Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Danne-k

Min båt renovering

Rekommendera Poster

Hej detta är mitt första båt projekt.

Inte helt ovan att jobbed trä, men inte trä som ska ligga i vatten. 

1.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

båten köptes i Karlskrona 2020-11-29

här är jag hemma efter 18 tim i bil.

Båten har stått i ett kall förråd i 15år

planen är att snygga till den inför sommar 2021

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en del att göra på den, den är torr kanske inte de bästa men inga större glipor i ek skrovet.

Motorn en Volvo B20 inte startad på 15år 

Lack Nåt och färg på skrov skall åtgärdas. 

dyker säkert upp 1000 grejer till när man börjar att riva i allt.

4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

Kul projekt. Ska bli intressant att följa - för du lägger väl upp bilder här vartefter renoveringen fortskrider?

Såna här projekt blir ju gärna större än man tänkt sig men jag hoppas du är beredd. 
Här finns en hel del kunskap runt renoveringar och det finns säkert ännu mer på andra forum, speciellt inriktade på träbåtar. Tror att den gamla siten trabatsakuten.nu är avsomnad dock.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken på hur svårt och hur lång tid alla moment tar så har jag börjat slipa skrov och däck.

Jag har använt värmepistol och skrapa för att ta det övre lagret med lack/färg, sen skrapat sen grovt sandpapper på en exenterslip. tidskrävande som f.n. Noten är ju ett kapitel för sig men en vass kniv och en trubbig skruvmejseln verkar fungera ok.  

6.jpg

10.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Danne-k:

Nyfiken på hur svårt och hur lång tid alla moment tar så har jag börjat slipa skrov och däck.

Jag har använt värmepistol och skrapa för att ta det övre lagret med lack/färg, sen skrapat, sen grovt sandpapper på en exenterslip. tidskrävande som f.n. Nåten är ju ett kapitel för sig men en vass kniv och en trubbig skruvmejseln verkar fungera ok.  

6.jpg

10.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, gratulerar👍

Ska bli kul att följa. Gjorde själv ett liknande projekt med en Skålèn passbåt i mahogny i början av 90-talet. Mycket jobb men en otrolig känsla när möbeln är färdig.

 

Ett litet tips när du ändå gör dig besväret att slipa trärent, försök få bort så mycket av missfärgningar i träet som möjligt. Det kommer att synas annars även om du betsar aldrig så noga (om du nu ska betsa.

Bra också att du kan vara inomhus. Då har du bra möjligheter att få ur all fukt innan du lackar.

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara varna för slipning med för grovt slippapper och för länge. Det är lätt hänt att för mycket av bordens tjocklek försvinner. En varning för detta är när träpluggarna som täcker skruvskallarna blir för tunna och lossnar vilket jag tycker mig se längst bak på bordläggningen. Det beror naturligtvis på hur många slipningar båten har varit med om och hur många fler gånger framtiden kräver. Excentersliparna tar ibland för mycket framförallt vid kanter och hörn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Zwen det är en balansgång att slipa/skrapa för mycke eller för lite, som Pascal säger.

men jag måste ju få bort lacken (förnissan) skrovet har aldrig vart pluggat det är igen spacklade skruvskallar tyvärr. va tvungen att se om det gick att betsa eken, vet att det är fel att göra såhär, men va tvungen att prova! annars hade jag målat  skrovet men tycker att det blev ok, mahogny betsen blev lite väl brun kan jag tycka bara. 

8.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undras om det inte i vissa fall går att bleka bort missfärgningar utan att slipa... Har läst om det men minns inte nu hur man gjorde. Kan det ha varit den berömda oxalsyran tro? Osäker...

Betsningen ser väl ganska så lagom ut? Tycker det är finare är det gamla mer rödaktiga🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har använt Oxalsyra på de mörkare partierna, kanske går att lägga på mer och under längre tid.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer skrapning och slipning utförd, tanken är att dra oxalsyra på alla mörkare partier, hur jag ska lösa nitarna vet jag ej, då skovet är tunt kan jag ej plugga med ek, och vissa nitar ligger plant med skrov. förslag på detta? 

11.jpg

12.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är båten? Det där med blekning av varenda fläck på en äldre båt är jag lite motståndare till. Jag tycker att det kan få synas att det är ett äldre föremål men naturligtvis välvårdat och älskat. Jag hade nog försökt behålla träet ljust och bara lackat med en bra båtlack av traditionell typ men det är ju valfritt. Glöm inte att impregnera med en blandning av linolja och terpentin före lack.

Hur ser den ut på insidan av skrovet? Bilder vore kul! Min erfarenhet är att lack på både ut och insida lätt ger bubblor. Min var lackad på bägge sidor och vart väldigt bubblig på insidan tills jag la många timmar på renskrapning. Nu är den bara oljad och insidan har hållit sig fin i många år.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska helst inte lacka på insidan, träet kan inte andas ut fukten då. Därav bubblorna.

Linolja o terpentin 50/50 är nog det bästa ja🙂 Om man absolut vill lacka får det bara vara väldigt tunt.

I kölsvinet är det dock bra att måla med Danboline.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ingenting om båten, förra ägaren trodde den va från 60 tal och varvs byggd då han renoverade den för 20 år sedan. Råolja och terpentin är inköpt inför impregnering. skovet är lite väl svart på sina ställen detta ska jag försöka tona ner, kommer aldrig få bort allt. insidan är klädd med en tunn plyfa för utseendets skull.

13.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanlig lösning på insidan av skrovet, är det plywood eller faner?  Dvs är det flera lager eller ett? 

Ser snyggt ut invändigt, behöver väl knappast renskrapas utan nedmattning och lite lackning gör nog susen. 

Tråkigt att du inte har någon historia på båten. Men det kanske går att lösa med tiden. För många år sedan när jag hade en gammal Petterssonbåt och förtöjde i Stockholms skärgård kom det en dam springande och ropade att det var deras gamla båt. Jag fick veta en del om båtens historia av en slump. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rascal det är plywood, inv går jag över med lite 240 papper och ett lager förnissa är tanken.

Ja det skulle va kul att hitta lite info om båten. någon som har tips på vettig bets till ek?

jag önska att få eken lite mer rödaktig mot mahogny, och att jag kan betsa först sedan impregnera så ingen lackbaserad bets.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min personliga åsikt är att en bets endast bör förstärka träslagets naturliga nyans och hjälpa till med UV skydd så träet inte bleks lika snabbt. Det är ju mycket snyggare tycker jag om eken får vara gul/ljusbrun mot den mörka mahognyn! 

 

Har själv en eksnipa med däck och vissa detaljer i mahogny där tidigare ägare har blandat brunröd bets i fernissan över hela båten. I mina ögon bedrövligt.. Kommer på sikt låta all ek ha sin naturliga färg och patina med skavanker, mörknat trä, lagningar synliga etc. I mina ögon är det båtens linjer, de olika träslagens samspel, ådring och patina som är vackert. 

 

Edit: Men för att svara på frågan så har jag testat några olika mahognybetser och tycker att den som fungerat bäst är Rylards oljebaserade mahognybets. Fin ton och lätt att stryka jämnt. Fast jag har bara använt den på mahogny, inte på ek.

Redigerad av Lajnus
Tips om bets.
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med dig i vad du säger Lajnus, 

MEN just i detta fall så är jag lite kär i mahogny kulören, jag lägger med två exempel bilder.

förstår att jag köpt en ek båt, men undrar om det går att lura ögat lite.

5890649994.jpg

590281.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt snygg båt du har.Jättekul att följa.Jag har en blandning av ljust o mörkare trä på mitt däck.Iof.mahogny och oregonpine men kontrasten kan bli snygg ibland.Jag förstår vad du är ute efter men ditt ekskrov tror jag kan bli urtjusigt lackat o obetsat.//Thomas

7DADCF3F-8DD1-4EB5-8DB3-1E12416B2316.jpeg

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Danne-k:

- - -

det är plywood, inv går jag över med lite 240 papper och ett lager förnissa är tanken.

- - -

Det har varnats tidigare i tråden för att lacka insidan av skrovet. I ditt fall är det den invändiga garneringen du tänker lacka och det påverkar inte skrovets möjlighet "att andas på insidan". Det är nog t.o.m. nödvändigt att lacka plywoodgarneringen. Plywood är ju inte lika vattentåligt som massivt trä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Lintott:

Det är nog t.o.m. nödvändigt att lacka plywoodgarneringen. Plywood är ju inte lika vattentåligt som massivt trä.

Japp, bra tips. Och lacka ändträt också. Det är där fukten lättast kommer in i trät. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Danne-k:

Jag kan hålla med dig i vad du säger Lajnus, 

MEN just i detta fall så är jag lite kär i mahogny kulören, jag lägger med två exempel bilder.

förstår att jag köpt en ek båt, men undrar om det går att lura ögat lite.

Fattar, kommer bli snyggt också! Blir ju något helt annat att betsa på riktigt än att blanda bets i fernissan som det är gjort på min båt. Tycker som sagt att Rylards mahognybets är bra. Vad du än gör köp inte Internationals bets, den är lila..

 

Gällande nitskallarna så får du väl försöka spackla över så gott det går med linoljespackel, kanske Valle Vikings mahognyfärgade kitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipandet fortsätter även om jag ej uppdaterat på ett par dagar.

Babors sida är slipad ner till 180papper ska gå på lite lätt med 240 innan bets.

Styrbord är påbörjad där en skada hittades! synpunkter på detta.

Ang lackeringen ja det gäller enbart snickerier inv i båten, inte skrovet.

 

 

15.jpg

16.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. bets så testar jag nu Biltemas mahognybets "Honduras" på lite inredningsdetaljer då jag bygger om lite av inredningen. Det är en färdigblandad bets som innehåller kinesisk träolja. De skriver att den främst är framtagen för mahogny men även ska funka på teak. Jag använder den på teaklister och teakplywood som jag hade liggande. Den ger en fin mahognyfärgad ton tycker jag och verkar gå in bra i träet. Man kan lacka efter 24 h, är väl oljan som ska hinna tränga in antar jag. Tycker fernissan verkar fästa bra och jag är hittills väldigt nöjd med den. Jag gnider på den med trasa. Kostar 99,- för 0,3 l.

 

Skadan du hittat borde väl vara enklast att åtgärda genom såga ut den delen och lägga i en ny bit där? Om du sågar ut upp till underkant av den rundade skyddslisten kommer du ju mest bara att se skarvarna i ändarna. Kanske man kan använda epoxi för att få fast den nya biten? För att få rätt böjning på den nya biten kanske det är lättare att utgå från en för tjock bräda och hyvla den till rätt form än att försöka basa och böja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Danne-k:

Slipandet fortsätter även om jag ej uppdaterat på ett par dagar.

Babors sida är slipad ner till 180papper ska gå på lite lätt med 240 innan bets.

Styrbord är påbörjad där en skada hittades! synpunkter på detta.

Ang lackeringen ja det gäller enbart snickerier inv i båten, inte skrovet.

 

 

15.jpg

16.jpg

Tycker det ser ut att möjligen finnas röta under listen och även i bordet under. Jag hade tagit loss listen för att kunna bedöma skicket bättre. Ek är lite förrädiskt i att det ruttnar inifrån..om det väl syns röta på ytan så finns oftast mer under och i kringliggande delar. 
 

Jag är på inget vis expert i ämnet men gissar utifrån bilderna att jag hade gjort ungefär så här:

 

Demonterat listen. Om bordet under är i dåligt skick. Kapa nitskallar och slå ur nitarna. Såga bort den bit av bordet som är dålig tills det är helt friskt trä i båda ändar (obs: försök spara bordbiten så hel som möjligt för att ha som mall). Såga ur de översta centimetrarna som är dåliga i bordet under och epoxilimna + kantskruva (med syrafast träskruv) en ny bit. Hyvla till form efter skrovet/bordet. Ersätt det bortkapade bordet och fäst med epoxilimnade halvt-om-halvt lagda bladlaskar färstärkta med fyra försänkta och proppade maskinskruv i varje lask. Hyvla till form. Borra upp nya nithål och nita med kopparspik och bricka alt. maskinskruv om de ändå inte syns inifrån. 
 

Försök hitta trä med samma fiberriktning, dvs stående i plankan. Behöver inte vara kvartersågat, för enstaka småbitar kan man alltid hitta en planka med rätt ådring. Tänk också på att först mätta trät med oförtjockad epoxi och blanda sen till degig konsistens med limpulver eller slipdamm till själva fogen. Jag brukar även tvätta fogytorna med aceton innan limning, vet inte om det gör någon skillnad.
 

Laskarna kan enkelt fräsas ur med handöverfräs, formen på bordämnet hyvlas och slipas tills den passar. Viktigaste passformen är i landen mot över/underliggande bord. Om det diffar lite i limfogen spelar mindre roll men biten ska inte behöva tvingas på plats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej go fortsättning.

ingen röta i trät runtom 👍

detta är nu bytt gick ganska bra. 
det mesta av båten är nu slipat och jag ska börja med lite roligare saker, bets olja och förnissa. Hade tänkt att köra bets-råolja-förnissa. Jag får dubbla budskap i denna fråga. Vissa säger att det kan bubbla sig när den kommer ut i solen om jag använder rå linolja men majoriteten säger kör på detta. Har provat lite och oljan verkar inte suga in i trät så bra. Verkar som betsen sluter porerna lite. 

D3560E18-02D7-4840-87F7-315C082112FF.jpeg

42BA7511-8A31-4C82-B004-DFBEF7D0476F.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt att ha egen tillverkning av träspån till muskelbilens inkontinenta automatlåda😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gripen 72 visst e de😀 förlängning av kardan är på G. Bakre packbox byte blir de oxå. Bilen har hamnat i skuggan av båten detta år, men de löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...