Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peter_K

Hänga förtöjningslinor i stuven?

Rekommendera Poster

Jag har lite tankar på att hänga förtöjningslinorna i stuven. Idag ligger de nerslängda i en plastback, men jag skulle vilja använda stuven bättre. 
Lämpliga metoder?

Härvor på rostfria krokar, eller finns det ett smartare sätt som hindrar linorna att ramla ner när båten kränger..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lina hängandes i en sådan där cleam cheat eller vad en sån där man låser skot i heter, bakom förarstolen inombords, för att vara låt att ta fram vid långsides förtöjning, funkar inte så bra, den ramlar ofta ned i durken. En vanlig handdukstork hade varit bättre. Akterut utomhus hänger det flera upphängda med att halvslag runt ett rostfritt rör. Det följde med båten en krok som man kan spänna fast på samma rör, troligtvis avsedd att hänga linor i, men jag använder den till annat ändamål.

Jag tror att en vanlig klädkrok eller liknande är det enklaste, billigaste och bästa alternativet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bockade ett 25mm alu-rör så att det passade högst uppe i ankarboxen. Fick skarva det på några ställen för att kunna pussla dit det. I skarven limmade jag en bit alu-stång för att kunna skarva det.Funkar bra att hänga fendrarna i. Med lämpliga krokar kunde man också hänga linor och dyl. Se bilden.

/Kaj

stuv.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan mera koll på hur stuven ser ut tänker jag nog att krokar är bäst/enklast/billigast.

 

Kan du lägga in en bild eller två så kan du säkert få flera och bättre lösningsförslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

Utan mera koll på hur stuven ser ut tänker jag nog att krokar är bäst/enklast/billigast.

 

Kan du lägga in en bild eller två så kan du säkert få flera och bättre lösningsförslag.

Humm... saknar bild och det är snart julafton, så det kan dröja ett tag innan jag hinner ut för att fota.
Men den är stor och djup (jag har lyckats krypa ner i den när jag bytte winchar), och möjligheterna är stora. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet en som använde krokar till hängrännor med en slangstump påträdd på kroken.

Hur han satte fast dem minns jag dock inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt säker jag förstår frågan. (Måste vara utmattning i julstressen 😉)

Jag hänger ffa landströms sladdar och annat som jag inte vill ha framme i ett ganska djupt stuvfack. Skruvade fast ett antal större krokar på en bit träskiva som jag sedan sträckte mig in och limmade fast. Var omöjligt att skruva så det blev snyggt. 
Hänger sedan kablarna med en ögla i krokarna och så är de borta. (”Syns inte - finns inte”)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Inte riktigt säker jag förstår frågan. (Måste vara utmattning i julstressen 😉)

Jag hänger ffa landströms sladdar och annat som jag inte vill ha framme i ett ganska djupt stuvfack. Skruvade fast ett antal större krokar på en bit träskiva som jag sedan sträckte mig in och limmade fast. Var omöjligt att skruva så det blev snyggt. 
Hänger sedan kablarna med en ögla i krokarna och så är de borta. (”Syns inte - finns inte”)

Jo - eftersom segelbåtar lutar finns ju alltid risken att det man hänger upp ramlar ner (den är t o m rätt stor...), och jag är nyfiken på hur andra gör. Är det krokar, eller en stång som någon föreslog, eller är det någon annan fiffig produkt som använts..?

F8A9117B-129E-4BD2-82D9-7D3404948ADE.jpeg

B5BB2328-17F7-4772-B05B-98833C26BC5C.jpeg

FCDB5FCC-4DED-4080-A4E3-966ECC5653A0.jpeg

110704FF-9E10-4A59-AC94-416FCA101472.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barton hängaren är fin fin! 

Personligen så har jag inte så djupa stuvar. Tamparna ligger i backar. 

Hade jag haft djupare stuv hade jag satt en stång och slagit dubbla halvslag runt så hade dom hängt oaktat lutning. 

Hänga dom ute i fallpåse eller på pushpit? 

Jag skall kika på att skaffa en fallspåse till var sida, dels för att få bort kontroll och skotlinor från sittbrunnen, men även vissa förtöjningslinor - få mer plats i stuven. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog ett rostfritt plattskärm o monterade rostfria krokar på , gjorde dem av 8 mm rundstång

C6D2CE90-CE7A-4786-A39F-355BFEF09A51.jpeg

461DE6A8-AFB9-437A-B3DF-14E99DFD7A75.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer inte ett förslag på hur man fäster linorna, men ett förslag på var man skulle kunna fästa linorna för att komma åt dem snabbt och lätt.

 

Screenshot_20201220-121519_Gallery.thumb.jpg.e7d36e28955e92bb98c047ce32cf558a.jpg

 

OBS!

Comfort 32 saknar stuvfack så se det som ett förslag från en totalt okunnig person.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jo - eftersom segelbåtar lutar finns ju alltid risken att det man hänger upp ramlar ner (den är t o m rätt stor...), och jag är nyfiken på hur andra gör. Är det krokar, eller en stång som någon föreslog, eller är det någon annan fiffig produkt som använts..?

F8A9117B-129E-4BD2-82D9-7D3404948ADE.jpeg

Den lilla tråden kommer väl inte att hänga kvar?

 

B5BB2328-17F7-4772-B05B-98833C26BC5C.jpeg

Borde kunna funka och går ju snabbt och lätt att få loss linan.

 

FCDB5FCC-4DED-4080-A4E3-966ECC5653A0.jpeg

Borde funka som den är, men kan förbättras om man monterar en bygel/ring framför som linan får gå genom, då får man draget från rätt håll oavsett lutning.

 

110704FF-9E10-4A59-AC94-416FCA101472.jpeg

Funkar inte enl. Herr Ohm och han har säkert rätt. Med bygel/ring som förslag ovan funkar den nog, men onödigt dyr.

 

Svar uppe i ditt meddelande.

 

En clam cleat med en bygel eller ring före som linan leds igenom borde vara det billigaste och mest funktionella. Billigt om de finns i plast för grövre linor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är lösningen klar, swisha till 0739-...

 

1251423540_Screenshot_20201220-130131_PhotoEditor.thumb.jpg.6b6fc7648e00a78acefbbeb60c421a18.jpg

En rostfri bygel som man trär in tampen/änden under gör att "draget" får rätt riktning utan att det krävs någon precision när linan ska hängas på plats. Även en ögonsplits kan komma under om det krävs.

 

Clam cleats eller skotråttor håller fast linan. 

 

Clam cleats krävs nog om en en lina med ögonsplits ska hänga kvar och det gäller  nog att dra fast linan i clam cleaten ordentligt. Skotråtta funkar inte.

 

Bygel och clam cleats monteras på en snygg bräda som sedan limmas fast med MS-polymer.

(Ett annat alternativ är att skruva fast allt i luckan, men det kan bli obekvämt att sitta på den toften sedan.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Jo - eftersom segelbåtar lutar finns ju alltid risken att det man hänger upp ramlar ner (den är t o m rätt stor...), och jag är nyfiken på hur andra gör. Är det krokar, eller en stång som någon föreslog, eller är det någon annan fiffig produkt som använts..?

F8A9117B-129E-4BD2-82D9-7D3404948ADE.jpeg

B5BB2328-17F7-4772-B05B-98833C26BC5C.jpeg

FCDB5FCC-4DED-4080-A4E3-966ECC5653A0.jpeg

110704FF-9E10-4A59-AC94-416FCA101472.jpeg

Njae, det är grejen på bild nummer tre, är det en cieam chet? som inte fungerar för mig. Kan det vara så att det måste vara sträck i linan för att den skall fastna ordentligt?

Nummer fyra är nog bättre, faktum är att vi har sådana i flera spårvagnstyper sitter på väggen bakom föraren och är till för att hålla linan som man drar ner och släpper upp strömavtagaren med, fungerar finfint där sedan slutet av 1940-talet både då linan är sträckt och då den är slak.

 

16C8625D-AE79-4FDC-A994-34584AC6471A.thumb.jpeg.2b0e01d9a2f1609d827de4435960ea4d.jpeg

 

 En sådan här från Habo borde väl vara bäst, billigast och enklast?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

I min ankarbox som ör djup och svår jobbad förutom att kättingen till ankarspelet ligger där ville jag också hitta en lösning på detta - dels ha en bra åtkomst till tamparna och sedan att de inte låg och var fuktiga in en stor hög.

 

eftersom jag dels hade en bit teakbräda kvar och lite polyester kvar gjorde jag en ram (kan fota efter jul) som jag sedan plastade fast på insidan. I tekabrädad skruvade jag fast aluminiumkrokar (från IKEA och använde sedan gamla segelband (som kommer med när man köper segel - går ju med vanliga enklare spännband också)  som upphängning.

 

Det hela fungerade så bra att ja nu har detta i de båda aktra stuvarna och i den förliga ankarboxen.

 

Är ngn intresserad av ett foto kan jag fixa ett efter jul

 

//M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt djupa krokar i bra material fungerar, eller att skruva fast korta spännremmar med skruv och stor bricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det vara svårt att nyttja dubbelt halvslag? 

😀

 

Det gör jag alltid med tampar

o annat som jag hänger upp på Pushpit. 

Tål krängningar mycket bra, dessutom behövs inga krokar, Clamcleats o annat i mängd. 

Bara ett endaste rör format efter uttrymmets väggar och några fästen som håller ut röret ca 10 cm från vägg.

 

Hyfsat lätt att lära sig knopen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Hybro:

Skulle det vara svårt att nyttja dubbelt halvslag? 

Det tar ju jättelång tid... 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du har rätt. 

 

Men tid på sjön har jag gott om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev RikardE:

@Comfort4 riktigt snyggt! Min ankarbox är full av fendrar.. Var har du gömt dina fendrar? 

Vi har fäst en krokvuxen botten på dem , o justerbara fenderfix, så får de hänga i mantåget klara för attxanvändas

2D18DD97-2F1C-4A49-A3D4-A38E52DDC115.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Comfort4:

Vi har fäst en krokvuxen botten på dem , o justerbara fenderfix, så får de hänga i mantåget klara för attxanvändas

Det måste jag testa även om många säkert kommer att påstå att det inte är sjömansmässigt, att det fortfarande är korvkiosksvarning och att det är fult.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Zwen:

Vad är en krokvuxen botten?

Vet inte, men jag förstod bilden. 🙂

 

Är också lite nyfiken faktiskt, misstänker starkt rättstavningsfunktionen men kan inte komma på vilket ord som Comfort4 fått "hjälp" att rätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Comfort4:

Vi har fäst en krokvuxen botten på dem , o justerbara fenderfix, så får de hänga i mantåget klara för attxanvändas

2D18DD97-2F1C-4A49-A3D4-A38E52DDC115.jpeg

En mycket smart lösning som jag definitivt kommer att testa!

På tok för enkelt för att man skall komma på en sådan lösning själv. De sitter på plats färdiga att användas utan att man behöver vingla runt på däck bärandes fendrar hit och dit.

Tack för att du delade med dig av idén!

 

5 timmar sedan skrev Mackey:

Det måste jag testa även om många säkert kommer att påstå att det inte är sjömansmässigt, att det fortfarande är korvkiosksvarning och att det är fult.

Helt sant! Det finns alltid nejsägare till bra lösningar. Även om fendrarna är undanstuvade och ändå tillgängliga. Helt klart en sjömansmässig lösning. Skönheten sitter i funktionen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För segelbåtar som allt som oftast har sjön långt upp på friborden tycker jag krokbottenlösningen verkar ypperlig. Inte för att jag kan säga att jag förstått detta till 100% men det ser praktiskt ut på bild.

Jag har alltid försökt följa den pregnanta tanken att det som är mest säkert är mest sjömansmässigt och gå på skarndäck och fnula i onödan när man är på sjön går därför bort.

Eftersom jag numer ligger inne med deplacerande pensionärspråm knyter jag fast dessa på sjösättningsdagen jämte en smäcker lina som knyts i den främre fenderns nedre krokbottenlösa fäste och sedan sträcks akteröver genom de resterande med ett dubbelt halvslag på varje. När linan lämnar den aktre fendern slår jag två öglor efter varandra på lagom avstånd att läggas på en pollare som sitter ganska långt akteröver. När öglan i änden på linan ligger på pollaren hänger fendrarna rakt ner i parkeringsläge. När jag far iväg lutar jag mig enkelt ut från sittbrunnen och lägger den andra öglan på pollaren varvid korvarnas nederdelar lyfts uppåt/akterut och intar en tjusig mer aggressiv vinkel, ungefär i paritet med de i vackert marinblått textilförhydrade dito som sitter i sina rostfria ställ på pulpit bara för att se fräna ut och aldrig används.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-19 vid 20:06 skrev Peter_K:

Jag har lite tankar på att hänga förtöjningslinorna i stuven. Idag ligger de nerslängda i en plastback, men jag skulle vilja använda stuven bättre. 
Lämpliga metoder?

Härvor på rostfria krokar, eller finns det ett smartare sätt som hindrar linorna att ramla ner när båten kränger..?

@Peter_K, har du tänkt något?

Bara lite nyfiken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mackey:

@Peter_K, har du tänkt något?

Bara lite nyfiken!

Ja, jag har tänkt en hel del. 
Det kommer inte att bli på undersidan av luckan, där sitter en båtshake på diagonalen samt en kniv för snabb access, så det är fullt. 
Jag är tveksam till att bara ha krokar, och funderar nu på om jag kan skapa en variant med en bräda med mindre krokar (tänk, kapellkrokar) samt tunnare linor. Helst skulle jag vilja hänga dem på sargen mot sittbrunnen, men jag måste kolla så jag inte klantar till det så jag inte får upp matbordet för sittbrunnen som också förvaras där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-21 vid 13:50 skrev Zwen:

Vad är en krokvuxen botten?

Jadu, det kan man undra, skriver allt som oftast i telefonen och är kass på att korrekturläsa, med den fina hjälpen av den nya tekniken kan det bli vad som helst. 
Måste bättra mig där😂

plast krok i botten , skulle det stå

 

vad beträffar fendrar o sjömässighet, så kommer idén från yrkessjöfarten.

har genom åren sett dessa lösningar på båtar där kapten är ensam 

brukar sitta 4 fendrar på sidan hängandes i rätt höjd, sammanbundna med ett rep i botten som avslutas vid styrhytten

när man lagt ut drar man repet bakåt varvid samtliga fendrar ligger horisontellt med mantåget

Sen fästes repet i en  knap 

när man åker in i hamn släpptes bara repet o fendrarna var på plats

att vara smart o förenkla borde definitivt vara sjömanna mässigt 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja, jag har tänkt en hel del. 
Det kommer inte att bli på undersidan av luckan, där sitter en båtshake på diagonalen samt en kniv för snabb access, så det är fullt. 

 🥺  🥺  🥺  🥺  🥺  🥺  🥺  🥺  🥺  🥺  🥺  🥺  🥺  🥺  🥺 

 

Citat

Jag är tveksam till att bara ha krokar, och funderar nu på om jag kan skapa en variant med en bräda med mindre krokar (tänk, kapellkrokar) samt tunnare linor.

Tänk på att det inte ska vara för pilligt att få dit förtöjningslinorna,

du kommer att bli galen.😵 😬 🤪

 

Jag ser dig redan stå på huvudet ner i ett mörkt stuvfack och med en galen blick letandes efter tunna linor och små krokar.

 

Citat

Helst skulle jag vilja hänga dem på sargen mot sittbrunnen, men jag måste kolla så jag inte klantar till det så jag inte får upp matbordet för sittbrunnen som också förvaras där. 

Eller så kan du ju förtöja innan du plockar upp bordet. 😉

 

God Jul!

Mackey

 

Tillägg: Borde inte en krok liknande denna funka.

Jag har svårt att se att en hopsamlad förtöjningslina skulle "hoppa av" denna typ av krok.

Skaffa ett plattjärn i rostfritt och böj till krokarna själv. Själva slutet på kroken kan du ju böja in lite till jämfört med bilden eller fixa en lite läpp som försvårar ytterligare för "hoppande" linor.

image.thumb.png.01240528240acf9987f703b70371aa98.png

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...