Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Vinterfiske...?

Rekommendera Poster

På sommarna och långt ut på hösten är vår hamn full med folk som fiskar. Det ser ut som att de får rätt mycket fisk också. Jag passerar hamnen ett par gånger i veckan förutom när jag är nere och fixar i båten och har lagt märke till att det inte är några fiskare längre..

 

Nappar det sämre nu?

 

Folk ispimplar ju?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte var du bor, men det går ju att fiska nu också. Fiskar till skillnad mot björnar går ju inte i ide utan äter året runt🙂 Sedan är det väl så också att beroende på fiskarter så kan de ju flytta sig längre ut o in i skärgårdar beroende på årstiden. I dina trakter kanske det är sådana fiskar som hellre drar längre ut på vintern?

En annan aspekt är ju också att folk i allmänhet ofta inte tycker det är så skönt att vara ute vid vattnet denna årstid. Bara lite filosofiska funderingar...

Där jag bor har vi vatten utan tillsatser (läs sälta) så där kan man i alla fall fiska abborre och gädda nu om man vill. Gäddan är dock lite slöare så här års så då får man veva lite saktare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har såväl sett samt samtalat med några killar och gubbar som periodvis ofta fiskar på samma ställe utanför en hamn. Dessa spolingar och gentlemän härstammar från Polen, Tjeckien och kanske något annat europeiskt land. Den gubben jag brukar tala med berättade att han är uppvuxen med att det var viktigt och nödvändigt att fiska till husbehov. Alla arter man kan få i havsvattnet ”med tillsatser” tillagades enligt gamla recept hemifrån eller efter svensk tradition (torsk med äggsås och svensk lutfisk stod ofta på menyn). Inför julen drar man sig mot något vatten ”utan tillsatser” för att försöka fånga karp, men han erkände att det numera var lättare att få tar i karp i Saluhallen. 
Men fram på vårkanten kan man sikta dessa husbehovsfiskare igen, då är det havsöringen och senare horngädda och makrill man försöker att få.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår hamn ligger i mynningen av en å så det är både salt och sött på samma gång. Det är krav på fiskekort efter en viss punkt på piren, men folk står och fiskar på i stort sett hela åkanten från pirens spets till bryggorna.

 

Vi har fiskat en del från båten i sommar och barnen vill gärna stå på piren nu när båten är på land. Men det är kanske inte värt det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lax och öring är lättare att fiska på vintern..går i ytan då.

 

Min tjej är ganska hård...hon åker med 10 distans ut och trollar lax i Januari med vattenskoter.

image.jpeg.jpg

IMG_6163.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Coolt, i dubbel bemärkelse😁

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...