Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anuba

Byta bultar till klämringen för Volvo Penta D4

Rekommendera Poster

Jag hade tänkte att byta de sex skruvarna för klämringen på skölden, till en VP D4. Nr 15 på bilden. De har börjat att se rostiga ut och jag vill inte vänta tills de inte kan skruvas bort.
Till min överraskning upptäckte jag att de är varmgalvaniserade. Jag hade förväntat mig rostfria.

Priset hos VP för en skruv är 87 kr medans en vanlig 100mm M10, A4 kostar 11kr. Det är inga jättepengar i båtsammanhang men den dyrare sorten verkar också bli galvaniserad.

 

Är det någon som ser några risker med att ersätta VPs dyrskruvar med vanliga rostfria M10?
VP har också en udda form utformning med 40mm gänga och resten slät medan en standard delgänga har bara 25mm gängad.
Jag tänkte byta till helgängade.
 


 

image.png.25bd2247fa894b8ef0ad27562db86b4e.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev anuba:

Jag hade tänkte att byta de sex skruvarna för klämringen på skölden, till en VP D4. Nr 15 på bilden. De har börjat att se rostiga ut och jag vill inte vänta tills de inte kan skruvas bort.
Till min överraskning upptäckte jag att de är varmgalvaniserade. Jag hade förväntat mig rostfria.

Priset hos VP för en skruv är 87 kr medans en vanlig 100mm M10, A4 kostar 11kr. Det är inga jättepengar i båtsammanhang men den dyrare sorten verkar också bli galvaniserad.

 

Är det någon som ser några risker med att ersätta VPs dyrskruvar med vanliga rostfria M10?
VP har också en udda form utformning med 40mm gänga och resten slät medan en standard delgänga har bara 25mm gängad.
Jag tänkte byta till helgängade.
 


 

image.png.25bd2247fa894b8ef0ad27562db86b4e.png

Få se nu 87:- x 6 = 522 kronor fördelat på runt tio år 52 kronor / år i kostnad. Varför ta ett sämre alternativ och tjäna några kronor och sedan blir något jättefel.

Ja de ska vara galvade och galvningen är rätt bra på de original bultar du köper på penta, vanliga mjukgalvade lär inte stoppa länge. Rf och aluminium trivs inte så bra ihop, och du har rätt mycket galvaniska strömmar runt skölden, därav galv. Bultarna ska sedan momentdras med momentnyckel efter utbytet, sedan låsas fast med de rostfria blecken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Ja de ska vara galvade och galvningen är rätt bra på de original bultar du köper på penta, vanliga mjukgalvade lär inte stoppa länge. Rf och aluminium trivs inte så bra ihop, och du har rätt mycket galvaniska strömmar runt skölden, därav galv. 

Är du säker på detta? De flesta andra skruvar och bultar under vattenlinjen är i rostfritt med kontakt med aluminum. Varför skulle just den här vara i ett förlorbart material? 

Principen för att hantera de galvaniska strömmarna på drevet är ju att alla delar sitter ihop med jordkablar och att ni någon del sitter det en offeranod. 

 

191844 finns till och med i rostfritt. 
https://drevdelar.se/skruv-bultar-till-klamring-rostfria-aq-dph-dpr

Redigerad av anuba
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Är du säker på detta? De flesta andra skruvar och bultar under vattenlinjen är i rostfritt med kontakt med aluminum. Varför skulle just den här vara i ett förlorbart material? 

Principen för att hantera de galvaniska strömmarna på drevet är ju att alla delar sitter ihop med jordkablar och att ni någon del sitter det en offeranod. 

 

191844 finns till och med i rostfritt. 
https://drevdelar.se/skruv-bultar-till-klamring-rostfria-aq-dph-dpr

Det är så jag lärt mig en gång i tiden, men jag kan ju lärt mig fel och då får man lära om.

Aluminium är en oädel metall likaså järn, Rf har jag för mig räknas till ädel metall. Ädel metall tillsammans med oädel metall brukar inte vara en bra kombo. Men den kunskapen kan ju vara fel den med. Är ingen kemist och ingen expert. Har bara gjort vad jag blivit lärd.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att rostfritt och aluminium inte går så bra ihop.

 

Som seglare kan man se det på mast och bom där aluminium som är i kontakt med RF-detaljer med tiden blir ett vitt pulver.

Galv och aluminium passar bättre ihop.

 

Sedan är det en konstruktionsfråga också - om det kan bli problem med korrosion eller inte -  så det bästa är att göra som tillverkaren rekommenderar just till den produkt det gäller.

 

Sedan om du köper originalskruvar eller andra skruvar i samma material kan inte spela någon roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättekul med puttsförnuftiga tips om galvaniska strömmar. ;) Det är humor.


Men är någon insatt i DPH dreven?
Det man kan läsa till sig är att de kombinerar isolerade system med offeranoden.

Propellern är tex inte galvaniskt kopplad till axeln. 

All bultar till trimkolvarna och monteringsskruvar är rostfria.

 

Skulle just de här skruvarna var känsligare för att de är kopplade in mot motorn?

Redigerad av anuba
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev anuba:

Jättekul med puttsförnuftiga tips om galvaniska strömmar. ;) Det är humor.


Men är någon insatt i DPH dreven?
Det man kan läsa till sig är att de kombinerar isolerade system med offeranoden.

Propellern är tex inte galvaniskt kopplad till axeln. 

All bultar till trimkolvarna och monteringsskruvar är rostfria.

 

Skulle just de här skruvarna var känsligare för att de är kopplade in mot motorn?

Om du drar Rf i alu så kommer du få galvaniska strömmar, på sikt bildas vit oxid mellan bult och gods. Ska man ha Rf i struten så bör man fästa rostfria gängor i alu godset. Det finns en anledning att VP ej har använt Rf bult på en del ställen. De som skruvat äldre mercruiser drev vet att de var ihopdragna med Rf bult, och det kan bli ett helvete att få loss dessa bultar då oxiden fällt ut. Nu är det ju inte säkert detta drabbar dig, utan dra dit Rf bult och kolla om tio år hur det ser ut.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev anuba:

Jättekul med puttsförnuftiga tips om galvaniska strömmar. ;) Det är humor.

Nej, det är fakta.

 

Rostfritt AISI 316 funkar ibland.

 

image.png.56bf0d20ec3a020af8b4ada4b1c053d5.png

 

Om du inte vill ha hjälp är det väl jättedumt att fråga?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev anuba:

Jättekul med puttsförnuftiga tips om galvaniska strömmar. ;) Det är humor.


Men är någon insatt i DPH dreven?
Det man kan läsa till sig är att de kombinerar isolerade system med offeranoden.

Propellern är tex inte galvaniskt kopplad till axeln. 

All bultar till trimkolvarna och monteringsskruvar är rostfria.

 

Skulle just de här skruvarna var känsligare för att de är kopplade in mot motorn?

Köp rostfria och återkom om några år. Så får vi se om övertygelser kan ändras. 

Jag hade inte gjort det i alla fall om originalet inte är rostfritt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en smörja som heter Tefgel. Den har egenskaper så den bl.a. ska isolera skruvförband så att de inte oxiderar fast. Används inom flygindustrin så det är nog inte "snakeoil". Tuben är dyr men det kan ju vara värt att lägga på en klick på skruven för att se om det stoppar från fastkorrodering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Det finns en smörja som heter Tefgel. Den har egenskaper så den bl.a. ska isolera skruvförband så att de inte oxiderar fast. Används inom flygindustrin så det är nog inte "snakeoil". Tuben är dyr men det kan ju vara värt att lägga på en klick på skruven för att se om det stoppar från fastkorrodering.

Det är väldigt tydligt att VP är inne på det då de i installationsmanualen rekommenderar marinfett istället för locktite  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

Köp rostfria och återkom om några år. Så får vi se om övertygelser kan ändras. 

Jag hade inte gjort det i alla fall om originalet inte är rostfritt.

Skall jag tolka det som att du inte är insatt i DPH-drev?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bultarna har inte M 10 utan är  3/8 UNC gängade. Vad kostar dom i rostfritt om du kan få tag på några med dom måtten?

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev sanktanna:

Bultarna har inte M 10 utan är  3/8 UNC gängade. Vad kostar dom i rostfritt om du kan få tag på några med dom måtten?

Ingemar

Ska man ändå välja fel material kan man väl llika gärna ta fel gänga också. 😋

 

Sifverts har säkert, men kanske säljer de bara kartongvis iom. att det är UNC och syrafast skruv?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev anuba:

Skall jag tolka det som att du inte är insatt i DPH-drev?

Oberoende av fabrikat hade jag svarat på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju upp till var och en att välja 😇

Använd galvade bultar som offeranod med risk för att dom måste bytas igen om 10 år.

Eller stoppa in rostfria bultar så att man garanterat har dom fina bultarna kvar om 10 år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ABC:

Det är ju upp till var och en att välja 😇

Använd galvade bultar som offeranod med risk för att dom måste bytas igen om 10 år.

Eller stoppa in rostfria bultar så att man garanterat har dom fina bultarna kvar om 10 år

Jag skulle välja att ha gängorna i aluminiumet kvar! 

Några skruvar kan jag leva med att byta var tionde år.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det inte skulle gå att använda rostfria skruvar i alumininum är ju bara trams. Alla skruvar  på drevets utsida är ju av rostfritt syrafast stål. Att galvaniseringen håller sämre nuförtiden beror säkert  på att den är sämre. Förmodligen av miljöskäl. Galvaniseringen förstörs nog när man drar skruvarna oförsiktigt så att det går hål i zinken. Lite fett på skruvskallarna kanske gör att zinken inte skadas. Man kan köpa rostfria klämringsskruvar från drevdelar.se.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev ABC:

Det är ju upp till var och en att välja 😇

Använd galvade bultar som offeranod med risk för att dom måste bytas igen om 10 år.

Eller stoppa in rostfria bultar så att man garanterat har dom fina bultarna kvar om 10 år.

 

...och ha skölden som offeranod istället och riskera att byta den om 10 år..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Rollen:

Att det inte skulle gå att använda rostfria skruvar i alumininum är ju bara trams.

Nej, det är inte bara trams.

Det funkar ibland och ibland inte.

 

Jag tror att olika erfarenheter dels beror på att både de rostfria skruvarna och aluminiumet kan vara av flera olika typer (ha olika sammansättning) och dels att det beror på om, hur och med vad man fettar in gängorna före montaget.

 

TefGell är bra och dyrt, motorolja är inte så bra men billigt.

Aluminiumpasta funkar bra på motorblock i aluminium, men jag vet inte om det håller i 10 år i saltvatten.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ert generella resonemang att VP har satt dit galvade skruvar så finns det en fin tanke bakom. Men det här en 2006a där VP har gjort betydligt mer korkade materialval än fel skruvar. 
Hydralslangar, sjöfilterlock, propellrar och avgasknän har åldrats betydligt snabbare än för andra motorer. Så jag tycker att det är berättigat att ifrågasätta materialet i dessa skruvar.

 

Vad har ni i era sköldar av annat fabrikat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev anuba:

Vad har ni i era sköldar av annat fabrikat?

 

Jag har segelbåt, och därmed ingen sköld. Däremot har jag en lång aluminiumpinne med beslag av rostfritt, så jag har erfarenhet av att blanda dessa material. Som Mackey skriver, ibland funkar det bra och ibland inte. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Sifverts skruv i Stockholm, de har ett monumentalt lager av skruvar mm, och kan säkert erbjuda varmgalvaniserade skruvar av hög kvalitet. De är inte den billigaste leverantören, men varmgalvad skruv är å andra sidan inte dyrt i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan trösta dig med att jag hade lös mina motsvarande skruvar på min 290 drev förra sommaren, de har nog suttit där sen orginal, -92, släppte jättefint, så jag skruvade tillbaka dem och jag tror de kommer släppa igen när jag ska släppa dem igen om 30 år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade den här gamla artikeln från Vi båtägare 3/2012. Den handlar om att kombinera aluminium och rostfritt. Den är inte så svart eller vitt. Bra rostfritt innehåller också skyddande oxidskikt. Om man kan minska den den vattenexponerade av bulten kan ev korrosionen minska.

Det borde räcka med att fortsätta prima och måla drevets alla ytor.

 

3C750FD4-BDC1-4F45-AD17-8282002290E2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Jag hittade den här gamla artikeln från Vi båtägare 3/2012. Den handlar om att kombinera aluminium och rostfritt. Den är inte så svart eller vitt. Bra rostfritt innehåller också skyddande oxidskikt. Om man kan minska den den vattenexponerade av bulten kan ev korrosionen minska.

Det borde räcka med att fortsätta prima och måla drevets alla ytor.

Det är väl nästan ingen som har sagt att det är bara svart eller vitt, men  varnat för att det kanske inte funkar och att det är bäst att använda det material som tillverkaren rekommenderar.

 

Om du vill vara så säker som möjligt på att inte få följdproblem om du byter till rostfritt har du fåt en del bra tips tycker jag.

  • Köp skruvar i AISI 316, samma som A4-kvalitet.
  • Sätt någon pasta på gängorna (då menar jag inte rigatoni), helst TefGel men aluminiumpasta funkar troligen också.
    Rikligt med pasta ska det vara så att inte elektrolyten (vattnet) kommer åt.
  • Köp skruvar med rätt typ av gängor! 🙂

Jag anser att det är gängorna som är den största risken så kan du skydda gängorna från fukt så är problemet inte särskilt stort.

 

Bästa sättet att få liten korrosionen (om man nu ska ha material som ligger väldigt olika i den galvaniska spänningsserien) är när katoden är liten (de rostfria skruvarna) i förhållande till anoden (den som offras).

Aluminiumskruvar i en rostfri konstruktion käkas upp väldigt fort...

Den lilla delen ska om möjligt vara den ädlaste.

 

Tänk att det är endast de delar som är i elektrisk kontakt med varandra och som även har kontakt via vattnet (elektrolyten) som kan utsättas för galvanisk korrosion.

 

Tanken är väl inte att det ska vara vatten där skruvarna är, så då är det gängorna som är problemet. Skydda gängorna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

Aluminiumskruvar i en rostfri konstruktion käkas upp väldigt fort...

Den lilla delen ska om möjligt vara den ädlaste.

 

Ja, jo....  Fast ett alternativt synsätt är ju att den dyraste delen ska om möjligt vara den ädlaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Tänk att det är endast de delar som är i elektrisk kontakt med varandra och som även har kontakt via vattnet (elektrolyten) som kan utsättas för galvanisk korrosion.

 

Tanken är väl inte att det ska vara vatten där skruvarna är, så då är det gängorna som är problemet. Skydda gängorna!

Hmm. Vet inte om du läste artikeln men tack för tipsen. Vad tror du då om den rostfria låsbrickan mellan klämringen och skruven? Det blir en korrosiv soppa. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...