Jump to content
Tuesday 09 March 2021
1stPeregrine

Hitta ström på instrumentpanel TAMD41

Recommended Posts

Hej,

Jag behövde en brytarplats till intervalltimern på min brytarpanel så då fick NMEA2000 anslutningen gå bort.

Min fundering är att ta ström till NMEA2000-systemet från instrumentpanelen så att det sätts på när motorn startas & stängs av samtidigt med motorn, det behövs ju inte när jag ligger still.

Jag har sökt i manualer & på nätet men inte hittat var jag skulle kunna gå på.

Jag funderar på att det kanske går att nyttja inringad + tv om siffrorna 61, där har jag tagit loss en kabelsko med 2 kablar, kanske går till trimplanen?, för att kunna ta in panelen. tog även loss ytterligare en kabelsko nere vid den lilla ringen 2 kablar där också.

 

Nån som vet något lämpligt ställe, NMEA2000 kräver ju inte mycket ström men det är skönt att veta att det är avstängt.

 

/Johan

20201223_104424_LI.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle inte bry mig om att släcka strömmen till NMEA2k. Drar vad jag har mätt ingenting när inget är igång. Dock kan det ju möjligen vara lämpligt att släcka den när man slår av huvudbrytaren men det som talar emot det är om man har en VHF, som ofta rekommenderas ligga utanför huvudbrytaren, och då bör nog NMEA-nätet ligga likadant. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om, eller när jag vill koppla in någonting i panelen som bryts med tändningsnyckeln, brukar jag koppla in detta på voltmeterns anslutningar. Då det jag kopplat in inte kräver så stora strömmar, det är en indikering till plottern och spänning till andra instrument, går det bra.

 

Instrumentbelysning till andra eftermonterade instrument och till kompassen stjäls från anslutningarna på något av panelens instrument, i mitt fall blev även detta från voltmetern.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag skulle inte bry mig om att släcka strömmen till NMEA2k. Drar vad jag har mätt ingenting när inget är igång. Dock kan det ju möjligen vara lämpligt att släcka den när man slår av huvudbrytaren men det som talar emot det är om man har en VHF, som ofta rekommenderas ligga utanför huvudbrytaren, och då bör nog NMEA-nätet ligga likadant. 

VHF & GPS:erna ligger på egen direktström redan (eftersom jag tar med dessa när jag lämnar båten i hemmahamn spelar det ingen roll att de ligger utanför  brytaren) men NMEA2k gör ingen nytta när jag ligger still, gps:erna är då avstängda & VHF:en, som alltid är på (när jag är ute), har egen gps-antenn. 

Intressant att det inte drar någon nämvärd ström, trodde att det drog lite ändå.

Får fundera på detta eller göra som George föreslog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy