Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Nimsee

Koppla sjövatten till pentryblandaren

Rekommendera Poster

Jag har idag färskvattnet kopplat till pentryblandarens blåa sida och sjövatten kopplat till blandarens röda. Jag ska nu sätta in vvberedare och kommer då såklart koppla det till blandarens varma sida. Men jag gillar att kunna välja mellan färsk- sjövatten (den som spar han har) och vill därför även fortsättningsvis kunna välja mellan dem på kalla sidan.

 

Är det någon som har en smart och snygg lösning för detta? Det går såklart att sätta en kulventil bredvid blandaren men det blir inte så snyggt. Montera ytterligare en blandare är också ett alternativ men även det mindre snyggt.

 

Tips någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en separat, enkel kran för sjövattnet. Gillar det. Hittar ingen bra bild på det just nu.

Vill inte ha in sjövatten i sötvattenkranen som jag tar dricksvatten ifrån.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I pentryt har jag dubbla kranar för färskvatten respektive sjövatten (engreppsblandare med varmvatten på röda sidan i båda kranarna). Det är som påpekats skönt att inte riskera sjövatten i maten.

 

Handfatskranen på toaletten användes sparsamt för att spara färskvatten. Vi använde pentryts sjövatten för handtvätt istället. Varmvatten på toa användes ännu mer sällan. Det slutade med att jag satte en trevägsventil på varmvattenanslutningen och kopplade så jag kan välja sjövatten eller varmvatten till kranens röda sida med vredet i skåpet under handfatsbänken. Efter det så används toahandfatet mer flitigt. Vi kan tvätta händer i sjövatten med kranen vriden åt den röda sidan och borsta tänder i färskvatten med kranen åt den blå sidan. Vid behov så finns varmvattnet kvar. För att inte riskera sjövatten i färskvattensystemet så monterades en backventil på anslutningen mellan varmvattnet och trevägsventilen (sjövattenpumpen har högre tryck än färskvattenkranen så det är risk att vattnet går bakvägen när det öppnas en kran i t.ex. pentryt).

 

Vi är mycket nöjda med denna ombyggnad. Speciellt stor glädje var det när en femåring noggrant tvättade händerna efter toalettbesöket. Det var ju jättespännande med ett handfat i lagom höjd. Efter en stund började mamman titta oroligt på mig för om färskvattnet skulle ta slut. Jag bara pekade på den avstängda brytaren till färskvattnet och log medan hennes dotter kunde fortsätta med sin handtvätt.... 😊

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_20201104_192156659_5540.thumb.jpg.fed04a80c187c128a322de17b36fb615.jpg

 

Så här ser det för närvarande ut i vår båt. Sjövatten till höger via fotpump. Köket kommer att byggas om men eftersom lösningen med sjövatten och dricksvatten funkar bra kommer dubbla kranar vara kvar. Ev att det blir elpump till sjövattnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna ha en trevägsventil på den blåa sidan, antingen kallt färskvatten eller sjövatten, tre vägsventilen monteras så näa blandaren det bara är möjligt, så slipper su skölja ur det ena eller det andra genom att spola en längre tid.

 

 

8CF03D0F-32C3-4414-A6B7-8A79131643F7.jpeg.33326bfcca5401bd6acba5bd1b510029.jpeg


Med en servomotor och en tvåläges dubbel omkopplare kopplad som polvändare manövrerar du servomotorn. 
Jag har en sådan lösning för att koppla om mellan mina båda förskvattentankar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du skulle ju kunna ha en trevägsventil på den blåa sidan, antingen kallt färskvatten eller sjövatten, tre vägsventilen monteras så näa blandaren det bara är möjligt, så slipper su skölja ur det ena eller det andra genom att spola en längre tid.

Ännu bättre vore att koppla den ventilen till en tunn slang som kommer från en låda bag-in-box vin. Självfall från ett skåp i närheten borde fungera. Det skulle imponera på vännerna med vin i diskbänkskranen!  😮😇

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra uppslag. Jag har övervägt att koppla varm och kallt dricksvatten till en duschblandare, och sedan koppla pentryblandaren till den. Då kan jag ha kvar sjövatten och samtidigt reglera temperaturen på inkommande dricksvatten. Men tror att min kära fru och barn kommer bli tokiga på alla kranar och vred :)

 

Tror jag får göra som ChristerN och McLasse och sätta en enkel tex whalepip med avstängningsventil, och överge min tanke om bara en blandare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en en sådan tankless varmvattenberedare. hel nöjd. och kopplat den så att röda kranen går igenom den. 

sedan så sitter det ett vred under varmvatten bredaren som jag når lätt med en hand in på muggen. 

som väljer mellan sjövatten eller sötvatten. det finns även en on off knapp. summering blir att den röda kranen är:

sjövatten

varmt sjövatten

varmt sötvatten

kalt sötvatten.

/Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...