Jump to content
Tuesday 09 March 2021
Lomax

Brexit och båtregistrering

Recommended Posts

Hej!

 

Jag bor sedan en längre tid i Storbritannien, men har endast Svenskt medborgarskap. Hade väl egentligen tänkt stanna här, men Britterna verkar inte så glada för oss "EU-invandrare" längre, så jag har bestämt mig för att flytta. Jag köpte en äldre Holländsk pråm för ett antal år sedan, som jag har arbetat med att rusta upp och inreda till husbåt. Planen var att ha den redo och i vattnet i god tid före 1:a Januari 2021, när min uppehållsrätt upphör, men Coronakrisen har satt käppar i hjulet, och jag är nu lätt panikslagen inför årsskiftet. Undrar om det kanske finns några kloka råd att få här på forumet, speciellt vad gäller båtregistrering och införsel av båtar i EU från annat land - stämmer det att jag kommer bli tvungen att betala moms (accis?) på min båt ifall jag korsar kanalen efter 1:a Januari? Och i så fall, kan jag komma runt det genom att registrera min båt i ett EU land (t.ex. Sverige) före årsskiftet? Väl medveten att det är ont om tid i så fall! Tacksam för råd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strängt taget är det nog ingen som vet hur reglerna ska tolkas efter utträdet. Det har ju aldrig hänt förut. Om du kan flagga båten i ett EU-land före 31/12 så borde du ju vara säker. 

 

Om du bott länge i Storbrittannien så borde du vara skyddad av det utträdesavtal som faktiskt finns.  Jag kan dock inte detaljerna. Men jag kan ändå förstå om du vill lämna. Det kan inte vara roligt att bli kvar där efter den krash som antagligen kommer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har rätt att jag kan ansöka om s.k. "settled status", vilket skulle ge mig fortsatt uppehållsrätt. Men du har också rätt i att det inte känns särskilt roligt att vara kvar, inte minst när man utpekats som roten till allt som är fel i landet. Mycket obehaglig stämning här; hotfulla frågor, dåligt bemötande och faktiskt öppen fientlighet. Jag har upprepade gånger nekats affärer, fått utrustning stulen och medvetet förstörd, kallats namn och hotats med våld. Kan inte känna igen det glada öppna landet jag en gång flyttade till. Alla är arga hela tiden, jämförelser mellan EU och Sovjetunionen, Merkel och Hitler, o.s.v. en daglig förekomst. Man pratar om grannländerna som fiender, hur man ska visa fransmännen och tyskarna att britterna minsann var de som räddade Europa från fascismen en gång, och att de inte är rädda att ta till vapen igen för att försvara sin suveränitet. Ingen verkar kunna se ironin.

 

Men det är som det är med det, jag måste tänka på min egen framtid nu. Hittade ett Portugisiskt företag som säljer en båtregistreringstjänst i Polen(!), MMSI-radio.com, någon här som känner till dem? Det kostar €479 att registrera sin båt via dem, och behandlingstiden ska vara under en vecka - dessutom kan allt göras "elektroniskt". Låter ganska bra? Enda problemet jag kan se är att kombinationen av båtens längd och motoreffekt är över gränsen för skepparkortskrav, vilket jag inte har...

 

R0014485_s.JPG.7a168ac8ea590b21f7931cf0c87f8ebd.JPG

Edited by Lomax
Bild på skutan

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Enda problemet jag kan se är att kombinationen av båtens längd och motoreffekt är över gränsen för skepparkortskrav, vilket jag inte har..."

Du behöver inte vara skeppare för att äga en båt, bara för att köra den.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, sniparn said:

Du behöver inte vara skeppare för att äga en båt, bara för att köra den.

 

Sant. Fast texten på MMSI-radio's website får det att låta som att de Polska myndigheterna kräver det:

 

Quote

No skipper license is required for

 

– sailboats length up 7,5 m (which may be equipped with an auxiliary engine)

– motorboats up to 10 kW

– practicing water tourism on motorboats with an engine power up to 75 kW with a hull length up to 13m, where the maximum speed is structurally limited to 15 km/h

Min båt är 15m och har 75kW motor.

 

Detta åsido, har någon en åsikt om avgiften? €479 är inte fickpengar direkt, men inte utanför min budget heller, ifall det är nödvändigt att betala så mycket?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minutes ago, McLasse said:

Borde det inte räcka att registrera den i svenska fartygsregistret?

Ja, det var lite det jag undrade. Som @Eld- poängterade så råder det ju fortfarande osäkerhet om just vad som kommer gälla efter årsskiftet. Att åka på accisavgift på båten vore en katastrof för mig - det har jag absolut inte råd att betala, och skulle innebära slutet för husbåtsdrömmen. Men vad exakt behöver jag göra för att hindra att det händer? Om ingen vet här kanske någon har förslag på vart man kan vända sig för att få svar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick just svar från ägaren utav MMSI-radio, på ett mail jag skickade tidigare idag. Han bekräftar att skepparlicens inte behövs, och att ett provisoriskt registreringsbevis kommer redan efter en vecka. Sinnesfrid för €479, eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Lomax:

Fick just svar från ägaren utav MMSI-radio, på ett mail jag skickade tidigare idag. Han bekräftar att skepparlicens inte behövs, och att ett provisoriskt registreringsbevis kommer redan efter en vecka. Sinnesfrid för €479, eller?

Och du vet att det inte blir fler avgifter senare?

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Lomax:

- - -

Sinnesfrid för €479, eller?

I alla fall tills Polen lämnar/utesluts ur EU.....  😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Lomax:

Om ingen vet här kanske någon har förslag på vart man kan vända sig för att få svar?

Jag har egentligen ingen aning, men Transportstyrelsen kanske har. Det är de som driver fartygsregistret och borde i rimlighetens namn ha lite koll på vad som gäller i din situation...fast å andra sidan kanske det är lite väl mycket begärt, att de har koll på detta menar jag...

 

För övrigt känns det lite annorlunda att behöva gå via ett portugisiskt företag för att registrera en båt i Polen. Fast i dessa eu-tider kanske det inte är så annorlunda. 🙄

Edited by McLasse

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minutes ago, Eld- said:

Och du vet att det inte blir fler avgifter senare?

Ja du, bra fråga. Jag vet inte ens om jag kan lita på att jag får någonting alls för pengarna - det kanske bara är en scam alltihop... MEN. Jag har kollat upp ägaren och företaget (Sound of Angels, Lda), t.o.m. i Google Streetview, jag har tittat på redovisningshistoriken (firman har funnits sedan 2016), och jag har tittat på de andra websiter som firman driver (network-radios.com, rfinder.shop). Allt verkar som det ska afaict. Ägaren är radioentusiast (CT1EIZ), seglare och författare. Han svarade snabbt och vänligt på mina emailade frågor. Websiterna är väl uppdaterade och rika på information. Jag har inte hittat någon kritik utav deras produkter eller tjänster på nätet, förutom ett klagomål om spam. Jag vet inte vad mer man kan göra för att försäkra sig att man inte blir blåst? I villkoren för den Polska fartygsregistreringen står det "Inga årliga förnyelseavgifter" och "Certifikat giltigt för livet".

 

1 hour ago, Lintott said:

I alla fall tills Polen lämnar/utesluts ur EU.....  😉

Heh. Jo. Sant. Men det lär väl dröja nåt år till iaf... Tycker Polen verkar precis lika kluvet i mitten som USA och UK. Tråkigt att se.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste just detta på RYA's website:

 

Screenshot_2020-12-14_23-17-10.png.10ddfea8cf5b70b4f6cd5acabb824ac7.png

 

Så mina värsta farhågor verkar stämma: att föra över båten efter 31:a December innebär att moms måste betalas på båtens värde. MEN. Längre ner kommer detta:

 

Screenshot_2020-12-14_23-16-33.png.a0ffe73af3bc66c5250f1438f81c6da4.png

 

Vilket också verkar bekräfta att det faktiskt är en möjlig lösning att t.ex. registrera båten i Polen, då jag som Svensk medborgare inte bör ha några problem att visa att jag är "established in the EU". Eller läser jag fel?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, McLasse said:

För övrigt känns det lite annorlunda att behöva gå via ett portugisiskt företag för att registrera en båt i Polen. Fast i dessa eu-tider kanske det inte är så annorlunda. 🙄

Va? Det är väl inget konstigt med det, folk har ju flaggat sina båtar i alla möjliga länder i århundraden. Vet att Holländsk ICP registrering varit populär t.ex, och historiskt har det inte rått någon brist på Brittiska företag som mot en avgift erbjudit både Holländsk flagg såväl som andra nationaliteter. Om något är det väl Brexit som ställer till det och skapar märkliga situationer...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Lomax:

Va? Det är väl inget konstigt med det, folk har ju flaggat sina båtar i alla möjliga länder i århundraden. Vet att Holländsk ICP registrering varit populär t.ex, och historiskt har det inte rått någon brist på Brittiska företag som mot en avgift erbjudit både Holländsk flagg såväl som andra nationaliteter. Om något är det väl Brexit som ställer till det och skapar märkliga situationer...

Det var bara min okunnighet i ämnet som talade. 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undersöker möjligheten att registrera båten i Sverige, via Svenska Kryssarklubben, efter tips från en vänlig person på Transportstyrelsen. Har även pratat med Skatteverket och Tullverket - båda bekräftar mina farhågor ang. momsplikt, men ingendera kan svara huruvida EU flaggning erbjuder ett kryphål. Har fått namn på en person på Tullverket som ev. vet vad som är vad, hoppas få svar imorron.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy