Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mange249

Tips för att hitta läckor på gummibåt?

Rekommendera Poster

Jag har en Quicksilver från 2008 i bra skick(utöver denna läcka). Den ser inte alls sliten ut eller dyl, men den ena bakre luftkammaren läcker.

 

Omfattningen är att den ser skrynklig ut efter ett antal timmar och efter några dagar är den relativt tom.

 

Jag har försökt hitta läckaget i skarvar och ventilen, utan framgång. Jag har använt mig av läcksökare för gasol(hade det liggande), men kan inte för mitt liv hitta något som läcker.

 

Tidigare har jag fått tips om såpvatten, hur pass starkt ska man blanda för att få rätt effekt?

 

Finns det några generella tips på hur man gör för att hitta läckor? Det kan inte vara omöjligt att hitta denna läcka och känns lite löjligt att bli besegrad av en upplåst bit pvc avsedd för sol och bad:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blandade diskmedel, glycerol och vatten, googla recept på såpbubblor för mängderna.

Provade först att spraya med sprayflaska utan resultat. Det blev mycket bubblor och jag hittade ingen läcka.

Försök två med pensel gick mycket bättre. Min gummibåt läckte nog ungefär som din, kanske något mindre.

Redigerad av StyrmanKarlsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag blandade diskmedel, glycerol och vatten, googla recept på såpbubblor för mängderna.

Provade först att spraya med sprayflaska utan resultat. Det blev mycket bubblor och jag hittade ingen läcka.

Försök två med pensel gick mycket bättre. Min gummibåt läckte nog ungefär som din, kanske något mindre.

Det är ju ungefär så du får göra. Koncentrationen av diskmedel och vatten är ju inte så kritisk, om det duger att blåsa såpbubblor med funkar det säkert.

Pumpa upp ordentligt, så blir lättare att hitta läckan.

Det är ju naturligtvis lätt att tro att läckan finns i någon söm eller skarv, men kolla även alla fria eller släta ytor efter skrapmärken eller repor där det kan läcka. ventilerna har ju ett membran som kan läcka också, även fjädern i ventilen kan ju vara slapp. ventiler brukar finnas att köpa som reservdel. 

Jag själv har också haft en svårlokaliserad läcka som jag inte hittat, men det är ingen luftläcka utan det läcker in vatten i gummibåten, säkerligen någon skarv nånstans mellan tuber och duken i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pensla var ett bra tips! Tycker precis som du att det är svårt när man sprayar iom att det bildas bubblor även utan läckage.

 

Det är ju såklart lättare att hitta en stor läcka ( hade en 1dm reva i mitt bakdäck på bilen och den felsökningen gick relativt fort:). I det här fallet är det en för liten läcka för att hitta enkelt, men för stor för att ignorera. Att pumpa lite nån gång i veckan går väl an, men man vill ju inte riskera att motorn viks ned i sjön under natten...

 

Jag försökte hitta små rispor också, utan framgång. Ventilerna tyckte jag var svårt att kolla(såg inget tydligt vid test), men funderar på att lägga lite fett på packningen för att se om det tätar bättre och sedan fylla med vatten. Blir det bättre med dessa åtgärder är ju ventilen misstänkt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan utrymmena som du pumpar in luft i finns en skiljevägg. Som vanligtvis buktar mer eller mindre åt ena hållet. 

Antag att angränsande och större utrymme har lägre tryck än den cell som blir mjukare efter en tid, och det finns ett internt läckage, så kan det bli säckigt. 

 

Kolla så att du har samma tryck i alla tuber och uppblåsbara utrymmen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé, men i detta fall pumpar jag alla lika och bara en töms så tyvärr inte denna gång.

 

Annars hade det varit smidigt att bara pumpa alla lika och se det som att man har en stor luftkammare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om någon nämnt det men fyll den med vatten så kommer du att se läckan om den är på insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt är att pumpa upp ordentligt och fylla den med vatten då ser man lättare bubblorna och ser varifrån det läcker om det är inifrån och när man lokaliserat läckan så är det lättare att hitta den när man släpt ut luften

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mange249:

Finns det några generella tips på hur man gör för att hitta läckor?

Sänk ner det som läcker i vatten och se var det bubblar är väl det generella tipset.

 

Det kan nog i ditt fall vara lättare sagt än gjort om du inte har tillgång till en kran och en rejält tung sten eller något annat tungt.

 

Insidan kan du ju i alla fall kolla av genom att fylla båten med vatten.

Utsidan brukar ju vara slätare och därmed inte så svår att läcksöka med såpbubblevatten.

 

Fyll ett glas med vatten och vänd det upp och ned mot ventilen så ser du om den läcker, fast såpbubblevatten borde också funka där tycker jag.

 

Vanliga såpbubblor

1 dl diskmedel
1½ - 2 dl vatten
½ tsk florsocker eller strösocker

 

Extra hållbara såpbubblor

½ dl diskmedel
¼ - ½ dl glycerol (Apoteket)
2 - 5 dl vatten
Pröva även med 1 tsk florsocker eller strösocker

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag sökte läckan på vår gummibåt tog jag diskmedelvatten som jag penslade på, sedan la jag gladpack som jag strök lufttätt. Då såg jag lättare var det pös ut luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Kul med så bra respons!

 

Det låter vettigt att fylla båten med vatten, då ser jag ju också hur ventilen beter sig.

 

Pensla på en häxblandning med ev gladpack på utsidan bör hjälpa till även där.

 

Nu är jag klart mer positiv till att få den i sjön i sommar. Återkommer med resultat i vår när jag testat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janne1:

Vet inte om någon nämnt det men fyll den med vatten så kommer du att se läckan om den är på insidan.

Ja, i båtens ”sittbrunn” då, kom inte på tanken att fylla tuberna med vatten, eftersom det är svårt att få ur och få torr inuti.  Men om du har läckan på insidan och fyller upp så ser du ju om ventilerna läcker.

3 timmar sedan skrev Mackey:

Sänk ner det som läcker i vatten och se var det bubblar är väl det generella tipset.

 

Det kan nog i ditt fall vara lättare sagt än gjort om du inte har tillgång till en kran och en rejält tung sten eller något annat tungt.

 

Insidan kan du ju i alla fall kolla av genom att fylla båten med vatten.

Utsidan brukar ju vara slätare och därmed inte så svår att läcksöka med såpbubblevatten.

 

Fyll ett glas med vatten och vänd det upp och ned mot ventilen så ser du om den läcker, fast såpbubblevatten borde också funka där tycker jag.

 

Vanliga såpbubblor

1 dl diskmedel
1½ - 2 dl vatten
½ tsk florsocker eller strösocker

 

Extra hållbara såpbubblor

½ dl diskmedel
¼ - ½ dl glycerol (Apoteket)
2 - 5 dl vatten
Pröva även med 1 tsk florsocker eller strösocker

Ursäkta min okunskap i kemi, men vad gör sockret?

 

33 minuter sedan skrev Mange249:

Tack för alla tips! Kul med så bra respons!

 

Det låter vettigt att fylla båten med vatten, då ser jag ju också hur ventilen beter sig.

 

Pensla på en häxblandning med ev gladpack på utsidan bör hjälpa till även där.

 

Nu är jag klart mer positiv till att få den i sjön i sommar. Återkommer med resultat i vår när jag testat!

Visst, man lär sig alltid någonting av andras vedermödor, så en återkoppling välkomnas alltid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:
8 timmar sedan skrev Mackey:

Vanliga såpbubblor

1 dl diskmedel
1½ - 2 dl vatten
½ tsk florsocker eller strösocker

 

Extra hållbara såpbubblor

½ dl diskmedel
¼ - ½ dl glycerol (Apoteket)
2 - 5 dl vatten
Pröva även med 1 tsk florsocker eller strösocker

Ursäkta min okunskap i kemi, men vad gör sockret?

 

Jag vet inte vad sockret gör rent kemiskt, men viskociteten ökar och då rinner inte vätskan ner mot botten av bubblan lika snabbt och bubblorna håller längre.

Ju mer av vätskan som rinner ner mot botten desto tunnare blir överdelen av bubblan och när överdelen är för tung spricker bubblan.

 

Ett annat recept!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Jag vet inte vad sockret gör rent kemiskt, men viskociteten ökar och då rinner inte vätskan ner mot botten av bubblan lika snabbt och bubblorna håller längre.

Ju mer av vätskan som rinner ner mot botten desto tunnare blir överdelen av bubblan och när överdelen är för tung spricker bubblan.

Typ samma sak som glycerolen då..., eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Typ samma sak som glycerolen då..., eller?

Glycerolen ökar också viskociteten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...