Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frasse55

Polyuretanlack Silver

Rekommendera Poster

Hej,  någon som har koll på om det finns en 2k polyuretanlack som liknar anodiserad aluminium. Tänkte svetsa igen massa hål på bommen och lacka om den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Frasse55:

Hej,  någon som har koll på om det finns en 2k polyuretanlack som liknar anodiserad aluminium. Tänkte svetsa igen massa hål på bommen och lacka om den.

Om du vågar prova 1K - lack, så provmåla en Al- bit med Biltemas "Sealer" 36-3539. Den liknar väldigt mycket eloxerad Al.

 

Den verkar vara så identisk med Internationals motsvarande att man kan gissa att de är underleverantörer till Biltema, för de senare har definitivt ingen egen färgfabrik.


 https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/grundfarger/primocon

https://international-yachtpaint.com/s3/documents/TDS/Primocon_swe_A4_20190712.pdf?_ga=2.260162317.1405643722.1608614474-2028675130.1608614474

 

Jag har målat botten på en Al-båt, och en del annat, det ser bra ut och verkar tåligt, men jag har inte haft båten i vatten någon säsong ännu. Å andra sidan är den ju till för undervattensanvändning, så den bör vara tålig ovan VL.

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett fabrikat som heter Hot Rod som har silverfärg.

 

Tillägg: Det är tydligen SEM som är fabrikatet.

2139275166_Screenshot_20201222-062456_SamsungInternet.thumb.jpg.549daa43f63a15d8d7ce1582a2148a19.jpg

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Seawolf:

Om du vågar prova 1K - lack, så provmåla en Al- bit med Biltemas "Sealer" 36-3539. Den liknar väldigt mycket eloxerad Al.

 

Den verkar vara så identisk med Internationals motsvarande att man kan gissa att de är underleverantörer till Biltema, för de senare har definitivt ingen egen färgfabrik.


 https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/grundfarger/primocon

https://international-yachtpaint.com/s3/documents/TDS/Primocon_swe_A4_20190712.pdf?_ga=2.260162317.1405643722.1608614474-2028675130.1608614474

 

Jag har målat botten på en Al-båt, och en del annat, det ser bra ut och verkar tåligt, men jag har inte haft båten i vatten någon säsong ännu. Å andra sidan är den ju till för undervattensanvändning, så den bör vara tålig ovan VL.

Tack för tipset, Jag får kolla lite på det, jag pratade med en pulverlackerare också, men det skulle bli för dyrt. 2k polyuretanlack är lockande pga att det är så hållbart mot slitage och har ett mycket bra uv skydd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Finns ett fabrikat som heter Hot Rod som har silverfärg.

 

Tillägg: Det är tydligen SEM som är fabrikatet.

2139275166_Screenshot_20201222-062456_SamsungInternet.thumb.jpg.549daa43f63a15d8d7ce1582a2148a19.jpg

Lite för mycket metallic,  det skall vara mer silvergrå nyans.  Annars så hade den här butiken billig 2k färg såg jag. Sea Line 2k polyuretanfärg 358kr för 0,75l det är halva priset mot märkestillverkarna. Är det kvalitet på dom här färgerna? 

https://www.ruffochskrov.se/epages/ruffochskrov.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/2016031801/Categories/Faerger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stora är hålen..?

Jag hade små i min bom efter gamla beslag, och köpte helt enkelt billiga popnitar i aluminium på Jula och monterade. Blev bra, och enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Hur stora är hålen..?

Jag hade små i min bom efter gamla beslag, och köpte helt enkelt billiga popnitar i aluminium på Jula och monterade. Blev bra, och enkelt. 

Det är fullt med gammal ärg från rostfria beslag som har suttit fast utan isolering eller monellnit som har ätit sig in i profilen stora gropar som jag har blästrat rena. Sedan har jag TIG svetsat med aluminium för att fylla dom, slipat osv, jag tänkte börja från början och borra nya hål till allt. Det blir för dyrt med en helt ny bom. Jag funderade ett tag på om jag skulle köpa en helt ny 20 papp med fästen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Frasse55:

Tack för tipset, Jag får kolla lite på det, jag pratade med en pulverlackerare också, men det skulle bli för dyrt. 2k polyuretanlack är lockande pga att det är så hållbart mot slitage och har ett mycket bra uv skydd. 

Kom ihåg den erfarne underhållsteknikerns grundregel 1A: OM man inte kan fixa ett problem för evigt, så utför fixet så det är enkelt att upprepa det när det är dags igen.


Med andra ord i ditt fall: Med en enkomponents färg så är det mycket enkelt att göra bättringar om det efterhand blir lite nötningar eller färgsläpp (där för-slipningen brustit).
Både  Biltemas och Internationals spärrfärger har aluminium som pigment och är avsedda att bl.a. kunna användas på aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-23 vid 07:38 skrev Seawolf:

Kom ihåg den erfarne underhållsteknikerns grundregel 1A: OM man inte kan fixa ett problem för evigt, så utför fixet så det är enkelt att upprepa det när det är dags igen.


Med andra ord i ditt fall: Med en enkomponents färg så är det mycket enkelt att göra bättringar om det efterhand blir lite nötningar eller färgsläpp (där för-slipningen brustit).
Både  Biltemas och Internationals spärrfärger har aluminium som pigment och är avsedda att bl.a. kunna användas på aluminium.

Det verkar inte som det finns en färdig färg, tänkte testa med Biltemas gråa 2k färg som jag adderar lite vit i för att få den lite ljusare. Man får labba lite 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...