Jump to content
Monday 14 October 2024
hallonBoat

Hur rengöra rostig motor?

Recommended Posts

2021-01-24 vid 20:58 skrev Lintott:

Köp en Martec vakuumventil. Den läcker aldrig. "Orginalventilerna", både Volvo o Yanmar är dåliga konstruktioner som ofta läcker efter några år. Martecventilen finns med lite olika diameter på anslutningarna så välj rätt storlek.

bild.png.f358ea6f9c99538727749117849e8d00.png

Näe, jag struntar tillsvidare att byta vakuumventil. Satte istället förlängningsrör (6mm plastslang, mha buntband fast), så ev droppande försvinner ner till kölsvinet/bulgen. Har även rensat värmeväxlaren som var igensatt, -förmodligen därför vakuumventilen hade droppat.

 

Har av någon anledning icke något sjövattenfilter.

 

Har av någon anledning varmvattenberedare, som dels värms ifrån land -El (220Volt), samt spillvärme ifrån motorn. Denna tar ganska stor platts, och jag anv ändå inte varmvatten..

 

Varför skulle man behöva varmvatten till sjöss??

 

Har Dieselvärmare, Eberspächer (D3W). I eget slutet system.

 

Funderar om det är möjligt att rycka bort varmvattenberedaren, och koppla in Dieselvärmarens system på spillvärmen ifrån motorn, istället.

 

20210325_194358.jpg.dfc09b4d0ae51c076ed785a97ec6d3dc.jpg

 

Finns sk bättrings -färg för Volvo Penta motorer, med kulören "Penta -Grön".

 

Läst på någon tråd här på forumet, att någon verkstad som servar mototer bla även bättrar färgen.

 

Vissa detaljer på motorn påstods på något håll vara av aluminium, varför de ärjar, tyx fälla vitt-pulver förstår jag isf icke. Borde isf vara förzinkad -plåt typ.

 

Min motor -märkning, flagnar snart bort, på en detalj (som jag fått förmig) vara av aluminium:

20210329_223559.jpg.82c0966b48724a30885267c082782acd.jpg

 

Men prio kanske är sjövattenfilter? (men då blir det utrymmet mer belamrat, och man vill ju kunna underhålla motorn)

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Perrr:

Näe, jag struntar tillsvidare att byta vakuumventil. Satte istället förlängningsrör (6mm plastslang, mha buntband fast), så ev droppande försvinner ner till kölsvinet/bulgen. Har även rensat värmeväxlaren som var igensatt, -förmodligen därför vakuumventilen hade droppat.

- - -

Igensatt värmeväxlare och läckande vacumventil har inte ett dugg med varandra att göra.

 

Man kan hantera fel på olika sätt: Byta den trasiga komponenten och vara av med problemet. Fixa konsekvenserna av felet och ha felet kvar. Jag prioriterar den förstnämnda varianten så slipper jag fundera mer på det felet.

 

Ett problem med att leda ner läckvatten i kölsvinet är att det kan finnas andra läckage som inte upptäcks. Du har blivit så van vid att vacumventilen läcker vatten "så det ska stå lite vatten i kölsvinet".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-03 vid 16:00 skrev Lintott:

Igensatt värmeväxlare och läckande vacumventil har inte ett dugg med varandra att göra.

 

Man kan hantera fel på olika sätt: Byta den trasiga komponenten och vara av med problemet. Fixa konsekvenserna av felet och ha felet kvar. Jag prioriterar den förstnämnda varianten så slipper jag fundera mer på det felet.

 

Ett problem med att leda ner läckvatten i kölsvinet är att det kan finnas andra läckage som inte upptäcks. Du har blivit så van vid att vacumventilen läcker vatten "så det ska stå lite vatten i kölsvinet".

Den läckte max 2liter, per säsong, kan leda rören, till separata byttor på golvet:

20210404_210248.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...