Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mojo0011

Solpanels fråga

Rekommendera Poster

Ett vanligt 12V batteri är både billigare och bättre än de powerbanks du länkar till när man ska driva ett kylskåp för 12V-system. En ”powerbank” klarar oftast att ge sin laddning under många timmar och klarar inte det ”flödet” ett kylskåp behöver. 
Hur solpanelen är törs jag inte uttala mig om men jag är alltid lite skeptisk till de som har USB-portar. De är, gissar jag, inte gjorda för att ladda ”riktiga” batterier. 
När (?) du går till en riktig lösning så glöm inte att du behöver en regulator mellan solpanelen och batteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, ChristerN said:

Ett vanligt 12V batteri är både billigare och bättre än de powerbanks du länkar till när man ska driva ett kylskåp för 12V-system. En ”powerbank” klarar oftast att ge sin laddning under många timmar och klarar inte det ”flödet” ett kylskåp behöver. 
Hur solpanelen är törs jag inte uttala mig om men jag är alltid lite skeptisk till de som har USB-portar. De är, gissar jag, inte gjorda för att ladda ”riktiga” batterier. 
När (?) du går till en riktig lösning så glöm inte att du behöver en regulator mellan solpanelen och batteriet.

 Ja denna kombo var på g innan ovan:

 

https://www.aliexpress.com/item/32973997445.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.41222cd9Lc6SYM&algo_pvid=40ffd94a-d613-49e9-80e9-00b64967bafc&algo_expid=40ffd94a-d613-49e9-80e9-00b64967bafc-12&btsid=0b0a556416077028305293750edf13&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

https://www.seasea.se/båtel/batterier/vätske-blybatteri/marinbatteri-75-ah-professional-plus-varta

 

Men ett vanligt batteri måste ha 40% kvar annars tar det skada. O byter jag till Lithium så behöver jag ha en annan regulator. AGM batteri kanske är en kompromiss??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En powerbank med USB-utgång ger 5 volt.

En kyl för 12 volt kan inte drivas på 5 volt.

Ditt förta förslag funkar inte.

 

  Detta förslag bör funka.

21 minuter sedan skrev Mojo0011:

 

Köp kylboxen här så sparar du 1000:- kronor jämfört med att köpa den på SeaSea.

 

Köp ett 20 Ah litiumbatteri för cirka 2000:- kronor.

Då klarar du dig i ett dygn utan laddning (utan sol).

 

Regulatorn som följer med den vikbara solpanelen går att ställa in för laddning av litiumbatterier ser det ut som, men kolla själv på detta innan du köper något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mackey:

Köp kylboxen här så sparar du 1000:- kronor jämfört med att köpa den på SeaSea.

Skannade sidan men det verkar vara dyrare där än på Seasea. Kan ha läst fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha attans ja de är lite dyra men de drar mindre ström än de thermiska o blir kalla :)

 

Ja det verkar som det går att ladda även lithium. 

 

Funderar på om jag vill ha batteriet som backup för startbatteriet till båten men det kanske är att vara girig! Är ju trevligt att kunna bära batteriet o kunna använda hela batterikapaciteten! 

 

Ja ok 5 v blir lite klent! Tackar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mojo0011:

Hmm jag missade lite ser jag  med länken till kylboxen 

 

https://www.seasea.se/kyla/kylboxar/portabel-kyl-frysbox-26-liter-ocean-comfort

 

Denna siktade jag på . Sorry!

Eller köp den här Waco Mobicool så sparar du ändå nästan 1000:- kronor och kan köpa ett litiumbatteri.

https://www.amazon.se/Mobicool-31-Liter-neue-version-dp-B07ZTPGY9R/dp/B07ZTPGY9R/ref=dp_ob_title_auto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en bra kille som säljer solcellspaneler och tillbehör på Tradera.

Namnet där är Dennis_87. Idag finns det ingenting i hans butik, men vanligtvis finns det bra och riktiga solcellspaneler till väldigt bra priser, det blir bättre än att beställa från AliExpress i Kina, dessutom snabbare leverans.

För en del år sedan köpte jag två 100W paneler av honom och är väldigt nöjd.

 

Utan att i detalj ge mig in i denna diskussion vill jag ändå tipsa dig om följande:

Köp så stor panel som möjligt, endast plats att montera den på samt din ekonomi begränsar detta.

Ibland kan det vara bättre med några mindre paneler än en stor.

Satsa på en bra regulator!

Minst 4mm2 kanelarea mellan panel, regulator och batteri.

 

Batterier är ett kapitel för sig, även här skall du ha so stor kapacitet som möjligt, så många amperetimmar (Ah) som möjligt, det finns bra gammalmodiga syra/blybatterier och det finns ännu bättre modernare och dyrare sorters batterier, dessa har avhandlats i flera trådar i detta forum.

 

Självklart skall du ha två batterier eller batteribanker ombord, ett/en för start och ett/en för förbrukning. I nödfall om startbatteriet är urladdat kopplar du en startkabel emellan batterierna eller bankernas pluspoler (minuspolerna är redan ihopkopplade i en båt).

 

Kylskåp eller kylbox skall vara en sådan med kompressor, dom ger mest kyla i förhållande till inmatad effekt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den kylboxen så helt ok ut! Lite större o lite billigre! Grymt!! 

 

ja ok du tänker så! Ja då är siktar vi på ett rent förbrukningsbatteri o så kopplar vi ihop dem med startbatteriet i nödfall! Smart! 

 

Håller koll på Dennis_87. Är ingen brådska! 

 

Hmm har inte koll på hur sladdarna går för batteriet. Är en öppen 6m Ryds . 

 

Är lite sugen på 

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/ecoflow-river-600/1015692.13723/

 

Men antar att dem inte är prisvärda? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mojo0011:

Kanske är bra för sitt syfte men inte för ditt!

Föreslår att du kollar runt lite, här och på andra ställen, och försöker lära dig lite om ström, spänning etc till ffa båtar. Finns massor bra skrivet!

Då kommer du förstå bättre vad det är du behöver och inte bara ”skjuta blint” som jag tycker du gör nu. 
I all välmening!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Batteridriven generator” tänk vad som hittar på, det låter ungefär lika användbart som en ”elektrisk gasspis”.... Men det kanske är en användbar produkt...?

 

Om du skall ha ett kylskåp med fungerande strömförsörjning så gäller detta:

 

1 Ett bra relativt strömsnålt kompressorkylskåp avsett för marint bruk, jag anser att Isotherm är bäst.

 

2 Bra och kanske litet överdimensionerad batterikapacitet.

 

3 Bra laddning, motorns generator laddar förbrukningsbatteriet under gång, solcellspaneler laddar dagtid. Landström med batteriladdare har man som komplement.

Skiljerelä kopplar ihop startbatteri och förbrukningsbatteri under gång så att båda då laddas, kopplar isär då generation slutat att ladda.

 

4 Batteriövervakning, man kan klara sig utan, men det är väldigt bra med en så kallad ”batteritankmätare” som berättar för dig vad förbrukarbatteriets kapacitet är för tillfället, hur länge du kan förbruka med nuvarande belastning innan det är dax att ladda och andra uppgifter.

 

Sedan beror det ju förstås vad du har för båt, hur länge du skall vara ute etc.

Mina råd gäller ju för en båt man bor i några eller flera nätter i sträck, samt en båt med inombordsmotor med en ordentlig generator. Om man har utombordare brukar nu dess laddningskapacitet vara begränsad, jag ger mig inte in i det ämnet utan det får dom som kan den biten bättre göra.

 

Men kyla ombord är kostsamt, både i pengar och i elektrisk energi.

I en mindre dagstursbåt kanske man klarar sig med en ordentligt isolerad kylbox med kylklampar eller en isbox med is i... Men det är ju även det avhängt på hur länge man vill ha sina matvaror kylda och vad det är för varor. Det gör nu ingenting om pilsnern blir litet ljummen, men leverpastejen och skaldjuren blir snabbt otjänliga om de inte kyls ordentligt, som exempel.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev peter-skane:

Jag har sett att dessa boxar säljs under olika namn på olika sidor och i olika butiker.

Det står en sådan 45 liters i min båt, jag fick den på köpet när jag köpte båten, och den kylboxen fungerar bra, men den är känslig för spänningsfall, jag har inte mätt så ordentligt på det, då den nattetid försökt att starta men inte lyckats komma igång och under uppstartsförsöken drar den ännu mera ström än då den kommit i gång. Isothermkylskåpet har startat och fungerat oklanderligt under samma tid. När landströmmen kopplats in så fungerar kylboxen som den skall igen. Jag har i vinter försökt att provocera fram samma fel igen, men volt- och amperemeter inkopplade, men som vanligt när skall leta efter ett sådant fel, finner man det inte. Nu drar jag fram 4mm2 kablar och plockar bort en sådan där förlustbringande cigartettändarkontakt, som jag tror bildar en flaskhals för strömmen, eftersom denna kontakt blir varm när kylboxen är igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

När landströmmen kopplats in så fungerar kylboxen som den skall igen. Jag har i vinter försökt att provocera fram samma fel igen, men volt- och amperemeter inkopplade, men som vanligt när skall leta efter ett sådant fel, finner man det inte. Nu drar jag fram 4mm2 kablar och plockar bort en sådan där förlustbringande cigartettändarkontakt, som jag tror bildar en flaskhals för strömmen, eftersom denna kontakt blir varm när kylboxen är igång.

Gjorde motsvarande i våras eftersom min, precis som din, har lite problem när spänningen inte är så hög. Detta gäller speciellt när den är inställd på frys-temperaturer.
Hade den först kopplade med cigg-proppen och originalkabeln. Funkade inte så bra och stickproppen blev varm. Testade under vintern men då funkade den perfekt. 

Sedan kopplade jag den med fast anslutning till en strömbrytare, fortfarande med originalkabeln.  Funkade inte heller då när jag hade termostaten på frysgrader.
Jag drog då i våras 6mm2 kablar och kapade originalkabeln så det bara var ett par dm av den kvar. Fortfarande krånglar den på frysgraderna när spänningen är runt 13V.

Det ska inte vara lätt att ha båt med en massa bekvämligheter! 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Gjorde motsvarande i våras eftersom min, precis som din, har lite problem när spänningen inte är så hög. Detta gäller speciellt när den är inställd på frys-temperaturer.
Hade den först kopplade med cigg-proppen och originalkabeln. Funkade inte så bra och stickproppen blev varm. Testade under vintern men då funkade den perfekt. 

Sedan kopplade jag den med fast anslutning till en strömbrytare, fortfarande med originalkabeln.  Funkade inte heller då när jag hade termostaten på frysgrader.
Jag drog då i våras 6mm2 kablar och kapade originalkabeln så det bara var ett par dm av den kvar. Fortfarande krånglar den på frysgraderna när spänningen är runt 13V.

Det ska inte vara lätt att ha båt med en massa bekvämligheter! 😉

Jag tänkte göra på samma sätt. Men funderar även på att inte förstöra originalkabeln, utan gå in i boxens gavel med något bra kontakdon. Eller ha en strömbrytare i byssan bredvid panelen för Isothermkylen, men då krävs det ju även ett relä... nä, jag gör nog på enklast möjliga vis, så som du gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

”Batteridriven generator” tänk vad som hittar på, det låter ungefär lika användbart som en ”elektrisk gasspis”.... Men det kanske är en användbar produkt...?

Otroligt men sant! Den elektriska gasspisen är redan uppfunnen! Gas som värmer maten och en elektrisk lampa så att man ska kunna se den. Det är rätt användbart 😉😇😅

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Otroligt men sant! Den elektriska gasspisen är redan uppfunnen! Gas som värmer maten och en elektrisk lampa så att man ska kunna se den. Det är rätt användbart 😉😇😅

Ja, jag vet.

Men i Schweiz hade dom under kriget elektriska ånglok, ett resultat av att det var ont om importkol men gott om inhemsk vattenkraft.

 

D988DAB4-060D-4F3B-9F45-E0E61482B179.jpeg.2c5639b8caf12f71f0b4180959c39310.jpeg
 

Det var väl inte direkt energieffektivt att koka vattnet i pannan med elkraft, men det fungerade till rangering på stationsområdet. 

 

 Nog om detta stickspår och åter till huvudlinjen!

 

När det gäller elektriska installationer ombord skall man göra dessa så enkla och tillförlitliga som möjligt. Jag kanske inte alltid följt det själv, men gör som jag säger och inte som jag gör...

 

Man får ingen energi gratis, någonstans tas den ut, oavsett om man nu har mirakelmaskiner såsom elektriska generatorer. Evighetsmaskiner fungerar ju inte i praktiken. Energi måste tillföras för att då det till att fungera.

 

Min erfarenhet säger att det inte räcker med ett 75Ah vanligt marinbatteri, ett 42 liters Isothermkylskåp samt en 50 watts solcellspanel, ja och en timmas motorgång med laddande generator varje dag, det går på i bästa fall jämt ut eller litet minus, beroende på omgivningstemperaturen, hur ofta man öppnar kylskåpsdörren och antalet motor- och soltimmar.

 

Jag har nu 250 watt solcellspaneler och 280 Ah batterbank, det räcker till ett kylskåp och en kylbox samt till en massa annat, så det är överdimensionerat för trådskaparens behov.

 

Utan att räkna på inkomster och utgifter och mellan tummen och pekfingret säger jag att det en normal svensk sommar behövs ungefär 100 W solceller, och omkring 100 Ah batteri att lagra energin i för att driva ett normalt kylskåp eller kylbox i 40-litersklassen. Möjligen är kylboxar bättre då det inte blir något kallras ur dessa då man öppnar luckan, som det blir ur en öppen kylskåpsdörr.

 

Men trådskaparen bör ju då, som redan nämnts skapa sig ett hum om de elektriska lagarna, det finns en hel del att inhämta på Kjell & Co pedagogiska sidor.

 

Sedan får man göra en tråkig energibudget med inkomster och utgifter. 
Hur mycket ger generatorn? hur mycket ger solcellspanelen?

 

Vad har man för förluster?

Hur mycket ström förbrukar kylskåpet vid en viss temperatur?

 

Hur länge går generatorn? Hur många soltimmar är det?

 

Om man då räknar i A, ampere multiplicerat h, timmar, så får man resultat i Ah, amperetimmar.

Då kan man ju beräkna eller snarare uppskatta batteriets lagringskapacitet.

Det kan ju vara så att man får räkna om angivna watt till ampere vid 12 volt, som inte alltid blir helt korrekt då spänningen sjunker litet vid belastningen av ett kylskåp, då ökar strömmen istället.

 

Nu är det ju svårt att få exakta uppgifter, kylskåpstillverkarens uppgifter är inte så sällan glädjesiffror, likaså generatorn, den har ju visserligen en angiven kapacitet vid ett visst varvtal vid en viss temeperatur. Och solcellerna sedan, samma där, svårt att beräkna, då solens itensitet varierar med klockan och var man befinner sig, liksom den varierar med årstiden och inte minst av meteorologiska orsaker. Solcellspanelens vinkel mot solen är ju avgörande också. Ligger man i hamn så skuggas ju ofta panelen av någon segelbåtsmast eller någonting iland.
Sedan får nu kylskåpet jobba hårdare under en värmebölja än under en mer normalkall regnig sommar, men då laddar ju å andra sidan solcellerna också sämre....

Sedan har man förluster i kablar, kontakter, i batteriet och kanske litet i solcellsregulatorn...

 

Så jag tror nog ändå man kommer fram till 100W solcell, 100 Ah batteri och 42 liters kylskåp, då går man iallafall inte minus, sommartid! Har man bra väder och inte öppnar kylskåpsdörren för ofta eller har en tilläggsisolerad kylbox kan kanske ett batteri på 75Ah räcka om man inte belastar det med allt för många andra förbrukare.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 w solcell och ett lithium batteri på 80Ah o en kylbox som drar i snitt 3a tänker jag. 

Sedan kan jag ju köra kylboxen medans jag kör i alla fall. Har en utombordare så den laddar inte så mycket (enl Georg_Ohm) så jag antar att det är dumt att få generatorn att ladda förbrukningsbatteriet ? 

 

288 wh borde bli vid 12v   24Ah o det är ju väldigt lite för 4000 sek! Eller tänker jag fel? 

 

Sedan är min tanke att jag tar med mig förbrukningsbatteriet, solcell o kylbox till tältplats inte långt från båten. 

 

Tackar o bugar för alla grymma tips! Man blir sugen på att uppgradera båten direkt :)

Redigerad av Mojo0011

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mojo0011:

100 w solcell och ett lithium batteri på 80Ah o en kylbox som drar i snitt 3a tänker jag. 

Sedan kan jag ju köra kylboxen medans jag kör i alla fall. Har en utombordare så den laddar inte så mycket (enl Georg_Ohm) så jag antar att det är dumt att få generatorn att ladda förbrukningsbatteriet ? 

 

288 wh borde bli vid 12v   24Ah o det är ju väldigt lite för 4000 sek! Eller tänker jag fel? 

 

Sedan är min tanke att jag tar med mig förbrukningsbatteriet, solcell o kylbox till tältplats inte långt från båten. 

 

Tackar o bugar för alla grymma tips! Man blir sugen på att uppgradera båten direkt :)

Jag orkar inte räkna på det nu.

Sedan beror ju en utombordares laddningskapacitet på vad det är för motor. Jag är väl delvis ute på svag is nu, då min kunskap om moderna utombordare är bristfällig, men jag inbillar mig att större maskiner runt hundra hästkrafter har en ordentlig generator?? Medan småmotorerna har ett magnetiserat svänghjul som roterar över några olika spolar, som på en mopedmotor, och då blir det inte så mycket uteffekt.
Hursomhelst, låt utombordarens generator ladda båda batterierna.

Bara startbatteriet är ok och att motorn är lättstartad är det lugnt. Då blir det ungefär som så att startbatteriet suger i sig det som startmotorn förbrukade rätt snabbt efter start, några återstående  procent till toppladdning tar dock lång tid. Sedan laddas båda batterierna med en svagare ström dom får dela på generatorns kapacitet, om dessa då är i gott skick och att du kör en stund, kanske i en timma. Under campingen lägger du ut solcellspanelen på det soligaste och mest skuggfriaste stället, och flyttar/vinklar den efter solen. Kylskåpet ställer du däremot i skuggan. Sedan kan du med en enkel amperemeter, eller helst en tångampere som kan mäta likström, mäta ingående och utgående ström ur batteriet, om det på dagen går plus är det lugnt. Och undvik att öppna kylskåpet för mycket, särskilt på kvällen och natten. Det är ju även väldigt bra om matvarorna är ordentligt kalla redan då du stoppar in dem i kylen. Bra om du kan stoppa in frysta varor i kylen som avger sin kyla till skåpet och de andra varorna och som förhoppningsvis är lagom tinade till du skall använda dem. Du kanske inte dricker mjölk? Men mjölk kan frysas och fungerar då utmärkt som kylklamp tills des den är tinad och dricks jättekall. Öl eller läsk i burkar eller flaskor kan inte frysas!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...