Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jojosurf

Storlek på gajer, fallet?

Rekommendera Poster

Jag har en IW26, Lill-scampi segelbåt.  26 fot.

 

Jag håller på att skaffa utrustningar till spinnaker som jag har.

 

Jag undrar vilken storlek det ska vara på gajer och spinnakerfallet?

Jag antar att spinnakerfallet ska vara på 8 mm liksom fallet till försegel och storsegel.

När det gäller gajer räcker det med 6 mm eller ska det vara större?

 

/J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tycker att det räcker - beroende på val av lina kan du också gå ned i tjocklek, men det blir obekvämt då. Det är bra om gajarna ör lite lättare eftersom du säkert oftast kommer att segla i något svagare vindar än vad som kan vara fallet med ett vanligt försegel.

 

Jag har en större båt och har 8 mm i gajar och 10 mm i skot och tycker att det är  bekvämt att greppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jojosurf:

- - -

När det gäller gajer räcker det med 6 mm eller ska det vara större?

 

/J

6 mm är väldigt klent när du ska dra i tamparna. De kommer att skära in i händerna. Kolla även de linlås du har för att fästa gajarna i, håller de tampen på plats om du trots allt skaffar 6 mm tampar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båt som är ungefär lika stor, till gaj och skot för spinnakern kör jag med 8 mm lättviktslina. Den töjer sig mer än en vanlig skotlina, men det gör väldigt lite i spinnakersammanhang, och den sabbar inte formen i lätta vindar. Just nu är det kampanj på Hjertmans också, 12 kr/m är ju svårslaget i pris. 

https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/lattvindslina

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har två uppsättningar skot till spinnakern (75 m2), dels rätt kraftiga (12 eller 14 mm, inte dynema) för normala förhållanden (4 -10 m/s) och dels tunna lätta flytande vattenavvisande jolleskot (5 mm) för vindar under 3-4 m/s. De tunna har en brottlast på 200 kg och de grova kanske 3000 kg.

 

Din spinnaker är hälften så stor som vår.

Största kraften får du på gajen när du närmar dig halvvind och spinnakerbomen pekar nästan rakt fram. Då lär du behöva en gaj som inte töjer sig mycket så 8 mm och gärna en kvalitet med liten töjning, men dynema behövs inte i 8 mm tycker jag.

 

6 mm dynema är kanske bättre, men 6 mm är tunt att hantera. På plussidan är att du får du en lättare lina (tror jag i alla fall).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill inte ha töjning! Det blir hopplöst att köra spinnaker på branta bogar med mycket vind då. Bommen kommer slå i förstaget och då går det lätt åt skogen. Stumma linor gör det lättare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev gusvo085:

Du vill inte ha töjning! Det blir hopplöst att köra spinnaker på branta bogar med mycket vind då. Bommen kommer slå i förstaget och då går det lätt åt skogen. Stumma linor gör det lättare.

Absolut!

 

På en IW 26 är gajen cirka 12 meter i det läge du beskriver och har gajen då en töjning på 5 % (vilket är rimligt att den har om man inte tänkt till) töjer sig gajen 60 cm. Det är alldeles för mycket för att det ska kännas bra att segla på branta bogar i lite hårdare vind.

 

Med stummare gaj är det lättare att inte misslyckas och då lär man sig också att hantera dessa situationer.

 

Ett tips är att ha en sugga för gajen där båten är som bredast och dra ner gajen till relingslisten. Då blir vinkeln till spinnakerbommen oftast bäst och kraften minst.

 

En enkel sugga kan bestå av två karbinhakar, lite lina och ett block.

  • Blocket fästs i en karbinhake (1) som ska kunna hakas fast i relingslisten (fotlisten).
  • Den andra karbinhaken (2) fästs i linan som ska går genom blocket.
  • Karbinhake (2) får agera kastblock på gajen. Lätt att montera och montera bort.

Spinnakersegling är roligt när man behärskar den och det är lättare att behärska spinnakersegling om man har bra utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså - duken i spinnakern töjer sig så pass mycket att den marginella mertöjning man får med 8 mm lättvindslinorna till en spinnaker av den aktuella storleken är försumbar, samtidigt som man får en lina som fungerar bra att hantera. 
 

Att ha karbinhake som kastblock lät väldigt tungt och fungerar nog sådär i lätta vindar, dvs då man oftast plockar fram spinnakern. 

Varför har man kastblock till suggorna..? 

Jag har vanliga block pga snålhet och har aldrig saknat ”kast”-funktionen; vad är den till för..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Alltså - duken i spinnakern töjer sig så pass mycket att den marginella mertöjning man får med 8 mm lättvindslinorna till en spinnaker av den aktuella storleken är försumbar, samtidigt som man får en lina som fungerar bra att hantera. 

Om man seglar nära halvvind med bommen pekande nästan rakt föröver så blir draget i gajen (lovartskotet) kraftigt även om det inte blåser jättemycket.

Vinkeln är liksom rätt ofördelaktig.

image.png.71cca9c920db05d46c1e7040c192557e.png

Då är det bra med ganska stumma linor.

 

Citat

Att ha karbinhake som kastblock lät väldigt tungt och fungerar nog sådär i lätta vindar, dvs då man oftast plockar fram spinnakern. 

Om man inte använder spinnakern när det blåser mer än 5 - 6 m/s behövs inte några hjälpmedel och töjningen har inte så stor betydelse.

 

Citat

Varför har man kastblock till suggorna..? 

Jag har vanliga block pga snålhet och har aldrig saknat ”kast”-funktionen; vad är den till för..?

Vi har det för att kunna sätta dit suggorna om de behövs, men vi har inte kastblock utan använder bara en karbinhake (pga. snålhet kanske) som gajen får löpa genom.

Det är väldigt sällan vi har någon glädje av suggor har det visat sig, men när de behövs är det skönt att slippa hala spinnakern för att trä på suggor på skot och/eller gaj.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar, för jag har alltid suggorna monterade när jag seglar spinnaker, och har aldrig känt att de är i vägen, därav funderingen om kastblocken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag undrar, för jag har alltid suggorna monterade när jag seglar spinnaker, och har aldrig känt att de är i vägen, därav funderingen om kastblocken. 

Mitt svar var till alla läsare och säkert onödigt utförligt för dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mackey:

Mitt svar var till alla läsare och säkert onödigt utförligt för dig. 

Aha - blev lite förvirrad av att jag blev citerad innan svaret, och det inte kom ett svar på frågan 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 10 mm linor till 70 m2 spinnaker, har aldrig önskat mig grövre, men någon gång tunnare (lättare). Har använt spinnaker en hel del, ofta utan att se någon mer spinnaker på fjärden vilket har förvånat, den höjer ju nöjet en hel del. Om det blåser upp till 6-7 m/s accepterar frun spinnaker om det inte är för brant, sedan kan det få öka upp till 10 innan hon kräver nertagning.

Några delvis oortodoxa erfarenheter: Brukar släppa fram bommen så den ligger mot förstagsprofilen när det behövs, har inte sett några problem med det annat än lite avskavd eloxering på bommen. Kunde iofs i stället sätta jockeybom för att få bättre vinkel men det blir för jobbigt med korta sträckor i skärgården.

Låter genuan sitta kvar om den fyller och släpper då fram spinnakern en bit. När man ska runda en udde och det vrider mot gör genuan god nytta.

Inga suggor och alltid winschar.

Första gången med spinnaker på en något mindre båt satte jag skotet med halvslag på en knap, det gör jag inte om.

På samma båt under hissning märkte jag att jag höll på att följa med upp i masten och lättade greppet för att ta om tag. Det luktade sedan stekt fläsk om händerna.

Trött på att ha en massa snöre i sittbrunnen testades en kort period ett rundgående skot. Mängden snöre halverades men det blev svårhanterligt, och man kunde inte släppa ut helt, prova inte detta hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukade ha dubbla uppsättningar gajar. Ett par lättvind och ett par grövre. Fick jag bara ha ett par skulle lättvind ryka. Körde också med karbinhakar som suggor på farsans Omega 28.

Ang rundgående gaj så hade jag det i 470'n men det passar säkert bäst i jollar. Det känns också bäst för säkerheten att det går att släppa helt på linan utan att ta fram kniven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...