Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Cabinboat

Yamarin 74C, Finnmaster 7050, Bella Falcon och 850, Aquador 23C, MV6600 - för och nackdelar?

Rekommendera Poster

Hej! Letar efter en passande kabinbåt till nästa säsong för två vuxna, ett barn och en hund för weekend- och båtsemesterar ca 1-2 veckor. (ibland gäster för dagsturer) Har fått en försmak för Yamarin 74C, Finnmaster 7050, 7600, Bella Falcon, Bella 850 och även Aquador 23C och MV6600 men har ännu inte haft möjlighet att provköra någon av dessa pga av lågsäsongen. Tar dock mkt tacksamt emot tips och råd ang för- och nackdelar med dessa modeller i förhållande till prisläge och värde för pengarna, från er här på forumet?

Tack på förhand!

Cabin boat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du inte bra svar i din förra tråd?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Cabinboat:

Hej! Letar efter en passande kabinbåt till nästa säsong för två vuxna, ett barn och en hund för weekend- och båtsemesterar ca 1-2 veckor. (ibland gäster för dagsturer) Har fått en försmak för Yamarin 74C, Finnmaster 7050, 7600, Bella Falcon, Bella 850 och även Aquador 23C och MV6600 men har ännu inte haft möjlighet att provköra någon av dessa pga av lågsäsongen. Tar dock mkt tacksamt emot tips och råd ang för- och nackdelar med dessa modeller i förhållande till prisläge och värde för pengarna, från er här på forumet?

Tack på förhand!

Cabin boat

Vet inte om du varit ute och bott /campat med båt förut (eller ditt behov av komfort) men det blir snabbt trångt. 
 

Skulle jag personligen ligga ute i 1-2 veckor hade jag satsar på något med midcabin eller akterkoj. Mest för att ha någonstans att ha en stor och skyddad stuv. 
 

tror Falcon har detta, säga även gå bra i sjön vilket inte är en självklarhet för en ”pocket cruiser”

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev ChristerN:

Fick du inte bra svar i din förra tråd?


 

Jodå många bra svar i förra tråden, men vill gärna veta mer om de specifika modellerna Yamarin 74, Bella 850, Finnmaster 7050 bland annat där av ny tråd. 

Mvh

Cabinboat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Vet inte om du varit ute och bott /campat med båt förut (eller ditt behov av komfort) men det blir snabbt trångt. 
 

Skulle jag personligen ligga ute i 1-2 veckor hade jag satsar på något med midcabin eller akterkoj. Mest för att ha någonstans att ha en stor och skyddad stuv. 
 

tror Falcon har detta, säga även gå bra i sjön vilket inte är en självklarhet för en ”pocket cruiser”

Hej! Är mkt sjövan och har seglat sedan barnsben och också haft mindre motorbår men nu är det dags att pröva oprövad  mark i form av kabinbåt så jag tackar mkt för råden. Som gammal seglare är jag van vid att kunna stuva ganska mycket under däck och det är nog inte samma möjligheter i alla kabinbåtar? Värt att fundera över helt klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Cabinboat:

Hej! Är mkt sjövan och har seglat sedan barnsben och också haft mindre motorbår men nu är det dags att pröva oprövad  mark i form av kabinbåt så jag tackar mkt för råden. Som gammal seglare är jag van vid att kunna stuva ganska mycket under däck och det är nog inte samma möjligheter i alla kabinbåtar? Värt att fundera över helt klart!

Jag förstår

 

De kabinbåtar du nämner har troligen en hel del mindre boyta / stuv än vad man normalt har i en segelbåt. Det är mkt ”smarta” lösningar vilket innebär att stuvar ligger lite varstans för att få plats med allt. Lite av en kompromiss vad gäller de egenskaper man värderar när man skall bo på en båt respektive egenskaper man vill ha i en båt som man transporterar sig med.

 

Är boende / semestra på sjön det primära skulle jag titta på någon av se större du föreslår och strunta i eventuella nackdelar vad gäller sjöegenskaper.

 

alternativt gå upp i budget så får du en 30 fots skärgårdsjeep (minor / targa m.f). Då har du både goda sjöegenskaper och hyfsade boytor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Köpte sommaren 2013 en MV-Matin 6600 FC. 

 

Då var vi två vuxna och ett barn. Nu är det två barn. Båten räcker bra till det, men nu använder vi även ”akterruffen” som tidigare var stuv. 
 

Då blir båten trång, då stuvutrymmen som finns  i övrigt, inte riktigt räcker till (dock så vet jag att vi har extremt mycket saker med oss)

 

När jag köpte båten så var den extremt prisvärd.  Det gick inte finna en nordisk båt kring dessa årgångar med dessa utrymmen. 
 

Gillar ännu modellen och trivs bra med att den är nätt. Kan använda den som ”jolle” och komma in i vikar. Lätt att dra upp den mot en sandstrand. 
 

Tar upp den på hösten med egen trailer och grannes V70 med automatlåda. 
Väl uppe kan vår Octavia med minsta motorn och manuell låda förflytta den de ca 10 mil som jag drar det till uppställningplatsen. 
 

Har en Optimax motorn, där jag själv utför enklare service och vinterkonservering.

 

Detta gör båten för mig mycket flexibel och billig att äga. 
 

Har själv varit inne på att byta båten till Finnmaster 7600 (den har sämre med mindre stickkoj), Aquador 26, Bella 850.

 

Dock så har kostar dessa mycket mer, samt de blir av äldre årsmodeller. Vilket i kombination av inombordare, lätt ”avskräckande” för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-24 vid 21:02 skrev johan_sjobjorn:

Jag förstår

 

De kabinbåtar du nämner har troligen en hel del mindre boyta / stuv än vad man normalt har i en segelbåt. Det är mkt ”smarta” lösningar vilket innebär att stuvar ligger lite varstans för att få plats med allt. Lite av en kompromiss vad gäller de egenskaper man värderar när man skall bo på en båt respektive egenskaper man vill ha i en båt som man transporterar sig med.

 

Är boende / semestra på sjön det primära skulle jag titta på någon av se större du föreslår och strunta i eventuella nackdelar vad gäller sjöegenskaper.

 

alternativt gå upp i budget så får du en 30 fots skärgårdsjeep (minor / targa m.f). Då har du både goda sjöegenskaper och hyfsade boytor.

 

 

Hej och tack för många bra råd. Och ja det lutar

nog åt att att välja någon av de större modellerna med antingen stickkoj eller akterkabin. Har funderat på längd på båten också och har väl tänkt att vi ska kunna ta oss in nästan överallt med bra manöverförmåga och tänkte då att längd motsv 22-26 fot kunde vara bra. Men när man köpt båt kanske man ändrar sig och prioriterar utrymme istället? Får

byta i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Niklas-L:

Hej,

Köpte sommaren 2013 en MV-Matin 6600 FC. 

 

Då var vi två vuxna och ett barn. Nu är det två barn. Båten räcker bra till det, men nu använder vi även ”akterruffen” som tidigare var stuv. 
 

Då blir båten trång, då stuvutrymmen som finns  i övrigt, inte riktigt räcker till (dock så vet jag att vi har extremt mycket saker med oss)

 

När jag köpte båten så var den extremt prisvärd.  Det gick inte finna en nordisk båt kring dessa årgångar med dessa utrymmen. 
 

Gillar ännu modellen och trivs bra med att den är nätt. Kan använda den som ”jolle” och komma in i vikar. Lätt att dra upp den mot en sandstrand. 
 

Tar upp den på hösten med egen trailer och grannes V70 med automatlåda. 
Väl uppe kan vår Octavia med minsta motorn och manuell låda förflytta den de ca 10 mil som jag drar det till uppställningplatsen. 
 

Har en Optimax motorn, där jag själv utför enklare service och vinterkonservering.

 

Detta gör båten för mig mycket flexibel och billig att äga. 
 

Har själv varit inne på att byta båten till Finnmaster 7600 (den har sämre med mindre stickkoj), Aquador 26, Bella 850.

 

Dock så har kostar dessa mycket mer, samt de blir av äldre årsmodeller. Vilket i kombination av inombordare, lätt ”avskräckande” för min del.

Hej och tack för en mycket bra och utförlig beskrivning av MV Marin 6600 FC. Blir mycket intresserad av denna modell då den som du beskriver verkar motsvara så gott

som alla önskemål som vi tänkt oss, såväl manöver- som bo- och transportmässigt. Ska absolut hålla utkik efter MVn nu när våren kommer. 

Vilken motor är Optimax?

Mvh

Cabin boat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade på dessa båtar inför vårt köp 2015. Av dom nu nämner är valet Bella Falcon, fin båt och går bra i sjö. Men mitt val blev Flipper 760. Större, rymligare, billigare. Dock stötig gång i krabbig sjö.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Alicia1:

Tittade på dessa båtar inför vårt köp 2015. Av dom nu nämner är valet Bella Falcon, fin båt och går bra i sjö. Men mitt val blev Flipper 760. Större, rymligare, billigare. Dock stötig gång i krabbig sjö.

 

 

Hej och tack för bra information. Har inte tänkt så mycket på Flipper 760 men fått flera rekommenationer här gällande den så ska titta pä den med. Är det något särskilt att tänka på gällande denna modell vid inköp?

Mvh

Cabin boat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror efter att ha haft en Flipper 760 i 3 somrar att jag har lite matnyttigt att komma med. Flipper 760 har egentligen bara en akilleshäl och det är stötigheten i krabb motsjö/sidsjö, kan vara steget/ inrundningen i skrovet som gör att det smäller lite. 

Om man kan leva med det och att det inte är världens vackraste båt så är den bredare och rymligare än alla ovan nämnda utom 850 som är en större båt.

 

Går finfint i vattnet, ekonomisk att köra och äga.

 

Om du kan hitta en 90 talade med integrerad badbrygga så får du den ljusa inredningen - båten känns betydligt modernare.

 

Vi hade en VP D4 i vår, tyngden i en större motor gör mycket positivt för gången i vattnet. Vi marschade allt mellan 25 och 30 knop med 1,1 L/dist i förbrukning. 1500 distans blev det den sommaren som vi körde som mest. 3 meters medsjö - surfade i 25 knop över vågorna utanför jättendal. Hade 2,5 meters sidsjö vid horndal på väg söderut (spolade över båten), vi kunde inte göra annat än att härda ut eftersom det är helt öppet och blåste upp snabbare än prognosen sagt. I efterhand - tryggt och säkert!

Båten är otroligt välplanerad, det finns otroligt mycket välplacerade och användbara stuvfack. 

 

Hade vi inte skaffat fler barn så hade vi säkert haft kvar den båten några år till - det är absolut en av dom bästa båtar jag haft, har haft många båtar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Cabinboat:

Hej och tack för bra information. Har inte tänkt så mycket på Flipper 760 men fått flera rekommenationer här gällande den så ska titta pä den med. Är det något särskilt att tänka på gällande denna modell vid inköp?

Mvh

Cabin boat

Botten har 14 graders vinkel vilket ger stötig gång. det går att trimma ner fören och lära sig köra i krabbsjö, men se till att inredningen och lösa föremål är fast. Titta efter en med den ljusa inredningen -89 och framåt. Fick facelift med annan placering av gasreglaget och andra instrument samt plastbadbrygga bak. Min drar en del bensin då jag har en V8 och kan toppa 36 knop med full packning. men ligger oftast i 25 knop. 1,5 lit/dist.

 

Annars finns det välhållna båtar på blocket. Min är en mycket välskött -89:a.

Det jag saknar är bogpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...