Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
moltas

Betalning för motorbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är stark spekulant på en motorbåt som är inomhusförvarad i en varmhall. Båten säljes via en förmedlare hos en större marina. Förmedlaren och jag hade en muntlig ök. om en handpenning nu och slutbetalning vid leverans i vår. Nu vill ägaren ha full betalning redan nu. Då är frågan hur riskfritt det är att betala den nu och låta den ligga i varmhallen till våren.Hur är det om marinan går i kk? Tar konkursboet hand om båten då? Givetvis får förmedlaren skriva vattentätt avtal och garantera att båten inte är belagd med skulder. Vill han ha betalt nu får säljaren räkna med en reducering av priset. Det blir bekvämast för mig att låta den ligga kvar och sjösätta den direkt i vår. Synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min båt på ett liknande sätt men då fick den ligga kvar på den tidigare ägarens landplats. Där fanns ingen risk för konkurs. Jag fick nycklar och på kontraktet på att var båten min.
Men jag betalade inte hela summan utan behöll ett belopp för att den skulle fungera när jag körde den in sjön. 
Den tidigare ägaren vårfixade motorn och jag gjorde poleringen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker nog inte med ett avtal med förmedlaren och säljaren. Du måste skriftligen "överta'" avtalet om förvaringen av båten. Ägaren till marinan och inomhusförvaringsplatsen (är det marinan som äger förvaringen?) måste ha helt klart för sig att det är du som övertagit ägandet av båten. Om du inte har avtalat med  lokalägaren om att du tagit över båten så kan den riskera att hämtas av kronofogden om den tidigare ägaren har indrivningsbara skulder. De här reglerna finns för att undvika "skenförsäljningar" vid risk för indrivning.

 

Begagnade föremål som förvaras har bättre skydd i en konkurs än nya föremål som delbetalats. För nya båtar måste den nye ägaren "ha tagit vård om objektet" för att det ska anses levererat.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det faktum att han ändrat sig och kräver full betalning redan nu kan tyda på att han inte är helt nöjd med sitt kassaflöde. Det kan ju ha olika orsaker, t.ex. att han behöver pengar. Detta i sin tur kan eventuellt bero på att han kan vara lite på obestånd. Om man är är på obestånd finns risk för konkurs. Om han går i konkurs finns risk att värdeföremål i hans fastighet tas i beslag. Om så sker finns även en viss risk att den båt du betalat försvinner. Kanske inte så stor risk, men den finns.

 

Det går säkert att hitta en annan båt att köpa, så glöm denna du....😎

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Lintott:

Det räcker nog inte med ett avtal med förmedlaren och säljaren. Du måste skriftligen "överta'" avtalet om förvaringen av båten. Ägaren till marinan och inomhusförvaringsplatsen (är det marinan som äger förvaringen?) måste ha helt klart för sig att det är du som övertagit ägandet av båten. Om du inte har avtalat med  lokalägaren om att du tagit över båten så kan den riskera att hämtas av kronofogden om den tidigare ägaren har indrivningsbara skulder. De här reglerna finns för att undvika "skenförsäljningar" vid risk för indrivning.

 

Begagnade föremål som förvaras har bättre skydd i en konkurs än nya föremål som delbetalats. För nya båtar måste den nye ägaren "ha tagit vård om objektet" för att det ska anses levererat.

Som köpare behöver man också ta båten i besittning, dvs ta dit lite grejer (och kanske mer) och med detta visa att båten har fullt övergått i den nye ägarens besittning.

PS. Det var säkert samma som @Lintott menade med att ha ”tagit vård om objektet”

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev moltas:

Hej!

Jag är stark spekulant på en motorbåt som är inomhusförvarad i en varmhall. Båten säljes via en förmedlare hos en större marina. Förmedlaren och jag hade en muntlig ök. om en handpenning nu och slutbetalning vid leverans i vår. Nu vill ägaren ha full betalning redan nu. Då är frågan hur riskfritt det är att betala den nu och låta den ligga i varmhallen till våren.Hur är det om marinan går i kk? Tar konkursboet hand om båten då? Givetvis får förmedlaren skriva vattentätt avtal och garantera att båten inte är belagd med skulder. Vill han ha betalt nu får säljaren räkna med en reducering av priset. Det blir bekvämast för mig att låta den ligga kvar och sjösätta den direkt i vår. Synpunkter?

Båten säljs vad jag förstår av en förmedlare som är ett eget företag.

Förmedlaren håller till på (hyr lokaler av) Marina 1.

 

Båten ligger i en varmhall på en marina.

Är det på Marina 1 eller är det en annan marina (Marina 2) båten ligger på?

 

Du gör en affär med förmedlaren.

Då gäller konsumentköplagen som bl.a. ger dig ett ganska bra skydd mot fel de första sex månaderna. Köper du nu har sex månader gått den 15 juni och du har kanske inte hunnit upptäcka ev. fel.

Samtidigt kanske du kan få båten till ett bra pris, men ett lägre pris kan göra det svårare att få ersättning för ev. fel. En billig båt får man räkna med att den har en del fel.

Bara du kan väga risken mot möjligheten att spara en slant.

 

Om du har alla papper i ordning så att du är ägare till båten och att det är du som har avtalet om vinterförvaring i varmhallen är det ju samma sak som om du köpt båten i september och själv avtalat om vinterförvaringen. Du är ägare till båten och du vinterförvarar den i varmhallen på Marina 1 eller 2.

Jag har ungefär samma uppfattning som Lintott och ser ingen risk att någon skulle kunna mäta ut din båt.

 

Om det är förmedlaren som behöver pengarna (inte säljaren) kan det ju finnas möjlighet att bygga en konspirationsteori om att förmedlaren inte skriver avtalet helt korrekt och på något vis lurar dig, men det kan ju alltid hända. Är det en välrenommerad förmedlare är den risken mindre än annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inga större problem med att genomföra köpet nu. Men det gäller att skriva papper på mer än bara själva köpet. 
 

Klart säljaren vill ha betalt nu.
Han säljer ju båten, han står ju inte och hyr ut den eller är kreditgivare till den nye ägaren. 
 

Ett bra köpte kontrakt måste upprättas. Du har bra skydd om försäljningen sker via en mäklare. 
 

Det bör även skrivas över kontraktet av hyreskontraktet, gällande vinterförvaringen av båten. 
Se till att säljaren avslutar sin försäkring av båten, samt att du tecknar en för din räkning. 
 

Troligen så köper du båten till ett bra vinterpris nu, alternativt så är båten attraktiv för dig.

Är så inte fallet, är det lika bra att avvakta om du känner oroligheter. 
 

En bekant till mig gjorde liknande när han köpte en sommarbil, som han ämnade fortsätta ha på vinterförvaring på samma ställen där den redan stod på vintrarna. Visst är det skillnad på bil och båt, men finns rätt avtal, så kan det inte blir problem. 
 

Tag dock hjälp av någon kunnig inom området, så att allt blir rätt. Kan vara värt en slant. 
 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Zwen:

Det faktum att han ändrat sig och kräver full betalning redan nu kan tyda på att han inte är helt nöjd med sitt kassaflöde. Det kan ju ha olika orsaker, t.ex. att han behöver pengar. Detta i sin tur kan eventuellt bero på att han kan vara lite på obestånd. Om man är är på obestånd finns risk för konkurs. Om han går i konkurs finns risk att värdeföremål i hans fastighet tas i beslag. Om så sker finns även en viss risk att den båt du betalat försvinner. Kanske inte så stor risk, men den finns.

 

Det går säkert att hitta en annan båt att köpa, så glöm denna du....😎

 

Oops... Jag hade visst inte läst ordentligt 😌 Tar tillbaka ovanstående.

Hade inte fattat att det var tre olika instanser inblandade, en säljare, en mäklare och en varmhall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen ( dyrköpta ) erfarenhet är att man har ett enda maktmedel om man inte är nöjd med en affär , det är att vägra betala alt pruta på priset .

Det skyddet ger man bort om man betalar i förskott.

Löften skriftliga såväl som muntliga brukar inte vara så mycket värda när det kommer till kritan.

Har som egen företagare fått erfara hur svårt det kan vara att få betalt om motparten bestämt sej för att inte betala , tyvärr.

Tycker inte man skall betala i förskott för något man inte ens kunnat provköra.

Ang om båtägaren går i konkurs är det lätt att båten ryker med .

Hade ett exempel här på MG för ett par år sedan då en båtägare fått ställa upp sin båt på grannens tomt .

Grannen konkade , kronkalle tog båt , båtens ägare visade kvitton på tillbehör bränsle mm som han köpt till båten , hjälpte inte .

Man skall inte måla fan på väggen men blir alltid misstänksam när någon vill ha betalt i förskott , handpenning måste väl duga för att täcka säljarens ev besvär ? han kan ju rimligtvis inte förlora , han får ju behålla handpenning om det skiter sej o kan kränga båten till någon annan .

Hoppas det går bra hur du än gör .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för synpunkter! Ska förtydliga ett par saker. Marinan äger hallen där denna båt förvaras. Där förvaras även många andra båtar i enbart förvaringssyfte. Förmedlaren är ägare till marinan. Förmedlaren/ägaren av marinan är även aukt. för en av dom större båttillverkarna och känns seriös.

Det som är lite tveksamt för mig är mängden pengar att betala redan nu. Båten kostar en bra bit över miljonen. Vem som ska ha beloppet har vi inte kommit fram till ännu, mäklaren eller säljaren.

 Hör även till saken att båten är i ett utmärkt skick och svårt att hitta en sådan båt till i det skicket. Ett av dom större skandinaviska fabrikaten. Därav mitt starka intresse för den.

 

 

 

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte be dem sjösätta båten så att du får möjlighet att testa av alla system innan du går vidare med affären?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gripen72:

Kan du inte be dem sjösätta båten så att du får möjlighet att testa av alla system innan du går vidare med affären?

Så var det för mig när jag fick sålt en båt via förmedlare i dec en gång.Köparen ville sjösätta o provköra och sedan betalades båten.Det var värt att konservera om båten denna gång.Nu kan ju ”din”båt stå långt in i hallen och då vet jag inte om besiktningsman på land känns tillräckligt säkert?Det är ju drivlinan som känns viktigast att få testat.Lycka till//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev moltas:

Tackar för synpunkter! Ska förtydliga ett par saker. Marinan äger hallen där denna båt förvaras. Där förvaras även många andra båtar i enbart förvaringssyfte. Förmedlaren är ägare till marinan. Förmedlaren/ägaren av marinan är även aukt. för en av dom större båttillverkarna och känns seriös.

Det som är lite tveksamt för mig är mängden pengar att betala redan nu. Båten kostar en bra bit över miljonen. Vem som ska ha beloppet har vi inte kommit fram till ännu, mäklaren eller säljaren.

Jag tänker att det är ganska rimligt att säljaren vill ha hela beloppet vid en försäljning. Framförallt vid en förmedling. Mäklarens del av kakan är ju procenten på försäljningsbeloppet. Är firman en större seriös aktör med fina resultat i bokslutet (kolla tex allabolag.se) kan inte jag se några problem att göra affären.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inga problem med att betala merparten av båten redan nu. Säljaren har säkert något annat på gång som han behöver sitt kapital till. Hade jag sålt en fin båt hade jag velat ha betalt när jag sålde - inte 6 månader senare för att det är säsong då. Man ska vara medveten om att om det är en fin båt så finns det säkert fler spekulanter.. 

 

Om den förmedlande parten även äger hallen så är det inga problem med övertagande av plats pågående säsong. Be att få kopia på avtalet för förvaringen och kvitto på betalning - så du vet att platsen är betald och vad som ingår. Om nu marinan skulle kursa så hyr ni platsen - dvs ingen risk att konkursförvaltare kan ta båtarna i anspråk. 

 

Beroende på vad den förmedlande parten är så finns det olika möjligheter och risker. Är han en förmedlare eller mäklare som för samman kontakter? 
Ett väl utformat kontrakt där det utförligt står vad du kan förvänta dig i form av skick och funktion. Om båten står långt inne i hallen blir det kostsamt att flytta ut alla båtar för provkörning. 

 

Få med  i avtalet att alla system skall till fullo fungera på ett tillfredställande sätt och att dessa åtgärdas per omgående när dessa provats - var noga med att det skall finnas en längre tidsperiod än den vid sjösättning. Detta så du i lugn och ro i hemma hamn kan gå igenom allt och se så allt fungerar som det ska. 
Ev kan du försöka hålla inne med 10% eller liknande tills allt är 100% testat. Med en tydlig gräns på ex 1 vecka efter sjösättning så allt kan provas ordentligt. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev elektrikarn:

Man skall inte måla fan på väggen men blir alltid misstänksam när någon vill ha betalt i förskott , handpenning måste väl duga för att täcka säljarens ev besvär ? han kan ju rimligtvis inte förlora , han får ju behålla handpenning om det skiter sej o kan kränga båten till någon annan .

Det är en vanlig missuppfattning att säljaren automatiskt får behålla handledningen i en affär med lös egendom. Så är det inte.

 

Antingen ska det finnas en tydlig skrivning i kontraktet att handpenningen ska tillfalla säljaren om köparen inte genomför affären eller så måste säljaren visa att hen haft kostnader som ska täckas av handpenningen.

 

Även om det finns en skrivning om att säljaren får behålla handpenningen så kan det vara så att säljaren kan få tillbaks en del av handpenningen om avtalet kan anses vara allt för fördelaktigt för säljaren.

 

Jag är inte alls juridiskt utbildad så jag kan inte svara på frågor kring detta, men jag har fått lära mig att det är så här.

 

För mig är det självklart att om jag avbryter en affär ska säljaren behålla handpenningen, men alla ser det inte så och inte juridiken heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det talas om att man gör affär med förmedlaren och att man då är skyddad av KKL m.m.

Men, ofta är en förmedlare just en förmedlare och den juridiska och slutliga affären görs med säljaren. Och är denne en privatperson (vanligast) är det samma regler som gäller som mellan två privatpersoner.

 

Vad TS måste få klart för sig är vem motparten egentligen är. TS skriver ju också att det är oklart vem som skall ha pengarna, om det är säljaren eller förmedlaren. Det måste redas ut först av allt !

 

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det strular till sig och även om TS får rätt i en domstolsförhandling till slut, så kan det ta lång tid tills TS får tillbaka sin båt och kan njuta av båtlivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev moltas:

Hej!

Jag är stark spekulant på en motorbåt som är inomhusförvarad i en varmhall. Båten säljes via en förmedlare hos en större marina. Förmedlaren och jag hade en muntlig ök. om en handpenning nu och slutbetalning vid leverans i vår. Nu vill ägaren ha full betalning redan nu. Då är frågan hur riskfritt det är att betala den nu och låta den ligga i varmhallen till våren.Hur är det om marinan går i kk? Tar konkursboet hand om båten då? Givetvis får förmedlaren skriva vattentätt avtal och garantera att båten inte är belagd med skulder. Vill han ha betalt nu får säljaren räkna med en reducering av priset. Det blir bekvämast för mig att låta den ligga kvar och sjösätta den direkt i vår. Synpunkter?

Vet inte hur svensk lag förhåller sig men enligt finsk blir du totalt blåst vid konkurs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev LonelyBird:

Vet inte hur svensk lag förhåller sig men enligt finsk blir du totalt blåst vid konkurs...

Stackars er i Finland.

 

Om du har lämnat in en bil på verkstad eller en båt för vinterförvaring i Sverige är jag helt säker på att det inte går att mäta ut bilen eller båten eller att bilen/båten skulle kunna ingå i ett konkursbo. Kravet är att du kan visa att du är ägare, lätt med bilen lite svårare med båten (men inte alls omöjligt).

 

Har man köpekontrakt på båten, papper på att båten är inlämnad för vinterförvaring och även en försäkring på båten så bör man utan vidare kunna lämna in den på vinterförvaring utan risk att bli av med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta ett möte med ägaren  och förmedlaren.

Betala båten till ägaren vad han skall ha och förmedlaren får vad han skall ha.

Du får kvitto på båtköpet och kommer därmed äga båten.

Hyr sedan hallplatsen av marinan.

Skall garanti lämnas på båt så se då till att den skall gälla ifrån exempelvis första april och

ett antal veckor framåt. Då har du tid att testa de funktioner i sjön som du anser skall omfattas av eventuell garanti vid detta köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Jorgen01:

Betala båten till ägaren vad han skall ha och förmedlaren får vad han skall ha.

Då har man gjort ett privatköp och är helt utan rättigheter enligt konsumentköplagen. 
Bättre med ett möte med parterna och att förmedlaren skriver ett kontrakt som uppfyller Sweboats och konsumentköplagens villkor och betalningen går till förmedlaren. 
Kolla om förmedlaren är medlem i Sweboat. Ingen total garanti (jag vet) men klart bättre än en som inte är medlem generellt. 
https://foretag.sweboat.se/medlemmar.aspx

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev IngemarE:

Det talas om att man gör affär med förmedlaren och att man då är skyddad av KKL m.m.

Men, ofta är en förmedlare just en förmedlare och den juridiska och slutliga affären görs med säljaren. Och är denne en privatperson (vanligast) är det samma regler som gäller som mellan två privatpersoner.

 

Vad TS måste få klart för sig är vem motparten egentligen är. TS skriver ju också att det är oklart vem som skall ha pengarna, om det är säljaren eller förmedlaren. Det måste redas ut först av allt !

 

Köper man en båt via mäklare/förmedlare gäller KKL, men mäklaren kan ju naturligtvis "fula" och skriva ett avtal där hen inte är inblandad och få ersättning av säljaren på annat vis när affären är avslutad.

 

Jag är som sagt inte juridiskt utbildad, men om båten visats av mäklaren, båten finns i mäklarens lokaler eller vid mäklarens brygga och det dessutom är mäklaren som tar emot betalningen för båten blir det nog svårt att hävda att affären är mellan två privatpersoner.

 

Det finns en del skrivet om båtmäklare som försöker skjuta över ansvaret på säljaren eller försöker hävda att KKL inte gäller, men de flesta verkar ha misslyckats.

 

Om man dokumenterar genom att tex. fotografera/spara/ladda ner informaton om båten och/eller besiktningsprotokoll, mm. med mäklarens namn/logo går det att visa att mäklaren varit den som utfört säljuppdraget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Jorgen01:

- - -

Skall garanti lämnas på båt så se då till att den skall gälla ifrån exempelvis första april och

ett antal veckor framåt. Då har du tid att testa de funktioner i sjön som du anser skall omfattas av eventuell garanti vid detta köp.

Vid en båtförsäljning sent en höst med båten på land så skrev vi in i kontraktet att köparen skulle innehålla 20% tills han hunnit kolla riggen monterad på båten på våren. Det var det enda han inte kunnat kolla. Vi bestämde ett datum när han skulle ha hunnit se att riggen fungerade (det var utombordarfäste o ingen motor medföljde så motorproblematiken slapp vi). Jag vet inte om han hann rigga på till utsatt datum men pengarna sattes in på mitt konto.

 

Jag tyckte att det var juste att lugna köparen på det sättet och köparen kunde känna sig trygg.

 

Redigerat förtydligande: Denna försäljning var mellan två privatpersoner så KKL gällde inte (köparen var för övrigt jurist...). Jag skrev det som ett exempel på hur tveksamheter kan hanteras genom att inte betala hela köpeskillingen och att vara tydlig med villkoren för slutbetalning.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-16 vid 11:24 skrev IngemarE:

Det talas om att man gör affär med förmedlaren och att man då är skyddad av KKL m.m.

Men, ofta är en förmedlare just en förmedlare och den juridiska och slutliga affären görs med säljaren. Och är denne en privatperson (vanligast) är det samma regler som gäller som mellan två privatpersoner.

 

Vad TS måste få klart för sig är vem motparten egentligen är. TS skriver ju också att det är oklart vem som skall ha pengarna, om det är säljaren eller förmedlaren. Det måste redas ut först av allt !

 

En förmdelare tar mig veteligen inga garantikostnader - däremot om det är en seriös förmedlare så löser han det med säljaren & backar upp köparen med garanti endå - finns seriösa förmedlare Båterik är en seriös person i den branschen. 
Om det är en mäklare så finns det ett större utrymme för garanti.

Dock ska man veta att man måste testa allt innan - man har en undersökningsplikt avseende det man köper. 
Personligen så köpte jag en ganska dyr båt av en mäklare, Fairmarin för ett gäng år sedan. Dom ville inte vetas vid att laga garantifel som kostade pengar - det påtalade dom till mig när dom hade satt en strömbrytare innan en panel med överslag - men ska man laga ordentligt så blir det ju dyrt. Nu fungerar det ju, överslaget spelar inte så stor roll eftersom du bara har panelen på en kort stund.. Jo, jag tackar.. 
Det viktigaste är magkänsla och setill att testa allt innan slutlig betalning sker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev RikardE:

En förmdelare tar mig veteligen inga garantikostnader

Någon garanti har man inte heller, men...

KKL gäller och det ger köparen ett ganska starkt skydd mot fel på båten de första sex månaderna och ett svagare skydd i tre år.

 

Dessvärre är det så att varken köpare, förmedlare eller säljare verkar ha koll på vad som gäller och det har inte jag heller måst jag ju erkänna. Som jag sagt tidigare finns det en hel del info på nätet och som mäklare/förmedlare kan man säkert få hjälp av SweBoat.

  • Mäklare/förmedlare försöker ibland låtsas som att KKL inte gäller och/eller skjuta över ansvaret på säljaren.
    Man kan fråga sig om det är rimligt att ta betalt av säljaren utan att ta något ansvar?
     
  • Köparen tänker nog ofta - felaktigt - att det är en affär mellan två privatpersoner.
    Då borde ju båten ha ungefär samma pris som på den privata begagnatmarknaden.
     
  • Säljaren tänker att han lämnar över ansvaret till någon som kan detta och tar ansvar.
    Så kan det vara, men det kan lika gärna vara så att mäklaren/förmedlaren kräver betalt av säljaren om något fel uppdagas. Vissa är tydliga med att säljaren kommer att få stå för ev. fel enligt KKL och att detta framgår redan när de tar uppdraget, andra är inte särskilt tydliga utan drar en rövare med säljaren.
    Frågan är om det är lagligt att föra över ansvaret enlig KKL på säljaren. KKL är ju en mycket mer krävande lag (för säljande näringsidkare) än KL (köplagen) som normalt gäller mellan två privatpersoner.

Som säljare tycker jag man ska vara särskilt uppmärksam på vad som händer om köparen reklamerar ett fel enligt KKL till mäklaren/förmedlaren.

Om man betalar för en tjänst vill man ju som säljare inte sedan tvingas ställa upp på att även betala för fel som man inte ens själv kände till när man lämnade båten till försäljning.

 

 Som mäklare/förmedlare bör man fundera på vad det innebär att vara näringsidkare och vilket ansvar man har gentemot säljare och köpare. 

Ta reda på vad som gäller - på riktigt, inte som du vill/hoppas att det är - och informera både säljare och köpare om vilka rättigheter och skyldigheter du själ, säljaren och köparen har enligt KKL.

 

Som köpare ska man vara medveten om att olika mäklare/förmedlare har helt olika uppfattning om sitt ansvar enligt KKL.

Varför ska du betala mera för en båt du köper av en mäklare/förmedlare om du ändå inte får något värde av detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  

1 timme sedan skrev RikardE:

finns seriösa förmedlare Båterik är en seriös person i den branschen. 

Så här säger BåtErik själv som företagets ansvar.

Vi har ansvaret enligt Konsumentköplagen i tre år för de affärer vi genomför.

 👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍  👍 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt det som framförts.

 

Men, vem som är den juridiska motparten/säljaren måste TS reda ut oavsett. TS var ju inte säker på om affären verkligen sker mellan denne och förmedlaren eller om det är direkt mot säljaren och vem av dem som skall ha pengarna, så hur det är generellt med seriösa båtmäklare eller förmedlare hjälper nog bara TS en liten bit.

 

Om TS förmedlare är en riktig mellanhand eller en som bara för samman säljare och köpare och därför kallar sig förmedlare har en avgörande betydelse. Vidhåller därför fortfarande att TS måste reda ut det först av allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har full förståelse för TS dilemma och oro. Fast här kunde vi ägna säljaren en öm tanke också. Att lämna tex. 20% obetalt tills båten är sjösatt och testad är ju också att lämna öppet mål åt en lite oärlig köpare. Föreställ er följande scenario: Köparen får båten sjösatt, kör en vecka och hittar under tiden en massa "hittepåfel", "låter dit inte lite konstigt från drevet?", "tycker det luktar illa från toan ibland", "misstänker att det finns föroreningar i tanken" osv. Att hitta lite diffusa symptom där inte ens ett varv kan säga säkert hur det ligger till är en bra grund att pruta bort den där sista 20% med. Sedan blir det polemik om huruvida ett eventuellt fel har uppstått pga. köparens handhavande med båten under provkörningen osv. Säljaren kan i det här läget bara se på när de där sista 20% försvinner i processen.

 

Ett vattentätt kontrakt om vilka specifika villkor som skall uppfyllas för att betala slutsumman skall nog upprättas i det läget för att skydda både köpare och säljare.

 

Tycker man hör allt oftare hur köpare av begagnade grejer i efterhand systematiskt kräver säljaren på återbetalning för fel som hen nog "antagligen vetat av och borde ha berättat om". En slags efterprutning helt enkelt.
 

För det är väl inte så att säljaren alltid är oärlig och köparen är ett oförvitligt lamm? Envar kan tänka sig in i det själv; när jag säljer min båt ses jag som potentiellt oärlig och försöker dölja en massa fel, när jag sedan köper min nästa båt är jag som köpare berättigad till en fullständigt felfri produkt.
 

PS

Med detta vill jag inte på något sätt sätta en stämpel på TS, bara varna för hur det går till ibland när folk köper och säljer.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas ganska tydliga riktlinjer vid sån här förmedling idag tror jag.Elektronikedjorna började för ett antal år sen köpa in partier av varor garantilöst direkt från Kina för att sedan själv sköta garantiåtaganden mot slutkund.De hänvisade ofta kunden att själv kontakta tillverkaren,använda hemförsäkringar samt sälja på kunden ytterligare försäkringar för att glida undan ansvar.Detta liknade någon slags förmedling i mina ögon så därför känns det som det bör finnas prejudikat i ämnet?Bara en tanke//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...