Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Abborrgurun

Propellerbyte. Hjälp något är det som inte stämmer

Rekommendera Poster

Hej. Finns det någon kunnig här inne när det gäller propeller.

Skickade efter en ny propeller till min selva 80hk men den är inte lik min gamla, känns som det fattas något i den? Finns bara splins i ena änden av propellern?

Micke

99A1E9D7-5110-43BB-B4D7-FB6D2EEB6F24.jpeg

EF576C5C-C302-43C9-9BB9-93A51C625F25.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hubb? Den förra jag köpte behövde jag inte köpa till något? Är nybörjare på det här som du kanske förstår🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alumimiumpropeĺlern gjuts med ett fyrkantigt hål i mitten. I detta hål stoppar man in en plasthub en ofta lös metalldel som är anpassad till motorn. Samma alpropp passar därmed till flera olika motorer. Först trär du på tryckbrickan på propelleraxel. Ser ut att vara den närmast proppen. Den hindrar proppen att komma för lång in i växelhuset. Sedan proppen med hub och därefter den yttre brickan och sedan muttern. Googla flo torque mercury så finns det bilder med ingående delar till Merc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Abborrgurun:

Vad är en hub?

Hub är det engelska ordet för "nav", dvs cylindern i mitten av propellern, som propellerbladen sitter fast runt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Abborrgurun:

Vad är en hub?

Se Guestssons svar, i detta fall har det inget med propellerbladens infästning att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det splines i propellern om den ska ha ett löst nav?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Varför är det splines i propellern om den ska ha ett löst nav?

Propeller passar till fler olika märken av motorer. Några har längre axel än andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Abborrgurun:

Jag måste handla en hubb alltså?🤔

Japp, rätt hubb till rätt motor och propeller.

Vart köpte du propellern?

Själv köpte jag orginal propeller till min Yamaha 60 Hk med FAST hubb (går alltså inte att ta ur). Den du köpt är en universal som passar nästan alla märken, när man köpt en sådan så måste man välja hubb efteråt, oftast hos samma leverantör av propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret👍 Det var som jag trodde att priset var för bra för att vara sant😂😂 Handlat på Axmarin så får gå in o kolla om jag hittar något som passar.

God Jul o tack för alla snabba svar🎁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av mässingsdelarna ser ut att ha splines,  inte då att den ska sitta på axeln som propellern bakre fäste?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Propeller passar till fler olika märken av motorer. Några har längre axel än andra.

Om det är splines i propellern passar den ju inte till motorer som har olika splines. Jag tror att den inte ska ha något löst nav. Brickan framför propellern är till för att centrera propellern på axeln. Enklast är det väl att prova att montera propellern på motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter redan en "hub" inuti propeller. Den syns på bild!!!!

 

Du har vel alt du behöver ser det ut till. Du ska ha på axeln en tryckbricka. Det er en lite stotr skiva som propellern ska trycka imot. Det ser ut som  bronsskivan till höger på din bild.

Den ska på axeln först. Men rätt väg. Dvs at den sidan som ligger uppåt ska inn i/mot propellern. Den siden mot bordet ska i mot motor.

Sen på med propeller. Sen mutter som ligger på bordet. Möjligtvis en skiva innan muttern om det behövs och du har.

 

 

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.thumb.jpg.890eed5caeabe8a39df0a8e7d75bd2f2.jpgOkej, det räcker med brickan då alltså? Tyckte det kändes lite klent o axeln skulle kunna bli sne. På den gamla propellern är det ju splines hela vägen igenom, det känns ju mer rätt?

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det der blev fel. Denna brickan med splines ska på andra sidan. Den utan ska in på denna sidan.

Den gamla propellern har INTE splines genom hela. Känn efter - det ser bara så ut eftersom det er spår i fettet!!!!

 

Den skivan med slät inre ska in på denna sidan propellern! Denna är lite kon i hålet, som axeln oxo är.

 

Sen den skivan med splines i från yttre,  sen en mutter!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den släta brickan som ska sitta innerst på axeln kan ha en kona som passar mot motsvarande kona på propelleraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Abborrgurun:

Typ såhär? O du hade rätt, det var fett i den gamla🤪

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Tror brickan på den övre bilden ska vändas så fasningen passar i propellern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mittre bilden - vänd brickan! Då ligger den stabilt - OCH den inre konen i brickan passar med axeln!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev AlfaAlfa:

På mittre bilden - vänd brickan! Då ligger den stabilt - OCH den inre konen i brickan passar med axeln!

Helt rätt, det var ju tre bilder, inte övre som jag skrev, mittre bilden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det saknas en bricka, har för mig att det skall till en pressad bricka med vingar och uttag för en annan mutter. När brickan och den nya muttern är på plats viks någon eller några av vingarna ned i mellan taggarna på mässingsbbrickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,det tänkte jag också, känns lite ostabilt med den distans jag har?🤔 Ska kolla hos försäljaren om det ska vara nån bricka där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...