Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

RedKnows MiniFinder - EOS 28 februari 2021

Rekommendera Poster

RedKnows blev väl uppköpt för ett tag sedan och nu kommer vi gamla kunder att märka en skillnad.
Telliq köpte del av Axtech som ägde RedKnows produkterna, vete gudarna vem som idag äger RedKnows produkterna, kanske det är Yachtsafe?
https://it-kanalen.se/telliq-forvarvar-del-av-axtech/
https://www.yachtsafe.se/product.html/redknows-plus

Jag har en MiniFinder med ett telematik kontantkort från Telenor, funkar bra utan årliga kostnader.

 

Idag fick jag ett SMS om End Of Support av denna utmärkta tracker, de vill att man köper en ny tracker som av en tillfällighet kräver ett abonnemang.
https://redknows.se/

 

Funderat lite idag vad som sker om jag låter det vara, MiniFinder skickar ju larmen mha SMS direkt till min mobiltelefon.

Jag förstår att det inte blir några fler uppgraderingar från RedKnows men det borde väl funka som det är idag om jag inte behöver ändra på några parametrar eller?

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick också meddelandet idag och funderar likadant. Vad jag tror händer är att man inte kan få positionen när man ringer upp larmet eller när det larmar för geofence. I övrigt bör det fungera som vanligt tycker jag. Det är ju positionstjänsterna som går via deras server om jag förstått det hela rätt.
Så vad ska man välja istället?

Redknows föreslagna alternativ känns inte så relevant pga priset. 

Geosafe är det ju många som har och är nöjda med men ska man gå på en produkt som förlitar sig på 2G-näten enbart eller släcks dessa ner om något år? Visst, Redknows Minifinder går också enbart på 2G men den hade jag ju kunnat ha tills dessa släcks. 

Vad säger den församlade klokskapen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2G-näten kommer att leva längre än 3G-näten. Förmodligen framåt 2030.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

2G-näten kommer att leva längre än 3G-näten. Förmodligen framåt 2030.

Bra, hur vet du det? (nyfiken...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Bra, hur vet du det? (nyfiken...)

Är i branschen....

Till skillnad från 3G-näten så är det väldigt mycket machine-to-machine utrustning uppkopplat i 2G.

I Sverige så är tillstånden från PTS för 2G och 3G giltiga till 2025. 3G kommer leva max till dess, 2G kan förlängas om marknaden finns.

Så om du skall göra ett "business case" för 2G investeringar räkna med 5 år till som minimum.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev skippeer:

RedKnows blev väl uppköpt för ett tag sedan och nu kommer vi gamla kunder att märka en skillnad.
Telliq köpte del av Axtech som ägde RedKnows produkterna, vete gudarna vem som idag äger RedKnows produkterna, kanske det är Yachtsafe?
https://it-kanalen.se/telliq-forvarvar-del-av-axtech/
https://www.yachtsafe.se/product.html/redknows-plus

Jag har en MiniFinder med ett telematik kontantkort från Telenor, funkar bra utan årliga kostnader.

 

Idag fick jag ett SMS om End Of Support av denna utmärkta tracker, de vill att man köper en ny tracker som av en tillfällighet kräver ett abonnemang.
https://redknows.se/

 

Funderat lite idag vad som sker om jag låter det vara, MiniFinder skickar ju larmen mha SMS direkt till min mobiltelefon.

Jag förstår att det inte blir några fler uppgraderingar från RedKnows men det borde väl funka som det är idag om jag inte behöver ändra på några parametrar eller?

 

Har du frågat leverantören? 

Jag hade ringt och ställt frågan. Om det är så att dom dödar produkten helt så kanske man kan gå via konsumentköplagen - en vara skall säkert ha längre livslängd osv.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hakar på i denna tråden, då även jag fick ett sms.

Jag har heller ingen lust att köpa nya prylar, eller ett abonnemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att investera i ökad funktionalitet men är allergisk mot abonnemang. Kommer att avvakta till sjösättningen om jag behöver köpa nytt, tekniken blir billigare och fler funktioner.


En möjlig framtida lösning är Glomex Zigboat start kit:

NO MONTHLY FEE or SUBSCRIPTIONS

Send SMS and App notifications for:
Battery voltage   –  Bilge flood   –   Intrusion & Video surveillance   –   Movements   –   Smoke alarm   –   Heat alarm   –   Shore power shortage

 

Skall även lära mig lite mer om Teltonika RUTxxx familjen, RUT955 verkar stödja dubbla SIM kort och support för lite I/O.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-16 vid 14:53 skrev Georg_Ohm:

Jag hakar på i denna tråden, då även jag fick ett sms.

Jag har heller ingen lust att köpa nya prylar, eller ett abonnemang.

Nya prylar blir det nog för min del. Lutar fortfarande åt Geosafe. Inga abonnemang men en, om än relativt låg, peng för prylen. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Nya prylar blir det nog för min del. Lutar fortfarande åt Geosafe. Inga abonnemang men en, om än relativt låg, peng för prylen. 

Ja, jag får nog se mig om efter ett annat larm också. Nu har jag flera givare ombord, vill inte avslöja för mycket, men det är rörelsedeckare, magnetkontakt och ja... litet hemlisar, vill absolut inte hålla på att montera nya synliga och dolda givare, ej heller dra om dolda kablar. Så jag hakar fortfarande på eller ”hånkar” som vi sa när man cyklandes lät sig bogseras av en moped genom att hålla fast i mopedistens axel. Känns alltså som jag försöker åka snålskjuts här och suger i mig av inkomna tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ChristerN:

Nya prylar blir det nog för min del. Lutar fortfarande åt Geosafe. Inga abonnemang men en, om än relativt låg, peng för prylen. 

Jag tycker den är prisvärd, men gud vad livet skulle vara enklare om sakerna var trådlösa istället. Jag ligger fortfarande efter med installationen pga att det måste dras kabel överallt. 
 

12 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

En första spontan reaktion på Zigboat från mig, det var ju inte billigt.

Håller med. Orimligt dyrt för standard-Zigbee-prylar, möjligen motiverat av att de  ska klara marin miljö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erlandssons har nu ett bra pris på Geofence.

 

Till Minifinder har jag en IR detektor, är det möjligt att använda den befintliga till Geosafe, är inte insatt hur det är med NO/NC och spänningsmatning?

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick samma meddelande, blev inte så mycket klokare.

 

Har en gammal MiniFinder utan något abonnemang förutom kontantkortet.

 

Har funkat jättebra i många år.

 

Kommer den sluta fungera?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

Erlandssons har nu ett bra pris på Geofence.

 

Till Minifinder har jag en IR detektor, är det möjligt att använda den befintliga till Geosafe, är inte insatt hur det är med NO/NC och spänningsmatning?

Geosafe har en NO och en NC. Här står en massa info om det: http://dev.geosafe.se/magnetbrytare/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Stephan_D:

Fick samma meddelande, blev inte så mycket klokare.

 

Har en gammal MiniFinder utan något abonnemang förutom kontantkortet.

 

Har funkat jättebra i många år.

 

Kommer den sluta fungera?

 

 

 

Vad som framkommit tidigare i denna tråden är att sökfunktionen som är internetbaserad slutar att fungera utan abonnemang, medans larmfunktionen som meddelar sig via sms kommer att fungera med det sim-kortet du redan har i larmet.

 

Möjligen kunde jag/man  behålla larmet utan abonnemang och hela tiden låta AISen vara aktiv, men det är nog ingen jättebra idé då tjuvarna kan skruva bort antennen. Dessutom har den internetbaserade delen av AIS mer att önska, då det enligt en annan tråd är radioamatörer som upprätthåller den servicen och det kan vara glest med sådana utmed vissa kuststräckor, som exempelvis i Norra Bohuslän.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev skippeer:

Erlandssons har nu ett bra pris på Geofence.

 

Till Minifinder har jag en IR detektor, är det möjligt att använda den befintliga till Geosafe, är inte insatt hur det är med NO/NC och spänningsmatning?

Här är en länk till det larmet.

 

Ja det vete fasen om man inte skall slå till på ett sådant, då vi i år sparar in på julklappar och en massa mat till alla släktingar, som möte hålla sig hemma.

 

Är det månne bara att stoppa in mitt befintliga simkort i det larmet, och ansluta mina olika larmgivare till denna? Jag vill minnas att jag har både NO och NC. Siren har har också, och det är väl bäst att syra en sådan över ett relä (med skyddsdiod😉)...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Här är en länk till det larmet.

 

Ja det vete fasen om man inte skall slå till på ett sådant, då vi i år sparar in på julklappar och en massa mat till alla släktingar, som ändå måste hålla sig hemma.

 

Är det månne bara att stoppa in mitt befintliga simkort i det larmet, och ansluta mina olika larmgivare till denna? Jag vill minnas att jag har både NO och NC. Siren har har också, och det är väl bäst att syra en sådan över ett relä (med skyddsdiod😉)...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Geosafe verkar nästan ha samma funktioner som Redknows Minifinder,

en skillnad är att Geosafe saknar fjärrkontroll vilket jag har till Minifindern.

Geosafe stödjer upp till 5 mobilnummer för att managera larmet och tyvärr har den bara Bluetooth stöd för Androider. Med iPhone måste man använda SMS för att slå på/av larmet.

 

Både Seasea och Erlandssons har bra pris, Kjell & Co har sitt vanliga (som är lägre än standard pris i båtbutikerna).

Q1 Jag har Telenor Telematic kontantkort, frågan är om det stödjer uppdatering av Geofence.
Någon som vet?

Q2 Vem äger företaget Geosafe?
För rent teoretiskt kan Geosafe bli uppköpt på samma sätt som Redknows och få en ändrad "service modell", vadå...målar jag fan på väggen😈

 

Geosafe priset lockar onekligen men avsaknad av lös fjärrkontroll stoppar mig idag från att rusa till butiken.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Q2 Vem äger företaget Geosafe?
För rent teoretiskt kan Geosafe bli uppköpt på samma sätt som Redknows och få en ändrad "service modell", vadå...målar jag fan på väggen😈

Som jag förstått det är det svenska ltc.se som hittat någon kinesisk(?) produkt som de importerar. Det finns ingen tjänst kopplad till GeoSafe så det finns ingen tjänstemodell att ändra på. GeoSafe kommunicerar endast över sms, så risken för bakdörrar (dvs att Kina eller någon annan hackar din båt) bör vara ganska liten.

 

Det här är både en för- och nackdel. Fördelen att du aldrig behöver betala prenumerationsavgifter. GeoSafe kommer att funka så länge det finns 2G/GSM-nät. Det spelar ingen roll om ltc.se går i konkurs. Nackdelen är att ltc inte har några som helst incitament att uppdatera GeoSafe inkl den halvt katastrofala appen. Det du köper nu är det du kommer att få, för all framtid, varken mer eller mindre. Därför kommer t ex Bluetooth-styrning till iOS sannolikt aldrig att utvecklas, trots att möjligheten finns. Eller fjärrkontroll, för den delen. GeoSafe har sett likadan ut i alla år den sålts.

 

En mer modern (och dyrare) lösning skulle vara en enhet som använder datatrafik istället för sms för kommandon och uppdateringar. Problemet är då att någon måste köra serverdelen av det hela och hårdvaran blir beroende av det. I det ljuset blir GeoSafe i all sin omoderna enkelhet ändå ganska attraktiv. 
 

Jag har länge funderat på att göra en bättre mobilstyrning till GeoSafe men kommer alltid fram till att det är värt det. GeoSafe gör precis det den ska, varken mer eller mindre.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktigt dålig begränsning med GeoSafe är förresten att man inte kan sätta geofence till mindre än 200 meter. Alla som tänkt att använda den som ankarlarm eller stöldskydd kan därmed förbereda sig på att båten hunnit en bra bit innan den larmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och anledningen till att man kan vara ganska säker på att GeoSafe är kinesisk är att firmware uppdateras därifrån.

 

På geosafe.se finns en FAQ med instruktioner för hur man uppdaterar firmware. Där nämns en IP-adress som har följande tillhörighet: https://whois.domaintools.com/47.106.81.204

 

Som sagt: risken ur säkerhetssynpunkt är nog inte så stor, men kan vara bra att känna till. I normala fall hade jag varit oerhört försiktig med att uppdatera mjukvara från en server i Kina som jag aldrig hört talas om. 

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Brunnsviken:

 normala fall hade jag varit oerhört försiktig med att uppdatera mjukvara från en server i Kina som jag aldrig hört talas om. 

Och hur många servrar i Kina har du koll på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Och hur många servrar i Kina har du koll på? 

Ingen av de servermiljöer jag har uppdaterar något från Kina. Om några mobilappar gör det vet jag inte, men där litar jag på att Apple håller koll på att inget gör något alltför mystiskt. Att de har hyfsad koll på det visade väl TikTok-debatten nu under hösten.

 

Edit: undantaget är firmware till ett par IP-kameror jag har, där tillverkaren är kinesisk. Men kamerorna får inte ha kontakt med internet och jag uppdaterar manuellt. Tillverkaren är stor och världskänd, men tveklöst innehåller firmware säkerhetsproblem som gör det osmart att ha dem uppkopplade direkt mot internet. Det har visat sig historiskt..

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stod någonting om en fjärrkontroll i beskrivningen, eller om det var så att det nämndes i filmklippet.... men det finns alltså ingen sådan? Det är en hopplös app till andoidtelefon eller sms-kommandon som gäller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det stod någonting om en fjärrkontroll i beskrivningen, eller om det var så att det nämndes i filmklippet.... men det finns alltså ingen sådan? Det är en hopplös app till andoidtelefon eller sms-kommandon som gäller..?

Nej, det har jag aldrig sett. Det är styrning med sms eller Bluetooth på Android-telefon som gäller. Är man tekniskt lagd kan man säkert konstruera en bluetooth-fjärrkontroll själv, men det är nog inte helt okomplicerat.

 

Edit: i och med att det bara är enkla sms-kommandon så kan man själv skaffa en skicka-sms-med-en-knapp-app för att slippa använda GeoSafe-appen. Jag använde Genvägar i iOS för att göra det, tyvärr försvann mina genvägar i telefonen vid nån uppgradering. Då kunde jag enkelt använda telefonen som fjärrkontroll. Må vara att det tog 5-10 sekunder att larma på/av istället för omedelbums.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Nej, det har jag aldrig sett. Det är styrning med sms eller Bluetooth på Android-telefon som gäller. Är man tekniskt lagd kan man säkert konstruera en bluetooth-fjärrkontroll själv, men det är nog inte helt okomplicerat.

 

Edit: i och med att det bara är enkla sms-kommandon så kan man själv skaffa en skicka-sms-med-en-knapp-app för att slippa använda GeoSafe-appen. Jag använde Genvägar i iOS för att göra det, tyvärr försvann mina genvägar i telefonen vid nån uppgradering. Då kunde jag enkelt använda telefonen som fjärrkontroll. Må vara att det tog 5-10 sekunder att larma på/av istället för omedelbums.

Ok! Jag har just nu en kinesisk spiontelefon, ”kinesiska luren” så det skall nog gå bra så långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju ringa upp någon från RedKnows svenska agent, men Inge har ringt, så jag passade på att köpa ett GeoSafe, när det var rea. Men har inte installerat det ännu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig ringde de för några veckor sedan men av samtalet förstod jag att jag var en av de första. Jag frågade då också vad det var som skulle försvinna och exemplifierade med kartlänken vid geofence larm. Han visste inget alls om det men sa han skulle fråga teknikerna om det. Återkomma med besked ville han inte eftersom jag tyckte årsavgiften på deras nya var för hög. 
Blir nog ett Geofence för mig också. 
 

Passade på att kolla på vilka larm försäkringsbolagen godkände. Det var inte lätt att hitta. Gav upp på de flesta men några skrev att det var de som SSF godkänt. Deras krav är nu väldigt höga. Egen bevakning, tillverkning etc och det var bara de med abonnemang, så klart, som fanns på listan. Får nu klara mig utan de 10% rabatt jag haft tidigare.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt GeoSafe FAQ sida har det funnits försäkringsbolag som godkänt larmet.
Inaktuell info? Verkar så när jag kollade tex Länsförsäkringar.

 

 

image.png.1daea99177d5000d743cd0e67ddcf97e.png

 

SSF har ej några rekommenderade båtlarm så det lutar åt att respektive försäkringsbolag får klura ut vilka de vill godkänna för rabatt.

image.png.06ad9907b72795ec37de7edb6a57499c.png

 

Atlantica godkänner GeoSafe, så det kanske finns fler som oxå gör det...
image.png.b91c95e40d5da0c2ef52fdc615ea6fff.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...