Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Danne-k

Min båt renovering

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Danne-k:

Hade tänkt att köra bets-råolja-förnissa. Jag får dubbla budskap i denna fråga. Vissa säger att det kan bubbla sig när den kommer ut i solen om jag använder rå linolja men majoriteten säger kör på detta. Har provat lite och oljan verkar inte suga in i trät så bra. Verkar som betsen sluter porerna lite. 

 

Jag har brukat olja först och betsat sedan, om det behövts.

Oljat i flera omgångar så länge det sugits in och sedan torkat bort överflödigt. Kan ta några dagar innan det är klart. Sedan är det bra att vänta ett par veckor innan man går vidare med bets eller fernissa.

Med rå linolja ska det inte behöva bli några problem. Kokt kan däremot ge en hinna som inte är så bra att lacka eller måla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför sitter akterlanternan kvar? Du måste ta bort alla beslag och dyl. för att få ett tätt lacklager under, annars kommer fukt att tränga in och ge lacksläpp och det vore ju synd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt att ha två projekt på gång, tröttnar man på det ena så går man över på det andra👍

kämpa på i garaget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då va de 2021 nytt år nya möjligheter.

renoveringen fortgår med slipning betsning.

har betsat med Epifanes och är nöjd med kulören efter 2 vändor.

nu blir det oljning med rå linolja, får se hur många vändor det blir. läser lite varstans att vissa går på med koks linolja på slutet, vad är poängen med detta?

Rascal allt blir såklart demonterat innan lack! 

IMG_3898.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror heller inte det är något behov av att olja med kokt efter man oljat med rå när man fernissar efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Danne-k:

Rascal allt blir såklart demonterat innan lack! 

Tack för det!!  Men jag skulle demonterat allt före slipning för att undvika slipskador i kromet och onödiga nivåskillnader/upphöjningar under grejerna. Dessutom är det viktigt att få in olja i trät även under alla prylar.

Själv skruvar jag av samtliga beslag varje höst på min Forslundare för att komma åt att matta ner och lägga ett nytt lager lack. Dessutom tror jag att det något slitna kromet mår bättre i stugvärmen än ute kyla och fukt. Blir dock många skruvpåsar att märka upp och hålla reda på.

Din betsning blev snygg med kontrasten till det ljusare runt om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då va allt betsat och oljat!!

Två lager bets och 15 strykningar olja blev det, ca 4 liter.

nu ska jag gå på botten, denna är delvis plastad, en tunn remsa ligger i varje skarv ca 5cm,

detta är inget jag hade önskat men kommer att köra vidare i samma tema, laga på några ställen där det släppt, sen en 1komp färg, detta gjordes för 18-19 år sedan, allt ser friskt ut, någon mindre torrspricka finns,  

IMG_3902.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Det blev en snygg båt🙂

Hur gjorde du med det där dåliga bordet du visade oss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blev verkligen snyggt!Skrovet ser lite brunare ut än mahognyrött på fotot o det passar ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zwen jag sågade ur det dåliga och ersatte med ny ek, limmade med polyuretan lim, ska bara få tag på skruvar/nitar, org är det kopparnitat.  

IMG_3914.jpg

IMG_3915.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va en lite diskho som jag va intresserad av att bygga om till en sitt platts, detta är nu påbörjat medans jag väntar på att oljan ska torka in, jag räknar med att jag ska nåta 3v efter att jag oljat färdigt, och sen låta nåten torka 7-10 dagar innan jag börjar förnissa/lacka.va tror ni? är tidsspannet ok? Här kommer en före bild på diskhon.  

13.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och här kommer en efter bild. inte färdigt men på gång. jag har använt Furu plywood 10mm 

furu stomme 20x40mm som kommer att oljas med koktlinolja. 

IMG_3913.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Danne-k:

Zwen jag sågade ur det dåliga och ersatte med ny ek, limmade med polyuretan lim, ska bara få tag på skruvar/nitar, org är det kopparnitat. 

Fint jobb, man lägger nog inte märke till lagningen om man inte vet om det🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

 

har inte lagt ut något i de sista, det innebär inte att det står stilla i renoveringen,

det blev ett lager med kokt linolja ca 10dagar efter den råa hade torkat in. detta för att försegla in den råa och få en bra grund att lägga nåt och förnissa på. har dolat med botten en stund nu. snart dags för förnissa/lack 

22.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Vad blev det för nåtmassa? Och vilken fernissa kör du på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Lajnus 

TDS tror jag nåtmassan hette, köpt på Hertmans. Epifanes förnissa köpte jag på mig några liter,

lite i de dyraste laget kan jag tycka, men jag hoppas det är värt de i slutändan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länge sen man såg nått från denna fina renovering.Hoppas det gått bra?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

länge sedan sista inlägget.

båten kom i vatten till midsommar 2021, tog in en del vatten men svällde på ca 7 dagar.

mindre läckage rund axeln men de har jag fått leva med i två säsonger nu. Här ligger hon 2021 

IMG_4238.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Danne-k:

Hej

länge sedan sista inlägget.

båten kom i vatten till midsommar 2021, tog in en del vatten men svällde på ca 7 dagar.

mindre läckage rund axeln men de har jag fått leva med i två säsonger nu. Här ligger hon 2021 

IMG_4238.jpg

Ser fin ut!! 

Vad är problemet med axelläckaget? Är det läckage mellan skrov och rör eller är det i axeltätningen? En bild på problemet skulle vara bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...