Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
IngemarE

Att handla på postorder

Rekommendera Poster

Är det bara jag som tycker det har blivit mycket mer fel och strul  än vad det var "förr" när man handlar på distans ?  Och att det på något sätt inte är så viktigt för företagen längre om det blir lite fel, dvs att det på något sätt har blivit ett normaltillstånd.

 

Samtidigt stänger fler och fler företag sina kundtjänster man förr kunde nå per telefon och då lösa en sak på 5 min. Nu skall man först chatta med en robot, som när den givit upp i bästa fall placerar en i kö till en riktig människa. Annars får man maila eller fylla i formulär. Och hoppas någon återkommer, vilket de ibland gör efter bara ett par dagar. Ibland inte alls.

 

Håller på och samlar ihop och köper på mig saker som jag under våren skall ha in i nya båten, så jag är s.a.s. mitt uppe i det just nu. Tyvärr har jag tiotals mil till närmaste båttillbehörsbutik (om man inte räknar Biltema), så jag är tyvärr rätt hänvisad till distanshandeln. Men hur kan man lyckas göra så mycket fel ?

 

Beställde nyligen tre olika artiklar från Erlandssons. Av en skulle jag ha 2 st, de övriga två 1 st vardera. Totalt fyra prylar. Och efter en vecka fick jag fyra prylar. Men det var 2+2 st dvs en artikel saknades helt. Reklamerade via mail (riktigt artigt faktiskt) och får tre dagar senare ett svar att de minsann inte gjort så med flit, men att de skickar den felande artikeln och en returlapp så jag kan skicka tillbaka den jag fått istället "utan kostnad".

En vecka senare får jag äntligen rätt vara. Men förpackningen de skickat i går inte återanvända till returen så den får jag bekosta själv. Likaså resan till DHL service point en extra t o r. För en vara för 99:-. Visst vet jag att jag har rätt till ersättning för detta, men t.o.m. jag väljer ibland mina strider.

 

För två veckor sedan beställde jag från Hjertmans, för ganska ansenligt belopp faktiskt. En vara för femsiffrigt belopp var inte på lager (visste jag om) så det skulle ta 4-10 arbetsdagar enligt texten vid artikeln. Lade ordern, fick ordererkännande.....och bums även fakturan på alla poster. Normalt sett skickar man fakturan när varorna går iväg, men tydligen inte Hjertmans. Eller rättare sagt - Resurs Bank, som sköter detta åt dem. Minns dock att man gjorde så förr i alla fall, alltså fakturerade inte förrän varorna verkligen fanns att skicka.

 

Idag levererades äntligen paketen. Förväntansfull öppnar jag och går igenom. På samtliga poster på följesedeln står det rätt antal i kolumnen "Beställt" och i spalten "Denna leverans" kan jag se samma antal och inga nollor. Bra !

Men längst ner står det en notering om att ett varunummer är restnoterat och "skickas senare". Dock inte när "senare" är. Detta trots att samma vara ju står som levererat antal = 1 en bit upp. Det var f.ö. den som inte fanns på lager när jag beställde och - som jag trodde - fördröjde leveransen.

Dessvärre förfaller fakturan snart, dvs jag skall fortfarande betala fast jag inte fått varan, som jag heller inte vet när den kommer. Och som om detta inte var nog så har man nu dessutom precis efter att jag beställde sänkt priset flera tusen på denna vara. Fortfarande utan att ha någon i lager.

Mail är skickat till Hjertmans. Men det som rör betalning måste jag ta med Resurs Bank, och de vet inget om några icke levererade varor.

 

När jag färdigställde förra båten för 20 år sedan var det också pallar med prylar som behövdes. Minns en lördagskväll (!) när Sten Hjertman själv ringde för att dubbelkolla så allt blev rätt vid en av leveranserna. Det var tider, det.

 

Att ta betalt för varor man inte har eller kan leverera fick jag som ung lära mig kallades bedrägeri. Nu är det tydligen normalt och ok. Likaså att stoppa i saker lösa i en kartong, med minimalt med förpackningsmaterial (Conrad t ex) så prylarna dansar runt och kommer fram helt sönderslagna i ett annars helt paket. Eller som ett paket från Tyskland som råkat ut för en "olycka" hos Postnord - PN-killen lastade av en plastpåse och rester av en tom kartong (!). Men han hade minsann kollat mot följesedeln när de plockade ihop sakerna från golvet hos Postnord, och "allt verkade vara med i påsen".

 

Vad har hänt med våra mer lokala butiker, försäljningsställen (och transportföretag) ?  Är det så konstigt att man hellre handlar från ställen utomlands som Kina ?

 

Någon mer som tycker det var bättre förr ?  Eller är det minnet som sviktar kanske.....:unsure:

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplever samma sak, företag som tidigare haft bra omdömen och snabba leveranser rasar nu i botten. En del får inte varorna alls, men betala måste dom. 

Jag misstänker att Covid-19 kan ha ett finger med i spelet.

 

Jag undviker att handla om företagen inte kör med Klarna där kan man åtminstone stoppa fakturan om inte prylarna dyker upp. 

 

Om vi sedan pratar Kina och bla Aliexpress så ballar det ut där också. Prylarna fastnar i Belgien verkar det som. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gelis:

Om vi sedan pratar Kina och bla Aliexpress så ballar det ut där också. Prylarna fastnar i Belgien verkar det som. 

Nja, de fastnar nog när de kommit från Belgien till Sverige. Sist tog det sex (6 !) veckor för PostNord att hantera en utom-EU-försändelse till firman från det att den nådde Sverige tills den levererades på firmaadressen. Dessvärre ansåg de det vara normal tid "i dessa dagar".

 

Har de försändelserna i karantän, tro ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev IngemarE:

- - -

Eller som ett paket från Tyskland som råkat ut för en "olycka" hos Postnord - PN-killen lastade av en plastpåse och rester av en tom kartong (!). Men han hade minsann kollat mot följesedeln när de plockade ihop sakerna från golvet hos Postnord, och "allt verkade vara med i påsen".

- - -

Oj, accepterade de att prata med dig och ge dig information?

 

För ett tag sedan väntade jag på en reservdel i ett Postnord-paket från en firma i Malmö. Jag kunde se att paketet fastnat i Rosersberg där Postnord har en stor terminal. Efter ett par dagar ringde jag och undrade vart paketet tagit vägen. Efter en halvtimme i telefon med kundtjänsten (de svarade faktiskt) så fick jag veta att jag inte hade rätt att klaga eftersom det inte var jag som var avsändare  och så avslutade de samtalet...

 

Dagen efter ringde jag avsändaren som lovade att skicka ett nytt paket. Samma eftermiddag ringde avsändaren och meddelade att paket nr ett kommit i retur med notering "adressaten okänd". Dagen efter levererades paket nr två - som var adresserat till den av Postnord "okända adressen".

 

Suck!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med. Beställer inte så mycket via nätet ändå. Orkar oftast inte med strulet. 

Du nämner Conrad. Beställde ett knappcellsbatteri där för några veckor sedan. Fick avisering och hämtade det bara några dar efter beställning hos tobakshandlaren. Bra så långt. Dock blev jag mycket förvånad då de packat batteriet, stort som en femkrona ungefär, i en kartong stor som ett A3 och tre cm tjockt. Dessutom var paketet trasigt. Då jag såg det bad jag direkt tjejen i tobaksaffären titta när jag öppnade. Men batteriet och följesedeln låg där. 
 

När jag ändå handlar på nätet försöker jag använda kortbetalning. Jag kan då till min bank (kortutgivaren) reklamera om jag inte får rätt vara eller om den är försenad för länge. 
Annars är ju Klarna ganska bra. De har ett betalningssätt som heter något liknande ”betala efter leverans” som jag isf använder. 


Skulle nog aldrig betala flera tusen, som jag förstår att du gjort, i förskott. 
Sen har man ju distansavtalslagen som ger köparen ganska stora rättigheter men där handlarna tolkar dem på lite olika sätt. Du har ju rätt att inom 14 dagar EFTER MOTTAGANDET av varan returnera den om du ångrar dig. Vissa butiker tolkar det som EFTER ORDER vilket inte är hållbart juridiskt. 
Tragiskt är det iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på ELFA/Distrelec i Solna häromdan och fick ett besked som gjorde att jag fick en tår i ögat.

Butiken stängs före jul och lagret i Järfälla där det tidigare gick att hämta grejor som de inte hade i Solnabutiken har redan flyttats till Holland. Väldigt tråkigt att läsa på hemsidan "Elfa firar 75 år i Sverige!" samtidigt som verksamheten läggs ner.

 

Det här var en guldgruva där det gick att gå in och köpa över disk eller hämta en småpryl som man lagt en beställning på. Väldigt kunnig och serviceminded personal som hjälpte till att hitta passande komponenter om man var osäker.

 

Nu blir det postorder även för dessa småprylar och fortsätter utvecklingen så som IngemarE beskriver så blir det varken smidigt eller kul.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

Jag var på ELFA/Distrelec i Solna häromdan och fick ett besked som gjorde att jag fick en tår i ögat.

Butiken stängs före jul och lagret i Järfälla där det tidigare gick att hämta grejor som de inte hade i Solnabutiken har redan flyttats till Holland. Väldigt tråkigt att läsa på hemsidan "Elfa firar 75 år i Sverige!" samtidigt som verksamheten läggs ner.

Ja, då fattas bara att Siefvert skruv lägger ner sin fina butik också. Har samma erfarenhet av dem vad gäller kunnig personal. 
Jag tror att vi måste visa kundkraft så långt det går. Handla bara på butiker som ger oss konsumenter det vi vill ha, även om det kostar några kronor mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag tror att vi måste visa kundkraft så långt det går. Handla bara på butiker som ger oss konsumenter det vi vill ha, även om det kostar några kronor mer!

Jo, vi får ju den service vi är beredda att betala för.

 

Även värt att tänka på när det gäller mat och drivmedel ute i skärgården.

Om alla tar med sig all mat hemifrån och släpar drivmedel i dunk från landmackarna så har vi snart inte tillgång till någon mat eller något drivmedel ute i skärgården.

 

Nu har det blivit mycket internethandel senaste två veckorna och det har funkat huvudsakligen bra för vår del. Av drygt 30 beställningar från Sverige och Europa har en på 9 000:- tagit onödigt lång tid (vi var lite misstänksamma så vi betalade inget i förskott) och det återstår sju som inte kommit. Några av dessa borde ha kommit tycker jag, men nu är det coronajulen 2020 så viss förståelse för lite sena "utskeppningar" och långsamma leveranser bör man ha tycker jag.

Inga felleveranser hittills!!

 

Sedan blir man ju förstås  lite fundersam när en vara från Kumla går via Umeå till Stockholm. En omväg på drygt 100 mil eller så!

Postnord! VARFÖR!?

 

Söndag denna vecka tror jag är sista dagen att beställa julklappar om man inte firar Ryskortodox jul.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Jag var på ELFA/Distrelec i Solna häromdan och fick ett besked som gjorde att jag fick en tår i ögat.

Butiken stängs före jul och lagret i Järfälla där det tidigare gick att hämta grejor som de inte hade i Solnabutiken har redan flyttats till Holland. Väldigt tråkigt att läsa på hemsidan "Elfa firar 75 år i Sverige!" samtidigt som verksamheten läggs ner.

Tråkigt !

ELFA började gå utför när familjen Jensen sålde det till....Schweiz (?). Var mer eller mindre stamkund där - både privat och via firman - sedan hur längesedan som helst. Små saker kunde man få skickade som brev, med måttlig frakt.

Men sedan gick det utför. Leveranserna strulade, det var ofta fel, priserna bara höjdes och till sist tröttnade jag/vi på ELFA. En gång fanns ju butik i t ex Linköping också. Beställer numera det mesta från Farnell (företag krävs) eller ännu hellre RS-components. Dessa levererar också oftast med UPS, så slipper man PostNord.

 

Håller inte helt med @Mackey att vi får den service vi är beredda att betala för. Snarast får vi inte den service vi betalar för. Tror dessutom allt strul kostar mer för dem än det skulle gjort att göra rätt och sätta mer heder i det - om de nu skulle summera. Men det är säkert ett annat konto.

Jag betalar dessutom gärna mer för just god service, i synnerhet när det är företaget inblandat då tid och strul är pengar på ett annat sätt än om man är privatperson. Men det finns ju ingen service att få som man kan betala för.....🤔

 

9 timmar sedan skrev ChristerN:

Skulle nog aldrig betala flera tusen, som jag förstår att du gjort, i förskott. 

Sen har man ju distansavtalslagen som ger köparen ganska stora rättigheter men där handlarna tolkar dem på lite olika sätt.

Nu har jag (ännu) inte gjort det, då det är mot faktura. Men den förfaller snart, då den skapades och skickades i samband med ordern och inte vid utleveransen. Har dessutom inte handlat som privatperson från Hjertmans just denna gång, så distansavtalslagen faller.

 

Men exemplen kan fortsätta:

I förra beställningen från min elgrossist (Malmbergs) fick jag istället för 2 st dvärgbrytare (automatsäkring) 2 st kartonger med 10 i varje. Samtidigt hade man å andra sidan på en annan post bara skickat 1 st istället för 1 förpackning.

 

Conrad är ok (förutom de gigantiska kartongerna med löst innehåll) så länge allt funkar. Men när det inte gör det, väntar ofta en mardröm. De är (numera) det värsta jag sett när något går snett. Visserligen står det på hemsidan att "vi har för tillfället lite längre svarstider på Kundtjänst", men det har det gjort sedan förra vintern. Och med "lite längre" innebär veckor till månader att ens svara på mail om anulleringar och reklamationer. Och när de väl svarar är det ofta tyket, inkompetent och otrevligt. Ingen telefon att ringa heller numera.

 

Vad har hänt ?

 

Visst finns det ännu undantag. Kjell & c:o är ett företag där jag sällan blivit besviken, och inte minst utmärker de sig med personal som oftast inte pratar i nattmössan. Försöker gynna dem så gott det går. Men även Clas Ohlson och numera faktiskt även Biltema är riktigt ok jämfört med andra. I det sistnämnda fallet kanske mer för att andra blivit så dåliga....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett företag som hittills funkat bra för mig är Electrokit i Mälmö, som säljer elektronikprylar. Man kan kalla dem för ett "ELFA Light". Låga priser och tillförlitlig leverans hittills, sett under flera år.

Postnord är närmast kriminellt. För utomeuropeiska varor kräver de 75 kr för moms och tullhantering, Plus själva momsen och tullen.  
Men det har hänt mig två gånger av c:a fem att de först tar betalt så. Sen går det nån månad utan att jag hör något ALLS. Så kollar jag, och det visar sig att varan kommit till utlämningsstället och legat där utan att jag hämtat ut det och därmed återsänts till avsändaren (enligt Postnord). Men jag har inte fått varken avisering eller påminnelseavisering, och utan dem skulle jag likafullt inte kunnat hämta ut dem, referensnummer från avisering krävs.
Kontaktar man Postnord hävdar de att man inte kan kräva dem på ersättning för de påstår att aviseringar skickats ut och deras avgift avser bara momshanteringen. De påstår sig alltså inte ha något ansvar allas!
Har alltså hänt två gånger.
 

Annars kan jag nämna att Banggood kan skicka sina varor via något EU-land. Nästan alla EU-länder har ett Momsundantag för postordervärden under 22 Euro, men det har inte Sverige. Så genom detta blir det ingen moms för saker under 22 Euro, eftersom de kommer in i EU momsfritt.
En annan leverantör är Wish, som betalar svensk tull och moms i förekommande fall och därmed snuvas Postnord på sin 75-krona.
Kanske andra här på Maringuiden kan nämna fler företag med liknande hantering?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Seawolf:

Men det har hänt mig två gånger av c:a fem att de först tar betalt så. Sen går det nån månad utan att jag hör något ALLS. Så kollar jag, och det visar sig att varan kommit till utlämningsstället och legat där utan att jag hämtat ut det och därmed återsänts till avsändaren (enligt Postnord). Men jag har inte fått varken avisering eller påminnelseavisering, och utan dem skulle jag likafullt inte kunnat hämta ut dem, referensnummer från avisering krävs.

Samma erfarenhet.

Jag har tagit för vana att dels dagligen kolla tracking, och när det hamnat för förtullning gå in på momsbetalningssidan och söka på försändelsen. Därefter dagligen kolla tracking för att se när det finns att hämta. Sista fyra i trackingnumret är samma som referensen, så oftast går det att hämta ut bara på det (och leg).

 

Tyvärr funkar det nog inte längre så bra med att skicka via ett EU-land, då PN kollar ursprungslandet (försöker i alla fall) och tullar det i alla fall. Inte sällan helt felaktigt då det faktiskt finns försändelser som verkligen uppfyller kravet på att ha "landat" i EU på rätt sätt först. Har haft ett par sådana dispyter och Tullverket (som man reklamerar till) har i samtliga fall givit mig rätt och PN fel.

 

Men hur länge är det värt det, och hur länge orkar man ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara rätt och schysst mot Hjertmans får jag väl nu tillägga att man nu återkommit med ett preliminärt leveransdatum och att fakturans förfallodatum skjutits upp (vilket också Resurs Bank bekräftat).

 

Med felaktigheten återstår ju att man fakturerar alla varor vid order (alldeles oavsett om de finns), och inte när de verkligen skickas/lämnar butiken/lagret. Ungefär som om du vill köpa en sak i en butik som de inte har hemma, men som de kräver du skall betala för i alla fall i kassan. Dessutom utan att de kan tala om när du kan komma tillbaka och hämta ut det du betalat för.

 

Konstiga tider....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Samma erfarenhet.

Jag har tagit för vana att dels dagligen kolla tracking, och när det hamnat för förtullning gå in på momsbetalningssidan och söka på försändelsen. Därefter dagligen kolla tracking för att se när det finns att hämta. Sista fyra i trackingnumret är samma som referensen, så oftast går det att hämta ut bara på det (och leg).

 

Tyvärr funkar det nog inte längre så bra med att skicka via ett EU-land, då PN kollar ursprungslandet (försöker i alla fall) och tullar det i alla fall. Inte sällan helt felaktigt då det faktiskt finns försändelser som verkligen uppfyller kravet på att ha "landat" i EU på rätt sätt först. Har haft ett par sådana dispyter och Tullverket (som man reklamerar till) har i samtliga fall givit mig rätt och PN fel.

 

Men hur länge är det värt det, och hur länge orkar man ?

Vi får se hur det utvecklar sig. 
Wish däremot anger att de förtullar och betalar VAT, och bör det vara omöjligt för PostNord att lägga sig i detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Tyvärr funkar det nog inte längre så bra med att skicka via ett EU-land, då PN kollar ursprungslandet (försöker i alla fall) och tullar det i alla fall. Inte sällan helt felaktigt då det faktiskt finns försändelser som verkligen uppfyller kravet på att ha "landat" i EU på rätt sätt först. Har haft ett par sådana dispyter och Tullverket (som man reklamerar till) har i samtliga fall givit mig rätt och PN fel.

Det har hänt mig också.

Det jag tycker mig ha kommit fram till är att det ofta är avsändaren som anbringat felaktig information på paketet. Felaktigt ifyllda/använd tulldeklarationer CN22/CN23 leder till att Postnord tar ut tull och moms.

 

När jag haft tid har jag helt enkelt låtit paketet gå i retur och krävt tillbaks pengarna.

Jag tror tyvärr det enda sättet att få leverantören att lära sig göra rätt är att de får onödigt arbete och förlorade intäkter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte värmepump i våras. Köpte allt på Rinkaby. Pumpen på ca 60000 skickades efter lite småplock värt ca 1500. Med första paketet var naturligtvis fakturan. Pumpen kom veckan efter att fakturan skulle vara betald. Klarna var företaget som skickade fakturan och det gick att prata med dem (tycker dock det är ett företag som samlar lite väl mycket information om sina kunder).  Känns oseriöst av historiskt sett bra företag att skicka fakturor på detta sätt. 

Redigerad av FIATX19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Lintott:

Jag var på ELFA/Distrelec i Solna häromdan och fick ett besked som gjorde att jag fick en tår i ögat.

Butiken stängs före jul och lagret i Järfälla där det tidigare gick att hämta grejor som de inte hade i Solnabutiken har redan flyttats till Holland. 

F_n!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Kane:

F_n!

Jo visst är det tråkigt att Elfa stänger. Samtidigt är det inte utan dåligt samvete jag lagt mina småorder. Senaste åren 4 order som jag kommer ihåg: NTC termistor till värmepumpen, samma till kylen, elytkondingar till TV power supply och några SMD till en batteriladdare. Ordervärde mellan 30 och 250 kr. Klart att det inte går att få lönsamhet i denna hantering. På Jensens tid tror jag man bjöd på denna service. Hemmapulare som jag var eller blev nog ofta senare företagskunder, som det gick att tjäna pengar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Lintott:

Jag var på ELFA/Distrelec i Solna häromdan och fick ett besked som gjorde att jag fick en tår i ögat.

Butiken stängs före jul och lagret i Järfälla där det tidigare gick att hämta grejor som de inte hade i Solnabutiken har redan flyttats till Holland. Väldigt tråkigt att läsa på hemsidan "Elfa firar 75 år i Sverige!" samtidigt som verksamheten läggs ner.

 

Det här var en guldgruva där det gick att gå in och köpa över disk eller hämta en småpryl som man lagt en beställning på. Väldigt kunnig och serviceminded personal som hjälpte till att hitta passande komponenter om man var osäker.

 

Nu blir det postorder även för dessa småprylar och fortsätter utvecklingen så som IngemarE beskriver så blir det varken smidigt eller kul.

Jag beställde ett backup-batteri till en av våra plottrar (heter det så i plural?) från Elfa. Betalade i förskott eftersom det var bara några tior och då skulle ju allt vara klart, liksom. Jag fick orderbekräftelse från Elfa och bekräftelse från DHL att DHL hade minsann fått "körorder". Försändelsen skulle levereras hem till mig 3 dagar senare. Jag kollade trackingen efter 1 dag och jodå paketet var avhämtat från Elfa Disrelecs huvudlager och var på väg till flygplatsen Amsterdam-Schiphol. Dag 3 passerade och inget paket. Dag 4 likaså men då tittade jag ånyo i trackingen och paketet var sedan dag två tillbaka till Elfa Disrelecs huvudlager!

 

Que! Jodå, chauffören hade läst lite extra noga men ändock fel. Chauffören hade missat den lilla detaljen att försändelsen skulle till flygplatsen för vidare befordran till Sweden. Chauffören hade hittat en ort i närheten som hette nästan som den ort i Sverige där jag bor. Saken var ju bara den att den orten som chauffören hittade hade minsann ingen sådan gatuadress som jag råkar ha. Så chauffören hittade ingen mottagare på den orten och då fick alltså försändelsen helt sonika åka tillbaka till utgångspunkten. Return to sender med andra ord.

 

Jag skickade då dag 4 ett lite lagom tydligt mail till Elfa Disrelec och fick ganska snabbt till svar att de skulle sända paketet på nytt, vilket de också gjorde. Två dagar senare, dag 6, fick jag ett sms från DHL att de skulle leverera paketet dag 8 om någon var hemma. Jag såg till att någon, dvs. jag själv, var hemma definitivt hela dag 8 och lite till. Ingen DHL hörde av sig. Dag 9 fick jag ett SMS från DHL att eftersom ingen hade varit hemma dag 8 hade de inte kunnat leverera försändelsen, därför skulle försändelsen kunna avhämtas på ett av dem uppgivet utlämningsställe dag 10. Skulle så inte göras skulle försändelsen gå i retur till avsändaren två dagar senare. Det intressanta var att detta utlämningsställe var definitivt inte det geografiskt närmsta valet bland DHLs utlämningsställen.

 

Dag 10 åkte jag så till utlämningsstället för att hämta försändelsen och det visade sig att mitt paket hade funnits på detta utlämningsstället sedan kvällen dag 7...

 

Det var bättre förr när det fanns riktig Post & Bank lite här och lite där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns en leverans av DHL på sjuttiotalet som funkade perfekt. Det var aktier i ett amerikanskt företag för 1000 USD. Något senare fick jag brev från italienska Justitiedepartementet som undrade om jag ville hänga på en grupptalan mot skojarna/fejkmäklare, men utsikterna att få igen några pengar var små så jag struntade i det. Emellertid var det en nyttig läxa som säkert sparat större belopp senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev IngemarE:

Minns en lördagskväll (!) när Sten Hjertman själv ringde för att dubbelkolla så allt blev rätt vid en av leveranserna. Det var tider, det.

Sten Hjertman och Tomas Billing är diametralt skilda personligheter, allra mest invärtes...🤑

 

Jag knallade in på den närmsta Hjertmans-butiken för att köpa drivknutbälg till VP DP-E. De hade ingen i lager så jag beställde en sådan av expediten och påpekade att jag ville ha 7835-6294. Jag ville ha VP original.

 

Dryga veckan senare fick jag ett sms att bälgen hade kommit och jag åkte förbi dagen därpå för att hämta och betala. Bälgen hade kommit, förpackat i plastpåse i stället för den blå kartongen, artikelnumret var 7835-294 i stället för 7835-6294, leverantören var Orbitrade i stället för VP. Enligt expediten skulle jag vara själaglad för att bälgen var av Orbitrades fabrikat istället för VP, för backslick-kisen meddelade uppnäst att Orbitrades bälg var ju "far beyond" VP när det kom till kvalitén.

 

Nä, jag lät bälgen ligga kvar på disken och önskade de anställda på den Hjertmans-butiken en god kväll. Jag köpte senare en "äkta" VP-bälg av en annan leverantör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 De där bägarna tillverkas av en firma i en liten förort till Bryssel, även ledbussar och handklaver lär tillverkas där.

 

Vi är väl bortskämda här i Blöteborg med minst fyra båttillbörsbutiker, Erlandssons, Hjertmans, Sesea med två butiker samt Viking. Därtill Biltema, Classe och Jula. Ja så finns Swedol där man kan handla diverse fordonselekriska grejer som är användbart även i båten.

 

Elektronkbutiker finns det bara en, vad jag känner till. Förr fanns det många fler, Elfa lade ju ned sin butiksverksamhet här. Så det blir en hel del postorderköp när det gäller komponenter, strömbrytare och sådant. 
 

Jag har köpt förbruknings material såsom filter, remmar, bälgar och andra drevdelar från olika svenska företag och det har, peppar, peppar, hittills gått bra och inte varit några som helst problem vare sig med de firmorna eller leverantörerna, men Post Nord är ju hopplöst långsamma, sniglarna springer ju ikapp deras långtradare.

 

Jag blev ju kraftigt kritiserad då jag en gång skrev att jag hade skickat efter några grejer från Kina, hade varit inne på AliExpress och funnit någon firma där under Alis stora parasoll som jag beställde grejer ifrån, men det var ju inte bra att ta hem grejer från en diktatur och dessutom med flygfrakt... och det är nog så, men jag beställde en ny ratt, och såg idag att den är identisk med den Erlandsson säljer, jag har även sett att några strömbrytare jag köpt är helt identiska med samma tillverkare, som Jula och Biltema säljer. Biltemas ratt är också densamma som man kan finna nånstans i AliExpress webhotell. Jag har reklamerat kinaprylar två gånger, och båda gångerna fått nya prylar utan avgift, men det tar tid. En leverans kom bort, fick nya varor, och efter ett år kom den ursprungliga fram, och firman ville inte ha den tillbaka.

 

Det är väl så att en väldigt stor del av världens tillverkningsindustri ligger i olika delar av Asien där lönerna är låga och arbetsvillkoren dåliga. Så jag hade väl hellre köpt en ny ratt från någon svensk firma om det nu fanns en sådan.

 

Var tror ni exempelvis att era kalsonger tillverkas? Ja iallafall inte av någon TEKO-industri i sjuhäradsbygden. Biltemas skiljerelä, i Västerås eller Sollentuna, knappas, men det är nog ”Made in China”.

 

Tack för tipset Electrokit!

 

Här är en firma i ”Folkdiktaturen” som levererar snabbt från olika ställen i Europa, med DHL.

Jag beställde en ratt och fick den efter några veckor. Men jag vet ju inte hur kvaliteten på deras grejer är, även om ratten kändes helt ok.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där känner jag igen hos Hjertmans här i stan. Okunnig och lögnaktig personal, inte alla men en del av dom.

Skulle köpa impregneringsmedel  303 fabric guard. Var slut på hyllan trots att det stod på hemsidan att butiken hade + saldo. Det kan jag i får sig ta, saldofel kan det bli.

Frågar en yngre tjej om dom kan ta hem. Näe det kunde dom inte. Varför inte kontrade jag med. Svaret blev att det tillverkas inte längre, vilket då var rent skitsnack. 

Sa åt henne eran webbutik har ju, det är väl bara att du beställer (kunde beställt själv men då fått en fraktkostnad).

Då drog hon en vals att om hon beställde därifrån så kanske någon annan blev utan......

Då blev jag förbannad och sa nu beställer du och jag står kvar tills du gjort det.

Flaskan kom efter några dagar och då hade jag kollat på 303 hemsida om dom slutat tillverka medlet, men det fanns fortfarande och finns än idag.

När jag hämtade flaskan så var bruden där och då sa jag till henne så även butikschefen hörde att hon skulle sluta dra lögner för kunderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Sten Hjertman och Tomas Billing är diametralt skilda personligheter, allra mest invärtes...🤑

Sten Hjertman är nog inte aktiv i företaget längre (70+), och den tiden jag syftade på var för 20 år sedan. Det har förändrats....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag blev ju kraftigt kritiserad då jag en gång skrev att jag hade skickat efter några grejer från Kina, hade varit inne på AliExpress och funnit någon firma där under Alis stora parasoll som jag beställde grejer ifrån, men det var ju inte bra att ta hem grejer från en diktatur och dessutom med flygfrakt...

Jag var en av kritikerna och jag har flera gånger tänkt be dig om ursäkt för att kritiken mot just dig just då blev såpass hård. Ursäkta!

 

Min ursäkt är till dig, absolut inte till Kina som jag tycker beter hemskt på så många olika vis.

 

Jag håller med dig om att det är svårt att låta bli att handla från Kina, men jag fortsätter att gör mitt bästa.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska erbjuda en lite annorlunda upplevelse här. Jag handlar rätt mycket på postorder/e-handel, ännu mer nu under Covid, och tycker generellt att det funkar väldigt bra. Jag har aldrig fått fel saker levererade och de gånger det blivit fel har jag kunnat kontakta kundtjänst via e-post eller chat för att rätta till det. Jag har inget behov av, och vill heller inte, ringa. Det kanske hjälper.
 

Leverans till dörren har utvecklats ordentligt senaste åren och var nu under Black Week gratis. Fantastiskt, då behöver jag inte ta bilen ner till uthämtningen. Returer är oftast gratis, i några fall även med upphämtning vid dörren. Så var det inte ”förr”. Internationella beställningar är väldigt mycket enklare - och möjliga - nu jämfört med 10-20 år sen. Förmodligen billigare också tack vare ökat utbud och bättre logistik. 

 

Självklart blir det mer problem med transporter och högt tryck nu under Covid, än mer vid utlandsbeställningar. DHL lyckades få ett paket från Nederländerna hit på bara några dagar, men FedEx skickade ett paket från England via Frankrike och Tyskland innan det kom till Sverige. Det tog nästan 10 dagar från order till leverans.

 

På det hela taget tycker jag saker funkar väldigt bra. För egen del klarar jag mig i stort sett utan butiker, utom för kläder och skor jag helst provar innan köp. Men det verkar vara en generationsfråga, yngre verkar vara mer inne i att beställa massor och prova allt hemma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men apropå din berättelse @IngemarE så har jag inte beställt av just Erlandssons. Hjertmans har jag beställt från en gång och det gick bra, hade kontakt med deras kundtjänst via e-post och det funkade också även om det tog lite längre tid än att sitta i telefon.

 

Conrad är däremot ett bolag jag undviker att handla från. De har jag haft problem med, bl a enormt långa svarstider från kundtjänsten (sannolikt kraftigt underbemannade). För mig är Conrad undantaget, när det finns så många andra bra att välja istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det blir (är?) en trend att prova i butiken och beställ på nätet - färre felköp och returer, minskad lagerhållning, mindre transporter m.m.

Kanske en omvandling av butiker/köpcentra till showroom för tillverkare/grossister och så har ett distributionsled försvunnit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Jag var en av kritikerna och jag har flera gånger tänkt be dig om ursäkt för att kritiken mot just dig just då blev såpass hård. Ursäkta!

 

Min ursäkt är till dig, absolut inte till Kina som jag tycker beter hemskt på så många olika vis.

 

Jag håller med dig om att det är svårt att låta bli att handla från Kina, men jag fortsätter att gör mitt bästa.

Ursäkten är accepterad!

 

Men men vet ju inte riktigt alltid, eller så vet man, många saker man köper över disk här hemma kommer ju från Kina och närliggande länder. Dessa varor kanske kommer hit i ”icke borttappade” containrar, och kanske inte så ofta med flyg. Men dom kan ju fortfarande vara producerade av underbetalda underåriga under undermåliga arbetsförhållanden, vem vet? Importörerna här hemma garanterar ju att det inte är så, att dom kontrollerat hela tillverkningskedjan, och då var det bra, den dagen dom utförde kontrollerna...

 

Det är fortfarande förenat med en spänning att handla på postorder. Första gången jag tillsammans med en kompis handlade var i slutet av 1960-talet, då var det från en icke helt obekant firma i Insjön som det handlades av, Claes Olsson. Jag minns att jag inhandlade några strömbrytare, lamphållare, batterihållare och en ritapparat, en pantograf. Senare beställdes mopeddelar från Hobbex, bland annat en tändhatt med kylflänsar på, den skulle vara väldigt effektiv sades det... Men ritningarna till cykelbilen ”Fantom” beställdes aldrig. Inte heller ritningar till någon liten sportbåt, även om det hägrade. Idag har ju både Claes och Hobbex butiker i stan så det är ju inte alls så spännande att få se saker man tidigare handlat osedda.

 

Men nu under coronarestriktionerna är det ju bra om man undviker butikerna, man lär ju iallafall inte bli smittad av något virus genom att kolla i kataloger eller på olika företags hemsidor, möjligen datavirus då, men det går att vaccinera datorn mot de flesta sådana. 
Nytt växthus inköptes på postorder, och levererades av DHL, inga problem. Nya duschväggar kommer att beställas snart. Sedan diverse delar till drevet, offeranoder, bälgar och annat.
Sedan skall jag kolla på Bildeslsbasen.se om jag finner oljetrycksgivare och en motor till en fönsterhiss, ja till bilen då förstås.

 

Som nämnts är ofta specialbutikernas yngre medarbetare inte så kunniga huruvida du skall ha en avgasbälg med eller utan klaffar, eller liknande frågor. Flera men inte alla hemsidor är ju mer exakta i vilken del du skall ha till vilket drev eller motor. Men jag köpte en komplett filternas en gång till min KAD43, och fick med ett filter till vevhusventilationen som inte finns på just den motorn... så det kan bli fel.

 

Jag ägnar mig ju också emellanåt åt gamla bilar, och även där finns det kinadelar att tillgå, en del grejer är väldigt bra, andra är det inte. Nu såg jag att Empi har lagt ut ännu mer av sin tillverkning på olika länder i Asien, vad nu det innebär. Jag har iallafall monterat en kinesisk förgasare som är en kopia av en väldigt vanlig Solex, och den fungerar väldigt bra, jag har en som är tillverkad inom EU också som även den funkar bra efter det att jag fått slipat bort gjutskägg och annat.

 

För att nu söva miljösamvetet och tillfredsställa en del nyfikenhet besöker jag emellanåt olika sorters second handbutiker. Senast fann jag några bilar, Models of Yesteryear från Matchbox som jag saknade i samlingen, 20 kr styck, rena rånet. På Hönö finns det två sådana butiker, där fann jag ytterligare modeller ur den serien, monterade på bokstöd i ena butiken och monterad på ett förfärligt askfat i den andra butiken. I den större av dessa som det kyrkliga samfundet driver finns det även fiske- och båtprylar, stod och funderade på en livflotte en gång, men köpte den aldrig... Den Fina kristallkronan ratades också till slut. Däremot fann vi en lada med blandade och udda ”kristaller” bra reservdelar till de ärvda kristallkronorna vi redan har här hemma.

Så på välsorterade second handbutiker kan man fynda det mesta. 

 

Däremot har jag köpt nästan nya och oanvända båtprylar på både Tradera och Blocket. Den jag var mest glad över, var en elektrisk membranpump av känt fabrikat som nu utgår nödtömningspump för septiktanken. 
Min gamla men rena och välfungerande manuella toastol såldes för en femhundring på Blocket, den gamla rengjorda septiktanken skulle jag kanske också lägga ut till försäljning.?

 

Barnbarnen önskar sig dinosaurie-Lego i julklapp, bara det att Lego har olika teman under olika perioder, just nu finns det inte så många dinosaurier i deras sortiment, men det finns ”piratlego” made in China, men sådant vill dom inte ha.

Men det finns en butik i Örebro som säljer retro-Lego, då det blir väl att belasta det stora bankkontot, eftersom det inte direkt är billigt där. Man jag fann iallafall en begagnad Lego-byggsats med en sådan där hejsansvejsanosaurius med en terrängbil fångstredskap och några gubbar på Tradera, den provbyggdes och befanns vara komplett. Så det var ju bra!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Inte heller ritningar till någon liten sportbåt, även om det hägrade.

Flugan? Det är nog mången ungdom som suttit och dreglar över den i hobbexkatalogen.

För mig blev det, under ungdomstiden, ett radiostyrt segelflygplan, ASW 15, och ett trepack kastknivar. På postorder. Utan "tracking". Bara sitta hemma och vänta. Men det gick bra. Fast på den tiden var Posten fortfarande Posten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå ämnena Kina-prylar och Hjertmans. Nu har ju även Hjertmans hängt på trenden och börjat med ett eget varumärke, Multimarine.  😪

 

Jag är allergisk mot egna varumärken (jag är kanske lite överdriven?) men jag är övertygad om att man ständigt jagar priser och köper in det billigaste man hittar och säljer det till ungefär samma priser som dom etablerade märkena för att få så stora marginaler som möjligt. Det betyder även att det man köper idag inte nödvändigtvis är samma som man köpte förra gången.

 

Och jag är övertygad att dom flesta varor som får egna varumärken är inhandlade via postorder från Kina. Och i så fall kan jag lika gärna själv handla dom därifrån till en bråkdel av priset och ta samma risk för bottennapp som när jag handlar dom till fullpris i butiken. Resultatet är i alla fall att ju fler egna varor som tar plats på hyllorna och tränger ut andra, desto mer sällan går jag dit.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...