Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Figge7

Max rek motor äldre båt vs vikt nyare motor

Rekommendera Poster

Hej,

Funderar lite kring hur man bör tänka kring rek motorstyrka på en äldre båt med tanke på 2t vs 4t och ökad vikt. Har en Örnvik 690 Cobra -89 med max rek 250hk. Motorer kring 250hk runt -00 ligger kring ca 240kg (Yamaha). En ny 4t 250hk kan ju ligga närmare 300kg. Förstår att skicket på båten spelar in men om man utgår från en båt i ok skick med 30 år på nacken. Idag sitter en 150hk 2t på 170kg men skulle vilja uppgradera och komma upp lite i hk då det blir 4t. Hur bör jag tänka? Idag sitter också en nyare bracket på. Är det bättre eller sämre utifrån just vikten på akterspegeln? Vill ju varken vara för försiktig eller dumdristig.

Mvh

Figge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på Mercury Pro XS. 250:an väger under 230kg. Den låter lite mer än en "normal" 4t, men ger i istället lite mer. Vikten på motorn spelar nog inte lika tor roll som hur du kör båten. Normalt så nyttjar du inte all effekt och speciellt inte om det är lite större sjö. Kör du våldsamt i grov sjö så sliter det mer på båten än vad 30-40 extra kilo gör. Jag brukar utgå ifrån max rekommenderad effekt och sen lägger jag på moms. 🙂En stor motor kan köras lugnare och drar i regel mindre bränsle, går tystare och har ett lättare liv. Jag kör en Buster XL med Pro XS 150.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Alanningen said:

Ta en titt på Mercury Pro XS. 250:an väger under 230kg. Den låter lite mer än en "normal" 4t, men ger i istället lite mer. Vikten på motorn spelar nog inte lika tor roll som hur du kör båten. Normalt så nyttjar du inte all effekt och speciellt inte om det är lite större sjö. Kör du våldsamt i grov sjö så sliter det mer på båten än vad 30-40 extra kilo gör. Jag brukar utgå ifrån max rekommenderad effekt och sen lägger jag på moms. 🙂En stor motor kan köras lugnare och drar i regel mindre bränsle, går tystare och har ett lättare liv. Jag kör en Buster XL med Pro XS 150.

Hej och tack.

Intressant med Merc ProXS då den faktiskt hittar ner till vikter som gällde för 20 år sedan fast med 2T. Den får jag titta lite närmare på.

Tack för input 🙂

Och att återgå till favoritmärket efter att varit lite otrogen dom sista åren skadar ju inte...

Gott nytt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla för säkerhets skull om tillverkaren har rekommenderat även en max. tyngd för utombordaren. T.ex. Avon har gjort detta för deras RIB-båtar redan från 90-talet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max rekommenderat effekt för en motor är förutom effekten en begränsning på vikten. En för tung akterspegel ändrar båtens tyngdpunkt och därmed kan sjöegenskaperna inte garanteras om man överstiger den rekommenderade vikten, som båten fick CE märkning för. Därtill kan det finnas självlänshål akterut osv... 

 

Om båten är från 89 tror jag att de avsåg vikten hos en tvåtaktare. 

 

Enligt Yamaha https://global.yamaha-motor.com/business/outboards/products/2st/200-60/

så väger en ny 200hk 2t cirka 190kg. Tror Pro XS r rätt nära med sina 230kg.

 

Skulle försöka flytta fram vikt, föröver och få låg tyngdpunkt. T.ex flytta fram batteriet (17kg) om möjligt, bränsletank med mera. Målet är ju att få upp aktern en aning för att kompensera den extra vikten i aktern. Tänk på att du har ett momentpåslag. Om du kompenserar 40 kg i akterbänken, kanske det bara motsvarar 15kg vid akterspegeln.  

 

Skulle dock rådgjort med försäkringsbolaget innan, då det blir en försäkrings/säkerhetsfråga. 

 

En trend inom 4-takt verkar vara att vikterna blir lägre. Tohatsu 60hk väger 98kg kontra Yamaha F60 som väger 120kg. Däremot finns nog en magisk gräns. Samtidigt så försöker tillverkarna nu för tiden öka motorvolymen för att få mer vridmoment och bättre bränsleförbrukning.

Redigerad av Busteri
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/1/2021 at 9:56 AM, Busteri said:

Max rekommenderat effekt för en motor är förutom effekten en begränsning på vikten. En för tung akterspegel ändrar båtens tyngdpunkt och därmed kan sjöegenskaperna inte garanteras om man överstiger den rekommenderade vikten, som båten fick CE märkning för. Därtill kan det finnas självlänshål akterut osv... 

 

Om båten är från 89 tror jag att de avsåg vikten hos en tvåtaktare. 

 

Enligt Yamaha https://global.yamaha-motor.com/business/outboards/products/2st/200-60/

så väger en ny 200hk 2t cirka 190kg. Tror Pro XS r rätt nära med sina 230kg.

 

Skulle försöka flytta fram vikt, föröver och få låg tyngdpunkt. T.ex flytta fram batteriet (17kg) om möjligt, bränsletank med mera. Målet är ju att få upp aktern en aning för att kompensera den extra vikten i aktern. Tänk på att du har ett momentpåslag. Om du kompenserar 40 kg i akterbänken, kanske det bara motsvarar 15kg vid akterspegeln.  

 

Skulle dock rådgjort med försäkringsbolaget innan, då det blir en försäkrings/säkerhetsfråga. 

 

En trend inom 4-takt verkar vara att vikterna blir lägre. Tohatsu 60hk väger 98kg kontra Yamaha F60 som väger 120kg. Däremot finns nog en magisk gräns. Samtidigt så försöker tillverkarna nu för tiden öka motorvolymen för att få mer vridmoment och bättre bränsleförbrukning.

Tack för input!. Att kolla med försäkringsbolaget är en bra idé då dom kanske har uppgift om vikt också utöver max hk (som jag ändå inte avser överstiga). Det är just vikten jag vill hålla på rätt sida för båtens skull. Jag kanske också borde fundera på om inte en ny 150 etec ändå skulle ge minst lika kraft/fart som en 20 år gammal 150 2t trots att den väger 40kg mer ca. För båtens skull tror jag inte 40kg totalvikt spelar någon större roll. Som sagt mer orolig för att sätta för tungt på själva akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Figge7 said:

Tack för input!. Att kolla med försäkringsbolaget är en bra idé då dom kanske har uppgift om vikt också utöver max hk (som jag ändå inte avser överstiga). Det är just vikten jag vill hålla på rätt sida för båtens skull. Jag kanske också borde fundera på om inte en ny 150 etec ändå skulle ge minst lika kraft/fart som en 20 år gammal 150 2t trots att den väger 40kg mer ca. För båtens skull tror jag inte 40kg totalvikt spelar någon större roll. Som sagt mer orolig för att sätta för tungt på själva akterspegeln.

Evinrude har lagt ner sin tillverkning av utombordare. Det går att hitta Etec'ar till rimliga priser nu, men resevdelspriserna är mycket höga jämfört med t ex Mercury. Jag har själv kört Etec och gillar motorn skarpt! Hittar en välskött 150HO Gen1 så får du en mycket kraftfull maskin som ger ut nästan 175hk. Gen2 tror jag var en 6:a i början men blev senare en 4:a. Jag har bara hört gott om 6:an, men dessvärre inte samma om 4:an. 150HO väger in runt 190kg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bestämt dig för 4-takt då? En beg. men modern 2-taktare kan ju vara bättre ur miljöhänseende eftersom den redan är tillverkad. Man måste ju köra upp väldigt mycket soppa innan mellanskillnaden i förbrukning väger upp den miljöbelastning som framtagning av en ny motor innebär. Dessutom behöver du ju inte vara så orolig för stöld eller förhöjd försäkringspremie.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/19/2021 at 10:31 AM, Alanningen said:

Evinrude har lagt ner sin tillverkning av utombordare. Det går att hitta Etec'ar till rimliga priser nu, men resevdelspriserna är mycket höga jämfört med t ex Mercury. Jag har själv kört Etec och gillar motorn skarpt! Hittar en välskött 150HO Gen1 så får du en mycket kraftfull maskin som ger ut nästan 175hk. Gen2 tror jag var en 6:a i början men blev senare en 4:a. Jag har bara hört gott om 6:an, men dessvärre inte samma om 4:an. 150HO väger in runt 190kg.

Tack. 150 HO G1 skulle ju kunna vara intressant och får hålla utkik efter. Hittar nya G2 Inline-3 2020 men då verkar då vara nere på 3 cyl. Men det verkar ju vara HO som är bäst "drag" i om jag förstår rätt i djungeln av olika beteckningar. Reservdelar kan ju vara intressant att ha i åtanke. Iaf på ett par års sikt med tanke på att man lagt ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/19/2021 at 11:45 AM, Zwen said:

Har du bestämt dig för 4-takt då? En beg. men modern 2-taktare kan ju vara bättre ur miljöhänseende eftersom den redan är tillverkad. Man måste ju köra upp väldigt mycket soppa innan mellanskillnaden i förbrukning väger upp den miljöbelastning som framtagning av en ny motor innebär. Dessutom behöver du ju inte vara så orolig för stöld eller förhöjd försäkringspremie.

Nej jag har nog inte bestämt mig för att det måste vara 4 takt. Är nog mer efter att det verkar finnas få som nytillverkar 2t.  Tror du är inne på vad jag bör leta efter, dvs en nyare beg 2takt. Då känner jag nog bara till Etec men jag får bredda mig där. Trots allt kommer det inte bli jättemånga timmar och majoriteten kommer dra en vattenskidåkare. Tack för input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenskidåkare på 75+kg som startar på en skida = Evinrude E-TEC G2!

Oslagbart vrid - konkurrenterna vill inte ens nämna sitt vridmoment...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, ThomasVikhog said:

Vattenskidåkare på 75+kg som startar på en skida = Evinrude E-TEC G2!

Oslagbart vrid - konkurrenterna vill inte ens nämna sitt vridmoment...

Det är precis där jag är 🙂 och det är nog Etec som passar mitt behov och båt. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla i tråden för bra input. Uppskattas och det har tagit mig vidare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...