Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hallonBoat

Hur rengöra rostig motor?

Rekommendera Poster

C8389585-BA29-45EB-8635-3C57DA10B78C.thumb.jpeg.3140f0764e4246e7443bb9a4614ef801.jpegMin nyinköpta båt har en defekt MD5 som ej startar och troligtvis stått still ett par år. Går runt men är rätt rostig, bland annat runt cylindern. Kylkanalerna verkar täppts igen av korrosion. Jag hade tänkt plocka isär den, inspektera, rengöra och få bort all rost. Så jag undrar om någon har ett bra tips på hur jag kan få bort rosten? Funderar själv på att lägga de rostiga delarna i en balja med citronsyra, skölja med vatten och blåsa torrt. 

 

Jag misstänker förövrigt att rosten på bilden beror på läckande topplockspackning, är ett sådant läckage tillräckligt för att förhindra motorn från att starta? Förra ägaren trodde kolvringarna var slut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det KAN vara kolvringarna, och det KAN vara topplockspackningen - men mer troligt att en ventil eller två har hängt sig. Jag förutsätter att du kollat att du får fram bränsle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den får du nog inte igång igen.. såvida du är riktigt händig.

 

Dono, men värre med rostiga insprutare (då får man inte fram bränsle..

 

Wd40 löser rost.

 

Själv har jag en droppande vakumventil, som fått min motor att tappa färg och fälla zinkpulver (md2020).

 

Är motorn uttagen ur båten?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Perrr:

Den får du nog inte igång igen.. såvida du är riktigt händig.

 

Dono, men värre med rostiga insprutare (då får man inte fram bränsle..

 

Wd40 löser rost.

 

Själv har jag en droppande vakumventil, som fått min motor att tappa färg och fälla zinkpulver (md2020).

 

Är motorn uttagen ur båten?

Håller inte med.
MD5 är rätt svår att döda, och inte skitsvår att meka.
Först är ju att hitta var felet är; kompression eller bränsle - eller båda.

Rostiga insprutare byter man.

  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

5 timmar sedan skrev Peter_K:

Det KAN vara kolvringarna, och det KAN vara topplockspackningen - men mer troligt att en ventil eller två har hängt sig. Jag förutsätter att du kollat att du får fram bränsle?

Okej. en Topplockspackning verkar inte vara så dyr så det kan ju vara värt att köpa en sådan och prova. Det har jag faktiskt inte gjort, av anledning att tanken måste rengöras och förra köparen börjat monterat av toppen. MD5 verkar inte vara så svårmekad så jag tänkte att jag kanske lika gärna borde klyva den, rengöra allt, sätta ihop den och därefter felsöka vidare. 

 

4 timmar sedan skrev Perrr:

Den får du nog inte igång igen.. såvida du är riktigt händig.

 

Dono, men värre med rostiga insprutare (då får man inte fram bränsle..

 

Wd40 löser rost.

 

Själv har jag en droppande vakumventil, som fått min motor att tappa färg och fälla zinkpulver (md2020).

 

Är motorn uttagen ur båten?

Bra ide, jag skall kika på insprutarna. Motorn sitter för tillfället kvar i båten, som står på land. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hallonBoat:

Bra ide, jag skall kika på insprutarna. Motorn sitter för tillfället kvar i båten, som står på land. 

Med ”insprutarna” gissar jag du menar spridaren..? Den är inte enkel att kolla att den funkar som den ska själv, men är den dålig brukar den resultera i sotig gång, inte att motorn är heltrasig. 
 

Om förra ägaren konstaterade ingen kompression och därmed slet av toppen, varför inte börja där..? Med t ex att kolla ventilerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Peter_K:

Med ”insprutarna” gissar jag du menar spridaren..? Den är inte enkel att kolla att den funkar som den ska själv, men är den dålig brukar den resultera i sotig gång, inte att motorn är heltrasig. 
 

Om förra ägaren konstaterade ingen kompression och därmed slet av toppen, varför inte börja där..? Med t ex att kolla ventilerna?

Det är att rekommendera att kontrollera insprutarens samtliga delar, inte bara spridaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektrolys är en bra metod för att få bort rost från bearbetade ytor som skall passa. Kristallsoda i vattnet och litet järnskrot som anod och en ackumulatorladdare för bilbatterier som strömkälla.

 

Jag skulle absolut försöka rädda den där motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå hur gick det med dendär motorn? Var det på den som även bälgen borde bytas??

 

Annan fråga: bör man testköra båtmotorer nu på vintern (när den står på land)?

(enligt min "Volvo Penta" manual, så bör motorer varmköras 10min varje månad)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Tack för de orden😃

 

Här är det lätt att man blir dumgjord, för att jag startar motor o värmare en gång i månaden, när båten ligger på land. Kör ca 10 minuter, eller tills avgaskrök blir så varm att det inte går att hålla handen på den. 

 

Å så får jag höra dunket! 

 

Lite rörelse i backslaget gör bara nytta. Det vattensmorda Cutlesslager är smort ned lite vaselin. (Avmonterad propeller, då det finns folk med långa fingrar och batteridriven vinkelslip. Ingen risk för att någon skadas eller att presenning rivs av, p g a roterande visp. )

 

- Det befaras enligt flera att kondens, flera liter, t o m mer än motorolja, skulle bli resultat av detta. Aldrig sett tendens till vatten i oljan, då jag byter på hösten, vid upptagningen. 

Att material, gods, utsätts för onödiga fåfrestningar, nämns också. 

Ja, helt enkelt en för tidig död. 

 

Min motor är från 1979.

Helrenoverad i början på 2000. Arbetskostnaden var 1000 kr. Ny topp med ventiler, foder, kolv, spridare, lagerpackningar e t c. 

Går som en klocka. Inte minsta tickande oljud. 

 

Har alltså inte tagit skada av mina varmkörningar. 

 

Vitsen med varmkörning är

bl a att hela systemet blir rundsmort och mortionerat. 

 

Ordnar alltid med cirkulerande frostskydds-, rostskydds- och kylvätska i alla delar som kyls av vatten, via 20 litersdunk.

T o m avgassystem med vattensamlare, skyddas. Dock bara fyllt utan cirkulation. 

 

Och jag kommer att fortsätta med detta! 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Här är det lätt att man blir dumgjord, för att jag startar motor o värmare en gång i månaden, när båten ligger på land. Kör ca 10 minuter, eller tills avgaskrök blir så varm att det inte går att hålla handen på den.

Har du tagit ur impellern också? Du nämner inte det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-16 vid 14:41 skrev Perrr:

Den får du nog inte igång igen.. såvida du är riktigt händig.

 

Dono, men värre med rostiga insprutare (då får man inte fram bränsle..

 

Wd40 löser rost.

 

Själv har jag en droppande vakumventil, som fått min motor att tappa färg och fälla zinkpulver (md2020).

 

Är motorn uttagen ur båten?

Den allvetande Perrr är i farten igen ;). Håller tvärtom med övriga, den där motorn är robust som få, och dessutom lättmekad och lätt att begripa. Ge den en chans !

 

"Fälla zinkpulver" ?  Om du menar det vita pulvret/utfällningen som blir av torkat glykolvatten så är det inte zink... 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Har du tagit ur impellern också? Du nämner inte det. 

På hösten, varför det? 

Inte en chans att det går att få cirkulation utan impeller. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

På hösten, varför det? 

Inte en chans att det går att få cirkulation utan impeller. 

Hur mår den då efter att du kört motorn i 10 minuter?

Jag är ju alls ingen expert men en impeller som får snurra torrt i impellerhuset tycker jag låter som att den skulle riskera att tappa några vingar eller bli förstörd på annat sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

😇"

Ordnar alltid med cirkulerande frostskydds-, rostskydds- och kylvätska i alla delar som kyls av vatten, via 20 litersdunk.

T o m avgassystem med vattensamlare, skyddas. Dock bara fyllt utan cirkulation."

 

- Kopplar loss den slang som för in sjövatten till motorns sjövattenpump, från sjön via backslaget om det är vattenkylt. Ställer ev kulventiler i halvöppen läge, för dränering. 

 

Ansluter i stället en slang som jag därefter stoppar ned i en 20-liters dunk med kyl- och rostskyddsvätska, d v s glykol. 

Hänger en hink under avgasutbåset i aktern. 

Kör nu motorn tills glykolfärgat vatten kommer ut ur avgasutbåset. 

Stänger direkt motorn. 

 

Kopplar loss slangen på motorn som går via vacuumventil till avgaskröken. 

Kopplar i stället in en slang som jag för ned i 20-litersdunken. Pluggar, den slang jag lossade (som går till avgaskröken) för att inte avgaser ska komma in i båten. 

 

Startar motorn och stoppar den när glykol slutar komma ur avgassystemet. Tömmer hinken i 20-liters dunken. 

 

Nu är både motorn och hela avgassystemet frostskyddat. 

 

Men innan jag gör allt detta plockar jag ur termostaten, för att få ordentlig genomströmning i en kall motor.

 

Och, ja.... Jag sätter i ny impeller efter att motorn körts på sjövatten vid sjöttningen. Så pass billigt. 

Tar rätt på glykolen i en hink som först kommer ut, och häller i dunken. 

 

Läs det jag skrev om ev vattenkylt backslag, som även det måste frostskyddas. 

 

Frågor, synpunkter?

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Perrr:

 

Annan fråga: bör man testköra båtmotorer nu på vintern (när den står på land)?

(enligt min "Volvo Penta" manual, så bör motorer varmköras 10min varje månad)

 

Det där gäller ju inte vintertid då motorn är konserverad.

Men om impellern är uttagen kan du ju starta och köra motorn torr en kort stund, en KORT STUND, sannolikt kortare stund än det tar för generatorn att ge tillbaka till batterierna det som startmotorn förbrukade. Nej, när man väl konserverat motorn efter alla konstens regler så startar man den inte förrän det är dax att testa att allting fungerar innan sjösättningen. Då med impellern monterad och trädgårdsslangen kopplad till kylvattenintaget. Däremot är det ju bra att regelbundet ladda batterierna under vintersäsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Då med impellern monterad och trädgårdsslangen kopplad till kylvattenintaget

Koppla inte trädgårdsslangen till kylvattenintaget då riskerar du att fylla motorn med vatten om det är en sjövattenkyld motor. Motorn skall suga själv ur en hink eller dunk som fylls med slang.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Rascal:

Koppla inte trädgårdsslangen till kylvattenintaget då riskerar du att fylla motorn med vatten om det är en sjövattenkyld motor. Motorn skall suga själv ur en hink eller dunk som fylls med slang.

Tja, men det är väl ändå sjövattenpumen som bestämmer vattenflödet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går detta? 

D v s trycka vatten förbi en impeller i en impellerpump som står stilla? 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Hybro:

Går detta? 

D v s trycka vatten förbi en impeller i en impellerpump som står stilla?

Jo.

Impellerpumpen är nämligen inte SÅ tät, och trycket i vattenslangen kan vara ansenligt. Så jag instämmer å det bestämdaste i tidigare inlägg - låt motorns pump suga upp själv, tryck aldrig in vatten.

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev IngemarE:

Jo.

Impellerpumpen är nämligen inte SÅ tät, och trycket i vattenslangen kan vara ansenligt. Så jag instämmer å det bestämdaste i tidigare inlägg - låt motorns pump suga upp själv, tryck aldrig in vatten.

Jag tvivlar, och med dom billiga gardenakopplingarna jag har så börjar det läcka där först, eller så kalvar trädgårdsslangen ut ur kopplingen. På nuvarande båt sitter sjövattensilen efter pumpen, och på pumpens sugsida monterar jag en stor tratt i vilken vattnet från trädgårdsslangen porlar in, så där rinner det bara över om sjövattenpumpen och motorn stannar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ öppet kärl, att hämta vatten ur🤳☝️

 

Ja, det gäller ju oavsett att inte fylla avgassystemet så mycket att vatten rinner in i motorn via avgasventilerna. 

 

Normalt sett är flödet av sjövatten genom motor, så lågt att tillräckligt med kylvatten, med hjälp avgaserna trycks ut ur avgassystemet. 

Redigerad av Hybro
Vete tusan hur man får bort widgets...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Ja, det gäller ju oavsett att inte fylla avgassystemet så mycket att vatten rinner in i motorn via avgasventilerna. 

 

Normalt sett är flödet av sjövatten genom motor, så lågt att tillräckligt med kylvatten, med hjälp avgaserna trycks ut ur avgassystemet. 

 

 

Med andra ord gäller det att ha litet varv på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Med andra ord gäller det att ha litet varv på motorn.

Risken är störst innan motorn har startat eller när den stannar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-17 vid 19:04 skrev Rascal:

Koppla inte trädgårdsslangen till kylvattenintaget då riskerar du att fylla motorn med vatten om det är en sjövattenkyld motor. Motorn skall suga själv ur en hink eller dunk som fylls med slang.

Lika illa om man har värmeväxlare i systemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-17 vid 09:46 skrev ChristerN:

Har du tagit ur impellern också? Du nämner inte det. 

Det gjorde jag nyligen, för att testköra motorn. Testkörde bara några sekunder, iom ingen kylning.

 

Men undra hur nödvändigt det var, pumphuset var nog smort med glykol.

 

Vet inte om bladen ska spreta åt alla håll (se bild).

 

Ska nog byta min vakuumventil innan nästa säsong, uhm rörets inner diameter är 20mm, men närmsta mått är 19 resp 22 mm. Vilken bör jag välja? ("volvo penta" tyx rekommendera liknande ventil, men jag planerar inte köpa orginal).

 

20210119_151923_HDR.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Perrr:

Det gjorde jag nyligen, för att testköra motorn. Testkörde bara några sekunder, iom ingen kylning.

 

Men undra hur nödvändigt det var, pumphuset var nog smort med glykol.

 

Vet inte om bladen ska spreta åt alla håll (se bild).

 

Ska nog byta min vakuumventil innan nästa säsong, uhm rörets inner diameter är 20mm, men närmsta mått är 19 resp 22 mm. Vilken bör jag välja? ("volvo penta" tyx rekommendera liknande ventil, men jag planerar inte köpa orginal).

 

20210119_151923_HDR.jpg

Den impellern skulle jag definitivt byta ser stel och torr ut. Impellern skall vridas åt rätt håll in i pumphuset vid montage för att bladen skall lägga sig rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Perrr:

- - -

Ska nog byta min vakuumventil innan nästa säsong, uhm rörets inner diameter är 20mm, men närmsta mått är 19 resp 22 mm. Vilken bör jag välja? ("volvo penta" tyx rekommendera liknande ventil, men jag planerar inte köpa orginal).

Köp en Martec vakuumventil. Den läcker aldrig. "Orginalventilerna", både Volvo o Yanmar är dåliga konstruktioner som ofta läcker efter några år. Martecventilen finns med lite olika diameter på anslutningarna så välj rätt storlek.

bild.png.f358ea6f9c99538727749117849e8d00.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...