Jump to content
Saturday 06 March 2021
Georg_Ohm

Låt skruvdragaren driva båten!

Recommended Posts

712D0BC5-4FE5-48BE-9C74-76DC79C8BD67.jpeg.30fb4be71ffedbaea71177f0b2cf9801.jpeg

 

Varför har inget tidigare tänkt på att koppla skruvdragaren till en propelleraxel?

Kanske beror det på skruvdragarbatteriernas begränsade kapacitet.

En numera ökänd asiatisk internetbaserad marknadsplats saluför denna produkt, men om man är händig i litet fulslöjd kanske man kan snida ihop en egen, och med en stor kraftfull Hilti kanske man kan komma en bit.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Varför har inget tidigare tänkt på att koppla skruvdragaren till en propelleraxel?

Det är ju helt perfekt om man ankrat upp lite snabbt för att enkelt och smidigt ta sig i land för att pinka vovven. 🐕

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev McLasse:

Det är ju helt perfekt om man ankrat upp lite snabbt för att enkelt och smidigt ta sig i land för att pinka vovven. 🐕

Du får väl ha flera skruvdragarbatterier med dig, eller ett par åror.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har man en väldigt lättdriven båt fungerar det nog utmärkt. Batterierna räcker faktiskt ganska länge numera. 

 

Så länge man inte tänker köra längre än inom hamnen eller typ 50-100 meter från sin ankringsplats... ett extra batteri är en bra ide och det får förstås inte blåsa...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Dava:

- - -

Så länge man inte tänker köra längre än inom hamnen eller typ 50-100 meter från sin ankringsplats... ett extra batteri är en bra ide och det får förstås inte blåsa...

Åror verkar vara ett väldigt enkelt och okomplicerat alternativ...

// Konservativ

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Lintott:

Åror verkar vara ett väldigt enkelt och okomplicerat alternativ...

// Konservativ

Men, vad ska man använda skruvdragaren till då? 🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har ju i annan tråd skrivit om att man kan sätta en visp i skruvdragarens chuck och använda den som gräddvisp, det är är ju att ta den saken ett steg längre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev StyrmanKarlsson:

Funkar det anständigt med skruvdragarens relativt låga varvtal och bara en visp?

Nu minns jag inte i vilken tråd vi diskuterade det nyligen, men det skall tydligen gå bra men man får då hålla på en stund. Om jag minns rätt brukar 600 rpm vara en vanlig maxhastighet på vanliga skruvdragare, klart risken att man gör smör av grädden i den hastigheten är ju inte direkt överhängande. Och du lär kanske inte överskrida någon femknopsgräns med skruvdragaren kopplad till en propelleraxel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Och du lär kanske inte överskrida någon femknopsgräns med skruvdragaren kopplad till en propelleraxel.

Vi har ju en på forumet som har nära till en test. Det kanske kan gå att övertala @pseudonym att ta bort veven på sin handjagare och koppla på en skruvdragare i stället? Det borde gå fint med en lättdriven trimaran. Fem knop med den setupen låter som en baggis😀

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Lintott:

Åror verkar vara ett väldigt enkelt och okomplicerat alternativ...

// Konservativ

De tar ju lite onödigt mycket plats..

 

Jag köpte fina paddlar till Solingen förra året, men det fungerade betydligt bättre med elmotorn, trots att barnen kunde få upp båten i över två knop i korta stunder med paddlarna. Denna sommaren hade vi bara en paddel i båten för viktens skull

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev McLasse:

Vi har ju en på forumet som har nära till en test. Det kanske kan gå att övertala @pseudonym att ta bort veven på sin handjagare och koppla på en skruvdragare i stället? Det borde gå fint med en lättdriven trimaran. Fem knop med den setupen låter som en baggis😀

Nyladdade batterier, max snurr på höga växeln och momentet inställt på borrning så skall det väl bli några knop iallafall, kan jag tänka mig, en kort stund iallafall.😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med hög belastning och envetenhet kan man dock bränna en skruvdragare. Röken kom ut ur min 18V Milwaukee när jag försökte starta en utombordare med den. Handlaren som motvilligt gav mig en ny på garantin rådde mig att använda den lägre växeln när jag startar min utombordare nästa gång...

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Faderullan:

Med hög belastning och envetenhet kan man dock bränna en skruvdragare. Röken kom ut ur min 18V Milwaukee när jag försökte starta en utombordare med den. Handlaren som motvilligt gav mig en ny på garantin rådde mig att använda den lägre växeln när jag startar min utombordare nästa gång...

Man skall väl använda sina elektriska maskiner till det dom är avsedda för.

Det finns inga skruvdragare som är designade för att dra runt propellrar, inte heller att starta motorer med, tro det eller ej; men skruvdragare är avsedda att dra i skruv och borra med... 

Citat

Så det är väl antagligen ingen idé att koppla en av de mindre maskinerna till den där propelleraxeln, det tarvar nog en större och kraftfullare maskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev Dava:

De tar ju lite onödigt mycket plats..

 

Jag köpte fina paddlar till Solingen förra året, men det fungerade betydligt bättre med elmotorn, trots att barnen kunde få upp båten i över två knop i korta stunder med paddlarna. Denna sommaren hade vi bara en paddel i båten för viktens skull

Möjligen tar en paddel mindre plats än en skruvdragare, men skruvdragare med batterier väger absolut mera så det är bättre att du lastar ur skruvdragaren och behåller båda paddlarna.

 

35 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nyladdade batterier, max snurr på höga växeln och momentet inställt på borrning så skall det väl bli några knop iallafall, kan jag tänka mig, en kort stund iallafall.😁

Absolut!

 

Ett riktigt stort batteri till batterimaskiner är på 300 Wh.

En bra skruvdragare är på cirka 200 W.

En bra borrmaskin är på på cirka 400 W.

 

En timmes drift i ett par knop kan man nog lyckas med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bra skruvdragare kostar som en billig elektrisk utombordare. Till den förstnämnda tillkommer också propellertillsatsen.

 

Så varför - förutom att det är "kul" och att man "kan" ?  Fast det är ju skäl i sig, kanske....:huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev IngemarE:

En bra skruvdragare kostar som en billig elektrisk utombordare. Till den förstnämnda tillkommer också propellertillsatsen.

 

Så varför - förutom att det är "kul" och att man "kan" ?  Fast det är ju skäl i sig, kanske....:huh:

Någon kanske vill minimera utrustningen ombord och då är det kanske bra att använda skruvdragaren till lite allt möjligt

  • Skruva med!
  • Borr med.
  • Vispa grädde med.
  • Skura med. image.png.ae60207df9276506dc92ad7be895baaf.png
  • Driva båten med.
  • Vinscha med. image.png.ddbda811ecdbda6855c8098e3e43d90b.png  
  • Starta motorn med.
  • Rensa toan med.image.png.b0c719f369df1b93e958aa4d6c39dd4e.png
  • Loda med.
  • Ankra jollen med.
  • Mm.
  • Mm, mm.
  • Etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Lintott:

Åror verkar vara ett väldigt enkelt och okomplicerat alternativ...

// Konservativ

Skulle väl vara om man har någon form av fysisk begränsning och inte kan ro eller lyfta ett tungt bilbatteri till elsnurran och bara ska de där 50-100m i gummibåten.

Annars funkar ju årorna utmärkt.

Jag har paddlat kajak från fastlandet ut till Väderöarna på ett par ägg och en tallrik gröt och nån banan så man kommer både långt och energisnålt fram med muskelkraft 🙂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Man skall väl använda sina elektriska maskiner till det dom är avsedda för.

Det finns inga skruvdragare som är designade för att dra runt propellrar, inte heller att starta motorer med, tro det eller ej; men skruvdragare är avsedda att dra i skruv och borra med... 

Självklart skall man användas maskinen främst till det den är avsedd för. Mitt argument när jag reklamerade den illaluktande maskinen var att den enligt infon har överbelastningsskydd. Fast ärligt talat behövde jag inte argumentera speciellt mycket för en ny maskin. Kan bero på att jag är en ofta sedd kund i butiken...

 

Däremot tycker jag att det är förvånande att inte de här tillverkarna av batterimaskiner med batterier som passar hela sortimentet har lagt till en batteridriven utombordare. Det mesta annat finns ju från korkskruv till stora motorsågar och gräsklippare.

ryobis.jpg.0dd251e3a50809040d751696fd4545b3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Faderullan:

Självklart skall man användas maskinen främst till det den är avsedd för. Mitt argument när jag reklamerade den illaluktande maskinen var att den enligt infon har överbelastningsskydd. Fast ärligt talat behövde jag inte argumentera speciellt mycket för en ny maskin. Kan bero på att jag är en ofta sedd kund i butiken...

 

Däremot tycker jag att det är förvånande att inte de här tillverkarna av batterimaskiner med batterier som passar hela sortimentet har lagt till en batteridriven utombordare. Det mesta annat finns ju från korkskruv till stora motorsågar och gräsklippare.


 

Det var ett visst mått med ironi i mitt inlägg, ”tro det eller ej...”

 

Det finns numera så många vardagliga ting som är batteridrivna, och jag trodde jag kommit på världens grej, ett hjälpmedel för alla trötta småbarnsföräldrar. Svågern hade lämnat kvar en eldriven golfvagn i min källare, och dottern har en barnvagn ståendes här hos så hon slipper släpa med sig en sådan då hon kommer på besök och har åkt tåg eller flyg. Så jag kollade på hur man skulle byta ut en hjulaxel på barnvagnen till en från golfvagnen, och det hade väl gått men det skulle blivit meckigt, passade liksom inte bara ”bort on”. Olika storlekar på hjulen och sådant. 
När jag var på vårdcentralen blev jag sittandes i väntrummet en längre stund då patienten innan mig blev akut sjuk, och i en föräldrartidskrift där såg jag att det redan fanns elektriska batteridrivna barnvagnar. Sedan såg jag ett konverteringskit i Mr. Wangs butik i Kinna också, så nu får jag finna ett annat sätt att bli miljonär på.

 

Ja vem har inte alltid önskat sig en batteridriven korkskruv? Ja alla som korkar upp många flaskor dagligen, kvalitetsalkoholisten eller sommaliern?

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns redan färdiga sådana grejsaker för den som känner sig hugad.

Kanske man kan fråga han som tyckte att vi alla skulle få billiga elcyklar om vi inte kan få sådana här istället? Men han jobbar väl inte kvar....

 

https://www.temofrance.com/en_GB/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Zwen:

Det finns redan färdiga sådana grejsaker för den som känner sig hugad.

Kanske man kan fråga han som tyckte att vi alla skulle få billiga elcyklar om vi inte kan få sådana här istället? Men han jobbar väl inte kvar....

 

https://www.temofrance.com/en_GB/

Han som ordnade elcykelbidrag ordnade faktiskt även elbåtmotorbidrag, men det var bara halv-poppis...

https://pakryss.se/manga-miljoner-kvar-for-elmotorbidrag/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev McLasse:

Vi har ju en på forumet som har nära till en test. Det kanske kan gå att övertala @pseudonym att ta bort veven på sin handjagare och koppla på en skruvdragare i stället? Det borde gå fint med en lättdriven trimaran. Fem knop med den setupen låter som en baggis😀

Inget jag vill prova då axeln är av spiralvajertyp, och med för stor kraft så drar man nog lätt av spiralvajern.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synd att det var lite före sin tid. Känns som att det är nu det börjar lossna lite elbåtsbranschen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Han som ordnade elcykelbidrag ordnade faktiskt även elbåtmotorbidrag, men det var bara halv-poppis...

https://pakryss.se/manga-miljoner-kvar-for-elmotorbidrag/

Det var nog inte heller så effektivt vad gäller miljön, fast iom. corona och den hittills varma vintern har nog många av elcyklarna och elmopederna kommit väl till pass.

Är det det en regering kallar långsiktig planering?

 

När bidraget infördes hörde jag flera som lovordade det för att då skulle man ju tex. kunna köpa el-mopparna och Torqeedo-snurran man planerat att köpa och samtidigt ha råd med några semesterveckor i Thailand.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Mackey:

Det var nog inte heller så effektivt vad gäller miljön, fast iom. corona och den hittills varma vintern har nog många av elcyklarna och elmopederna kommit väl till pass.

Är det det en regering kallar långsiktig planering?

 

När bidraget infördes hörde jag flera som lovordade det för att då skulle man ju tex. kunna köpa el-mopparna och Torqeedo-snurran man planerat att köpa och samtidigt ha råd med några semesterveckor i Thailand.

Nä, åror och trampcyklar är ju klart miljövänligare än elpryttlar. 
 

Det måste ha varit en väldigt billig thailandsresa, alternativt väldigt många elmojänger som handlades om bidraget skulle kunnat finansierar några semesterveckor 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev pseudonym:

Inget jag vill prova då axeln är av spiralvajertyp, och med för stor kraft så drar man nog lätt av spiralvajern.

Du missuppfattade nog bilden.

 

Det är bara en kabel som är spiralvirad (för att minska magnetiska störningar?). Elmotorn sitter direktkopplad till propellern längst ner i prylen. Det är nog gjort så för att få en bra viktbalans mellan batterierna och motorn.

bild.png.8fc6d88d47ad4dad95554d226a9aea74.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Lintott:

Du missuppfattade nog bilden.

 

Det är bara en kabel som är spiralvirad (för att minska magnetiska störningar?). Elmotorn sitter direktkopplad till propellern längst ner i prylen. Det är nog gjort så för att få en bra viktbalans mellan batterierna och motorn.

bild.png.8fc6d88d47ad4dad95554d226a9aea74.png

Du missuppfattade nog lika mycket då MCLasse frågade om jag inte ville testa min vevpropeller med en skruvdragare och jag svarade honom på den frågan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Nä, åror och trampcyklar är ju klart miljövänligare än elpryttlar. 
 

Det måste ha varit en väldigt billig thailandsresa, alternativt väldigt många elmojänger som handlades om bidraget skulle kunnat finansierar några semesterveckor 🙂 

Njae, en Torqeedo kostar 30 tusen med tillbehör och en fina elmoppe kostar lika mycket.

Sparar man 7 500:- kronor är det inte orimligt att en Thailandsresa känns okej.

Hela semestern är inte betald, men det täcker flygresan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Njae, en Torqeedo kostar 30 tusen med tillbehör och en fina elmoppe kostar lika mycket.

Sparar man 7 500:- kronor är det inte orimligt att en Thailandsresa känns okej.

Hela semestern är inte betald, men det täcker flygresan.

Fast om man skippar thailandsresan täcker det ett litiumbatteri.

 

Funderar förresten på det långa röret med batteri och kabel i.... Kan nån räkna på hur långt rör man behöver för en gummisnodd som räcker ett par kabellängder?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy