Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
DennisC20

Drevlyft klickar i relät, VP280

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt mig en Ockelbo c20 men v8 och 280 drev, där inte drevlyften vill fungera.

När man rör på vippströmbrytarn till lyften så hör jag ett relä klicka till och sedan hör jag ett klick till, kanske någon automatsäkring eller iallafall något som slår ifrån??

Motorn har jag tagit loss och provkört och den fungerar iallafall obelastad åt båda håll. 

Någon som varit med om liknande?

 

Tack på förhand "Ny i båtvärlden"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DennisC20:

Hej!

Har köpt mig en Ockelbo c20 men v8 och 280 drev, där inte drevlyften vill fungera.

När man rör på vippströmbrytarn till lyften så hör jag ett relä klicka till och sedan hör jag ett klick till, kanske någon automatsäkring eller iallafall något som slår ifrån??

Motorn har jag tagit loss och provkört och den fungerar iallafall obelastad åt båda håll. 

Någon som varit med om liknande?

 

Tack på förhand "Ny i båtvärlden"

Om det är en sådan där helt mekanisk drevlyft så är det med stor sannolikhet en massa gammalt stelnat fett inuti snäckväxeln som beckat ihop. Motorn har en snäckskruv på sin axel eller hur? Denna skall driva ett större snäckhjul, i mitten av detta finns det en gänga och i den gängan skruvas en gängad stång upp eller ned när du höja respektive sänka drevet. Högst upp sitter det även en plastbox med en mikrobrytare i, och den kan ha gått sönder eller kommit snett. Men sannolikt ett mekaniskt fel, en tröghet i mekaniken. Bara att skruva isär och göra rent samt lägga på sparsamt med nytt fräscht fett. Inga konstigheter, bonnmekanik. Hoppas du slipper köpa reservdelar för dom är ohemult dyra. Men jag har sett bättre begagnade sådana mekaniska drevlyftar på både Blocket och Tradera den senaste månaden, vet ju inte om dom finns kvar idag förstås.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om det är en sådan där helt mekanisk drevlyft så är det med stor sannolikhet en massa gammalt stelnat fett inuti snäckväxeln som beckat ihop. Motorn har en snäckskruv på sin axel eller hur? Denna skall driva ett större snäckhjul, i mitten av detta finns det en gänga och i den gängan skruvas en gängad stång upp eller ned när du höja respektive sänka drevet. Högst upp sitter det även en plastbox med en mikrobrytare i, och den kan ha gått sönder eller kommit snett. Men sannolikt ett mekaniskt fel, en tröghet i mekaniken. Bara att skruva isär och göra rent samt lägga på sparsamt med nytt fräscht fett. Inga konstigheter, bonnmekanik. Hoppas du slipper köpa reservdelar för dom är ohemult dyra. Men jag har sett bättre begagnade sådana mekaniska drevlyftar på både Blocket och Tradera den senaste månaden, vet ju inte om dom finns kvar idag förstås.

Tack!  jag är med på hur den funkar rent mekaniskt, får ta och skruva isär den och känna på grejerna 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att motorn hår åt båda hållen.

Förlåt märker kanske ord.

Hade en moped som gick att rulla igång backåt, tändningen stod inte rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Märkligt att motorn hår åt båda hållen.

Förlåt märker kanske ord.

Hade en moped som gick att rulla igång backåt, tändningen stod inte rätt.

Reläerna utgör en polvändare som låter motorn rotera åt båda hållen.

Mikrobrytaren högst upp har två uppgifter, dels att stoppa motorn när den gängade stången når sitt övre läge, dvs när drevet är het nedsänkt, den andra uppgiften är då att släcka den orangea kontrollapparat, som skall indikera att backhanden inte låser.

 

2 timmar sedan skrev DennisC20:

Tack!  jag är med på hur den funkar rent mekaniskt, får ta och skruva isär den och känna på grejerna 👍

Ja vad bra. Om det sedan efter ihopmontering igen, slirar så får du skruva åt den över trattformade inneslutningen litet, den har ju en sexkantsfattning runt sin bas. Men litet skall det slira i nedre ändläget eller då drevet fastnat, det är en slirkoppling där för att skydda motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V8 med polvändare!

Nej är nog för trött.

Skall sluta spamma tråden nu.

Jag bidrar inte till att lösa problemet.

Men som bump av tråd funkar det.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj! Nu har jag hunnit lite kolla lite iallafall, det jag gjorde var att slå ström direkt på elmotorn för att se om lyften fungerar över huvudtaget och det gör den. 

Har inte kört den i topp pga taskigt batteri men upp går den.

Känns som jag har något kabelbrott/relä eller säkring som jag inte hittar som spökar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DennisC20:

Halloj! Nu har jag hunnit lite kolla lite iallafall, det jag gjorde var att slå ström direkt på elmotorn för att se om lyften fungerar över huvudtaget och det gör den. 

Har inte kört den i topp pga taskigt batteri men upp går den.

Känns som jag har något kabelbrott/relä eller säkring som jag inte hittar som spökar.

 

Ett vanligt fel är att (den blåa) mikrobrytaren högst upp i plastboxen är trasig eller lider av glappkontakt. Den skall bryta strömmen till motorn när drevet är i bottenläge (=lyftstången är högst upp) och samtidigt släcka den orangea kontrollampan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...