Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
IngemarE

Att handla på postorder

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

För att nu söva miljösamvetet och tillfredsställa en del nyfikenhet besöker jag emellanåt olika sorters second handbutiker.

Jag hittade en ny begagnatleveranör när jag letade efter campingbestick som julklapp

Nu blev det inga begagnade bestick , men en ny bekantskap blev det.

Returvaruhuset

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

stod och funderade på en livflotte en gång, men köpte den aldrig...

Kom att tänka på när jag och en kompis i skulle segla till Bornholm.

Vi gick ut gymnasiet på våren så ekonomin var inte så bra.

En livbåt kändes ju vettigt att satsa på, men vad skulle vi med den till sedan.

 

Lösningen blev att "låna" en uppblåsbar jolle på Bra stormarknad eller om det hade blivit Bra & Wessels eller kanske tom. B&W då. De var de enda som hade öppet köp så länge att vi skulle hinna segla Stockholm - Bornholm ToR.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mackey:

Jag hittade en ny begagnatleveranör när jag letade efter campingbestick som julklapp

Nu blev det inga begagnade bestick , men en ny bekantskap blev det.

Returvaruhuset

Namnet till trots så är tyvärr är de flesta varor där ofta t.o.m. dyrare än man kan köpa dem för från andra ställen. Oftast är varan då visserligen ny, men ändå.

 

Nej, de lokala Second Hand-butikerna gynnar jag/vi ofta. Förr var det ju nästan "fult" att handla på second hand eller att ha blivit sedd i en sådan butik. Men nu är det snarast tvärtom, vilket är bra.

Där kan man göra de verkliga fynden, t ex vinterjackan för 50:- som jag nu har för tredje vintern. Och allt från småmöbler till någon elektronikpryl som folk (inkl vi själva) skänkt dit istället för att köra till tippen.

 

Och inte minst går ju behållningen till bra saker, och de som jobbar där är ofta ideellt arbetande för sin kyrka eller förening, så det är inte mycket som går till saker som lön eller vinst i någon ägares personliga ficka o.s.v.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev ABC:

Apropå ämnena Kina-prylar och Hjertmans. Nu har ju även Hjertmans hängt på trenden och börjat med ett eget varumärke, Multimarine.  😪

...

Och jag är övertygad att dom flesta varor som får egna varumärken är inhandlade via postorder från Kina. Och i så fall kan jag lika gärna själv handla dom därifrån till en bråkdel av priset och ta samma risk för bottennapp som när jag handlar dom till fullpris i butiken. 

Det finns ett par skillnader som diskuterats måna gånger tidigare.

  1. När du köper en sak från "långt bort" går den ofta med flyg.
    När en butik handlar upp en stor mängd varorfrån "långt bort" går de ofta med båt.
  2. När du köper en skak från "långt bort" är det svårt att reklamera annat än vid inköpstillfället.
    När du köper en sak som en butik köpt in från "långt bort" gäller konsumentköplagen i tre år.

Sedan funkar det oftast att köpa från "långt bort". 

Jag har köpt hela min kamerautrustning på ebay (utom huset som jag köpte i Sverige) utan problem och dessutom fått den gratis genom att köpa lite för mycket av vissa saker som jag sedan sålt på Blocket och Tradera.

 

Då hade jag inte tänkt färdigt angående onödiga flygtransporter...

Dessutom är inte heller jag ofelbar, men man kan ju göra sitt bästa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:
19 minuter sedan skrev Mackey:

Namnet till trots så är tyvärr är de flesta varor där ofta t.o.m. dyrare än man kan köpa dem för från andra ställen. Oftast är varan då visserligen ny, men ändå.

Tack för info, ska hålla koll på det om jag prövar dem igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev ABC:. 

 

Och jag är övertygad att dom flesta varor som får egna varumärken är inhandlade via postorder från Kina. Och i så fall kan jag lika gärna själv handla dom därifrån till en bråkdel av priset och ta samma risk för bottennapp som när jag handlar dom till fullpris i butiken. Resultatet är i alla fall att ju fler egna varor som tar plats på hyllorna och tränger ut andra, desto mer sällan går jag dit.

Javisst, jag tänker på samma sätt. Å andra sidan är det ju lättare att reklamera i en butik som finns där man bor.

 

 För en del år sedan testade en tidning, kanske en båttidning, olika skruvdragare, och band de billigare fanns det sådana som såg identiska ut och hade samma (dåliga) prestanda, men med olika varumärken som då ägdes av tre av firmorna som nämnts här tidigare. Vill minnas att det var ungefär detsamma när PB testade polermaskiner. Alltså det finns en firma någonstans i världen, troligtvis i Asien som tillverkar stora serier av anonyma skruvdragare eller andra produkter, sedan kanske det finns en annan firma som förser dessa apparater med olika tillverkarnamn och olika logotyper, paketerar dem i färgglada kartonger och sänder iväg detta i containerlass till Europa och kanske även andra världsdelar.

Om vi nu skall titta på skruvdragare och liknande produkter, så är det ju inte självklart att Bosch, AEG, Skil och andra har fabriker i Europa, dessa kan lika gärna sättas sättas ihop i något låglöneland. Eller så är dom byggda av kinaprylar....

 

Självklart skall man ju då eftersträva att konsumera så litet som möjligt, och det man konsumerar skall vara hållbart och närproducerat, gärna också ekologiskt.

Me; om jag nu skall köpa en skruvdragare eller polermaskin kanske jag finner en som är grön och inbillar mig då att det är ett bra miljöval, den kanske håller för mina behov i tio år, men den är inte närproducerad, inte ens tillverkad i vårt land, och vem vet om det är underbetalda slavar barn som sätter ihop apparaten.

 

-Jo goddag, jag skulle vilja köpa en ekologisk närproducerad skruvdragare med miljövänliga batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

För en del år sedan testade en tidning, kanske en båttidning, olika skruvdragare, och band de billigare fanns det sådana som såg identiska ut och hade samma (dåliga) prestanda, men med olika varumärken som då ägdes av tre av firmorna som nämnts här tidigare. Vill minnas att det var ungefär detsamma när PB testade polermaskiner. Alltså det finns en firma någonstans i världen, troligtvis i Asien som tillverkar stora serier av anonyma skruvdragare eller andra produkter, sedan kanske det finns en annan firma som förser dessa apparater med olika tillverkarnamn och olika logotyper, paketerar dem i färgglada kartonger och sänder iväg detta i containerlass till Europa och kanske även andra världsdelar.

Om vi nu skall titta på skruvdragare och liknande produkter, så är det ju inte självklart att Bosch, AEG, Skil och andra har fabriker i Europa, dessa kan lika gärna sättas sättas ihop i något låglöneland. Eller så är dom byggda av kinaprylar....

 

Ja, jag läste också tester av skruvdragare och polermaskiner och även multimaskiner, tror dom var i PB men är inte helt säker. I åtminstone ett av testerna så såg man flera skillnader när man öppnade maskinerna. Det etablerade märket hade riktiga kullager medan flera av kopiorna, som säkert var tillverkade i samma fabrik, hade billigast tänkbara lager och där var väl också lite skillnader sinsemellan hos dom billigare.

 

Tror man kom fram till att kunden nog kan få precis det den önskar, allt från användning av dom billigaste tänkbara komponenterna till dom av högsta kvalitet, det är helt enkelt en fråga om pris. Samma fabrik, kunden sätter ribban och väljer kvalitet. Utseendet kunde, som du skriver, vara mer eller mindre identiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ABC:

Apropå ämnena Kina-prylar och Hjertmans. Nu har ju även Hjertmans hängt på trenden och börjat med ett eget varumärke, Multimarine.  😪

Multimarine täckställning är det enda jag köpt på postorder från Hjertmans. Är väldigt nöjd med den faktiskt, haft den i några säsonger nu.

 

Man kan säkert gräva fram samma ställning billigare på AliExpress elller Wish, men min erfarenhet av kinesiska säljare är att man inte riktigt vet vad man får tills man öppnar paketet. Specifikationer är mer riktvärden på ungefär vad man kan förvänta sig. I sådana här fall tycker jag det är skönt att någon annan, i det här fallet Hjertmans, står som garant för kvaliteten. Om den inte lever upp till förväntningarna är det klart enklare att returnera till Hjertmans än till Kina, i min uppfattning.

 

Om man känner till säljaren väl tycker jag det funkar att köpa från Kina, alternativt om det är mindre/billigare prylar. Undviker själv att köpa mer komplexa eller dyrare varor från kinesiska säljare jag inte har referenser på. Men allas riskvilja är olika!

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag hittade en ny begagnatleveranör när jag letade efter campingbestick som julklapp

Nu blev det inga begagnade bestick , men en ny bekantskap blev det.

Returvaruhuset

 

Kom att tänka på när jag och en kompis i skulle segla till Bornholm.

Vi gick ut gymnasiet på våren så ekonomin var inte så bra.

En livbåt kändes ju vettigt att satsa på, men vad skulle vi med den till sedan.

 

Lösningen blev att "låna" en uppblåsbar jolle på Bra stormarknad eller om det hade blivit Bra & Wessels eller kanske tom. B&W då. De var de enda som hade öppet köp så länge att vi skulle hinna segla Stockholm - Bornholm ToR.

Finns även ReTuna https://www.retuna.se/om-oss/, de har dock ingen postorder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev ABC:

I åtminstone ett av testerna så såg man flera skillnader när man öppnade maskinerna. Det etablerade märket hade riktiga kullager medan flera av kopiorna, som säkert var tillverkade i samma fabrik, hade billigast tänkbara lager och där var väl också lite skillnader sinsemellan hos dom billigare.

Känner igen det där. Jobbade ett tag på ett företag som hade liknande produkter av flera varumärken. Många av dem gjordes i samma fabrik och såg väldigt lika ut. Frågade varför man skulle välja den dyraste när alla kom av samma band efter montering och fick svaret att innehållet, bla motorer och kullager, skilde dem emellan. Man ville inte att "prestandamärket" skulle råka ut för några skurna lager och liknande och underförstått tillät man det med de billigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ABC:

Apropå ämnena Kina-prylar och Hjertmans. Nu har ju även Hjertmans hängt på trenden och börjat med ett eget varumärke, Multimarine.  😪

 

Jag är allergisk mot egna varumärken (jag är kanske lite överdriven?) men jag är övertygad om att man ständigt jagar priser och köper in det billigaste man hittar och säljer det till ungefär samma priser som dom etablerade märkena för att få så stora marginaler som möjligt. Det betyder även att det man köper idag inte nödvändigtvis är samma som man köpte förra gången.

 

Och jag är övertygad att dom flesta varor som får egna varumärken är inhandlade via postorder från Kina. Och i så fall kan jag lika gärna själv handla dom därifrån till en bråkdel av priset och ta samma risk för bottennapp som när jag handlar dom till fullpris i butiken. Resultatet är i alla fall att ju fler egna varor som tar plats på hyllorna och tränger ut andra, desto mer sällan går jag dit.

Nuförtiden är i princip ALLA varor tillverkade i Kina, även de från kända och välrenommerade märkesvaror. Vad företagen som sätter sitt varumärke på dem gör är att försöka se till att det värsta skräpet inte kommer via dem. Köper man direkt från Kina så är ibland kvaliteten eller prestanda långt ifrån den specificerade. Men oftast är det OK, och som sagt så mycket billigare att det lönar sig i genomsnitt. 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del Kinasäljare verkar köpa upp det som inte klarat kvalitetskontrollen och säljer till ett billigt pris.

 

För några år sedan köpte jag ett par rullar ledbelysningstaper (sån där mjuk silikoninklädd med klisterremsa på baksidan). Testade dem när de kommit och de lyste jättefint. Det var lite för många projekt just då och de bliv liggande i sina förpackningar ombord ett par år. När jag tog fram dem och testade igen innan jag skulle fästa upp dem så hade den ena slocknat helt och den andra lyste lite bitvis. Det vara bara att kasta alltihop. Det var ju ren tur att jag inte lagt monteringsjobb på dem.

 

Ny beställning och denna gång blev det en variant som t.o.m. skulle kunna monteras som undervattensbelysning i en pool. De har fungerat utan anmärkning några år nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan variant på temat att det blivit sämre, är att beskrivningarna i webbutiken av vad man får eller vad som ingår tycker jag blivit allt tunnare. Från Kinabutikerna är det ju mer regel än undantag, men jag tycker det verkar som att även de lokala/svenska firmorna blir allt sämre. Hos Erlandssons får man ibland gissa, och flera fackbutiker må ha en rubrik för "detaljerad info" men där är oftast tommare än i beskrivningen.

 

Sedan finns det kampanjer och erbjudanden som jag tycker nästan gränsar till lurendrejeri och inte bara är utelämnande av information. Söker just nu en multidisplay/ekolod/sjökortskombination, och det finns ju massor av erbjudanden som löper i princip hela tiden. Hittade denna företagsannons på Blocket: https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/raymarine_element_7_9_12_superpris_2021/93359183

Snarlikt erbjudande finns på många ställen, men erbjudandet om sjökort har där oftast gått ut. Eller levereras med "efter tillgång" som bl.a. Hjertmans har kört med (hmmm..). Men här ingår de. Bra, mailar och kollar.

Får svar att de väntas komma in först i mars, så om man beställer före mars 2021 ingår de inte och de skickas helt enkelt inte med. Men annonsen är ju inlagd NU och där står det att de ingår gratis. Jo, men inte om man beställer nu. Men kanske om man beställer i vår. Företaget passar i mailet också på att påpeka att de minsann hållit på länge, så man kan lita på dem :huh:

 

Som han sjöng - Vem ska man tro på ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det var dax att köpa en AIS-transreciver var det ju frestande att köpa en från utländsk firma i Långbortistan. Men jag föll inte för den frestelsen utan det blev en svensk firma som fick leverera, det skiljde inte så jättemycket i pris, mindre än en hundralapp , delvis beroende på att det var den svarta fredagen. Känns skönt att ha garanti hos en svenska firma om jag skulle behöva reklamera, vilket jag inte behövt.

 

Från Kina har jag mest köpt billigare grejer, som liksom inte kan gå sönder. Visserligen satser med olika elektroniska komponenter. Så blev det också en ratt, som jag skrev tidigare, så har jag även mer eller mindre av misstag beställt en roderlägesindikator med givare, skulle bara lagt till den på önskelistan, men tryckte på fel knapp... så kan det gå, det gick ju visserligen att annullera ordern, men jag lät det vara. Den var så billig att garanti inte behövs enkel teknik som jag kan laga själv om det skulle behövas, så tänker jag.

 

E42E514D-2975-4442-83EC-135D476BF8C0.jpeg.3c8bbba782096d7a90f78bf6affcfc2d.jpeg

En sådan här ratt blev det till den yttre styrplatsen, vi får väl se hur den ser ut om ett år, iofs är den skyddad från UV-strålning och från regn och stänk under ett skydd, då den inte används. Det känns behaglig att hålla i, och med rattkula för att snabbt kunna manövrera i hamn. Erlandsons säljer en exakt likadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-11 vid 22:09 skrev IngemarE:

Sten Hjertman är nog inte aktiv i företaget längre (70+), och den tiden jag syftade på var för 20 år sedan. Det har förändrats....

Jodå, jag är fullt medveten om att saker och ting förändras.

 

Hr Hjertman finns i min kontaktbok sedan flera decennier tillbaka och Hr Billing likaså. Därför kostade jag på mig att jämföra deras personligheter. 😉

 

Fastighetsägaren Hjertman har inte kunnat släppa det marina företagandet, kika på bolaget Marifix...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Lintott:

En del Kinasäljare verkar köpa upp det som inte klarat kvalitetskontrollen och säljer till ett billigt pris.

Tyvärr verkar även svenska företag strunta i kvalitetskontrollen alltmer, och kör på den kinesiska varianten - ser det bara likadant ut så räcker det.

 

Två exempel:

1) Tyget "Smögen" som funnits till båtar i hur många år som helst, inte minst beroende på att det både är snyggt och har mycket bra UV-tålighet. Grossisten Nevotex bytte för ett par tre år sedan leverantör (för att få det billigare ?) till en långt bort i öst. Vi klädde om alla dynor i båten med detta strax efter det, men efter bara tre (!) sommarmånader vare allt som varit solbelyst blekt rosa istället för marinblått. Nope, det är exakt samma som innan hävdade grossisten, vi har inte ändrat något !

Först efter att vår tapetserare låtit bekosta ett eget UV-test mot gamla tygprover och det nya som visade att det hade rent usel UV-tålighet jämfört med de gamla proverna, backade Nevotex och ersatte dem/oss. Men utan vidare förklaring eller kommentar. Av "någon anledning" drogs sedan tyget in från marknaden strax efteråt. Har nu sett att det är tillbaka efter flera år, men vem vet hur det är nu.

 

2) Husvagnsbutikerna säljer intagshuvar för t ex solpanelskablar som är ganska trevliga. Det är gjorda i ABS som modifierats för att tåla UV bättre. På senare år har dessa (helt identiska) dykt upp i tusental på kinesiska sajter, och så billigt att jag köpte ett par. Dessa kritvita saker skulle vara UV-beständiga enligt Mr Wang (samma kopierade text hos honom och alla hans kompisar), men efter ett enkelt test (se bild) motsvarande ett par månaders sommardagar så var de redan tydligt gula.

 

Jaha, typiskt kinesiskt tänkte jag, och köpte en mycket dyrare på prov från en husvagnsbutik ganska lokalt. Dessvärre visade den sig vara precis lika UV-känslig, dvs man får numera samma skräp där också. Fast det är klart, kunden märker väl säkert inget förrän garantin gått ut.

UV_abs.jpg.1508d915d08c27fa68411d510cdf8017.jpg

 

Om det bara var som @Mackey skrev att vi får vad vi betalar för. Men vi får ju inte ens det längre. Men bryr sig butikerna/kedjorna, och vem av den idag otroligt kompetenta butikspersonalen (obs - ironi) förstår överhuvudtaget vad man pratar om när man säger "UV-tålighet" i händelse av att man skulle reklamera ?

I fallet med huven jag köpte lokalt gick jag faktiskt tillbaka till dem. Men de hävdade att jag tvättat med något fulmedel, att de skulle sälja något för husvagnstak som inte var UV-tåligt....hur dum är jag egentligen ?

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att man i både tyget ”Smögen” liksom i ABS-plasten tvingats subtrahera någon slags miljöovänlig tillsats som gjorde materialen mer uv-tåliga? 
Alltså någon tillsats som blivit bannlyst i både EU och i Asien?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan gråvädershistoria om en känd svensk kapellmakare som funnits på marknaden sedan Hedenhös.

För några år sedan när jag bytte båt så beställde jag sprayhood o sittbrunnskapell från båtleverantören. De har under väldigt lång tid låtit denne kapellmakare sy kapell till sina båtkunder.

 

När kapelldelarna provades (innan jag skulle hämta båten) så var det så dålig passform att det inte gick att få ihop de två delarna som var utformade för att sitta ihop. Hamnkapellet packades ihop o skickades tillbaka till kapellmakaren. Efter ett par veckor var det tillbaka. De hade inte ens packat upp paketet... Efter ytterligare ett varv hos syfirman hade de sytt på en förlängning så det gick att få ihop blixtlåsen. Fortfarande med generellt dålig passform. Det slutade med att min båthandlare gick med kapellet till en annan firma och fick det justerat.

 

Hur kunde det bli så dåligt? Enligt uppgift så hade kapellmakaren lagt ut all tillverkning utomlands (och tydligen med dålig kvalitetskontroll). Nästan all personal hade sagts upp. De som var kvar skulle ägna sig åt småreparationer och att rätta fel i nyleveranserna. Man kan ju bara gissa hur ambitiösa de var/är med att rätta till felen från sina utländska " kolleger".

 

Men det sitter fortfarande fina märkningar med det gamla företagets logotyp o namn på kapellen.

Så kan det fungera med Svensk kvalitét numera.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PostNord förnekar sig ALDRIG. I torsdags kom en SMS-fråga vart jag ville att de skulle leverera ett paket, som jag vid köpet angivit skall levereras till närmsta utlämningsställe. Jag anger IGEN att jag vill ha det till utlämningsstället. För säkerhets skull ringer jag dem, väntar 45 minuter, och får beskedet att de lämnar paketet på utlämningsstället idag måndag. Idag måndag kommer ett SMS som påstår att de varit hemma här och inte kunnat lämna paketet fast jag varit hemma hela tiden, och att de kör det till utlämningsstället i morgon. 

Ungefär så där fungerar det (inte!) i stort sett varenda gång! En sak vore om de struntade i att göra något de åtagit sig att göra. Men de gör allting minst två gånger varav minst en gång är fel.....

Verksamheter som PostNord förtjänar helt enkelt inte att finnas till, och att de går med förlust är självklart.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Seawolf:

PostNord förnekar sig ALDRIG. I torsdags kom en SMS-fråga vart jag ville att de skulle leverera ett paket, som jag vid köpet angivit skall levereras till närmsta utlämningsställe. Jag anger IGEN att jag vill ha det till utlämningsstället. För säkerhets skull ringer jag dem, väntar 45 minuter, och får beskedet att de lämnar paketet på utlämningsstället idag måndag. Idag måndag kommer ett SMS som påstår att de varit hemma här och inte kunnat lämna paketet fast jag varit hemma hela tiden, och att de kör det till utlämningsstället i morgon. 

Ungefär så där fungerar det (inte!) i stort sett varenda gång! En sak vore om de struntade i att göra något de åtagit sig att göra. Men de gör allting minst två gånger varav minst en gång är fel.....

Verksamheter som PostNord förtjänar helt enkelt inte att finnas till, och att de går med förlust är självklart.  

Min erfarenhet av PostNord är den rakt motsatta (de senaste två åren). Hemleveranser som kommer på rätt dag (budet ringer alltid upp mig på telefon när han är utanför) och leveranser som kommer till rätt ombud. Ibland får man inte välja ombud och då kommer det till det ordinarie ombudet vilket jag inte gillar eftersom det är en omväg på flera kilometer gentemot det ombud som ligger på vägen mellan jobbet och hemmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju snart jul och det är en pandemi, Pest Nord har mycket att göra och det är säkert många anställda som är sjukskrivna, inte så konstigt att det tar lång tid.

Men det gör det ju annars också. Jag har väldigt svårt att förstå hur det kan ta fyra veckor för att paket från det att det är förtullat tills det kommer till mitt ombud, dessutom skickas det ut flera avier, en när paketet kommit, och då har jag redan fått ett sms, jag hämtar ut paketet samma dag som jag får sms:et, dagen därpå kommer det en påminnelse. Någon gång också en avi som lurar mig att tro att det kommit ett paket till, då jag hade beställt varor även från Olssons i Ellös och från bilreservdelsfirma. Och detta var då förra hösten, det var då långt till jul och det var knappast någon annan än virologer som visste vad covid-19 var för någonting.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...