dessutom lite kärleksfullt pyssel när grejerna skall på plats lite närmare våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev snoy:

ny fullattestor i år för den gamla har fått pension efter femton år...

Femton år? Den är ju fortfarande sprillans ny! 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Femton år? Den är ju fortfarande sprillans ny! 😀

Ny och ny.. När man kör fingrarna genom duken vid hantering så är det nog dags..

Det var laminatduk i den och den har hållit formen ferfekt ända till slutet, ,men man bör ju 

inte köra tills den skörar rätt över....😝

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl bara barnbarnen som i år fick julklappar, pga pandemin var väl julen i år som en en extrautrustad söndag. Frugan, hunden och jag ensamma hemma, inte ens en gran i år. 
Det dyraste som under hösten inköptes till båten var en vattentank med tillbehör, ja sådana spännande saker som slangklämmor, syrafasta skruv och en bordsgenomföring. Slang hade jag redan hemma. Ingen ny plotter, ingen ny radar, ingen autopilot och inga resårmadrasser. Inte ens en ny motor eller ett nytt drev.

 

Jag köpte däremot en begagnad julklapp till mig själv, som kan användas till ”båtjobb” men väl också till jobb på huset och andra snickerijobb, en kombinerad gering, kap- och klyvsåg.

Har nu i dagarna ägnat litet tid åt att fixa till den, har gjort rent, smort upp och bytt ut några rostiga skruvar och justerat klingan och mothållen så att man kan såga rakt och i exakta vinklar.

Jag har nämligen varit litet irriterad på såväl sticksåg, cirkelsåg som bandsågen att det är inte är självklart att man kan såga rakt med dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny "bilradio" i styrhytten.

Noa ställning för vintertäckningen

Ledljus i ruffen och över diskbänken

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Lasse-L:

Ny "bilradio" i styrhytten.

Noa ställning för vintertäckningen

Ledljus i ruffen och över diskbänken

 

Ledljus eller LED-ljus? Eller strömsnål lysdiodsbelysning som leder dig rätt i mörkret?💡

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ledljus eller LED-ljus? Eller strömsnål lysdiodsbelysning som leder dig rätt i mörkret?💡

 - Ursäkta! Har ni Light Emitting Diode-lampor?

 - Öhh :huh:

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på antingen radar eller autopilot . Kostar ungefär samma men måste välja en.

 

vad skulle ni välja och varför  ?😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Funderar på antingen radar eller autopilot . Kostar ungefär samma men måste välja en.

 

vad skulle ni välja och varför  ?😊

Autopilot alla dagar i veckan!

Nu har jag inte radar men tycker att det är väldigt få gånger jag har saknat det. Å andra sidan är det ju dessa gånger man har mest nytta av en. 
Autopiloten använder jag nästan hela tiden. Sätter den på kurshållning eller sätter en rutt i plottern och låter APn köra. Använder den mycket mer än jag trodde jag skulle göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev ChristerN:

Autopilot alla dagar i veckan!

Nu har jag inte radar men tycker att det är väldigt få gånger jag har saknat det. Å andra sidan är det ju dessa gånger man har mest nytta av en. 
Autopiloten använder jag nästan hela tiden. Sätter den på kurshållning eller sätter en rutt i plottern och låter APn köra. Använder den mycket mer än jag trodde jag skulle göra. 

Ja, är verkligen sugen på en AP. Det är mest för att kunna släppa ratten i lågfart några minuter.

 

Har du en planande båt ?

 

Använder du den för att korsa fjärdar med rak kurs eller som ”extra styrman” för att kunna greja med annat i lågfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja, är verkligen sugen på en AP. Det är mest för att kunna släppa ratten i lågfart några minuter.

 

Har du en planande båt ?

 

Använder du den för att korsa fjärdar med rak kurs eller som ”extra styrman” för att kunna greja med annat i lågfart?

Nej, min Saga 315 är sk halvplanare. 
Som jag skrev så använder jag APn väldigt mycket. 
Långa överfärder är naturligt användningsområde men jag har den ofta även till att följa en rutt med många mindre svängar. Visst måste man ”vara med” och kolla då liksom alltid men jag har den också när jag är ensam ute och går på toa. Då drar jag ner farten till ca tre knop och kollar förstås att ingen båt är i närheten. 
Jag ska väl också säga att jag sällan kör speciellt fort. Brukar ligga strax under 7 knop för då går båten snällt och snålt. Men även när jag kör 15-18 knop använder jag ofta APn. 
Sedan jag lät sätta in en autopilot har jag dock i större omfattning saknat möjligheten att ha fler rutter i plottern. Får väl bli en uppgradering om några år. Det är så skönt att bara välja rutt och sedan aktivera autopiloten och sedan lämna styrningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev ChristerN:

Det är så skönt att bara välja rutt och sedan aktivera autopiloten och sedan lämna styrningen.

Nästa steg på den utvecklingskurvan är väl att skaffa en skön kudde, lägga sig på rygg på bryggan, hörlurarna på, blunda och föreställa sig att man åker båt och sova en liten stund. Fasen så billigt och enkelt. Ingen båt. Ingen TBT under spärrfärgen. Inte måsta vara snabbast med halvslaget runt egen part. Inget söl med sugtömning av bajstanken. Inga problem med pissenöd och sjöhävning... 🙂

 

Jag har en klubbkompis, jo det har jag faktiskt, som påminner om en f.d. forummedlem på så sätt att han har allting, precis allting i sin båt. Och det han inte har i sin båt har han bara inte hunnit montera än, men det är provkört på arbetsbänken, alldeles oavsett vad. Alltså allt som andra har har även han, jag har dock inte roat mig med att kika in i farkosten. Vi övriga på bryggan brukar skoja och säga att om han verkligen har allt som han sägs ha torde båtens fribord vara negativt. Nåväl han har även autopilot, jajamän. Radar, yes box. Men ser Du dendär radarn den synade en brygg-granne när den monterades och det var en tom "kakburk" från Furuno, det finns inga kablar till den. Trådlös? I så fall lååångt före sin tid. Men se, radar det har han. Denne klubbkompis åker oftast dagsutflykt om c:a 1M till hans frus favoritvik, och har som längst åkt en tur om c:a 5,5M, enkel väg. En mycket vacker resa med kringelikrokar mellan kobbar och skär. Både autopilot och radar har han. Yepp!

 

Få se nu, just det, det handlade om julklapp till båten. Julklapp till båten? Jo, nytt skumgummi till madrasserna i akterruffen. Men förresten, den julklappen gläder nog min överbyggnad mer än båtens. Attans, ingen julklapp till båten. Får ta igen det till nästa jul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Funderar på antingen radar eller autopilot . Kostar ungefär samma men måste välja en.

Vad skulle ni välja och varför  ?😊

Jag har min första båt med autopilot och jag seglar en hel del ensam. Använder autopiloten jättemycket och skulle därför välja den först även om jag gärna vill ha en radar oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt Autopilot framför radar. När man börjat använda AP så vill man inte sluta.. 

 

Vår båt fick ett Code One i julklapp.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Funderar på antingen radar eller autopilot . Kostar ungefär samma men måste välja en.

 

vad skulle ni välja och varför  ?😊

Jag fick radar på köpet då jag köpte båten. Jag hade nog aldrig köpt en radar själv, men nu vill jag inte vara utan, jag har faktiskt även i klart dagsljus haft användning för den.

Men somras råkad vi ut för en riktig filmjölksdimma inne i Åbyfjorden, och jag visste att det fanns fiskare i små båtar på några ställen, nu såg jag dem på radarn, väl ute ur frjorden mötte vi en produkttanker som hade lämnat rafflet i Brofjorden, den syntes på bra på radarn och AIS, och just då började det blåsa litet så dimman skingrades.

 

Autopilot är nog det enda navigationsmedlet jag saknar. 
Jag har en båt med drev, utan planingströskel, i hastigheter under 6-7 knop slingrar den sig så det blir ett jäkla vevande på ratten. Har rattkula och har lärt mig att man bara skall kompensera för halva svängen. Trimplan och drevvinkel gör det bara marginellt bättre, så om en autopilot kan kompensera effekten av de där virveleffekterna med slingringen i låga hastigheter så önskar jag mig också en sådan, en hydraulisk. Jag undrar hur man kopplar in hydrauliken? Jag har tre hydraulslangar mellan de båda rattpumparna. Dom där autopilotpumparna är ju inte på något vis billiga, en sådan gör ju ett kännbart schakt på sparkontot. En radar är väl förvisso kostnadsmässigt jämförbar, den gräver ett lika stort hål i pengahögen den med.

 

En bra gångvärmare med defroster skulle inte vara dumt heller, men jag har antagligen inget bra ställe att dra slangarna på.

 

Sedan en uppsättning med resårmadrasser, men då hade det ju varit som hemma... 

 

En enkel och billig sak, en toalettrullehållare som inte är i vägen , men jag har liksom inget bra ställa ett skruva upp en sådan på.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag har min första båt med autopilot och jag seglar en hel del ensam. Använder autopiloten jättemycket och skulle därför välja den först även om jag gärna vill ha en radar oxå.

Jag borde väl tillägga att jag färdas i deplacementsfart. Hade jag färdats i planingsfart hade jag inte varit lika lugn med att lämna styrplatsen fysiskt och helt förlita mig på autopiloten. Jag hade sannolikt använt det mindre ofta än vad jag gör idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt kapell fick min båt i julklapp, dock inte av mig, utan av min kära mor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag fick radar på köpet då jag köpte båten. Jag hade nog aldrig köpt en radar själv, men nu vill jag inte vara utan, jag har faktiskt även i klart dagsljus haft användning för den.

Men somras råkad vi ut för en riktig filmjölksdimma inne i Åbyfjorden, och jag visste att det fanns fiskare i små båtar på några ställen, nu såg jag dem på radarn, väl ute ur frjorden mötte vi en produkttanker som hade lämnat rafflet i Brofjorden, den syntes på bra på radarn och AIS, och just då började det blåsa litet så dimman skingrades.

 

Autopilot är nog det enda navigationsmedlet jag saknar. 
Jag har en båt med drev, utan planingströskel, i hastigheter under 6-7 knop slingrar den sig så det blir ett jäkla vevande på ratten. Har rattkula och har lärt mig att man bara skall kompensera för halva svängen. Trimplan och drevvinkel gör det bara marginellt bättre, så om en autopilot kan kompensera effekten av de där virveleffekterna med slingringen i låga hastigheter så önskar jag mig också en sådan, en hydraulisk. Jag undrar hur man kopplar in hydrauliken? Jag har tre hydraulslangar mellan de båda rattpumparna. Dom där autopilotpumparna är ju inte på något vis billiga, en sådan gör ju ett kännbart schakt på sparkontot. En radar är väl förvisso kostnadsmässigt jämförbar, den gräver ett lika stort hål i pengahögen den med.

 

En bra gångvärmare med defroster skulle inte vara dumt heller, men jag har antagligen inget bra ställe att dra slangarna på.

 

Sedan en uppsättning med resårmadrasser, men då hade det ju varit som hemma... 

 

En enkel och billig sak, en toalettrullehållare som inte är i vägen , men jag har liksom inget bra ställa ett skruva upp en sådan på.

Jag har precis samma tanke med AP, den skall sköta slingrandet i lågfart in och ut ur hamn tex så jag är fri att lämna ratten en stund för att greja med tampar, fendrar, läsa sjökort eller andra båtsysslor.

 

lämnar jag ratten nu kan kursen lägga om 90 grader relativt snabbt i den farten. 
 

vid högre farter under transport tror jag inte jag kommer bruka den lika mycket, kanske ibland när jag skall åka i samma riktning under en längre tid.

 

låt säga att jag kommer ha nytta av detta ca 20-30 ggr per säsong.

 

med en antagen ekonomisk livsläng om 10 år på systemet blir det då cirkus 75kr per tillfälle- värt det ? Ja kanske 🤔  

 

tankar om radar

 

Vad gäller rader vill ja ha en modell med doppler teknik som kan skilja på rörliga och fasta objekt. Garmin fantom 18 är en het kandidat. Jag vill gärna ha kolla på båtar och andra flytetyg som kan vara svåra att upptäcka av olika orsaker även i dagsljus.

 

jag kör inte mkt i mörker och dimma idag men det kan vara skönt att ha den möjligheten vilket radarn ger.

 

helst vill jag ha båda men tyvärr räcker budget bara till en av dem. 
 

svårt.

 

 

På din fråga om hur hydralpumpen kopplas in. Pumpen har 3 anslutningar, du ansluter den med t-kopplingar mellan rattpump och styrcylinder. Har du två styrplatser finns en tanke om vad pumpen skall placeras. Komma på garmins hemsida, där finns installationsanvisningar där detta kanske framgår.

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-26 vid 15:24 skrev Mackey:

Nej inte ännu, vi har pga. möjlig coronasmitta inte kommit till julafton ännu. 😞

Datumet för julafton 2020 är preliminärt och lokalt satt till den 29 december.

Ingen coronasmitta! 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både Radar och autopilot och har haft så i nästan 30 år. Jag är inne på min andra Radar och också min andra autopilot. Om jag hade varit tvungen att välja så hade det blivit autopiloten, jag använder den att styra med hela tiden, bara 10-20 m från bryggan styr jag själv resten styr autopiloten oavsett hur trångt det är, jag har en båt som inte är helt lättstyrd och autopiloten styr mycket bättre än jag. På längre turer över öppet vatten är det via GPS och rutt. Jag har en autopilot med ratt där man känner varje grad man girar och man lär sig ganska snart hur många grader man skall gira utan att tänka på det. Radarn använder jag vid mörker och dimma och vid längre färder över öppet vatten, då blir den en extra utkik. Någon julklapp till båten blev det inte i år, har fått en ny minidator till navigation tidigare i år.

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä inget till båten än i år. Men vi planerar på att behandla inredningen till våren vilket är otroligt nervöst. Ett stort arbete som måste bli bra. Har "googlat", läst på detta eminenta forum och tittat på Youtube. Finns massor av åsikter och rekommendationer från uppenbart duktiga människor men det är svårt att hitta någon konsensus. Jag lär återkomma med frågor kring detta i andra trådar ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde ju att jag faktiskt köpt en julklapp till båten... ursäkta.

 

2310DA90-2590-4FC9-88D5-07F428A1B1CE.thumb.jpeg.78bf233ffc8e9376f21b3b576a1f4346.jpeg

 

En roderlägesgivare med tillhörande instrument.

Jag tänkte först följa @Lasse-Ls tips om att bygga om en tankmätare med en annan skala i, samt använda en lång nivågivare som skulle monteras på styrcylindern på något sätt jag inte hade funderat ut, men så fann jag en färdig lösning, som inte var så dyr. Dessutom gick inte instrumentet jag tänkte bygga om att ta isär, utan att skada frontringen.

 

Nu finns det ingen ledig plats på instrumentpanelen, den är knôkfull med instrument av olika slag, väldigt ”plottrigt” då just plottern och diverse olika strömbrytare och ”annat elektriskt” tar upp en massa plats, det blir väl så när två tidigare ägare och sedan jag monterat nya grejer...

Men tänkte offra voltmetern i motorns panel, eller ”instrumenttavla” och där montera roderlägesinstrumentet. En ny voltmeter kan bli en sådan där liten rund digital sak från Biltema som ersätter ett glappande ellutag.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag glömde ju att jag faktiskt köpt en julklapp till båten... ursäkta.

 

2310DA90-2590-4FC9-88D5-07F428A1B1CE.thumb.jpeg.78bf233ffc8e9376f21b3b576a1f4346.jpeg

 

En roderlägesgivare med tillhörande instrument.

Jag tänkte först följa @Lasse-Ls tips om att bygga om en tankmätare med en skala i, samt använda en lång nivågivare som skulle monteras på styrcylindern på något sätt jag inte hade funderat ut, men så fann jag en färdig lösning, som inte var så dyr. Dessutom gick inte instrumentet jag tänkte bygga om att ta isär, utan att skada frontringen.

 

Nu finns det ingen ledig plats på instrumentpanelen, den är knôkfull med instrument av olika slag, väldigt ”plottrigt” då just plottern och diverse olika strömbrytare och ”annat elektriskt” tar upp en massa plats, det blir väl så när två tidigare ägare och sedan jag monterat nya grejer...

Men tänkte offra voltmetern i motorns panel, eller ”instrumenttavla” och där montera roderlägesinstrumentet. En ny voltmeter kan bli en sådan där liten rund digital sak från Biltema som ersätter ett glappande ellutag.

Jag tycker att det är lite märkligt att det inte ingår en rodergivare i skölden, du kan ju få trimvinkel, oljetemp, oljenivå i drevet men rodrets läge verkar de hoppat över. 
 

det är ju annars en av nackdelarna med drev vs. aktersnurra, att man inte kan se hur rodret står. 
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utöver tankar på AP eller radar har båten fått en hel del då jag är mitt uppe i en upprustning. Den får ny drivlina, nya instrument, hydral styrning, nya elkomponenter och givetvis grundlig polering, rengöring och omsorg av inredning. Blir som en ny båt till halva priset är ambitionen.

 

En av julklapparna bygger jag själv, ny instrumentpanel som rymmer moderna instrument.

67F0AB52-3DD5-4547-BC1C-47F5A092CBAF.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...