Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Några vinterprojekt.

Rekommendera Poster

Jag har redan startat med några förbättringar.

 

När jag köpte båten hade den bara en färskvattentank som jag tyckte var för liten, så jag fick tag på en 70 literstank som jag kompletterade med.

Förra vintern blev det en ny septiktank på 108 liter. Nu köpte jag en till likadan diablo-tank på 108 liter, men med ett lock för färskvatten.

 

Jag tog ut den gamla tanken som visade sig vara på 88 liter, jag trodde den var mindre, hade tänkt att göra mig av med den, hade tänkt att återanvända den förra extratanken, men jag har haft problem men att den läckt vid manluckan, så det var istället den tanken som åkte ut.

108 literstanken sköts in under skarndäck där den passade perfekt, där kilades den fast med en träregel, samt med lister skruvade i den nedre durken så att tanken inte kan röra sig i längsled eller tvärsled. Då den nya tanken är smalare än den gamla blev stuvutrymmet större där vi förvarar öl och vinboxar. Däremot fick extraskivan till bordet inte plats där den stått tidigare.

Den gamla 88 literstanken placerades bakom den nya tanken, där fanns redan en däcksgenomföring för påfyllning.

Men ett hål i fribordet för en ny avluftning togs upp med en hålsåg. Tidigare hade båda tankarna delat på samma avluftning, det var inte så bra.

Den gamla 88 literstanken fixerades med lister i durken och spändes fast med spännband. Med en  motordriven trevägskran kan jag styra flödet till pumpen. Båda tankarna har också fått nivågivare, och är via en omkopplare kopplad till samma tankinstrument, mer om det senare.

 

12F918A3-ACCE-423A-93B3-61CEE7925BF6.jpeg.8c694b6964a851d699ee50d667074ba1.jpeg

 

Här är en bild på den motor- eller servodrivna trevägsventilen, detta är nu en gammal ”uppfinning” men den har nu monterats på en bit vattenfast plyfa. På utgången mot pentrypumpen sitter det en enkel sil.

 

Motorn eller servot styrs med en polvändande omkopplare. Detta är en dubbel tvåläges omkopplare on-on. För att slippa en omkopplare även till nivågivarna kopplades även dessa in här, på minussidan med hjälp av två dioder.

Tankinstrumentet har gula och röda lysdioder till belysningen, om man kopplar in båda så får man orange ljus. Men det gjorde inte jag.
Jag valde att koppa även instrumentbelysningen till omkopplaren, så att instrumentet får gul belysning när 88 literstanken är inkopplad och röd belysning när 108 literstanken är inkopplad. Det tycker jag är fiffigt, men jag misstänker att ni andra här tycker att jag krånglat till det med en ”citroënlösning” en ypperlig lösning på ett tekniskt problem som inte existerar...

Men det finns en strömbrytare till av/på. Detta monterades i en bit 1 mm aluminium från skrotlådan, den kläddes med en bit konstläder, man skall aldrig slänga stuvbitar av konstläder/vinyl eller spillbitar av aluminium.

 

Den extra bordsskivan fick en ny placering midskepps under durk, och det innebar att den extra kylboxen fick flyttas några centimeter.
Den har för övrigt fått nya kraftigare kablar framdragna, men är ännu ej inkopplade. Mer om det senare i denna tråd.

 

Här är några bilder.

 

IMG_20201217_165014.jpg

 

Panelen har jag placerats under diskhon/diskbänken, och över kylskåpet, det var litet trångt på baksidan mot diskhon, därför är instrumentet placerat långt till vänster för att går fritt från den nedsänkta diskhon. Omkopplaren och strömbrytaren har får svarta gummihättor. Även kylskåpets kontrollpanel monterades i denna panel.

Skruvarna målade svarta, dom blänker litet på bilden eftersom färgen inte hade torkat då jag tog bilderna.
Det finns en idé med de svarta strömbrytararmarna, dom skall inte vara så iögonfallande. Det finns nämligen ett barnbarn som sätter på, eller värre stänger av olika saker ombord, särskilt strömbrytare som lyser, kylskåpets panel den är tydligen väldigt tilldragande.

 

IMG_20201217_165201.jpg

 

Det syns litet dåligt men här lyser instrumentbelysningen rött, den större 108 literstanken är inkopplad.


IMG_20201217_165139.thumb.jpg.009ec24187d03b97080729c47cad049c.jpg

 

 

Och här skall det lysa gult för den mindre 88 literstanken. Ursäkta med bilden blev suddig.

 

Man kan väl säga att jag har ett arrangemang som man kan lura sig på till dieseltankarna, en ”omkopplare” för dieseln och en treläges omkopplare för givarna, det har hänt att jag mätt nivån i den ena dieseltanken och förbrukat ur den andra, trodde att det var minst en halv tank kvar i sb tank, men jag körde istället tomt i bb-tanken med motorstopp och luft i systemet som följd och uppankring mitt i ett hamninlopp, mindre bra alltså.

Men när det gäller vattentankarna är det synkroniserat så man skall iallafall inte kunna lura sig själv där. Sedan har jag funderat på någon grej med mikrobrytare vid omkopplaren till dieseltankarna också, får se hur det blir med det.

 

Jag har en del andra saker jag funderar på, återkommer när dom är realiserade.

 

 

IMG_20201217_165150.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, men vart sitter instrumentet, och framförallt larmet som varnar när öl och vinlådorna är på upphällningen?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...