Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Graniten

Få bort bottenplugg?

Rekommendera Poster

Hej, skulle tömma min relativt nyinköpta eka på vatten, men lyckas inte få loss bottenpluggen. Jag har två frågor:

 

1) är det liks bra att försöka få loss hela pluggen med insats och allt och försöka få dit en ny (se bild)? 
2) är det isf standardmått på på plugginsatsen?

3) riskerar båten att frysa sönder om jag låter det vara tills våren?

 

Tack på förhand!

 

  //Filip

81FC1637-81DE-4D37-AF06-10B03D483838.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där borde gå med en slagskruvmejsel. 
Byt sedan proppen mot en med utvändig ”fyrkants-skalle”, liksom en fransk träskruvs skalle. Innerdimensionen brukar vara lika. Det där är annars en bra modell. 
Skruvarna till insatsen ser ut att vara lite åtgångna så det kan bli svårt att få bort den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, även med en veckas WD40 fick jag inte ur min med ett sådant verktyg.

Men det gick med en jättestor skruvmejsel med 4kantigt skaft och en stor skiftnyckel.

Min var i mässing och gick trög i gängorna.

Jag har inte tagit ut den på 4 år nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska byta ut hela dyvikan mot en likadan men ny, och sedan byter du skruven i mitten mot en likadan med fyrkantskallen. Även en sk renspropp av rätt storlek passar. Jag brukade stoppa in lite gängtejp för säkerhets skull. Funkade perfekt i 25 år, även om rensproppen fick bytas ut då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Du ska byta ut hela dyvikan mot en likadan men ny, och sedan byter du skruven i mitten mot en likadan med fyrkantskallen. Även en sk renspropp av rätt storlek passar. Jag brukade stoppa in lite gängtejp för säkerhets skull. Funkade perfekt i 25 år, även om rensproppen fick bytas ut då och då.

Hmmm... Varför ska TS byta hela dyvikan?

Det är ju bara pluggen (”skruven”) som är sliten men det fixar man ju med slagskruvmejsel och på sikt med en ny med fyrkantsskalle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt ut hela som Jan säger,min satt fast när jag fick loss den så rörde sig fästet med läckage som följd. Tog ett tag att hitta läckan på min DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt skulle en ny vara annorlunda än den gamla? Den är ju knappast utnöttt. Ta loss, gör rent, sätt tillbaka med lite tätningsmedel så är den som ny.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen dyvika i min senaste båt, jag suger upp med en pump och det sista torkar jag upp.

Så jag tycker att du låter pluggen sitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-26 vid 12:17 skrev ChristerN:

Hmmm... Varför ska TS byta hela dyvikan?

Det är ju bara pluggen (”skruven”) som är sliten men det fixar man ju med slagskruvmejsel och på sikt med en ny med fyrkantsskalle. 

För jag fick inte loss "skruven" från den den gamla och en ny kostar inga stora pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för all hjälp och alla synpunkter. Jag ska försöka slå lös skruven efter helgerna då jag är hemma igen. Verkar ju finnas lite olika syn på om jag ska byta hela eller inte, så jag får kika på hur det ser ut när jag (förhoppningsvis) får loss skruven. Återkommer längre fram!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...