Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
shoei

Yamaha 9,9 1984 - dåliga vevaxellager

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha 9,9 från 1984 med dåliga vevaxellager. Vad kan det kosta att åtgärda på en verkstad?

 

Funderar ev på att kassera motorn om det är för dyrt.. men jag gillar Yamaha från 80/90-talet. Om någon har en fin 9,9-15 hk så är jag intresserad ifall min inte går att laga😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att det är ramlagren och i så fall bara dessa?

Dessa slits sällan ut. Har motorn gått utan olja eller olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är gissning. Vad kan det annars vara för lager? 
 

Köpt motorn och inte använt den än. Säljaren körde med 1% olja (borde väl kört på 2% i o m att den är så gammal)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yama hade 1:100 specat på riggen av motorer runt 1980 vill jag minnas. det var ett misstag. Alla var inte så noga med proportionerna och oljan kanske också skiftade i kvalitet. Efter en del haverier ändrade man tillbaka rekommendationen till 2 %. Om ramlagren dött av för lite olja så är det nog inte enda problemet. Kan inte tänka mig att det blir någon ekonomi i att fixa denna motor, möjligen om man gör det själv. Det centrala ramlagret verkar inte gå att byta, så det är en ny vevaxel som gäller. Vevstakslagren brukar ta stryk först och inte heller dessa verkar gå att byta utan sitter fast monterade i vevaxeln som är pressad samman.

Länken nedan är US modellen som ev. skiljer sig från din. Men det är oavsett inte ett lönsamt jobb.

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1984/9-9eln/crankshaft-piston

 

Att lossa power-headen, dela motorn och ta ur veven är inget svårt jobb, så det borde du kunna göra själv. Att få ihop det igen är bara lite svårare.

 

https://www.allesmarine.nl/en/yamaha-99-15-hp-2-stroke-crankshaft-assembly-682-1.html

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

 

Och tack för tipset ang. oljan. Ska se till att köra 2% på min andra motor - och så får jag se om 9,9 går att laga... Hade varit toppen om man kunde hitta en fin 9,9-15hk annars (och isf skrota min motor).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...