Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ossy

Ventilera bort kondens.

Rekommendera Poster

Hej. På vår båt får vi ofta problem med kondens i akterruffen när vi har gäster som sover där. Mer vid kallare väderlek såklart. Fuktig utandningsluft kondenserar på fönsterrutorna, och droppar mer från lägsta punkten under, och ner i kojerna hos övernattande gäster. Det sitter 2 st klassiska elektroluxventilatorer i akterruffstaket. Men vi har långt kapell över akterruffstaket, så mycket till ventilation blir det inte. Jag tänkte komplettera ventilationen med två datorfläktar på sidorna. Frågan är vilket håll dom ska blåsa åt. Jag tycker nog det mest logiska skulle vara att dom blåser uteluft in i akterruffen. Då blir det övertryck, och den fuktiga utandningsluften trycks ut i sittbrunnen och vidare ut genom kapellet. 

  Alternativet är att fläktarna blåser ut utandningsluften, men då sugs väl fuktig luft från övriga utrymmen in i akterruffen. Jag tänker att inneluften är väl fuktigare än uteluften, även om det regnar? Eller tänker jag fel...?

  Det är ju inte svårare än att jag provar mej fram, men det tål ju att fundera på.

Eller får den ena fläkten blåsa in och den andra ut. Men då kan jag tänka mej att det kan bli kondens på ena sidan. Nånting att klura på...

/Oscar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft samma problem, jag löste det med att sätta polykarbonatskivor så jag fick dubbla rutor. Jag sågade till dem och satte fast med dubbelhäftande tejp av bra sort och slapp kondens på rutorna. https://www.biltema.se/bygg/skivmaterial/polykarbonat/polykarbonatskivor-2000043868

Det syns naturligtvis på insidan men där är alltid gardiner för, från utsidan syns inget.  

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eletroluxventilerna funkar så att om det blåser över dem så skapas ett sug, och sitter de under kapellet så funkar de därför inte alls i princip. Om du kan leva med att den fuktiga luften från ruffen far ut under kapellet, så kan du trycka in luft i ruffen. För att få bra luft när man vistas i ett utrymme brukar ungefär 10 l/s och person vara lagom, vet inte vad en datorfläkt har för kapacitet. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ossy:

Hej. På vår båt får vi ofta problem med kondens i akterruffen när vi har gäster som sover där. Mer vid kallare väderlek såklart. Fuktig utandningsluft kondenserar på fönsterrutorna, och droppar mer från lägsta punkten under, och ner i kojerna hos övernattande gäster. Det sitter 2 st klassiska elektroluxventilatorer i akterruffstaket. Men vi har långt kapell över akterruffstaket, så mycket till ventilation blir det inte. Jag tänkte komplettera ventilationen med två datorfläktar på sidorna. Frågan är vilket håll dom ska blåsa åt. Jag tycker nog det mest logiska skulle vara att dom blåser uteluft in i akterruffen. Då blir det övertryck, och den fuktiga utandningsluften trycks ut i sittbrunnen och vidare ut genom kapellet. 

  Alternativet är att fläktarna blåser ut utandningsluften, men då sugs väl fuktig luft från övriga utrymmen in i akterruffen. Jag tänker att inneluften är väl fuktigare än uteluften, även om det regnar? Eller tänker jag fel...?

  Det är ju inte svårare än att jag provar mej fram, men det tål ju att fundera på.

Eller får den ena fläkten blåsa in och den andra ut. Men då kan jag tänka mej att det kan bli kondens på ena sidan. Nånting att klura på...

/Oscar 

Fläktarna skall blåsa ut luft.
Under vår och sommar är oftast vattnet kallare än luften och då skall tilluften sugas in och passera utrymmen utmed den kallare båtbottnen så luftfukten kan kondenseras där. (Då är det är fuktigt i kölsvinet)
På hösten då vattnet är varmare än luften, samtidigt som uteluften är kallare än önskad rufftemperatur, värms tilluften lite utmed båtbotten och blir då torrare. Så fortfarande är det då rätt att fläktarna blåser ut ruffluften. (Det är torrt i kölsvinet på hösten)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. God Jul!🌲

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-23 vid 07:30 skrev Seawolf:

Fläktarna skall blåsa ut luft.
Under vår och sommar är oftast vattnet kallare än luften och då skall tilluften sugas in och passera utrymmen utmed den kallare båtbottnen så luftfukten kan kondenseras där. (Då är det är fuktigt i kölsvinet)
På hösten då vattnet är varmare än luften, samtidigt som uteluften är kallare än önskad rufftemperatur, värms tilluften lite utmed båtbotten och blir då torrare. Så fortfarande är det då rätt att fläktarna blåser ut ruffluften. (Det är torrt i kölsvinet på hösten)

Just det ja, jag minns nu att jag för länge sedan läst om ”kalla väggen”. Jag har ju faktiskt haft en Albin 25, vars ventilation byggt på den principen (och säkert många andra båtmodeller). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ossy:

Just det ja, jag minns nu att jag för länge sedan läst om ”kalla väggen”. Jag har ju faktiskt haft en Albin 25, vars ventilation byggt på den principen (och säkert många andra båtmodeller). 

Man kan ju också låta fläktarna hämta luft genom kanaler som passerar ett kallt utrymme, så du får tilluftfläktar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, luften skall sugas ut, se till att det kommer in ny och förhoppningsvis torr luft.

 

Men det var inte det jag egentligen skulle skriva.

De där datorfläktarna, det finns ju förvisso flera modeller från flera tillverkare. Men om du monterar en sådan och vill ändra luftflöden är det bättre skruva loss den och vända den om, än att polvända den, alla datorfläktar tål inte att polvändas, likströmsmotorns borstar kan vara konstruerade för att bara rotera åt ena hållet.

Likväl tål inte alla att monteras liggnandes, då kan lagren slitas snabbt med oväsen som följd. Men som sagts, det finns olika modeller, bäst tystast och även dyrast är de med borstlösa motorer, om det nu finns sådana för likström...?


Elektroluxventilatorer och liknande kräver att det blåser en del ovanför dessa för att det skall bli ett drag genom dem, så dom funkar dåligt vid vindstilla eller om någonting annat på utsidan hindrar luftströmmen över dem.

 

I förra båten monterade jag en datorfläkt i en plexiglasskiva som jag sågat hål i, under en Electrolux ventil för att förbättra utsuget, det fungerade förvisso bra, men lagren i fläkten höll inte så länge, kanske i tre eller fyra säsonger, sedan fick fläkten bytas ut. Ett petsydd i form av ett kromat fläktgaller som finns som tillbehör till dessa fläktar fick ju också monteras. Kromet var väl inte riktigt anpassat till den salta luften i Bohuslän... men det är billiga grejer som tål att bytas ut.

 

Jag har nu i flera år haft Biltemas batteri och solcellsdrivna ventilator med både insug och utsug, samt två hastigheter. Tja... den funkar, men det finns nog betydligt bättre och dyrare sådana ventilatorer. Den har väsnats en del, men jag fick sprayat in litet olja i den och har nog lyckats få in den oljan i lagren för den blev tystare. Batteriet är ett NiCa batteri i AA storlek och det behöver bytas ut, och det är inga problem att göra det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite.
Har en HT båt 5.5m som jag nyligen köpt.
Märkte idag att det vart mycket kondens och fukt inne i båten som sitter på en trailer i gården. (Har regnat så klart mycket). Men jag hittar ingen ventilation/ventilgaller i båten. Det hade även samlats några liter vatten. Kondensen samlas på tak, fönster m.m och droppar vatten lite överallt. Sen kan ju kapellen vara problem med då dem har några år på nacken, men jag tänkte impignera dem med biltemas spray.

Har ni mer kunniga några tips? Skall jag köpa till solcells ventilator? Eller en biltema modell på sidorna? Eller ventilgaller?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...