Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Surdegsbrot

Montering Ankarspel ryds 23wa i göteborg

Rekommendera Poster

Hej på er! 

 

Är inne på att montera ankarspel på vår ryds 23wa från 2010. Jag är väldigt grön på området så jag tänkte kolla om någon har koll på vilka system som är bäst lämpade för modellen och vad man bör tänka på. Någon som har tips på duktiga montörer i storgöteborg om man kommer fram till att inte göra det själv? Värt att nämna sitter det en sidepower bog prop installerad så om det finns smarta system att kombinera det med är det tacksamt med inputs även där! 

 

Bug och bock 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det finns i huvudsak två typer av ankarspel till fritidsbåtar. Dels den typen av spel som har lina och/eller kätting. Sedan finns det bandankarspel. Jag har/har haft båda typerna och anser att bandankarspelet är det enklaste och mest lättanvända, dessvärre kan man ofta inte ha några meter kätting mellan ankaret och bandet (det går men då blir installationen mer platskrävande).

 

Jag har monterat flera ankarspel själv, bara men är noggrann och mäter ordentligt minst två gånger innan man borrar hål eller gör nånting annat blir det bra. Spelet skall ju linjeras med stävbeslaget/ankarrullen så linan eller bandet inte bryts innan det når spelet.

Vanliga spel bör sitta högt att linan eller kättingen får en bra fallhöjd ner i ankarboxen, annars kan det lätt blir struligt. Det behöver man inte tänka på men bandankarspel då bandet lindas upp på en trumma, likt en större sportfiskerulle, multiplikatorrulle, det är väldigt smidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...